דוחות

מכלול: תיק האשראי מתקרב למיליארד שקל. ההכנסות עלו ל-24 מיליון

ההכנסות גדלו ב-21% אבל החברה לא הצליחה להעביר את זה לשורת הרווח התפעולי, בגלל עליה בהפרשות להפסדי אשראי, וזה גדל רק ב-6%. הרווח הנקי קפץ. מכפיל הרווח - 13
נתנאל אריאל |

חברת האשראי החוץ בנקאי ליזמים בבנייה למגורים מכלול מימון מכלול מימון -0.54%  הגדילה את תיק האשראי ברבעון השלישי ב-15% לעומת הרבעון הקודם, מתוכם, 479 מיליון שקל במכלול נדל״ן, 27 מיליון שקל במכלול מזנין, ו-366 מיליון שקל במכלול צמיחה. מאז סוף הרבעון ועד עכשיו, עלה התיק בעוד 100 מיליון שקל. מסגרות האשראי והאג"ח מסתכמות ב-1.18 מיליארד שקל.

מכלול הכניסה 24.3 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2022, עליה של 21.5% לעומת 19.9 מיליון ברבעון השני של השנה, אבל זינוק בהפרשות להפסדי אשראי ובשווי ההוגן של הלוואות גרם לכך שהרווח התפעולי עלה רק ב-6% ל-15.95 מיליון שקל, לעומת 15 מיליון ברבעון הקודם. הרווח הנקי הסתכם ב-6.4 מיליון שקל, לעומת 3.7 מיליון שקל ברבעון הקודם.

אורי פז, מנכ"ל מכלול: "המשך ביקושים משמעותיים לפתרונות אשראי, גם בתחום הנדל"ן וגם בקרב חברות הזקוקות לאשראי לצמיחה. צמיחת החברה צפויה להמשיך גם ברבעונים הבאים על רקע הקשחת תנאי אשראי של המערכת הבנקאית בכלל ולתחום הנדל"ן בפרט וכן חולשה של השוק הראשוני להנפקות ולאג"ח. אנו ממשיכים לבצע תהליך חיתום קפדני, במיוחד בראי התקופה של עליית הריבית, מטייבים את התיק ומצפים להמשך עליה בהכנסות, ברווחים וברווחיות".

מכלול נדל"ן מעניקה ליווי פיננסי ל-163 פרויקטי בנייה, לא כולל פרויקטים שמסגרת האשראי שלהם אופסה אך עדיין נמצאים בליווי, ועוד כ-90 פרויקטים אושרו וצפויים להיכנס לליווי ברבעונים הקרובים.

החברה נסחרת במחיר של 7.5 שקל למניה, אחרי שאיבדה מתחילת השנה 22% מערכה והיא נסחרת לפי שווי שוק של 306 מילון שקל, כלומר מכפיל רווח של 13.

החברה הגדולה בתחום האשראי החוץ בנקאי היא מימון ישיר. אחריה נאוי, אס אר אקורד, מניף, פנינסולה ואחרות. מימון ישיר משקיפה מעל כולן, גם אחרי שנפלה ב-7.5% לפני יומיים אחרי הדוחות שאמנם הצביעו על קצב רווחים של 200 מיליון שקל בשנה, אבל גם על עליה בהפרשות להפסדי אשראי. אפשר לראות את הגידול בהפרשות להפסדי אשראי כמעט אצל כל החברות בתחום:

>>> מימון ישיר בקצב רווחים של מעל 200 מיליון שקל; אבל ההפרשות להפסדי אשראי כבר 3%

>>> אס.אר אקורד עם גידול של 48% בהכנסות, הרווח הנקי עלה ב-30%, ההפרשות להפסדי אשראי 4.2%

קיראו עוד ב"שוק ההון"

>>> הרווח של פנינסולה תקוע, ההפרשות להפסדי אשראי גדלות

>>> אופל בלאנס: ירידה בתיק האשראי ל-503 מיליון שקל, ההפרשה להפסדי אשראי זינקה

יוצאות הדופן הן שתיים, אבל לא בטוח שזה אמיתי: 

>>> הקוסם שאול נאוי מציג - ההפרשה להפסדי אשראי יורדת בשעה שהיא עולה אצל האחרים

>>> מניף: ההכנסות 48 מיליון שקל, תשואה להון 26.5%, מה יקרה ברבעון הבא ומה לגבי ההפרשות להפסדי אשראי?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