ישראכרט: עלייה של 25% בהכנסות וגידול בהוצאות להפסדי אשראי ל-69 מיליון שקל
חברת ישראכרט ישראכרט 0.36% רושמת הרבעון השני של 2023 הכנסות של 800 מיליון שקל בהשוואה להכנסות של 639 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של 25%. בחברה אומרים כי הצמיחה בהכנסות נבעה מצמיחה בהכנסות ריבית נטו כתוצאה מהצמיחה החדה שנרשמה בתיקי האשראי הפרטי והמסחרי, וכן מגידול בהכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי כתוצאה מעליה בהיקף מחזורי הפעילות.
ההוצאות בגין הפסדי אשראי ברבעון השני הסתכמו בכ-69 מיליון שקל, בהשוואה להוצאות בגין הפסדי אשראי בסך של כ-12 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי החברה, העלייה נובעת בעיקר מעלייה בהפרשה הקבוצתית בגין יישום תקינת ה-CECL החל משנת 2023 ומהגידול בהיקף תיק האשראי, כמו כן, בתקופה המקבילה אשתקד, הקטינה החברה את שיעורי ההפרשה הקבוצתית כתוצאה משיפור באומדנים המקרו – כלכליים וזאת עם חזרת המשק לפעילות טרום משבר הקורונה.
הרווח הנקי ברבעון השני של שנת 2023 הסתכם לכ-66 מיליון שקל, לעומת רווח נקי בסך של כ-32 מיליון שקל (51 מיליון שקל בנטרול השפעות חד פעמיות) ברבעון המקביל אשתקד. העלייה ברווח נבעה בעיקר מהגידול האמור בהיקפי הפעילות בתיק האשראי ובכרטיסי אשראי, ומכך שברבעון המקביל אשתקד הכירה החברה בהוצאות חד פעמיות בסך של כ-25 מיליון שקל בגין גידול בהפרשה לשומות מע"מ בגין שנים עברו.
תשואת הרווח הנקי להון ממוצע ברבעון עלתה בחדות לכ-9.2% לעומת תשואה להון ממוצע של כ-4.7% (7.4% בנטרול הוצאות חד"פ) ברבעון המקביל אשתקד ותשואה להון ממוצע של כ-5.6% בשנת 2022 (7.9% בנטרול הוצאות חד"פ).
- ווסטרן דיגיטל קופצת לאחר דוחות חזקים - הביקוש לאחסון נתונים מזניק את הרווחיות
- שברון מול אקסון: שתי ענקיות הנפט נפגעו ממחירי הנפט והשוק בחר צד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחזור העסקאות ברבעון השני של שנת 2023 - מחזור העסקאות בכרטיסי אשראי ברבעון עלה בכ-5.4% לכ-54.4 מיליארד שקל, לעומת כ-51.6 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. יתרת האשראי הפרטי עלתה בכ-68% לשיא של כ-7.21 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-4.29 מיליארד שקל בסוף רבעון מקביל אשתקד - גידול של כ-2.92 מיליארד שקל תוך שנה.
נכון לסוף רבעון שני 2023, ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות של ישראכרט עלה לכ-2.89 מיליארד שקל, בהשוואה להון עצמי של כ-2.79 מיליארד שקל בסוף שנת 2022, וזאת לאחר חלוקת דיבידנד בסך של כ-25.6 מיליון שקל במהלך הרבעון הראשון של השנה ויישום לראשונה של תקינה חשבונאית להפסדי אשראי שהביא לקיטון ביתרת העודפים של 9 מיליון שקל.
דירקטוריון החברה הכריז על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות בסך של 42.3 מיליון שקל בגין רווחי המחצית הראשונה של שנת 2023, ובהתאם למדיניות חלוקת הדיבידנד.
נכון לטרם פתיחת המסחר הבוקר, מניית ישראכרט קפצה ב-51% מתחילת השנה למחיר של 15.3 שקל ושווי שוק של 3.07 מיליארד שקל.
מנכ"ל ישראכרט, רן עוז: "אנחנו מסכמים רבעון נוסף של צמיחה מתמשכת בפעילות האשראי, כאשר תיק האשראי שלנו חוצה לראשונה את רף ה-9 מיליארד שקל. אנו מציגים גידול של כ-25% בהכנסות החברה שהסתכמו לכ-800 מיליון שקל, שיא רבעוני של כל הזמנים, לצד גידול חד ברווח הנקי לכ-66 מיליון שקל. במהלך 12 החודשים האחרונים צמח תיק האשראי בכ-65%, ניתן לייחס צמיחה זו להרחבת היצע המוצרים של ישראכרט בתחומי האשראי המקנים לחברה יתרון תחרותי ביחס לשוק. כתוצאה מכך, מיצבנו את ישראכרט כשחקנית מובילה בשוק האשראי בישראל. ברבעון האחרון ניכרת האטה בצמיחה בפעילות הכלכלית בישראל ועליה בסיכוני האשראי. למרות המצב הכלכלי המאתגר אנו פועלים בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לסייע ללקוחות ולעסקים, להמשך צמיחה אחראית, תוך ניטור וניהול סיכונים מוקפד".
- 1.מפחיד. יותר משליש מההלוואות ניתנו בשנה האחרונה (ל"ת)המגיב 16/08/2023 19:32הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
