קרן קדמה
צילום: אייל יצהר

כרמל רוצה לבצע קפיצת מדרגה באמצעות מיזוג עם בלו; המשקיעים חוששים

לצורך השלמת העסקה תידרש כרמל כפי הנראה לגיוס הון נוסף; העסקה אמנם תרחיב ותגוון את פעילותה של כרמל ותקפיץ אותה ליגה מבחינת היקף ההכנסות אבל היקף החובות שלה יגדל במידה משמעותית כך שגם רמת הסיכון שלה תזנק
קובי ישעיהו | (4)

חברת כרמל קורפ, השולטת ב"יקבי כרמל", רוצה לעשות קפיצה גדולה קדימה באמצעות מיזוג עם חברת בלו של ענאן שמשום. כרמל עוסקת ביצור ושיווק יין, מפיצה בירות ואלכוהול, ומחזיקה ב"יפאורה" (כ-30%) המייצרת ומשווקת משקאות קלים. בבעלות החברה שטח של 32.7 דונם במתחם זיכרון יעקב, אשר נמצא בתהליך השבחה.

החברה דיווחה אתמול לבורסה כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת בלו (המפיצה את משקאות האנרגיה תחת המותג BLU) מקבוצת SFS של שמשום. 

להערכת כרמל, אם העסקה תושלם, היא תתבצע בסכום של כ-450 מיליון שקל (לפי מכפיל EBITDA של 6.25 לפעילות בלו). לפי הודעת כרמל "הצדדים התחייבו לבלעדיות לתקופה של 90 ימים אשר ניתנת להארכה על ידי החברה, לתקופה נוספת של 90 ימים, במסגרתה תבצע החברה בדיקת נאותות משפטית, עסקית, מקצועית ופיננסית ביחס לפעילות הנרכשת". השלמת העסקה כפופה למספר תנאים.

המשקיעים בבורסה לא אהבו את הדיווח ומניית כרמל צנחה אתמול ב-7.6% והשלימה ירידה של 41% מהשיא אליו הגיעה ביולי 2023. השווי של החברה בבורסה התכווץ לכ-353 מיליון שקל.

מניית כרמל קורפ בשנה האחרונה

את 2023 סיימה כרמל קורפ 0.05% עם הכנסות של כ-325 מיליון שקל, צמיחה של 18% לעומת 2022. הרווח התפעולי שלה הגיע לכ-40 מיליון שקל לעומת כ-12 מיליון שקל ב-2022 ובשורה התחתונה היא רשמה רווח נקי של כ-30 מיליון שקל אשתקד לעומת הפסד של כ-4 מיליון שקל ב-2022.

בקופת החברה היו בסוף השנה מזומנים בהיקף של כ-42 מיליון שקל ובחודש מרץ השנה היא השלימה גיוס של כ-43 מיליון שקל בהנפקת זכויות. לדברי החברה הגיוס בוצע "לצורך מימון פעילותה העסקית השוטפת של החברה לרבות הון חוזר בדגש על הרחבת פעילות הסחר ( תחום הבירה ) והיערכות לצרכי הון חוזר והשקעות הצפויים לנבוע מהמלחמה".

לכן, לצורך השלמת העסקה, תידרש כרמל לגיוס הון נוסף. העסקה, אם תושלם, אמנם תרחיב ותגוון את פעילותה של כרמל ותקפיץ אותה ליגה מבחינת היקף ההכנסות אבל היקף החובות שלה יגדל במידה משמעותית כך שגם רמת הסיכון שלה תזנק (בסוף 2023 היו לה הלוואות בהיקף של כ-270 מיליון שקל מבנקים). החברה, צריך לזכור, פועלת בתחום מאוד תחרותי (משקאות אלכוהוליים וקלים) וכל שינוי קל בטעמי הצרכנים יכול לדרדר את תוצאותיה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בעלת השליטה בכרמל היא קרן קדמה (מחזיקה בכ-25%), מה שמסביר ככל הנראה את המהלך. קרן קדמה, המנוהלת על ידי אורי עינן, גלעד הלוי וגלעד שביט, רכשה את יקבי כרמל ב-2013 בכ-165 מיליון שקל ובשנת 2022 הצטרפה יקבי כרמל למועדון החברות הציבוריות באמצעות מיזוג עם כלל משקאות. קדמה, ככל הנראה, מבקשת להשביח את ההחזקה ואולי גם לייצר אפשרות ל"אקזיט" לאחר השלמת המהלך (קרנות מהסוג של קדמה מבצעות בדרך כלל השקעה לטווח של עד 10 שנים במטרה למכור ברווח כמה שיותר גדול). 

