רשות המסים
צילום: רשות המסים

רשות המסים גבתה כופר של 9 מיליון שקל ב-2023

כך עולה מנתונים שפרסמה היום הרשות. מדובר ב-97 מקרים שבהם נגבה כופר מהחייבים. הרציונל מאחורי מנגנון הכופר הוא הרתעה וגיוס כספים מהירים לקופת המדינה, תוך חיסכון במשאבים הכרוכים בניהול הליך פלילי ארוך ומורכב. עם זאת, ישנם מקרים שבהם לא ניתן להטיל כופר. כך למשל כשמדובר בעבירות חמורות במיוחד או כשיש עניין ציבורי בהעמדה לדין

עוזי גרסטמן | (3)
נושאים בכתבה כופר רשות המסים

רשות המסים פרסמה היום את קובץ החלטות ועדות הכופר ל-2023, הכולל 97 תיקים שבהם הוטלו תשלומי כופר בסכום כולל של כ-9 מיליון שקל. תשלום הכופר מהווה חלופה להליך פלילי בעבירות מס, אך לא פוטר את החשוד מתשלום המס האזרחי עצמו. מתוך כלל ההחלטות, 55 תיקים עסקו בעבירות מס הכנסה ובמיסוי מקרקעין, ואילו 42 תיקים היו קשורים לעבירות בתחום המע"מ, המכס ומס הקנייה.


כופר מס הוא כלי אכיפה שמאפשר לחשודים בעבירות מס לשלם סכום מסוים כדי להימנע מהעמדה לדין פלילי. הרציונל מאחורי מנגנון הכופר הוא הרתעה וגיוס כספים מהירים לקופת המדינה, תוך חיסכון במשאבים הכרוכים בניהול הליך פלילי ארוך ומורכב.


עם זאת, ישנם מקרים שבהם לא ניתן להטיל כופר. כך למשל כשמדובר בעבירות חמורות במיוחד או כשיש עניין ציבורי בהעמדה לדין. כמו כן, גם אם הוטל כופר, החשוד עדיין מחויב לשלם את חובו לרשות המסים במסגרת ההליך האזרחי.


הדו"ח של רשות המסים חושף שורת עבירות מס מגוונות – החל מהשמטת הכנסות, דיווחים כוזבים, ניכוי מס תשומות שלא כדין ועד להברחות סחורות. הנה כמה מקרים בולטים מתוך קובץ ההחלטות:


עבירות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין

  • תושב רמת גן, שלא דיווח על הכנסות משכירות בגובה 2.1 מיליון שקל בין 2015 ל-2021, שילם כופר בסכום כולל של 310 אלף שקל.
  • בני זוג מחיפה, שהגישו תצהיר כוזב על דירתם כ"דירת מגורים יחידה" כדי לזכות בפטור ממס רכישה, שילמו כופר בסכום כולל של 180 אלף שקל לאחר שהתברר כי בבעלותם עוד שתי דירות.
  • יזמית נדל"ן מאזור השרון, שהעלימה הכנסות בסכום כולל של 3.5 מיליון שקל ממכירת דירות, שילמה כופר בסכום כולל של 420 אלף שקל.
  • עורך דין מתל אביב, שלא דיווח על הכנסות בהיקף כולל של 850 אלף שקל משירותי ייעוץ משפטי ללקוחות בחו"ל, נדרש לשלם כופר בסכום כולל של 145 אלף שקל.


עבירות מע"מ וניכוי תשומות שלא כדין

  • חברת שיפוצים מנתניה, שניכתה מס תשומות פיקטיבי בסכום כולל של 600 אלף שקל, שילמה כופר בסכום כולל של 190 אלף שקל.
  • יבואן רכבי יוקרה, שהגיש הצהרות כוזבות כדי להפחית את חבות מס הקנייה, שילם כופר בסכום כולל של 260 אלף שקל לאחר שהתברר כי דיווח על מחירי רכב נמוכים מהערך הריאלי של כלי הרכב.
  • רשת קמעונית בדרום הארץ, שניכתה תשומות בסכום כולל של 950 אלף שקל שלא כדין, שילמה כופר בסכום כולל של 350 אלף שקל.
  • בעל עסק למוצרי אלקטרוניקה בירושלים, שהבריח מכשירים מסין תוך התחמקות ממכס בגובה 780 אלף שקל, שילם כופר בסכום כולל של 280 אלף שקל.


ועדות הכופר של רשות המסים לוקחות בחשבון כמה פרמטרים לפני הטלת כופר:

  • חומרת העבירה – עבירות מס חמורות יותר גוררות כופר גבוה יותר.
  • היקף ההכנסות שהועלמו – ככל שהסכום גבוה יותר, כך גובה הכופר עולה בהתאם.
  • עבר פלילי בתחום המס – מי שיש לו היסטוריה של עבירות מס, עשוי שלא להיות זכאי להליך מסוג כופר.
  • שיתוף פעולה של החשוד – מי שמביע חרטה, משתף פעולה עם החוקרים ומשלם את המס האזרחי - עשוי לקבל כופר נמוך יותר.
  • אינטרס ציבורי – במקרים מסוימים, רשות המסים מעדיפה להעמיד חשודים לדין פלילי כדי לשדר מסר מרתיע.


קיראו עוד ב"בארץ"

תומכי מנגנון הכופר טוענים כי מדובר בכלי אפקטיבי שמאפשר לרשות המסים לגבות מיליוני שקלים במהירות ולחסוך בהליכים פליליים יקרים. מנגד, יש ביקורת ציבורית על כך שהכופר מאפשר לעברייני מס "לקנות את דרכם החוצה" מהעמדה לדין. כך או כך, נתוני 2023 מראים כי רשות המסים ממשיכה להשתמש בכלי זה בהיקפים משמעותיים, תוך ניסיון לאזן בין גביית מסים לאכיפה פלילית במקרים החמורים ביותר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 25/03/2025 09:26
    הגב לתגובה זו
    בשנה שלמה קבלו 9 מיליון שקל ממש חבל על הזמן כשהמדינה שורפת מיליארדים על שטויות כמו 17 מיליון שקל על ייעוץ להשתמטות משרות צבאי
  • 2.
    אביגדור 24/03/2025 18:53
    הגב לתגובה זו
    כאשר החרדים בוזזים את הקופה
  • 1.
    אנוק 24/03/2025 18:13
    הגב לתגובה זו
    למימון האברכים החרדים הפרזיטים שמסרבים להתגייס לצבא
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".