דעה

רב בריח - הדלתות מתחילות להיסגר

האם שמואל דורנשטיין שכשל ברב בריח בשנים האחרונות יכול לתקן את המצב, ומדוע צריכים הפניקס ואלטשולר להגביל את שכרו של המנכ"ל? רב בריח: "מעבר דורנשטיין למנכ"ל יחסוך את שכר המנכ"ל הקודם. חיסכון כולל של 1.8 מיליון שקל בשנה"
רונן קרסו | (38)

לפני שנתיים וחצי, באחד הימים המהבילים של סוף אוגוסט, בניין הבורסה בתל אביב לבש חג. לא בכל יום מתבצעת בבורסה הנפקה ציבורית של חברה תעשייתית וקמעונאית ותיקה ומוכרת, והפוטנציאל הרקיע שחקים. 

למרות שהיתה מחשבה להנפיק את החברה בשווי גבוה של 800 או 900 מיליון שקל, התפשרו בעלי הבית על שווי נמוך בהרבה של 500 מיליון ש"ח לפני הכסף. באותו מעמד אמר שמואל דורנשטיין, הבעלים והרוח החיה בחברה, שהוא מקווה כי תוך תשעה חודשים תתבצע הנפקה נוספת לפי שווי של 850 מיליון שקל. 

 

"ישקר של הדוחות"

החזון של דורנשטיין היה כי רב-בריח תהיה ה'ישקר של הדלתות'. שנתיים וחצי אחרי, הנפקת רב-בריח נראית כאחת ההנפקות האומללות שהיו בבורסה התל אביבית בשנים האחרונות. שווי החברה נחתך ב-55 אחוז, ולמשקיעים לא היה מאז אפילו יום של נחת. 

נפילת הערך של רב-בריח לא היתה מקרית. כבר במעמד ההנפקה הורמו גבות כשהתברר כי דורנשטיין קיבל מהחברה 'דמי הנפקה' בגובה של 1.5 אחוז, שהתבטאו בסכום גבוה של 7.5 מיליון שקל. 

חצי שנה אחרי ההנפקה הוגשה תביעה ייצוגית נגד החברה, שהציגה טענה כי החברה כללה, לכאורה, פרטים מטעים בתשקיף ההנפקה, בניגוד להוראות חוק ניירות ערך, ובהמשך לכתבות באתר ביזפורטל בעניין.

מעבר לכך, כשלה רב-בריח במבחן החשוב ביותר, והוא השורה התחתונה בדו"חות. למרות המצגות המושקעות לשוק ההון, מסתבר כי רב בריח פשוט לא יודעת להרוויח כסף, והדו"חות הכספיים שלה הם אכזבה אחרי אכזבה.

בשנת ההנפקה, שאמורה להיות תמיד שנה מוצלחת במיוחד, החברה הפסידה 5.4 מיליוני שקל. בשנת שלאחריה, 2022, הרוויחה החברה סכום זעום של 1.4 מיליון שקל. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 נרשם רווח של 4.9 מיליון שקל, שצפוי להצטמצם עקב פגיעת המלחמה בתוצאות הרבעון האחרון, ואלו יבואו לידי ביטוי, כך ניתן להניח, בדו"ח השנתי של 2023.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לפני חודש הודיעה החברה על סיום תפקידו של עידו זוארץ המנכ״ל ומינוי תמוה של דורנשטיין עצמו, ששימש עד אז כיו״ר פעיל, למנכ״ל.  לצד הציבור שנפגע באופן ישיר מאובדן הערך של רב-בריח הכושלת, נפגעו גם ההחזקות של גופים המוסדיים. ביניהם ניתן להזכיר את אלטשולר-שחם שמחזיקה ב-9% מהבעלות על החברה והפסידה עשרות מיליוני שקלים לעמיתיה, פועלים אקוויטי שמחזיקה 15 אחוז בחברה, וגם הפניקס, שהפכה לבעלת עניין רק שנה אחרי ההנפקה והיתה בטוחה שהיא נכנסת במחיר טוב. בפועל, הפניקס כבר הפסידה כ-30% על השקעתה ברב-בריח. 

 

מדוע נכשלה רב בריח?

