מניית החלום סבוריט בדרך לארצות הברית - האם החלום יתגשם?
בתחילת השבוע פרסמנו שחברת החלום סבוריט סבוריט -0.14% שרוצה להדפיס תחליפי בשר מדווחת שמערכת ה'רובוט-שף' שלה עברה בהצלחה את בדיקות התקן שנדרשה לעמוד בהן וקיבלה את כל האישורים הרגולטוריים לתחילת פעילות "החשיפה השיווקית" והמסחרית המתוכננת להתבצע במהלך החודש הנוכחי בשיתוף עם חברת סודקסו באוניברסיטאות בארה"ב.
צריך להיזהר ממניות חלום אבל תמיד ייתכן שאחת מהן תפתיע לטובה. לסבוריט עדיין אין מכירות המניה התרסקה ב-95% מאז ההנפקה לפני 3 שנים מה שהביא לפגיעה במשקיעים. המניה נסחרת כעת לפי שווי של 20 מיליון שקל בלבד, אחרי שכבר זינקה ל-350 מיליון סמוך להנפקה. החברה נסחרת כעת מתחת למזומן של 25 מיליון שקל בקופה וזה אומר שהשוק נותן לה שווי פעילות אפס. החברה שרפה בשנה שעברה 17 מיליון שקל על פעילות שוטפת. בחצי השנה הראשונה של 2023 היא שרפה רק 3 מיליון שקל, כלומר - היא מצליחה לשרוף פחות כסף והכסף שבקופה צפוי להספיק לה לשנה-שנתיים. השאלה היא האם זה יספיק לה או שלאחר מכן היא תצטרך ללכת לגיוס.
בכל מקרה, לאחר סדרת מבחנים ובדיקות שעבר הרובוט שף של סבוריט, לרבות בדיקות בטיחות, מבחני EMC, תקינות UL ובדיקת NSF בשטח, אישרה מחלקת בריאות הציבור והסביבה בעירית דנוור, את גמר בדיקות תקן ועמידת הרובוט שף בדרישות הרגולטוריות הנדרשות לחשיפה הראשונה לשוק האמריקאי. למיטב ידיעת סבוריט, אישור עמידה של המערכת בתקן UL הוא ברמה פדרלית.
ההשקה בארה״ב היא אבן דרך משמעותית עבור סבוריט, שכן מדובר בשוק היעד העיקרי של החברה ופעילות זו עם סודקסו מקדמת את החברה צעד משמעותי לעבר מסחור. בשנה האחרונה החברה ביצעה מספר התאמות לטובת החדירה לשוק האמריקאי, החל מבמוצרי המזון (ללא חומרים מן החי) במטרה שיתאימו לחך המקומי ועד לעמידה בדרישות תקינה ורגולציה השונות כתנאי להשקה המסחרית של הטכנולוגיה שהיא פיתחה בדנוור, קולורדו ארה״ב.
- 911 אלף משרות נמחקו: משרד העבודה האמריקאי תיקן את הנתונים
- שוק העבודה האמריקני נחלש: רק 22 אלף משרות חדשות לעומת צפי ל־75 אלף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפתרון של סבוריט, הכולל טכנולוגית חומרה, פיתוח תוכנה והנדסת מזון, מייצר ומבשל במערכת סגורה המבורגרים ומנות נוספות. המערכת מייצרת את תחליפי הבשר שפיתחה סבוריט באופן אוטומטי ודיגיטלי לחלוטין, בין היתר באמצעות טכנולוגית 3D. בנוסף, הפתרון נועד לאפשר למפעיל (בין אם זו חברת הסעדה, מסעדה או כל גוף שמסעיד את צרכן קצה) לנתח באופן מדויק ומהיר דפוסי אכילה של סועדים, לנהל את שרשרת האספקה בצורה יעילה וחסכונית יותר (על ידי טכנולוגית בינה מלאכותית, Big Data ו-IoT), להקטין סיכוני בטיחות מזון, להפחית פחת של אנרגיה וחשמל ולספק מזון ללא חומרים מן החי ופתרון הסעדה בר קיימא.
לצד היתרונות עבור קהל הלקוחות של סבוריט, הבשורה שמביאה הטכנולוגיה של החברה, בתקופת ההשקה באוניברסיטת דנוור קולורדו, הוא מוצר מותאם אישית לצרכי הסועד, המיוצר במהירות ובאופן זהה בכל מקום שבו המוצר יוזמן במערכת; תחליפי הבשר של סבוריט נועדו לענות על הדרישה של סועדים המחפשים אפשרויות בריאות לתחליפי בשר.
רחלי ויזמן, מנכ"לית ומייסדת שותפה של SavorEat: "אחת המטרות העיקריות שלנו ב-SavorEat היא להפיץ את הבשורה בשווקים בינלאומיים כאשר היעד המרכזי הוא ארה״ב. שיתוף פעולה עם חברות כמו Sodexo, המעודדת חדשנות ונמצאת בחזית האימוץ של טכנולוגיית מזון מאפשר לנו לצעוד לעבר מטרה זו ולהרחיב את טווח החשיפה וההגעה שלנו לקהלי יעד רבים ורלוונטים, הנמצאים בדיוק במקומות כמו אוניברסיטאות ומאמצים חדשנות מהר יותר. הפעילות המשותפת שלנו באוניברסיטת דנוור היא רק ההתחלה ואנחנו צופים להתרחב ולהציע את הרובוט שף שלנו לסועדים באזורים נוספים בארה״ב כבר בשנה הקרובה״.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מניית סבוריט נסחרת במחיר של 9 שקלים למניה ושווי שוק 20 מיליון שקל. מתחילת השנה רשמה המניה ירידה של 30%.
- 1.dw 07/09/2023 20:21הגב לתגובה זוכלומר בחברות הסטארט אפ הללו המשקיעים מקווים שיודיעו על סגירת הבסטה וחלוקת המזומן למשקיעים :-) על הדרך יש גם שלד בורסאי למכור.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?