דני מזרחי, מנכ"ל אופל בלאנס
צילום: יח"צ
דוחות

אופל בלאנס: ירידה בתיק האשראי ל-503 מיליון שקל, ההפרשה להפסדי אשראי זינקה

ההפרשות להפסדי אשראי זינקו ל-4.4 מיליון שקל, לעומת 2.5 ברבעון הקודם ו-700 אלף ברבעון המקביל. ההכנסות עלו רק ב-3%, ובמקביל - נפילה ברווחיות התפעולית. האם זה רמז להמשך? מכפיל הרווח של החברה ממוצע לענף - 10
נתנאל אריאל | (1)

חברת האשראי החוץ בנקאי אופל בלאנס אופל בלאנס -3.23%  מדווחת על ירידה של 1.4% בתיק האשראי ל-503 מיליון שקל, לעומת 510 מיליון ברבעון הקודם. חברת צמיחה צריכה לצמוח מרבעון לרבעון וזה לא קורה בינתיים אצל אופל. עדיין מוקדם לקבוע אם מדובר כאן בבלימה או שינוי מגמה, אבל זה בוודאי לא חדשות טובות לחברה, בוודאי בהשוואה לחברות אחרות כמו מכלול שצמחה ברבעון האחרון וממשיכה להגדיל את התיק שלה גם אחרי סוף הרבעון.

אצל אופל בלאנס בכל מקרה, ההפרשות להפסדי אשראי זינקו ל-4.4 מיליון שקל, לעומת 2.5 ברבעון הקודם ו-700 אלף ברבעון המקביל, כאשר הסיבה היא כמובן עליית הריבית והאינפלציה. 

גם בהכנסות החברה לא משכנעת. היא רושמת אמנם שיא הכנסות של 22.7 מיליון שקל, אבל מדובר בעליה של 3% בלבד ביחס ל-22 מיליון ברבעון הקודם. עם זאת, ביחס לרבעון המקביל מדובר בעליה של 32% לעומת 17.2 מיליון אשתקד.

הרווח התפעולי עמד על 14.6 מיליון, ירידה של 14% לעומת 17.1 מיליון ברבעון הקודם, וירדה של 2.4% בהשוואה ל-15 מיליון שקל ברבעון המקביל. אבל מה שמשמעותי יותר: ברבעון הקודם אחוז הרווח התפעולי מההכנסות עמד על 87.2% מההכנסות, כעת מדובר רק על 64%.

הרווח הנקי ברבעון עמד על 5.8 מיליון שקל, נפילה של 25% לעומת 7.7 מיליון ברבעון הקודם וירידה של 17% לעומת 7 מיליון ברבעון המקביל.

מנגד, סך עסקאות הניכיון הגיעו ל-577 מיליון שקל, גידול של 19.3% לעומת 484 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה תחלק דיבידנד בסכום של 2.9  מיליון שקל.

דני מזרחי, מנכ"ל אופל בלאנס השקעות: "התקופה האחרונה מאופיינת בשינויים בסביבה המאקרו כלכלית לרבות עליית הריבית, האינפלציה והתייקרות מחירי הסחורות, אשר בין היתר משפיעים על סיכון האשראי של לקוחות החברה. תקופה זו מבססת את החשיבות של ניהול תהליכי חיתום מקצועיים ומדגישה את חשיבותם של מנגנוני בקרה בהעמדת אשראי והקפדה על פיזורים רבים.

"כתוצאה מהמצב שבו שרוי המשק ולאור הגידול הצפוי בסיכון האשראי של הלקוחות, החברה הגדילה את ההפרשה הכללית להפסדי אשראי חזויים במהלך הרבעון הנוכחי לעומת רבעונים קודמים. כמו כן, לאור הגידול בשיעור החזרות, החברה הגדילה גם את ההפרשה הספציפית במהלך רבעון זה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

החברה נסחרת במחיר של 2.3 שקל למניה ולפי שווי שוק של 241 מיליון שקל. מכפיל הרווח עומד על 10.

החברה הגדולה בתחום האשראי החוץ בנקאי היא מימון ישיר. אחריה נאוי, אס אר אקורד, מניף, פנינסולה ואחרות. מימון ישיר משקיפה מעל כולן, גם אחרי שנפלה ב-7.5% לפני יומיים אחרי הדוחות שאמנם הצביעו על קצב רווחים של 200 מיליון שקל בשנה, אבל גם על עליה בהפרשות להפסדי אשראי. אפשר לראות את הגידול בהפרשות להפסדי אשראי כמעט אצל כל החברות בתחום:

>>> מימון ישיר בקצב רווחים של מעל 200 מיליון שקל; אבל ההפרשות להפסדי אשראי כבר 3%

>>> אס.אר אקורד עם גידול של 48% בהכנסות, הרווח הנקי עלה ב-30%, ההפרשות להפסדי אשראי 4.2%

>>> הרווח של פנינסולה תקוע, ההפרשות להפסדי אשראי גדלות

>>> מכלול: תיק האשראי מתקרב למיליארד שקל. ההכנסות עלו ל-24 מיליון, אבל גם ההפרשות להפסדי אשראי בעליה

יוצאות הדופן הן שתיים, אבל לא בטוח שזה אמיתי: 

>>> הקוסם שאול נאוי מציג - ההפרשה להפסדי אשראי יורדת בשעה שהיא עולה אצל האחרים

>>> מניף: ההכנסות 48 מיליון שקל, תשואה להון 26.5%, מה יקרה ברבעון הבא ומה לגבי ההפרשות להפסדי אשראי?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מיכאל 19/11/2022 12:02
    הגב לתגובה זו
    קודם כל, סביר ששנה קודמת היו הכנסות מחובות מסופקים עקב ביטול הצפי לאסון בעקבות הקורונה. כדאי בחישוב רווח נקי כאחוז מהנסות המימון לנטרל חובות מסופקים.שנית, זה שתיק האשראי ירד, אני מסתכל על זה אחרת, חיתום קפדני יותר והקטנת התיאבון לסיכון בעקבות השוק הסוער. סימן טוב בעיניי, של הנהלה רצינית.ובסוף המכפילים בענף לא ברורים לי. החברות הוותיקות מספקות בממוצע תוצאות מעולות וצומחות (בנטרול תקופת הקורונה).. המכפילים מאכזבים.
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".