הדירקטוריון של רב בריח משופע בשמות נוצצים כמו קרן אצלאן, אבי ברטפלד, דוד גרנות, גיורא בר דעה ולאחרונה גם אמיר אשל, מפקד חיל האוויר המוערך. זה היה אמור לסייע לחברה לגבש תרבות תאגידית אחראית, בריאה ומתוקנת, אך בפועל, ככל הנראה, זה לא קרה.

היעדר התרבות התאגידית הוא סממן המלווה את החברה מיום ההנפקה. החל מהתשקיף, דרך המענק לדורנשטיין, המצגות התלושות מהמציאות, והעובדה הבסיסית שאי אפשר לאכזב ככה את שוק ההון, בטח לא כשמדובר בחברה תעשייתית, ולא בסטארט-אפ שעשוי להיסחר במכפילי צמיחה אחרים.

יש חוסר מתאם בין חוזק המותג, שבכל הסקרים נמצא גבוה למעלה, לבין ההכנסות, ובעיקר הרווח או, יותר נכון, היעדר הרווח. 

עוד מאפיין של תרבות תאגידית רעה הוא נפוטיזם חברתי. שדרת הניהול של החברה מלאה בבני משפחתו של דורנשטיין. זה רע לחברה, ורע לשכירים בכירים ומקצועיים, שדרכם למעלה נעצרת. בוודאי לחברה בשווי של 270 מיליון שקל, שהפכה בבורסה לתאגיד קטן לפני חודש.

הרבה שמענו לאחרונה בנסיבות קשות את המשפט "מי שאחראי לכישלון לא יוכל לתקן". מאז ההנפקה שימש דורנשטיין כיו״ר פעיל. במקום שישקול לקחת צעד אחורה לנוכח התוצאות המאכזבות, הוא העדיף דווקא להתקדם למרכז הבמה, ולהחליף את המנכ"ל זוארץ, החלטה תמוהה, שכצפוי התקבלה באכזבה גדולה בשוק ההון. בנוסף, שכרו שודרג ועשוי להגיע לעלות שנתית של 5.6 מיליון שקל, הרבה מעבר לרווח של כל החברה בשנתיים האחרונות, כולל סעיף מקומם של אש"ל בשווי של 1,200 דולר ליום. 

גם אם הדירקטוריון סבור שכדאי שדורנשטיין יהיה זה שינהל את החברה, טוב היה אילו היו מחליטים על שכר סימלי, ולא זועק לשמיים, על מנת שהחברה תתחיל אולי להרוויח סוף סוף. זה המינימום הנדרש כדוגמא אישית והצהרת כוונות על כך שהדרך עומדת להשתנות. 

זה לא קרה, ובאסיפה הכללית שתתקיים בעוד כחודש יהיה זה המבחן של הפניקס ואלטשולר, אם יסכימו לאשר את התנאים המפליגים למנכ״ל  החדש-ישן. 

 

שוק הדלתות - מיליארד שקל בשנה

שוק הדלתות שמהווה את עיקר פעילות רב-בריח מתחלק לשוק דלתות החוץ ודלתות הפנים. הוא מגלגל בשנה מעל מיליארד ש"ח. במרבית התחומים במשק יש מוביל שוק עיקרי – למשל, קוקה קולה במשקאות מוגזים עם נתח שוק של 80%, ג'ילט במוצרי גילוח עם נתח שוק של מעל 70%, אפילו בשוק רווי כמו ההמבורגרים, למקדונלד'ס יש נתח שוק של 32%.

בשונה ובמפתיע, בשוק הדלתות אין מוביל שוק משמעותי עם נתח שוק של 40 אחוז. היה מצופה ממותג משמעותי וחזק כמו רב-בריח שהוא יהיה זה שיוביל את השוק, כולל רכישות ומיזוגים של מותגים קמעונאים חזקים להגדלת נתח השוק. בפועל, חלקה של רב בריח בשוק הדלתות נמוך מעשרים אחוז.

בשוק דלתות הפנים מובילה את השוק פנדור, ולצידה חמדיה שהתאחדה עם רשפים, רב בריח ותבור. לצד אלו, גם מספר לא קטן של יבואנים שמייבאים דלתות מחו"ל, בעיקר מסין.

שוק דלתות הכניסה מאופיין בשוק הפרטי בשני מובילי שוק: רב-בריח ושריונית-חוסם ולצידן עוד מספר חברות שנתח השוק שלהם קטן.