מכשול משמעותי להשלמת העסקה יכול להופיע מצידו של בעל השליטה בבלו, ענאן שמשום. בדצמבר 2023 נעצר שמשום יחד עם אנשים נוספים, בין השאר עקב חשדות כי החברה שבבעלותו ביצעה עבירות מרמה, זיוף, עבירות מס, הלבנת הון, והנפקת חשבוניות פיקטיביות שהסבו למדינה נזקים במאות מיליוני שקלים. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יש לי את 02/05/2024 11:50
    הגב לתגובה זו
    יושבים בסבלנות,לא ממליץ,אך תודה שמכרתם לי במחיר סביר,יש לי סבלנות זו לא חברת קנאביס
  • 3.
    כמו תמיד בחברות בסגנון כזה שרוצות לגדול על ידי רכי 02/05/2024 10:52
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד בחברות בסגנון כזה שרוצות לגדול על ידי רכישות , מינוף וכו. יש שתי אפשרויות 1.כרמל הופכת למתחרה רצינית בשוק , גודלת והופכת לאחת מהחברות הגדולות בשוק. 2. החברה תיפול עם המינוף שלה. לדעתי לכרמל יש הנהלה טובה שהצליחה במשך השנים אז היא תצליח לעמוד בחוב ולהתקדם ולדעתי היא גם תעשה עוד מהלכים, או חברת מזון קטנה או עוד ייבוא וזכיינוצ. אבל אין לדעת אך פעם כמובן.
  • 2.
    במקום לקפוץ במדרגות שיעלה במעלית (ל"ת)
    Ron DeSantis 02/05/2024 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נחמן 02/05/2024 10:10
    הגב לתגובה זו
    אם הבעלים הנוכחי שלה מעל, כנראה שזו לא חברה מי יודע מה מוצלחת
האחים ינאי, צילום: שמוליק ינאיהאחים ינאי, צילום: שמוליק ינאי
ראיון מיוחד

מנכ״ל בלייד ריינג׳ר: ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

שמוליק ינאי, בעל השליטה והמנכ״ל הטרי בבלייד ריינג׳ר, מדבר על העסקה הלוהטת: ״תחשוב על בלייד ריינג׳ר כמו נקסט ויז׳ן - אותו רעיון, אותה לוגיקה טכנולוגית״; על השווי שמגלם מזכר ההבנות עם VisionWave ״הם רואים את הפוטנציאל״, ומודה גם כי ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

מנדי הניג |

בלייד ריינג’ר בלייד ריינג'ר -4.55%   לוהטת היום, היא מזנקת בעשרות אחוזים, זה מגיע אחרי שדיווחה על מזכר הבנות למכירת מלוא פעילות סולאר דרון החברה הבת שלה שבאמצעותה פיתחה טכנולוגיית רחפנים לניקוי פאנלים סולאריים - לידי VisionWave האמריקאית, חברה קטנה יחסית בשווי של כ-190 מיליון דולר שמציגה עצמה כחברת AI ביטחונית. העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי של כ-23 מיליון דולר במניות VisionWave שזה סכום גבוה בהרבה משווי השוק של בלייד ריינג’ר כולה, שעמד על כ-15 מיליון שקל לפני פתיחת המסחר והזינוק היום.

יש הרבה סימני שאלה סביב העסקה הזאת. מי עשה את ה"שידוך" בין החברות? מה ראתה VisionWave - חברה ביטחונית קטנה (והפסדית) במוצר של בלייד ריינג’ר, עד כדי כך שהיא מוכנה לשלם עליו פרמיה כל כך גבוהה? וגם אם הם כל כך מאמינים במוצר אז למה זה קורה במניות ולא במזומן? האם זה באמת מהלך אסטרטגי אמיתי שמבוסס על פוטנציאל טכנולוגי, או בעסקת נייר כדי ״לנפח את החלום״? ובכלל האם מזכר ההבנות יבשיל להסכם מחייב?

וגם - לאן זה לוקח את בלייד ריינג’ר. חברה שאם מסתכלים על המחצית ששורפת כ-300-400 אלף שקל ברבעון, עם תזרים שלילי ואזהרת "עסק חי" - ומה הם יעשו עם המניות - יממשו מיד? 

אם ננסה למסגר את זה השוק מנסה להבין האם מדובר בפריצת דרך אמיתית או בתרגיל מתוחכם. אז ישבנו לשיחה עם שמוליק ינאי שהוא גם בעל השליטה וגם המנכ"ל הטרי של בלייד ריינג’ר הוא סיפר על איך נולדה העסקה, על האכזבה מהשוק הישראלי, חשף שהם בדרך לרישום כפול בנאסד״ק וגם התאפק מאוד לא לגלות שתיכף תצא הודעת יח״צ מהחברה VisionWave על התפתחות משמעותית וגם - איך השם ״עופר ינאי״  - ״פותח לי דלתות״

שמוליק, אנחנו רואים את בלייד ריינג’ר מזנקת היום בוא תעשה לנו סדר - מה בדיוק קרה וקורה ביניכם לבין VisionWave?

סקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייססקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייס

אין עשן בלי אש - דוח מאכזב לנייס, תחזית מתחת לקונסנזוס, אבל יש נקודת אור

מניית נייס בקריסה - איבדה 35% מתחילת השנה, יותר מ-50% בארבע ה שנים האחרונות; מה יקרה כעת למניה? לא בטוח שמה שחשבתם

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נייס הנמכת תחזית

נייס נייס 6.02%  שהיתה עד לפני שנה וחצי החברה הגדולה בת"א,  איבדה 35% מתחילת השנה ו-50% בארבע השנים האחרונות. החברה מדווחת על תוצאות כספיות חלשות ברבעון השלישי של השנה, ועל תחזית מאכזבת לשנה כולה. הנהלת החברה מדברת על רווח של 12.25 דולר למניה (אמצע הטווח שבין 12.28 דולר למניה ל-12.42 דולר למניה) מתחת להערכות האנליסטים ל-12.43 דולר למניה. התחזית לא כוללת את הרכישה האחרונה בתחום ה-AI.

התוצאות ברבעון השלישי מתחת לציפיות. הרווח למניה עמוק מתחת לציפיות - 2.29 דולר למניה לעומת צפי ל-3 דולר למניה. הקצב של הרווחים יעלה ברבעון האחרון. כעת יש שתי שאלת חשובות - הראשונה, מה יקרה למניה? לרוב פספוס בדוחות ובעיקר בתחזית מתבטא בירידה במניה, אבל פה הירידה היתה עוד לפני הדוחות. אין עשן בלי אש - השוק הבין לאן זה הולך, ולכן בפועל, במניה הכל פתוח ותלוי בשאלה השנייה - מה תהיה התחזית לשנה הבאה ואיך ישפיע ה-AI על החברה?

חברת תוכנה צומחת במכפיל רווח נוכחי של 9 - אלו המספרים של נייס כשלשנה הבאה מדובר במכפיל רווח של 10. זה נמוך כמעט בכל קנה מידה וזה מבטא לכאורה מניה בתמחור אטרקטיבי במיוחד. אלא שזה ביטא את החששות הגדולים של השוק מאכזבה במספרים והשוק צדק. אגב, לרוב השוק צודק. השוק מתמחר גם ירידה ברווחים בשנה הבאה. השוק מתמחר תרחיש רע יחסית, כשהוא חושב שה-AI הוא איום ענק על החברה. 

החששות די ברורים ומוצדקים - נייס היא חברה שפועלת גם ב-CRM, וצ'אטים AI משנים לחלוטין את העסקים האלו, ועדיין לחברה יש פעילות רחבה, והיא מוטמעת עמוק במאות גופים. יהיה שינוי, מתרחשת מהפכת AI, אך קשה לדעת אם הפגיעה בנייס תהיה גדולה מהצמיחה ומיכולות ה-AI שהחברה מדברת עליהם. מעבר לכך, הסיכון אכן גדל מאוד, אבל הכל שאלה של מחיר - אז אל תהיו בטוחים שהמניה תרד. הכל פתוח כי המחיר לכאורה נמוך ומגלם תרחיש רע.    


ההנהלה של החברה והיח"צ  מספרים לנו על חצי הכוס המלאה - "אנו שמחים לדווח על רבעון שלישי חזק, הנובע מהמשך יישום האסטרטגיה שלנו, המתמקדת בבינה מלאכותית, ומהביצועים המצוינים שלנו בשוק" אמר סקוט ראסל, מנכ"ל נייס. ההכנסות הסתכמו ב-732 מיליון דולר, ברף העליון של טווח התחזית, כאשר ההכנסות מענן גדלו ב-13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-563 מיליון דולר. הצמיחה בהכנסות מענן נבעה מהמומנטום החזק של תחום חוויית הלקוח המבוססת בינה מלאכותית ותחום השירות העצמי, שהציגו גידול של 49% בהכנסות השנתיות החוזרות, וגידול של 43% בנטרול Cognigy, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. יכולות ה-AI נכללו בכל עסקת CX חדשה של מעל מיליון דולר בשנה, מה שממחיש את התרחבות אימוץ פתרונות ה-AI שלנו בקרב הארגונים הגדולים ביותר".