עמיקם בן צבי
צילום: אייל פישר
פרסום ראשון

יו"ר אל-על, עמיקם בן-צבי, נחקר בפרשת שחיתות בנתיבות

בן-צבי נחקר במסגרת חשדות נגד ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר, לפיהן קיבל טובות הנאה מקבלנים בעיר
הדס מגן | (16)

 

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בפרשת שחיתות שבה מעורב ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר. כך נודע לביזפורטל. בן צבי נחקר בימים האחרונים בלה"ב 433.

במסגרת הפרשה הנחקרת, נחקר זוהר בחשד כי קיבל טובות הנאה מקבלנים בעיר. בן-צבי נחקר בפרשה, בהיותו הבעלים של חברת הנדל"ן מ.ב.צ, המשווקת כעת את פרוייקט נחלת בראשית בנתיבות.

בן-צבי, 73, מונה למ"מ יו"ר אל על לפני שלוש שנים, עם התפטרותו של היו"ר הקודם, דוד ברודט, ובהמשך מונה ליו"ר קבוע. לפני כן שימש כסגן היו"ר.

בן-צבי, הנחשב למקורב לבעלים הנוכחי של אל על, קני רוזנברג, והוא מי שתיווך בזמנו בעיסקה שבה רכש רוזנברג את השליטה באל על.

בן-צבי שימש בעבר כיו"ר מכון התקנים הישראלי. את דרכו החל כמנכ"ל חברת המעליות שינדלר נחושתן, וכן שימש כמנכ"ל נחושתן נדל"ן, שיזמה והקימה בין היתר את מגדל נווה צדק. בהמשך הפך למנכ"ל עמידר.

בעבר היה בעל מניות ומנהל שותף בחברת דן תחבורה ציבורית ודן נדל"ן – מחברות הנדל"ן והיזמות הגדולות בארץ שיזמה והקימה פרויקטים למגורים בפתח תקווה, רמת גן ותל אביב ובנתה משרדים באזור התעשייה בהרצליה פיתוח.

חברת הנדל"ן מ.ב.צ בבעלותו, עוסקת ביזמות וביצוע של פרויקטים ברחבי הארץ. החברה הוקמה בשנת 1996, פיתחה ובנתה מגוון פרויקטים, בהם פרויקטים בשלבי ייזום, שיווק ובנייה בעפולה, יקנעם, נתניה, פתח תקווה, רמת גן, תל אביב, רחובות ובאר שבע. 

מחברת אל על לא נמסרה תגובה. מעמיקם בן צבי לא התקבלה תגובה עד לרגע זה. 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אביטל 30/12/2024 17:16
    הגב לתגובה זו
    תחקרו ג את האדמור שלו
  • 10.
    אור 17/07/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    עשרות שנים ראש עיר ,איך לא יהיו קומבינות. איך אל על מתנהלת עם יור מבוגר ,מקומבן ובעל ניגוד אינטרסים?
  • 9.
    ליאור 20/04/2024 23:48
    הגב לתגובה זו
    מחפשים כותרות במידה והיו"ר עבר על אילו עבירות ברור שיטיסו אותו מאל על כאן מדובר על עסקים של היו"ר בחברה אחרת שהוא הבעלים שלה מב קשור לכותרת המקוממת ?
  • 8.
    תבדקו בעוד מקומות (ל"ת)
    מןשחת גדול לא רק שם 19/04/2024 08:11
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שוקי 19/04/2024 04:06
    הגב לתגובה זו
    מ.ב.צ. חברה מעולה ואמינה .
  • 6.
    אל על שחיתות?? לא יכול להיות.... (ל"ת)
    אני 18/04/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תמים 18/04/2024 21:11
    הגב לתגובה זו
    אל על מכונת שחיתות משומנת היטב. הגיע הזמן לפרק את השחיתות.
  • 4.
    צרנוחה 18/04/2024 20:52
    הגב לתגובה זו
    פרצוף של ...נוכל
  • 3.
    אפק 18/04/2024 18:54
    הגב לתגובה זו
    בראשויות המקומיות הם עובדה קיימת ברוב הרשויות אבל משרד הפנים המושחת שאמון עליהם לא מטפל בשחיתות.
  • 2.
    מ. קצב 18/04/2024 18:27
    הגב לתגובה זו
    מריח לא טוב .
  • 1.
    מריה 18/04/2024 16:51
    הגב לתגובה זו
    כדי לספק את צרכי תושבי ישראל
  • ורוניקה 19/04/2024 00:41
    הגב לתגובה זו
    ב"ה, נכפה גיוס לצה"ל על האברכים הפרזיטים
  • חרדי 23/06/2024 00:18
    אי אפשר לכפות גיוס על מגזר. כל עוד שלא יוכלו לחיות על פי צו מצפונם בלי שתתערבן בחנוך שלהם לא תצליחו לשבור את רוחם. מהסיבה פשוטה אי אפשר לכלא רוח. מקסימום הכלא יתמלא בהרבה חרדים שיעשו שם הפיכה ומרד. חרדי לא יהיה בצבא חילוני פרוסגס. כמו שילוני לא ישלח את בנו לישיבה. כפיה לא תצליח. קפוץ.
  • הצרכים של העם היהודי שגויים כמוך ילכו מפה . (ל"ת)
    עאלק בתולה 18/04/2024 21:30
    הגב לתגובה זו
  • מי שרוצה שיטוס מי שלא שלא יטוס כנ"ל לגבי השבת. (ל"ת)
    אור 17/07/2024 11:12
  • אנונימי 18/04/2024 20:06
    הגב לתגובה זו
    אנחנו יהודים גאים , שומרים שבת ולא טסים בשבת. !!!!
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.