הניסיון של רב בריח להפוך לפי הסלוגן שלהם בעבר ל"בית אחד לדלתות פנים וחוץ" נכשל. גם סלוגן נוסף איתו יצאו לפני כמה שנים - "תחצינו. תפנימו, דלתות כניסה ופנים זה רב-בריח" - לא עמד במבחן התוצאה.

במצגת האסטרטגית לשנים 2022-2027 הציגה רב-בריח צפי להכנסות בגובה של 1.85 מיליארד בשנת 2027. את שנת 2022 סיימה החברה בהכנסות של 710 מיליון, ובתשעת החודשים הראשונים של 2023 בגידול של 5 אחוז בלבד, מה שמרחיק מאד את היכולת להתקרב לתחזיות שהוצגו. וזאת, עוד לפני המלחמה, שתפגע בשוק ובכל השחקנים בו.

לרב-בריח יש יתרונות רבים: פטנטים, פיזור מוצרים, מותג מעולה, מוצר נהדר. עדיין אפשר  לשנות, אפשר וצריך לשנות כיוון. אבל לא באופן בו החברה מנסה לעשות זאת כעת.

תגובות לכתבה(38):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 34.
    פייק 20/02/2024 07:39
    הגב לתגובה זו
    שיהיה להם בהצלחה. . חברה בלוף, מקוששים חלקים מסין ומרכיבים בארץ לא לדבר על המתנה של שבועות רבים ואף חודשים לסחורה
  • 33.
    חברה עם שירות מזעזע (ל"ת)
    דניאל 19/02/2024 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    יריב 19/02/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד על המאמר שמונע מפראיירים חדשים להכנס לכישלון שנקרא רב-בריח.
  • 31.
    אזרח 19/02/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
    הסב לנו נזקים כבדים ועמלות גבוהות.בושה!
  • 30.
    פשוט חצוף (ל"ת)
    זיוה 19/02/2024 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    גנבו ממני דלת בשנת 2 19/02/2024 07:39
    הגב לתגובה זו
    בשנת 6-2005 רכשתי דלת בשווי אז של 4000 ש"ח, במונחים היום 8000 ש"ח, אלא שאז רב בריח "הכריזה" על פשיטת רגל, ואני נותרתי ללא דלת מעוצבת, אבל חגיגות הכספים נמשכו בית"ר שאת בחברה. פעם שקרנים תמיד שקרניים
  • 28.
    חברה טובה בהרבה. זולה יותר. מתקדמת 19/02/2024 07:30
    הגב לתגובה זו
    חברה טובה בהרבה. זולה יותר. מתקדמת
  • 27.
    אין סיכוי שיאשרו לו את מה שמבקש 19/02/2024 06:10
    הגב לתגובה זו
    אין סיכוי שיאשרו לו את מה שמבקש
  • 26.
    קונילימל 19/02/2024 01:43
    הגב לתגובה זו
    קניתי והגדלתי אחזקות בחברה של דונרשטיין הצדיק
  • אבנר 19/02/2024 09:14
    הגב לתגובה זו
    עדיף לתרום הכל למוסדות הרבי הצדיק מג'רבה
  • 25.
    ידידיה 18/02/2024 23:40
    הגב לתגובה זו
    אנחנו כלואים בנייר המחורבן הזה
  • 24.
    דן 18/02/2024 20:41
    הגב לתגובה זו
    קניתי מיד אחרי ההנפקה וחיזקתי כל הדרך למטה . מה עכשיו ?
  • 23.
    יניב 18/02/2024 20:29
    הגב לתגובה זו
    חברה פח, שרות ירוד, דלות פנים ברמה ירודה ביוצר. אף.לקוח שקנה לא יעיל להמליץ. ובנוסף מנכ"ל/בעלים שמעיד לגנות 1290 דולר ליום מהציבור. אין אף גורם מפקח במדינה???
  • 22.
    הניתוח הצליח. הרופא מת 18/02/2024 20:26
    הגב לתגובה זו
    הניתוח הצליח. הרופא מת
  • 21.
    יש להם יופי של קודן וטביעות אצבע. מאד יקר. שווה לה 18/02/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
    יש להם יופי של קודן וטביעות אצבע. מאד יקר. שווה להנגיש במחיר
