אפל
צילום: Nana Dua
דוחות

אייקון גרופ עם ירידה של 44% ברווח, התחרות מצד KSP פוגעת בחברה מאוד - המנייה צוללת

איך הצליחה אייקון להסתיר את הפגיעה הקשה? היא הגדילה את הוצאות השיווק ב-40%, כדי להגדיל את ההכנסות הכוללות ולהסתיר את הפגיעה (עליה דיווחה רק למטה, בביאור 7, לקראת סוף הדוח) - החברה ניסתה למכור למשקיעים שהיא לא תיפגע מהתחרות מצד KSP - היום מתברר שזה פשוט לא נכון. המשקיעים חששו מכך והפילו את המניה ב-55% מאז ההנפקה
מתן קובי |

חברת אייקון גרופ -0.57%   שעשתה צחוק מהמשקיעים כאשר הנפיקה ומיד אחר כך התברר שהיא איבדה לקוח מהותי - KSP - שהפכה למתחרה שלה,. הסיפור המאוד מוזר הזה למעשה הראה שהשווי של אייקון היה גבוה מדי. המשקיעים כמובן מאוד לא אהבו את ההפתעה הרעה הזו והמניה צללה ב-55% מאז ההנפקה לפני 8 חודשים. המשקיעים התקשו מאוד להאמין שיבואנית אפל בישראל לא ידעה בעת ההנפקה לציבור על הזיכיון שניתן ללקוח הגדול ביותר שלה. כבר אז היה צפוי שתהיה פגיעה פגיעה משמעותית בתוצאות.

כתבנו על כך, ביקרנו את ההתנהלות של אייקון, כתבנו מכתב פתוח ליו"ר רשות ניירות ערך, שלצערנו נותר עד כה ללא מענה, וללא פעילות בשטח מצד הרשות. 

היום החברה חושפת עד כמה מדובר בפגיעה מהותית. וכן, העובדה שהשורה העליונה לא נפגעה לא מורידה מחומרת העניין. איך בכלל הצליחה אייקון להביא לכך שההכנסות גדלו למרות הפגיעה המהותית בהכנסות ממכירת מוצרי אפל? היא הזניקה ב-40% את הוצאות השיווק והצליחה למכור יותר מוצרים אחרים. אמנם הרווחיות הגולמית מעט נשחקה, אבל הפגיעה המשמעותית יותר הגיעה ברווח התפעולי והנקי - שנחתכו באגרסיביות: נפילה של 15% ברווח התפעולי ו-44% ברווח הנקי.

אז בזכות פעילות מחוכמת החברה הצליחה להסתיר בדוחות עצמם את הפגיעה הקשה. אבל אפשר היה למצוא את הפגיעה הגדולה בביאור 7, אי שם למטה, בסוף הדוחות. כאמור, KSP שהייתה לקוחה של אייקון גרופ, הפכה ליבואן רשמי של מוצרי אפל והפכה למתחרה של אייקון. בעת ההודעה אייקון ניסתה להרגיע את המשקיעים ולהסביר כי עצם כניסתה של KSP לתחום הייבוא לא תפגע בתוצאות החברה. אבל זה מתברר היה פשוט לא נכון: הכנסותיה של אייקון ממגזר האייפונים דווקא ירדו ב-11% לעומת הרבעון המקביל ל-97 מיליון שקל, החברה פיצתה על הירידה בעזרת גידול משמעותי במכירות המחשבים שעלו ל-72 מיליון שקל לעומת 32 מיליון ברבעון המקביל. הסבר לגידול בעליית המכירות של מחשבים כמובן נובע ממכירות של חברת ויז'ואל אך גם ניתן לראות כי הוצאות המכירה ושיווק של החברה גדלו ב-40% לעומת הרבעון המקביל לסך של 14 מיליון שקל, לעומת 10 מיליון אשתקד.

ואיך אייקון ניסתה להסתיר את הפגיעה? היא מצביעה רק על הגידול הכללי - שאותו השיגה באמצעות אותו שיווק אגרסיבי

מדווחת על הכנסות בסך 369 מיליון שקל המהוות עלייה של 8% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי של החברה עמד על 20.3 מיליון שקל, ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל אז עמד הרווח התפעולי על 23.7 מיליון שקל. הרווח הנקי קטן גם הוא ל-9.5 מיליון שקל, ירידה של 44% לעומת 16.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי ברווח נובע בעיקרו מהגידול בהוצאות המימון של החברה, שעמדו על 8.2 מיליון שקל, בהשוואה ל-1.9 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר בעקבות תנודות  בשערי החליפין המשפיעים על תוצאות החברה.

