"ווישור היא נטל על איילון ולא נכס"

כך טוען בעל השליטה באיילון לשעבר, נגה רחמני, המחזיק כיום 3% מאיילון, בהתייחס לעיסקת המיזוג של איילון עם ווישור ביטוח, בבעלות אמיל וינשל, בעל השליטה באיילון. איילון: הפנייה בחוסר תום לב. כל ההיבטים נבדקו. 
הדס מגן |

"לא הצלחתי עד עכשיו להבין במה המיזוג עם ווישור ביטוח יכול לתרום לאיילון". כך טוען נגה רחמני, בנו של בעל השליטה לשעבר ומייסד איילון, לוי רחמני ז"ל, המחזיק 3% באיילון, בשיחה עם ביזפורטל, בהתייחס לעיסקת המיזוג של איילון עם ווישור ביטוחף שתיהן בשליטת אמיל וינשל. העיסקה צפויה לעלות לאישור באסיפת מחזיקי המניות של איילון מחר.

ווישור, בשליטת וינשל,  שכיהן בעבר כמנכ"ל איילון, רכשה את השליטה באיילון לפני שלוש שנים. ווישור גלובלטק,בבעלות וינשל,  החברה האם של איילון, מחזיקה ב-67% מאיילון, פעילה בישראל ובארה"ב,. וינשל מבקש למזג את הפעילות המקומית , ווישור ביטוח., עם איילון.  

רחמני שלח מכתב בן 9 עמודים לדירקטוריון איילון, ובו התייחס ל-22 נקודות. לדבריו, "ציפיתי שמישהו יענה לי, למה לדעתם המיזוג יעשה טוב עם איילון. אני אישית לא הצלחתי למצוא משהו טוב עבור איילון במיזוג הזה. ווישור היא לא נכס לאיילון, היא נטל.  אין שום היגיון בהשקעה הזו, חוץ מאשר לחלץ את בעלי המניות של ווישור  (וינשל ואחרים) מההשקעה שלא מתרוממת. "

בין היתר כתב נחמני במכתבו לדירקטוריון, כי ווישור מגדירה עצמה בדוחות שלה כחברה היברידית, במובן זה שהיא פועלת הן בערוץ ההפצה באמצעות סוכני ביטוח והן בערוץ הפצה ישיר, ואולם, כתב במכתבו,  זה הפרופיל דה פקטו של איילון כיום , וכן של מגדל, הפניקס, כלל, הראל, מנורה, ביטוח ישיר, ליברה ..."

רחמני: "המנכל של איילון ,שרון רייך, שאני מאוד מעריך אותו,  עשה מצגת למשקיעים ,לקראת הדוחות, שבה הוא כותב  שהחזון של איילון זה לעבוד עם הסוכנים. איך זה מסתדר עם השקעה בחברה ללא סוכנים (ווישור)?

"מעבר לזה, וישור איבדה באחרונה את הלקוח הגדול ביותר שלה, אגד, שם ביטחה את כל ביטוחי החובה. זו עיסקה של 110 מיליון שקל בשנה. זה הלקוח הכי גדול שלה, שמהווה שלי מתיק ביטוח החובה שלה (שמהווה 70% מהביטוחים שלה).

"לאיילון יש את כל היכולות שיש לווישור, והרבה מעבר לזה, כולל שתי סוכנויות ביטוח שעובדות בדיוק כמו ווישור. אז אולי אין להן מערכת שיש לווישור, אז תשקיעו במערכת במקום לזרוק 150 מיליון שקל על רכישה של חברה שאיילון היא פי מיליון מקצועית ממנה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איילון מסרה בתגובה: "הוועדה הבלתי תלויה שבחנה את העסקה לרכישת ווישור ביטוח על ידי איילון ביטוח הורכבה מדירקטורים חיצוניים ובלתי תלויים ופעלה בליווי יועצים מקצועיים בלתי תלויים בתחום הכלכלי, חשבונאי, משפטי, אקטוארי וטכנולוגי מן השורה הראשונה.

"הסוגיות שמר נגה רחמני העלה בחוסר תום לב - במכתבו שנשלח באיחור ניכר ואינו עומד בהוראות הדין גם לפי תוכנו והיקפו בכל הנוגע למסירת עמדת בעל מניות - נדונו ונבחנו במסגרת עשרות דיוני הוועדה הבלתי תלויה שקיימה הליך מקצועי, ענייני והוגן.

"צר לנו כי מר רחמני בוחר להעלות את תהיותיו בנוגע לעסקה שפורסמה זה מכבר, רק ערב האסיפה הכללית, ואף לא טורח לציין בפנייתו כי בימים אלה הוא מצוי בניגוד עניינים מובהק לאור הליך משפטי שבו הוא מעורב מול החברה".

רחמני בתגובה: "יש תביעה של אמיל וינשל ואיילון מול אמא שלי, תביעה שהם הגישו. מעבר לזה, אין כל תביעה ואין לי שום סכסוך משפטי איתם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?