מניית השנה - איך הפכה מניית אל על מאחת המאכזבות להפתעת השנה?
חברת אל על 2.84% פרסמה אתמול את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי. אלה היו תוצאות טובות כצפוי - רווח ל 66.8 מיליון דולר, כולל רווח חד פעמי של כ-38 מיליון דולר (מהכרה בהכנסה מהסכם האג"ח מול המדינה), זאת לעומת הפסד של 15 מיליון דולר ברבעון הקודם.
ההכנסות של אל על במגמת שיפור. החברה מדווחת אמנם על היקף פעילות של 72% מהיכולת שלה (לעומת הרבעון השלישי של 2019) אבל עדיין ההכנסות שלה חוזרות לשם והגיעו ל-626 מיליון דולר, בהשוואה ל-647 מיליון דולר (כלומר 97% מההכנסות של הרבעון המקביל ב-2019). המספרים האלו דווקא מבטאים את הפוטנציאל - אם זה מה שהיא עושה ב-72% מהיקף הפעילות, מה יקרה כשהיא תגיע להיקף הפעילות שהיה בעבר, ואפילו תעבור אותו? שוק התעופה והתיירות נמצא בצמיחה חדה בשנה האחרונה - אנשים מתעופפים לחו"ל, מחירי הכרטיסים עולים, אל על מרוויחה יותר. גם העובדה שיש בפועל רק שדה תעופה אחד עוזרת לה - יש ביקוש גדול לטיסות ויש היצע מוגבל. נתב"ג מתפוצץ. מה יקרה בעוד כמה שנים? אם לא ימצאו פתרון ולא יימצאו - מחירי הטיסות למרות התחרות בין חברות התעופה יעלו, במיוחד במקומות בהם אל על מחזיקה קווים חזקים.
אז נושבות רוחות של אופטימיות רק צריך להזכיר. אל על חיה על כספי מדינה. התמיכה בה בתקופת הקורונה הצילה אותה. המדינה לא הלאימה בחזרה את החברה, לא קיבלה מניות בחזרה, היא הזרימה כסף כהלוואות ענק ותמכה בבעלי המניות הקיימים - קבוצת כנפיים מבלי לבקש מהם הזרמת כספים. תמיכה בבעל הבית החדש - אלי רוזנברג שהזרים הרבה כסף, אולי מוצדקת, אבל למה לתת לכנפיים ליהנות מההפקר?
אל על של היום שונה מאוד מאל על של לפני הקורונה. החברה התייעלה, פיטרה אלפי עובדים והמטרה הושגה - נקודת האיזון ירדה, החברה רווחית. אבל עד שהגיעה למצב הזה, היא שילמה מחיר כבד. הפסדים של מאות מיליונים, גירעון בהון של מאות מיליונים והזרמת כספים שהצילה אותה של מאות מיליוני דולרים מהמדינה ומבעל הבית החדש.
הגיבנת של אל על היא במאזן, אבל דוח רווח והפסד טוב ואם המצב ישתפר, היא יכולה לצאת מאזור הסכנה. בראיון לביזפורטל מדבר סמנכ"ל הכספים של החברה, איציק אליאב, על מצבה הנוכחי של חברת התעופה.
כיצד השינוי במחירי הדלק עשוי להשפיע עליכם?
"אף אחד לא נהנה ממחירים יקרים. כשהמחיר יורד אז הביקוש עולה וכולם נהנים מהביקוש. האנומליה שקיימת כרגע בשוק היא שיש עדיין חוסר בכושר הייצור ומחירי הדלק גבוהים לצד האינפלציה הכללית שגואה, וזה מביא לעליית מחירים. אין ספק שלטווח הארוך מחירים אטרקטיביים וזולים יותר טובים לכל השוק כי זה מגביר את הביקושים וזה מה שחשוב.
"אף אחד לא יודע מה יהיה עם הדלק אך אל על פועלת לפי מדיניות גידור ברורה. המדיניות הזו שומרת עלינו ומגינה עלינו, אבל זה נכון גם שאנחנו מאוד מושפעים מהמחירים של הדלק והתשומות. הדבר מתנהג גם בהתאם לשוק אבל גם בהתאם להשפעות גלובאליות כמו מלחמות, קידוחים וכו' שאין לנו שליטה עליהם. מה שכן יש לנו שליטה זה לגדר, ולהתנהג בצורה מושכלת בתוך עולם ההיצע והביקוש".
הנהלת החברה מדברת על העתיד באופטימיות זהירה, והשוק "קונה" את זה - מניית אל על היא הטובה ביותר בבורסה המקומית מתחילת השנה עם תשואה של 87%. השווי שלה 690 מיליון שקל וקצב הרווחים המייצג שלה בנטרול הכנסות חד פעמיות עשוי להגיע ל-50 מיליון דולר בשנה (150-180 מיליון שקל). הבעיה שאל על בעבר היה כבר במקומות של רווח ורווחיות בשמיים ובסוף היא קרסה. האם הפעם זה אחרת?
