מידרוג מודאגת מאלוני חץ, אבל בינתיים לא מספיק כדי להוריד דירוג
חברת הדירוג מידרוג החליטה להשאיר את דירוג החוב של חברת האחזקות בתחום הנדל"ן המניב אלוני חץ אלוני חץ 0% של נתן חץ (14.3%), על רמה של Aa3 עם אופק יציב. לכאורה, לא דרמה.
אבל אפשר למצוא את החשש האמיתי של מידרוג כשקוראים את הנימוקים: "יחס כיסוי הריבית (ICR) צפוי לעמוד על 3 שנים לצד יחס כיסוי חוב נטו ל-FFO איטי ביחס לדירוג, אשר צפוי לנוע בטווח של 15-12 שנים". במילים אחרות, היחסים הפיננסים של החברה סובלים מהרעה, הידרדרות. בחברת הדירוג חוששים שייקח לחברה יותר שנים להחזיר את החובות שלה, מאשר קודם לכן, ויותר זמן ממה שהיא העריכה בדירוגים שלה. לדברי החברה, "מינוף החברה, כפי שנמדד ביחס בין חוב פיננסי נטו לבין סך שווי השקעות מותאם לפי שווי שוק (LTV) מצוי במגמת עלייה ועומד על 33% לעומת 24% לפני שנה".
במידרוג מציינים שתי סיבות לכך - ירידה בשווי השוק של המוחזקות הסחירות (ירידת השערים בבורסה בשנה האחרונה) לצד ובמקביל לעלייה בחוב הפיננסי נטו של החברה גם בגלל המשך השקעות בחברות המוחזקות.
עוד מציינים במידרוג לשלילה את חוסר הפיזור בתיק האחזקות של אלוני חץ, כך ששתי החברות המוחזקות אמות ו-BE מהוות 32% ו-22% מהתיק בהתאמה, וכי 4 האחזקות הגדולות (אמות, אנרג'יקס, CARR ו-BE) מהוות 93% מהתיק. אבל זה לא חדש ומהבחינה הזו אין שינוי, כך שמידרוג אומרים שאיכות האחזקות תומכים בצמיחה שלהן ובחלוקת דיבידנדים לאלוני חץ, בעיקר מצד אמות שאחראית על 55% מהדיבידנד, ו-CARR שאחראית על 18% נוספים.
- ישרס: ה-NOI עלה בכ-1% ל-119 מ' שקל; AFFO הסתכם ב-89 מ' שקל
- "אנחנו צופים עלייה של 30% ב-NOI תוך שנים ספורות" - נתנאל מניבים גייסה 220 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד - במידרוג נותנים קרדיט לקבוצה, אולי גם בגלל בעל השליטה נתן חץ, ואומרים שגם אחרי שהם בונים תרחיש של שחיקה של עוד 15-20% בשווי השוק של החברות המוחזקות וכן שחיקה בשווי הנכסי של החברות הפרטיות המוחזקות, אז אמנם זה יעלה את המינוף לטווח של 35-40%, אבל הם מאמינים שתזרים המזומנים של אלוני חץ לא ייפגע ויסתכם ב-550-660 מיליון שקל בכל שנה בשנתיים הקרובות (2023-2024), בעיקר כי חצי ממנו עתיד להגיע מאמות.
לאחרונה אלוני חץ הוציאה אזהרת רווח להפסד צפוי של 750 מיליון שקל משיערוכי נדל"ן כלפי מטה של ההחזקות שלה, ולאחר מכן רשמה הפסד של של 458 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2022. בחברה אמנם צופים כי גם בשנה הקרובה היא תרשום הפסד נוסף, אך הוא צפוי להיות קטן יותר מאשר בשנת 2022.
כך אמר נתן חץ בשיחת המשקיעים אחרי הדוחות: "גם בשנת 2023 אנחנו צופים הפסד משיערוכים, אבל לא באותו היקף ואותה עוצמה כמו בשנה האחרונה. הריביות כבר עלו וזה מתבטא בתוצאות. כמו שהדברים נראים כרגע, עם הריביות בעולם ועם החוסר הכסף ועם האשראי והמזומן שישנו היום במערכות הבנקאיות, אנחנו חושבים שבמהלך השנה הזאת יהיו עוד שיעורכים שליליים. בסוף השנה יכול להיות שיתייצבו הדברים בעולם, וזה יתייצב גם בנושא הזה ונתחיל לראות את האופק החיובי".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מניית אלוני חץ איבדה במהלך 12 החודשים האחרונים 47% משוויה והיא נסחרת במחיר של 27.8 שקלים למניה ולפי שווי שוק של 4.99 מיליארד שקל. נציין כי בבית ההשקעות IBI סבורים שהמניה נפלה יותר מדי ומעריכים שהיא תעלה למחיר של 53 שקלים למניה, כלומר כמעט תכפיל את שוויה.
- 1.בראל 25/04/2023 18:16הגב לתגובה זוזה בורסה שטובה למי שמשעמם ויש לא עודף כסף ליזרוק גם אני הייתי בין המשוגעים שביזבזתי הרבה כסף על בורסה של תחמנים ואם מחזורים קטנים היום אני צוחק שאני בדרך אל הבנק וכספי הולך למקום טוב כאן שר האוצר שם פס על הבורסה ועכשיו עוד מעט כולם יחד ישימו פס עליו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