הסיכויים והסיכונים באימפקס ולמה בעל מניות תובע את הנהלת החברה?
מניית אימפקס עברה טלטלה בחודשים האחרונים - זה התחיל בזינוק של פי 4 על רקע ההפצה של הבקבוק החכם שלה בדיוטי פרי, זה נמשך בנפילה כל הדרך למטה, גם בעזרת הודעת החברה על כוונה לגייס הון.
גיוס מדלל את המשקיעים הקיימים ויוצר לחץ לירידת המניה. החשש מגיוסים אצל המשקיעים מוצדק ברוב המקרים ועל רקע זה, הודעות חיוביות בחברות שזקוקות למזומנים נלקחות בזהירות מסוימת. החשש שהם מרמזות על הנפקה.
ולכן בראיון עם קובי בנטובסקי מנכ"ל אימפקס, שאלנו אם יש כוונה לגייס הון. הוא אמר ש"לא צפויים גיוסים בקרוב". מהר מאוד כנראה על רקע זינוק של פי 4 במניה, החברה הודיעה על כוונה לצאת לגיוס ואחרי כמה ימים בגלל שתנאי השוק השתנו (המניה נפלה), הגיוס בוטל.
ברקע ובהמשך לזינוק המוגזם במניה, רשות ניירות ערך ביקשה הבהרות לעסקאות האחרונות של החברה. התשובות העידו כי מדובר בהסכמים נחמדים, אבל לא בטוח בכלל שהם "שווים" זינוק של מאות אחוזים במניה. במקביל בית ההשקעות מור חתך הפסדים וניצל את הזינוק כדי למכור מניות ולרדת להחזקה נמוכה מ-5%.
- אימפקס: המכירות הסתכמו ב-4 מיליון דולר; התזרים הפך לחיובי
- אימפקס מתכננת גיוס הון - המניה צוללת ב-20%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הזיגזג של בנטובסקי פגע באמון, ההודעה על הנפקה פגעה במניה, והמשקיעים כועסים. משקיע הגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית לבית המשפט המחוזי בתל אביב כנגד החברה והדירקטורים המכהנים. במסגרת הבקשה, העלה בעל המניות טענות שונות כנגד המשיבים בקשר עם ירידת מחיר המניה סמוך למועד הודעת החברה על הנפקת מניות חדשות לציבור וביטול ההנפקה. המשקיע טוען במסגרת הבקשה טענות, בין היתר, בדבר הפרת חובת הזהירות וחובת אמונים מכוח חוק החברות ורשלנות.
הבקשה הוגשה בשם כל מי שהחזיק במניות החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב ביום 14 באוגוסט 2023. הנזק האישי הנטען על ידי המבקש עומד על כ-50 אלף שקל והנזק הכולל, על פי התביעה לכל בעלי המניות הוא 6.1 מיליון שקל.
הנהלת אימפקס דיווחה כי - "אנחנו לומדים את הטענות שהועלו במסגרת הבקשה עם היועצים המשפטיים ובשלב זה לא ניתן להעריך את סיכוי התביעה".
הסיכויים והסיכונים באימפקס
אימפקס אימפקס היא חברת חלום שמוכרת מוצר בשוק מאוד תחרותי. החלום - בקבוק חכם - יכול להתגשם, אבל הסיכויים לרוב צנועים ובדרך זה עולה בדילול של משקיעים בחברות ציבוריות - חברות מגייסות כספים כדי להגיע אל החלום ואז המשקיעים מדוללים ולרוב המניה יורדת, אפילו בחדות. צריך כסף כדי להגשים את החלום וזה מייצר לרוב הפסדים במניה.- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
אימפקס הצליחה לעלות במחצית למכירות של 4 מיליון דולר, אך גם בקצב המכירות הזה היא מפסידה. הנהלתה מזהירה שלא להסתמך על המכירות ברבעון וכנראה רומזת שהקצב הזה חריג לטובה, במיוחד אחרי שבכל שנת 2022 המכירות הסתכמו ב-2.2 מיליון דולר, אבל בעקיפים היא גם רומזת שבעוד שהיא ייצרה מזומנים במחצית הראשונה, לא בטוח כלל שזה יימשך.
רואי החשבון מציינים בסקירתם שהחברה הסבה הפסדים של 16 מיליון דולר פלוס מאז הקמתה ושהנהלת החברה סבורה שיש לה מזומנים לתקופה של 12 החודשים הבאים, אבל, מהדוחות קופץ הצורך של החברה במזומנים - לחברה יש קצת מעל 2 מיליון דולר במזומן. זה מעט לחברה שמכוונת גבוה.
מאז הנפקתה בבורסה לפני כשנתיים המניה איבדה 80% לשווי של 17 מיליון שקל. השוק לא נותן לה סיכויים להצליח ומהחשש שהיא תצטרך לגייס הון, נראה שהמניה מדוכאת. מבלי להיכנס לטכנולוגיה של הבקבוק החכם ולכך שהנהלת החברה מסבירה שמדובר במוצר שמספק חוויה ופתרון לאנשים רבים (כמות שתייה, תזכורות ועוד), אי אפשר לקחת ממנה את העסקה עם פפסיקו. זו עדיין עסקה קטנה, אבל לקוחה שהיא פפסיקו היא בהחלט הישג. השאלה איך אפשר לייצר מההישג הזה, גידול משמעותי בהכנסות גם אצל לקוחות נוספים.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?