הפניקס ומור רוצים להפחית את דמי הניהול במגוריט - האם הם יצליחו מה יקרה למניה אם כן?

דמי ניהול של 25 מיליון שקל בשנה מושכת חברת הניהול במגוריט בשליטת ארז רוזנבוך; דמי הניהול אומנם הופחתו לפני שנתיים, אבל בהינתן המודל הבעייתי של קרנות הריט למגורים, דמי הניהול צריכים להיות צנועים יותר; על המשבר הגדול בקרנות האלו, ומה יביא את האפסייד?  
נתנאל אריאל | (2)

בבורסה בתל אביב נסחרות שתי קרנות ריט למגורים. המודל שלהן בדומה לקרנות ריט בכלל הוא פשוט - מגייסים הון ומגייסים חוב, בכסף רוכשים נכסים, משכירים אותם, ומרוויחים את הפער בין התשואה לריבית.  אבל שתי הקרנות האלו - מגוריט מגוריט -2% ואזורים ליווניג  ריט אזורים ליוי -2.07% לא מצליחות. הסיבה הבסיסית שהן לא מצליחות היא כי מלכתחילה התשואה על השכרת דירות נמוכה. ומעבר לכך - הן לא מצליחות כי הן פנו לייזום והקמה של דיור להשכרה, ועוד יותר: כי העולם השתנה - בעולם של ריבית אפס ועליית מחירי הדירות יש חלום גדול שאולי יכול לעבוד - יש רווח מהשכרה, רווח מהשבחה ובניכוי הריבית, עדיין מדובר על תשואה שיכולה להיות משמעותית. אבל כשנמצאים בריבית הנוכחית, אז כנראה אי אפשר להרוויח בתחום, ההיפך - התשואה על השכרה נמוכה מהריבית, יש הפסד. וגם - מחירי הדירות בירידה.

אז הקרנות האלו קונות מקבצי דיור ויודעות כנראה לקנות מתחת למחיר השוק (יתרון לגודל) ועדיין, הן נסחרות בכ-40% על ההון שלהן , כלומר בכאילו הנחה של 60% מההון ומערך הדירות. מאז שהן הנפיקו מחירי הדירות עלו, כלומר זינקו בעשרות אחוזים, אבל המשקיעים בהן הפסידו 60% ויותר. 

אבל הכישלון הזה נובע גם מדמי הניהול הגבוהים: בדומה לקרנות ריט אחרות, סובלות הקרנות האלו מניגודי עניינים מובנים - חברת הניהול רוצה שבקרן יהיה כמה שיותר כסף, כי היא מקבלת דמי ניהול באופן פרופורציונלי להיקף הנכסים, ולכן היא מגייסת הון, חוב. ככה גדל הנתח של חברת הניהול, גם אם זה לא האינטרס של המשקיעים, שלרוב דילול פוגע בהם.

התחום הזה עם רווחיות נמוכה, אפילו מאוד, וכאשר לוקחים דמי ניהול משמעותיים - מחסלים את הרווח של הקרן. זה בולט במיוחד בקרן מגוריט, כשבשנה האחרונה מנסים הגופים המוסדיים לצמצם-להפחית בה את דמי הניהול. הפניקס ובית ההשקעות מור, פנו לביהמ"ש בבקשה לפסק דין הצהרתי לפיו חברת הניהול בבעלות ובשליטת ארז רוזנבוך, היא בעלת השליטה בקרן. מהלך כזה יעלה את כוחם של המיעוט באסיפות בעלי המניות ויוביל לצמצום של דמי הניהול, כך על כל פנים מעריכים-מקווים המוסדיים.

על הבעיות של מגוריט - כתבה מהעבר

  על הבעיות של מגוריט - כתבה מהעבר

כעת מנסים הפניקס ומור לשנות את מבנה הדירקטוריון של מגוריט ואת תקנון החברה, כדי להחליש את כוחה של חברת הניהול. שני הגופים מחזיקים יחדיו כ-25% (הפניקס עם 19.8%, מור עם 6%), אך לא ברור אם הם יצליחו להפחית את דמי הניהול שנקבעו לפני יותר משנה, בהסכם ל-7 שנים. 

הפניקס שלחה מכתב למגוריט ובו דרישה לכינוס האסיפה הכללית שבה יצביעו המוסדיים על תיקון תקנון החברה, סיום כהונת שתי הדירקטוריות הבלתי תלויות בחברה ומינוי ארבעה דירקטורים נוספים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מגוריט הודיעה שתבחן את העניין גם מבחינה משפטית, אך ברור שחברת הניהול תנסה לסכל את המהלך שנועד להפחית את כוחה של חברת הניהול ובהמשך גם את דמי הניהול. 

דמי הניהול של חברת הניהול אומנם הופחתו לשיעורים שמופיעים בטבלה, אבל מדובר בסכומים גבוהים: בשנה החולפת משכה חברת הניהול 22.1 מיליון שקל וכן הטבה באופציות בסכום של כ-3 מיליון שקל. חברת הניהול זכאית לקבל אופציות בהיקף של 5% מכל גיוס לתקופה של 7 שנים.  בקיצור, 25.9 מיליון שקל זרמו לחברת הניהול ולמרות שהיא משלמת על הנהלת החברה והדירקטוריון הרי שמדובר בדמי ניהול גבוהים ביחס לשוויה וביחס להונה. דמי ניהול שלא מאפשרים כעת להרוויח מהשכרת דירות למגורים, אם כי, בדוחות, מגוריט מרוויחה בזכות השבחה של מאות מיליונים בנכסים על פני שנות הקמתה.

מגוריט - דמי ניהול

אז הפניקס ומור רוצים להפחית את דמי הניהול בקרן. הם צודקים - זה נכון יותר לציבור, רק שהשאלה היא בעיקר משפטית. אם הם יצליחו זה יתורגם למחיר המניה, דמי ניהול שהם חצי, רק לשם הדוגמה, צפויים להעלות את השווי של מגוריט בעשרות אחוזים. חיסכון של 12 מיליון שקל בהוצאות שקול לעליית ערך של 120 מיליון שקל, וזה יותר מזה - אמון זה חלק מהעניין. מוסדיים ישקיעו בגוף שהם מרגישים נוח איתו, שהוא אמין, שהסיבוב שהוא עושה עליהם לא כזה גדול. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קובי 27/06/2023 21:57
    הגב לתגובה זו
    מפסידים כספים חרוצים דמי ניהול... חוצפה
  • 1.
    חי 27/06/2023 05:52
    הגב לתגובה זו
    בקיצור החברה עובדת כדי שחברת הניהול תתעשר על המשקעים !
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