רשות המסים
צילום: רשות המסים

רשות המסים גבתה כופר של 9 מיליון שקל ב-2023

כך עולה מנתונים שפרסמה היום הרשות. מדובר ב-97 מקרים שבהם נגבה כופר מהחייבים. הרציונל מאחורי מנגנון הכופר הוא הרתעה וגיוס כספים מהירים לקופת המדינה, תוך חיסכון במשאבים הכרוכים בניהול הליך פלילי ארוך ומורכב. עם זאת, ישנם מקרים שבהם לא ניתן להטיל כופר. כך למשל כשמדובר בעבירות חמורות במיוחד או כשיש עניין ציבורי בהעמדה לדין

עוזי גרסטמן | (3)
נושאים בכתבה כופר רשות המסים

רשות המסים פרסמה היום את קובץ החלטות ועדות הכופר ל-2023, הכולל 97 תיקים שבהם הוטלו תשלומי כופר בסכום כולל של כ-9 מיליון שקל. תשלום הכופר מהווה חלופה להליך פלילי בעבירות מס, אך לא פוטר את החשוד מתשלום המס האזרחי עצמו. מתוך כלל ההחלטות, 55 תיקים עסקו בעבירות מס הכנסה ובמיסוי מקרקעין, ואילו 42 תיקים היו קשורים לעבירות בתחום המע"מ, המכס ומס הקנייה.


כופר מס הוא כלי אכיפה שמאפשר לחשודים בעבירות מס לשלם סכום מסוים כדי להימנע מהעמדה לדין פלילי. הרציונל מאחורי מנגנון הכופר הוא הרתעה וגיוס כספים מהירים לקופת המדינה, תוך חיסכון במשאבים הכרוכים בניהול הליך פלילי ארוך ומורכב.


עם זאת, ישנם מקרים שבהם לא ניתן להטיל כופר. כך למשל כשמדובר בעבירות חמורות במיוחד או כשיש עניין ציבורי בהעמדה לדין. כמו כן, גם אם הוטל כופר, החשוד עדיין מחויב לשלם את חובו לרשות המסים במסגרת ההליך האזרחי.


הדו"ח של רשות המסים חושף שורת עבירות מס מגוונות – החל מהשמטת הכנסות, דיווחים כוזבים, ניכוי מס תשומות שלא כדין ועד להברחות סחורות. הנה כמה מקרים בולטים מתוך קובץ ההחלטות:


עבירות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין

  • תושב רמת גן, שלא דיווח על הכנסות משכירות בגובה 2.1 מיליון שקל בין 2015 ל-2021, שילם כופר בסכום כולל של 310 אלף שקל.
  • בני זוג מחיפה, שהגישו תצהיר כוזב על דירתם כ"דירת מגורים יחידה" כדי לזכות בפטור ממס רכישה, שילמו כופר בסכום כולל של 180 אלף שקל לאחר שהתברר כי בבעלותם עוד שתי דירות.
  • יזמית נדל"ן מאזור השרון, שהעלימה הכנסות בסכום כולל של 3.5 מיליון שקל ממכירת דירות, שילמה כופר בסכום כולל של 420 אלף שקל.
  • עורך דין מתל אביב, שלא דיווח על הכנסות בהיקף כולל של 850 אלף שקל משירותי ייעוץ משפטי ללקוחות בחו"ל, נדרש לשלם כופר בסכום כולל של 145 אלף שקל.


עבירות מע"מ וניכוי תשומות שלא כדין

  • חברת שיפוצים מנתניה, שניכתה מס תשומות פיקטיבי בסכום כולל של 600 אלף שקל, שילמה כופר בסכום כולל של 190 אלף שקל.
  • יבואן רכבי יוקרה, שהגיש הצהרות כוזבות כדי להפחית את חבות מס הקנייה, שילם כופר בסכום כולל של 260 אלף שקל לאחר שהתברר כי דיווח על מחירי רכב נמוכים מהערך הריאלי של כלי הרכב.
  • רשת קמעונית בדרום הארץ, שניכתה תשומות בסכום כולל של 950 אלף שקל שלא כדין, שילמה כופר בסכום כולל של 350 אלף שקל.
  • בעל עסק למוצרי אלקטרוניקה בירושלים, שהבריח מכשירים מסין תוך התחמקות ממכס בגובה 780 אלף שקל, שילם כופר בסכום כולל של 280 אלף שקל.


ועדות הכופר של רשות המסים לוקחות בחשבון כמה פרמטרים לפני הטלת כופר:

  • חומרת העבירה – עבירות מס חמורות יותר גוררות כופר גבוה יותר.
  • היקף ההכנסות שהועלמו – ככל שהסכום גבוה יותר, כך גובה הכופר עולה בהתאם.
  • עבר פלילי בתחום המס – מי שיש לו היסטוריה של עבירות מס, עשוי שלא להיות זכאי להליך מסוג כופר.
  • שיתוף פעולה של החשוד – מי שמביע חרטה, משתף פעולה עם החוקרים ומשלם את המס האזרחי - עשוי לקבל כופר נמוך יותר.
  • אינטרס ציבורי – במקרים מסוימים, רשות המסים מעדיפה להעמיד חשודים לדין פלילי כדי לשדר מסר מרתיע.


קיראו עוד ב"בארץ"

תומכי מנגנון הכופר טוענים כי מדובר בכלי אפקטיבי שמאפשר לרשות המסים לגבות מיליוני שקלים במהירות ולחסוך בהליכים פליליים יקרים. מנגד, יש ביקורת ציבורית על כך שהכופר מאפשר לעברייני מס "לקנות את דרכם החוצה" מהעמדה לדין. כך או כך, נתוני 2023 מראים כי רשות המסים ממשיכה להשתמש בכלי זה בהיקפים משמעותיים, תוך ניסיון לאזן בין גביית מסים לאכיפה פלילית במקרים החמורים ביותר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 25/03/2025 09:26
    הגב לתגובה זו
    בשנה שלמה קבלו 9 מיליון שקל ממש חבל על הזמן כשהמדינה שורפת מיליארדים על שטויות כמו 17 מיליון שקל על ייעוץ להשתמטות משרות צבאי
  • 2.
    אביגדור 24/03/2025 18:53
    הגב לתגובה זו
    כאשר החרדים בוזזים את הקופה
  • 1.
    אנוק 24/03/2025 18:13
    הגב לתגובה זו
    למימון האברכים החרדים הפרזיטים שמסרבים להתגייס לצבא
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.