פתיחת שומה סופית לאור קבלת נתונים חדשים

מאת עו"ד משה גבע

לנישום נעשו שומות מס לשנים 2008–2011 סוג 02 ו-01. כיום ישנן נתונים שעשויים לזכות אותו במס נוסף (כגון ליקוי למידה של ילד). השאלה: האם ניתן לפתוח שוב את השומה ולבצע החזר?
חשבים |
נושאים בכתבה חשבים

שאלה:

לנישום נעשו שומות מס לשנים 2008–2011 סוג 02 ו-01. כיום ישנן נתונים שעשויים לזכות אותו במס נוסף (כגון ליקוי למידה של ילד).

השאלה: האם ניתן לפתוח שוב את השומה ולבצע החזר?

תשובה:

לשאלה העקרונית של תיקון שומות סופיות, אין תשובה חד משמעית. מעל לנושא כולו מרחפות שתי סוגיות, אחת עקרונית הנסמכת על נוהג ופסיקות שונות של בית המשפט, והשנייה חוקית וטכנית בלבד.

  1. עקרון סופיות השומה מעת שבוצעה ביקורת בתיק, ופקיד השומה והנישום קיימו הליך שומתי, באופן עקרוני אין מקום לשנות את השומה הסופית שיצאה. העיקרון הוא הדדי, וכשם שהנישום לא היה רוצה שפקיד השומה יחזור בו משומות סופיות שהוציא, כך, לכאורה, אין זה ראוי שהנישום יציג נתונים חדשים בדיעבד. לכן, החוק מתיר פתיחת שומות במקרים מאוד קיצוניים וכפוף למילוי תנאים שונים של הנמקה ושימוע, וגם זאת לתקופה מוגבלת בלבד.
  2. התיישנות נוסף על עקרון סופיות השומה, ישנה גם הסוגיה הטכנית של התיישנות השומות והפיכתן לסופיות, גם אם לא טופלו ונשארו עד מועד ההתיישנות כשומות זמניות.
במקרה שבשאלה, בהנחה שהדוחות הוגשו במועדם, הרי שהשנים 2008–2010 הן גם סופיות וגם התיישנו, ובשנת 2011 יש "רק" שומה סופית.

אני מציע להגיש בקשה לתיקון כל השנים, אגב הסבר לאי הכללת הנתונים בדוחות המקוריים או לאחר מכן, ולבקש לפנים משורת הדין להתחשב בנישום הספציפי ובנסיבותיו. קשה להעריך מהם סיכויי בקשה זו אבל שווה לנסות.    

המשיב - עו"ד עצמאי, מומחה בתחום המסים ומרצה בנושאים משפטיים. חבר בוועדות מסים ומיסוי פלילי במחוז ת"א של לשכת עורכי הדין. לשעבר איש רשות המסים במגוון תפקידים מקצועיים וניהוליים [email protected]

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן. אין במידע המופיע באתר "כל מס" או בשירות הניתן למנויי האתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

 

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הבנות בין האוצר למשרד הביטחון - תקציב של 112 מיליארד שקל בשנה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תקציב הביטחון

משרדי האוצר והבטחון הגיעו להבנות: חיזוק בטחון המדינה לצד שמירה על איתנות כלכלית אחרי שיח ממושך ודיונים מקצועיים רבים שנערכו בשבועות האחרונים בין נציגי מערכת הבטחון לנציגי משרד האוצר, הבוקר הגיעו המשרדים לסיכום תקציבי של גובה הוצאות הבטחון לשנת 2026, והוא יעמוד על 112 מליארד ש"ח. מדובר בתוספת של 47 מליארדי ש"ח ביחס לתקציב הבטחון לשנת 2023 ערב המלחמה. 

המסגרת שאושרה מאפשרת שלא להשית העלאת מיסים על אזרחי ישראל בשנה הקרובה ואף להביא במסגרת תקציב המדינה הקלות במיסים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את מערכת הבטחון על הסיכומים. אנחנו מקצים תקציב עתק להתעצמות הצבא השנה, אך גם כזה שמאפשר לנו להחזיר את מדינת ישראל למסלול של צמיחה והקלה על האזרחים".

הסכום שנקבע - 112 מיליארד שקל נמוך בכ־32 מיליארד שקל מדרישות הצבא המקוריות, שהסתכמו ב‑144 מיליארד שקל. טיוטת חוק ההסדרים המקורית כללה ביטול הטבה מיוחדת שניתנה לגמלאי מערכת הביטחון, קיזוז חלק מההיוון או מענקי הפרישה מתקרת ההון הפטורה ממס. בפועל, מדובר על המרה שבמקרה של גמלאים רבים הייתה מורידה את המס באופן משמעותי. בסוף הדיונים הוסרו כל הסעיפים האלה מהנוסח. גם סעיף שדיבר על קיזוז קצבת פנסיה כשבאותו זמן מקבלים קצבת עבודה מחדש, נפל, מה שמשאיר את המצב הקיים ללא שינוי.