  • 20.
    לפי המכפילים יש לה עוד מלא לאן לרדת. היא על מעל 50 18/02/2024 19:08
    הגב לתגובה זו
    לפי המכפילים יש לה עוד מלא לאן לרדת. היא על מעל 50
  • 19.
    אפרת 18/02/2024 19:03
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שכתוב. מוצג נהדר. כשלון פיננסי
  • 18.
    ליאורי 18/02/2024 18:55
    הגב לתגובה זו
    ביקשו 2000 שקל לדלת ועם כל התוספות מגיע ליותר-מחיר מוגזם…. דלת פנים צריכה לעלות 1250 שקל כולל הובלה והרכבה ואז אנשים יחליפו כל 10 שנים
  • חצ 18/02/2024 22:48
    הגב לתגובה זו
    העלויות בארץ מטורפות
  • 17.
    היכן הם הונו את המשקיעים. זה לא סביר הסיפור הזה 18/02/2024 18:00
    הגב לתגובה זו
    היכן הם הונו את המשקיעים. זה לא סביר הסיפור הזה
  • 16.
    רוןזיק זיבנ 18/02/2024 17:55
    הגב לתגובה זו
    אוסף של גנבים שמשחילים משקיעים תמימים הם והמוסדיים יד אחד בגזל
  • וואן זירו 18/02/2024 20:28
    הגב לתגובה זו
    משפחה של מגלומנים
  • 15.
    טובי 18/02/2024 17:17
    הגב לתגובה זו
    זה לא בשבילו
  • 14.
    בועז 18/02/2024 17:02
    הגב לתגובה זו
    לא זוכר כזה כשלון של חברת לאו טק. המזל שיש מותג טוב. צריך רק לעשות דברים נכון
  • 13.
    ומימשתי. וטוב שככה 18/02/2024 17:01
    הגב לתגובה זו
    ומימשתי. וטוב שככה
  • 12.
    חני ש 18/02/2024 16:43
    הגב לתגובה זו
    מאז שנקנתה ע"י אריסטון תוך השארת המנכ"ל הכושל שנזרק מעמיעד כרומגן צוללת לתהום הנשיה. תרבות ארגונית של שוק מחנה יהודה במקרה הטוב
  • 11.
    רק הפסדים 18/02/2024 16:20
    הגב לתגובה זו
    רק הפסדים
  • 10.
    חברה שרק מפסידה ומפסידה 18/02/2024 15:50
    הגב לתגובה זו
    חברה שרק מפסידה ומפסידה
  • 9.
    ליטל 18/02/2024 15:34
    הגב לתגובה זו
    חברה נוראית. עבדתי שם. לא מתפלאית
  • 8.
    כיצד שום מנגנון פיקוח לא עבד. כיצד המשקיעים מובסים 18/02/2024 15:27
    הגב לתגובה זו
    כיצד שום מנגנון פיקוח לא עבד. כיצד המשקיעים מובסים פעם אחר פעם. כיצד מעז דורנשטיין בכלל לשוב קדימה
  • 7.
    יריב 18/02/2024 15:20
    הגב לתגובה זו
    זה בכלל חוקי?זו הריי רמאות.
  • 6.
    עילאי 18/02/2024 15:18
    הגב לתגובה זו
    כמה רעש וצלצולים. אפס הישגים. רק הפסדים
  • 5.
    אודי 18/02/2024 15:11
    הגב לתגובה זו
    שיחזור להיות חברה פרטית. מחר מאות מיליונים למשקיעים
  • 4.
    בשביל מה צריך דלתות בכלל. אין מה לגנוב. (ל"ת)
    אידיוט 18/02/2024 15:07
    הגב לתגובה זו
  • Dude 18/02/2024 15:40
    הגב לתגובה זו
    אם (כאשר) לא תמצאו דבר בעל ערך, אנא השאירו כמה שקלים, כפי יכולתכם.
  • 3.
    ממש הונאת לקוחות 18/02/2024 15:00
    הגב לתגובה זו
    ממש הונאת לקוחות
  • 2.
    שאול 18/02/2024 14:48
    הגב לתגובה זו
    אסור לקפוץ מעל הפופיק יותר מידי .
  • 1.
    מ. כהן 18/02/2024 14:48
    הגב לתגובה זו
    מרוב חריקות קשות.1200 דולר אשל ליום אחד, לעריץ דונרשטיין, מעניין היכן היו המוסדיים ?
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?