נעצר לחקירה
צילום: Pixbay

רשות ני"ע: חברות ציבוריות יחויבו לדווח על חקירות שמתנהלות נגדן

החובה לפרסם את ההליכים שמתנהלים חלה גם כשהגוף החוקר אינו הרשות . הדיווחים צריכים לכלול פירוט קצר בדבר סוג ההליך ואופי החשדות. עמדת הרשות מכירה גם בצורך להגן על התאגידים שתחת חקירה, כך שהפרטים שיפורסמו לא יפגעו בהם מדי
עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה חקירה רשות ני"ע

רשות ני"ע פרסמה היום עמדת סגל חדשה, שעוסקת בנושא רגיש וחשוב במיוחד: חובת הדיווח המיידי של תאגידים מדווחים ונושאי משרה על חקירות והליכי בירור מנהליים שמבוצעים על ידי הרשות. עמדת הסגל מתייחסת להליכי אכיפה שמתחילים מהרגע שבו נפתחת חקירה או הליך בירור, ועד לסיומם.

אחד הנושאים המרכזיים בעמדת הסגל הוא חובת הדיווח המיידי שמוטלת על התאגידים, שמטרתה לספק לציבור המשקיעים מידע מדויק ועדכני על כל התפתחות משמעותית בנוגע להליכי אכיפה שנפתחים על ידי הרשות. היבט זה מבטיח שהשקיפות תישמר, ושמשקיעים יוכלו לקבל את ההחלטות הנכונות על סמך המידע העדכני ביותר.

הדיווח המיידי על החקירה ייעשה בתיאום עם רשות ני"ע צילום: Pixbay

הדיווחים צריכים לכלול פירוט קצר בדבר סוג ההליך ואופי החשדות, וזאת בהתאם לנסיבות העניין, כפי שמפורט במסמך. בנוסף, הדיווח המיידי ייעשה בתיאום עם סגל הרשות, כדי לוודא שהדיווחים כוללים את המידע המינימלי הנדרש, מבלי לחשוף יותר מדי פרטים שיכולים לפגוע בהליכים המשפטיים.

נקודה חשובה נוספת שעלתה בעמדת הסגל החדשה היא שלא מדובר רק בחקירות והליכי אכיפה שמבוצעים על ידי רשות ני"ע עצמה. התאגידים המחויבים בדיווח נדרשים לפרסם עדכונים גם על חקירות המבוצעות על ידי רשויות אכיפה אחרות, כפי שקרה עם יו"ר אל על, עמיקם בן צבי, באפריל האחרון, תוך התחשבות במידת המהותיות של המידע עבור ציבור המשקיעים.

בעוד שחובת הדיווח המיידי באה להגן על ציבור המשקיעים, העמדה של הרשות מכירה גם בצורך להגן על התאגידים הנמצאים תחת חקירה, כך שהפרטים שיפורסמו לא יפגעו בהם יתר על המידה. לכן, הדיווחים המיידיים יהיו ככלל תמציתיים ויכללו רק מידע ראשוני וחשוב על מהות ההליך ואופי החשדות.

עמדת הסגל קובעת באופן ברור שהמטרה היא לוודא כי התאגידים המדווחים פועלים בשקיפות, אך לא פחות חשוב – שהמידע שמועבר למשקיעים הוא מדויק, מבוקר, ומוגבל לפרטים שניתן לפרסם מבלי לפגוע בהליכי החקירה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ניתן להסתכל על מקרים קודמים שבהם תאגידים לא דיווחו כראוי על הליכי חקירה נגדם - מה שהוביל לתביעות ואובדן אמון מצד משקיעים. כך לדוגמה, חברות שלא פרסמו בזמן על חקירות שנפתחו נגדן, ספגו ביקורת ציבורית קשה - ואפילו תביעות מצד משקיעים על פגיעה בשקיפות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.