האם רווח שנתי של 50 מיליון דולר ויותר הוא סביר מבחינתכם?
"צריך להדגיש כי הרווח של השנה הוא רווח חד פעמי מעסקת המועדון שזו הייתה המטרה שלה - לחזק את האקוויטי של אל על וכך עשינו. הרווחנו בלי העסקה כ-30 מיליון דולר ברבעון. לא נוכל להתייחס לרווחים בעתיד.
"לגבי עסקת המועדון, הרי שמכרנו חלק מנכסי המועדון, הכנסנו שותף אסטרטגי לפיתוח עסקים להמשך וגם שותף פיננסי שיכול להוסיף ערך למשקיעים אחרים שיצטרפו. בנוסף חיזקנו את ההון העצמי של החברה מתקופת הקורונה".
מתי ייסגר הגרעון בהון? האם אתם מרגישים בנוח עם ערך המטוסים בספרים?
"כפי שפרסמנו בדוח, החברה עברה ליציבות תפעולית ורווחיות תפעולית, גם תזרים המזומנים יציב ועתות הנזילות חזקות בכל מה שצריך לעתיד הנראה לעין. הגרעון בהון הוא לא גרעון בהון הכלכלי. שווי המטוסים הכלכלי גבוה מהשווי שלהם בספרים ואנחנו לא קרובים למצב הפוך. בעולם ישנו חוסר ממשי במטוסים - בטח של דרימליינרים - והשווי שלהם עולה מיום ליום. הגיל הממוצע של המטוסים שלנו הוא בסביבות 8 לעומת גיל ממוצע של 19 עד לפני לא הרבה שנים - מדובר בצי צעיר, חדש ואיכותי ולכן הדברים האלו מקבלים משנה תוקף גם ביכולת של המוצר.
"לאל על אין גרעון בהון הכלכלי כי יש לנו את ההון של בעלי המניות של החברה, שווי המטוסים עולה על השווי של הם בספרים ויש לנו יתרות זכות בספרים שלא באמת נצטרך להחזיר אותם כמו למשל הלוואה על המטוסים שקיבלנו שניתן כנגדה שירותים ולא נצטרך להחזיר כסף. יש לנו כמה התחייבויות מהותיות שלא במזומנים, אבל חשבונאית הן מוצגות כמזומנים".
- 14.אמיר 28/12/2022 10:12הגב לתגובה זועברה לרווח והורידו לה את הערה אזהרה ומאז ירידה של 30 אחוז
- 13.דורון 27/11/2022 09:16הגב לתגובה זוהחברה הזאת מנצלת את העובדה שהעם בישראל הוא רפה שכל.ֶהידעם שטייסי אל על מורכבים מכמה משפחות ששולטות שם? הידעתם שישנן נשים שמשמשות כטייסות שלא הייתי נותן להן להסיע את עגלת הסופר של רמי לוי? ה קורונה הייתה הזדמנות טובה לתת לה ליפול ואז להקים חברה פחות רקובה.
- 12.לא מבין גדול 26/11/2022 13:00הגב לתגובה זוהסמנכ"ל מתייחס למטוסים כמו חברת נדל"ן שמבצעת שערוך לקרקעות שבבעלותה ומעלה את הערך כל שנה. רק לי זה נראה מוזר? מה אני מפספס כאן?
- 11.לא מבין גדול 26/11/2022 12:58הגב לתגובה זוהסמנכ"ל מתייחס למטוסים כמו חברת נדל"ן שמבצעת שערוך לקרקעות שבבעלותה ומעלה את הערך כל שנה. רק לי זה נראה מוזר? מה אני מפספס כאן?
- 10.גיל 25/11/2022 11:18הגב לתגובה זואין ברכה בכסף של עבודה בשבת
- 9.רון 25/11/2022 09:08הגב לתגובה זושומר נפשו ירחק !
- 8.עמירם זקין 25/11/2022 03:18הגב לתגובה זוטוב לשמוע שאל על נחלצת מאזור הסכנה אבל צריך אולי ״לגדר״ את השמחה לנוכח אכזבות עבר ותמיכה ממשלתית כבדה שכולה באה מכספי משלם המיסים. אל על צריכה להוכיח יכולת הישרדות לפחות שנתיים שלוש ללא עורף ממשלתי לפני שניתן יהיה לומר בבטחון שהעתיד ורוד וכדאי להשקיע
- 7.רמי לוי 24/11/2022 20:50הגב לתגובה זולא מימשה את השווי האמיתי שלה כפי שאל על עשתה. לדעתי בשנה הבאה ישראייר תכפיל את שווייה
- 6.תומר 24/11/2022 20:16הגב לתגובה זורחוקה 60 אחוז "תיקון"? בדיחה
- 5.דידי 24/11/2022 20:10הגב לתגובה זואם לא הכסף של המגינה הבחור הצעיר ש"קנה" את אל על לא היה מגיע עד לפה. בכולופן, זו חברה ידראלית וצריל לתמוך בה .בטח לא לסמוך על חב תעופה זרות
- 4.בזכות שמירת השבת! (ל"ת)יוסי 24/11/2022 18:24הגב לתגובה זו
- אמת 26/11/2022 12:59הגב לתגובה זושבהן היא יכלה לטוס
- 3.זמבורה 24/11/2022 17:41הגב לתגובה זוהכתב משרת את אלה שתקועים במניה בשביל לפתות אותכם ולעשות עליכם סיבוב רק הוא לא כותב כמה כסף קיבל מהם על זה
- מושיקולה 24/11/2022 19:11הגב לתגובה זוזה מישהו שנקרא זמבורה
- 2.חברה שומרת שבת !!! (ל"ת)כ.ד 24/11/2022 17:37הגב לתגובה זו
- 1.Sasson 24/11/2022 17:30הגב לתגובה זובהצלחה אלעל הכי בבית בעולם

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה
אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 1.72% ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:
מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול
אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.
הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?
מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.
לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה
מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית
בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.
- רייזור: ההכנסות ברבעון הראשון זינקו כמעט פי 6
- רייזור: ההכנסות קפצו פי 2; "הצפי שלנו ל-2025 הוא גבוה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפקת הייפ שנעלם במהרה
ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות
וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים
והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס,
רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

הרווחיות של חברות הסיעוד בסכנה - דנאל מתרסקת ומה יקרה להנפקת עמל?
בית המשפט דחה את מרבית הטענות בעתירת איגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל, אך הורה לוועדת המכרזים של הביטוח הלאומי לפרסם נוסח מתוקן בתוך 60 יום; בדנאל מזהירים כי שינוי התנאים עלול לפגוע משמעותית ברווחיות פעילות הסיעוד, תחום הליבה של החברה, גם תגבור ועמל
עלולות להיפגע
מניית דנאל דנאל -11.95% צונחת היום בכ-11% על רקע עדכון שפרסמה החברה בנוגע להתפתחויות במכרז החדש של המוסד לביטוח לאומי, מהלך שעשוי להשפיע באופן מהותי על תוצאותיה הכספיות. בדיווח שמסרה הבוקר, דנאל התייחסה לפסק הדין שניתן אתמול בעתירות שהגישו איגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל וחברות נוספות נגד תנאי המכרז. מניית תיגבור -7.3% , המתחרה מאבדת 5%.
בית המשפט דחה את מרבית טענות העותרים אך קבע כי וועדת המכרזים נדרשת לפרסם נוסח מתוקן של המכרז בתוך 60 יום, לאחר תיקון מספר סעיפים נקודתיים שהוחזרו לבחינתה. לדברי החברה, אי תיקון המכרז ודחיית יישום התיקונים כפי שביקשו העותרים עלול להביא לפגיעה ניכרת ברווחיות פעילות הסיעוד, אך בשלב זה לא ניתן לאמוד את היקף הפגיעה. את הביטוח הלאומי ייצג משרד ש. הורוביץ, יחד עם פרופ׳ דקל.
דנאל ציינה כי היא בוחנת אפשרות להגיש ערעור על חלק מהחלטות בית המשפט, בין אם בעצמה ובין אם במסגרת איגוד נותני שירותי הסיעוד. לפי נתוני החברה, תחום הסיעוד מהווה מעל ל-50% מהכנסות דנאל, והוא נחשב למנוע הצמיחה המרכזי שלה.
במצגת שהציגה לאחרונה למשקיעים צוין כי המכרז החדש של הביטוח הלאומי עלול לפגוע בתוצאות הסקטור במידה ניכרת. המניה, שנסחרת בשווי של כ-2.3 מיליארד שקל, עלתה אתמול בכ-2%, אך עם פתיחת המסחר הבוקר רשמה ירידה חדה לשפל של מספר חודשים.
- דנאל: ההכנסות גדלו, השורה התחתונה נשחקה בשל הוצאות הנהלה וכלליות
- דנאל: ההכנסות עלו ב-5.9% ל-704 מיליון שקל – נסחרת במכפיל מייצג של כ-17
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר בדוח הרבעון השני, הדגישה החברה כי מכרז הסיעוד (המוסד לביטוח לאומי) הוא סוגיה מהותית לפעילותה העתידית.
מה המשמעות עבור דנאל?
ברבעון השני של 2025 רשמה דנאל הכנסות של כ-715 מיליון שקל, עלייה של כ-3.7% לעומת 689 מיליון שקל ברבעון המקביל. הגידול בסך של 25.8 מיליון שקל נבע בעיקר מעלייה של כ-22.3 מיליון שקל (כ-6.1%) בתחום הסיעוד, בזכות גידול בשעות הטיפול, מספר המטופלים ועליית שכר המינימום. במלים אחרות, הצמיחה של דנאל היתה בעיקר בעקבות הפעילות בתחום הסיעוד.