אייקון היא אחת מיבואניות אפל בארץ והיא מתעסקת בשני תחומים עיקריים- תחום הקמעונאות, הכלל בעיקר שיווק ומכירה של מוצרי אפל ללקוחות דרך iDidital ו-goodiz בנוסף לאתר סחר מקוון שהיא מפעילה, בנוסף לחברה שירותי מעבדת תיקונים למוצרי אפל. התחום השני בו מתעסקת החברה הוא תחום ההפצה בו מפיצה ומשווקת החברה את מוצרי אפל אל רשתות שיווק וחנויות קצה. החברה חתמה במאי השנה על הארכת תוקף ההסכם לשיווק מוצרי אפל לחברת איידיגיטל, ההארכה היא למשך שלוש שנים נוספות. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בחודש מרץ השנה רכשה הודיעה החברה על השלמת עסקה לרכישת 85% מחברת ויז'ואל בתמורה ל-56 מיליון שקל, בנוסף למזומן קיבלו המוכרים אופציות רכישה ומכירה מאייקון.

רוני ישראלי ואיילת רוזן צרפתי, מנכ"לים משותפים של אייקון גרופ מסרו על רקע הדוחות: "אנחנו מסכמים את המחצית הראשונה עם המשך גידול בהכנסות הקבוצה ועם רווח נקי של 30 מיליון שקל. השיפור בהכנסות הושג בעקבות הגידול בפעילות ההפצה, שהתחזק בין היתר עם השלמת רכישת ויז'ואל, שהינה הנציגה הרשמית בישראל של מותגים מובילים כגון ASUS, ,HPE, Lenovo ואחרים. רכישה זו משתלבת בחברה בצורה מצוינת, כפעילות משלימה להפצה של מוצרי אפל. לאחרונה קיבלה החברה רישיון נוסף גם להפצת מוצרי Lenovo למגזר הפרטי - מהלך משמעותי שמהווה מנוע צמיחה נוסף. במהלך 2022 פתחנו 4 חנויות נוספות של iDigital goodiz ובחודש אוקטובר הקרוב אנו צפויים לפתוח חנות נוספת של iDigital באילת".

שווי החברה עומד היום על 545 מיליון שקל ומניית החברה נסחרת בשער של 8.3 שקל למניה, ירידה של 55% מאז הנפקת החברה בסוף השנה שעברה, אז עמדה המנייה על 15 שקל למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



רו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרירו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרי
כנס תאגידים ה-13

״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״

בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך מזהירים מפער בין התמונה האופטימית בשוק ההון לבין מצב הפרויקטים בשטח, ומציגה מתווה גילוי חדש לחברות היזמיות שיתמקד במהות, בעודפים צפויים ובגילוי מצרפי



ליאור דנקנר |

״על המסכים הכל נראה טוב, בפרויקטים זה כבר פחות פשוט״

היום (שלישי), בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך, עלתה רו״ח פרידה עבאס לבמה עם מסר מפוכח לשחקניות הנדל״ן היזמי. לדבריה, בעיני הרשות מתווה הגילוי החדש אינו רק שינוי טכני, אלא שינוי תפיסתי סביב מהות. היא הוסיפה שמי שמסתכל מלמעלה רואה שוק שנראה מצוין: בשנה האחרונה הצטרפו לבורסה 12 חברות נדל״ן יזמי, מספר שישראל לא ראתה כבר שנים. רוב החברות האלה גייסו אגרות חוב בהיקף כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקלים, ובשנה החולפת נרשמה עלייה בשווי השוק של חברות הנדל״ן הציבוריות.

הנתונים האלה, אמרה, משקפים התעניינות גוברת מצד הציבור וציפייה לרווחיות גבוהה בשנים הבאות, במיוחד על רקע חזרה הדרגתית של השוק לפעילות אחרי סיום הלחימה. ״אם מסתכלים מלמעלה, הכל נראה ממש טוב״, אמרה, ״אבל כשנכנסים לעובדות בשטח, הסיפור מורכב יותר״.


מהמצגת ע״י פרידה עבאס יוסף


עבאס הזכירה שבמקביל לעלייה בשוויי השוק נרשמה בשנה האחרונה ירידה בקצב מכירת הדירות, שהובילה לשיא חדש במספר הדירות הלא מכורות. יחד עם זאת, מדד תשומות הבנייה ושכר העבודה בענף ממשיכים לעלות ולהגדיל את עלות הפרויקטים עבור היזמים.

״השילוב של ירידה במכירות ועלייה בעלויות פוגע בתזרים המזומנים של החברות״, אמרה. ״את התוצאה רואים בשטח, בשלטי החוצות ובקמפיינים: מבצעי מכירות יצירתיים שמגלמים הנחות משמעותיות, הצעות למשכנתאות ללא ריבית, פטור מהצמדות ואפילו אפשרות לביטול הסכמים. אלה לא רק גימיקים שיווקיים, אלא כלים להתמודד עם מצוקה פיננסית שמתגברת״.