יורם דנציגר
צילום: ויקיפדיה
פרשנות

דנציגר מנקה שנית - והפעם לשעברים באיילון בפרשת ניפוח נזקי רכב

אחרי שייעץ לא לדרוש מיוצאי הפועלים להשיב כספים בפרשות פיפ"א והעלמת המס, השופט בדימוס במסקנה דומה בחברת הביטוח; לפיו לא הוכח הרף הראייתי. משתמע שחקר האמת בביה"ש יעלה יותר מקנס או תביעות נגד איילון וכי זה מה שירתיע עובדים חדשים - ולא ההתנהלות הקלוקלת
איתי פת-יה | (7)

ועדת הביקורת הבלתי תלויה בחברת הביטוח איילון, שהופקדה על בדיקת פרשת הניפוח לכאורה של תביעות רכב וגזירת ההמלצות בעקבותיה, פרסמה את מסקנותיה. הוועדה בראשות שופט העליון בדימוס יורם דנציגר המליצה שלא לנקוט בהליכים משפטיים כנגד נושאי משרה ובעלי תפקידים, הן באיילון ביטוח והן בחברה האם איילון אחזקות, ומנגד לשקול יחד עם היעוץ המשפטי להגיש תביעה נגד בעלי מגרש גרוטאות המעורב לכאורה בפרשה, בגין השפעה פסולה על שמאים חיצוניים.

המלצות הוועדה הללו נתקבלו חרף טיוטת דוח חמור שפרסם מטעמו הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, ד"ר משה ברקת - צעד שנחשב לחריג בענף. מנימוקי הוועדה עולה שהדברים בטיוטת הדוח של ברקת לא היו מבוססים דיים, או שלכל הפחות לא עמדו ברף הראייתי המצדיק פתיחה בהליכים משפטיים. יאמר כי בשוק העריכו את היקף התביעות הפוטנציאליות שאיילון חשופה אליהן בעקבות הפרשה במאות מיליוני שקלים. רק השבוע התקדמה עסקת רכישת השליטה בחברה ע"י ווישור גלובלטק 0.51% , שלגרעין השליטה שלה תצורף קיסריה אלקטרוניקה.

הפרשה נסובב סביב תפקודם של גורמים בחברה, שלכאורה בתיאום עם שמאים ושוב בין אלה לבין בעלי מגרשי גרוטאות, נופחו נזקי רכבים של מבוטחים בתאונות, כך שיוגדרו כ"טוטאל לוס", ימכרו למגרש גרוטאות בזול שיתקנן וימכרן מחדש, זאת במקום לתקנם ולהשיבם לכביש. כבכיכול באיילון ניצלו מקרים בהם לנהגים הפוגעים לא היו ביטוחי צד ג', כך שחברת ביטוח אחרת לא יכולה הייתה לערער על השומה. המבוטחים מצדם קיבלו את הפיצוי מאיילון - שמומן על ידי תביעת הנהג הפוגע. יצוין כי לפי החשדות היו גם מקרים הפוכים בהם רכבים שכן נפגעו לרמת "טוטאל לוס", נשלחו לתיקון במקום לגריטה.

"הוועדה הגיעה לכלל מסקנה כי התנהלותם של שני גורמים באיילון ביטוח ובהם נושאת משרה לשעבר וגורם ניהולי שאינו נושא משרה, עלתה כדי הפרה מסתברת של חובת הזהירות המוטלת עליהם (התנהלות לא סבירה או חוסר מיומנות); וכן מצאה במקרה בודד של שמאי ראשי לשעבר כי התנהלותו עולה כדי הפרה מסתברת של חובת אמון", כך נכתב.

המעניין הוא שההתנהלות כפי שתוארה כמובן מטרתה הייתה להשיא רווח, ומנגד חשיפתה לא הביאה לפגיעה בחברה - וככל שהייתה פגיעה במוניטין זו לא התרגמה למספרים. ולכן אחרית דבר כיוון שלא נגרם נזק ומשום שישנן "ספקות ביכולת להוכיח קשר סיבתי בין ההתנהלות של אותם גורמים לבין נזק שנגרם לאיילון ביטוח", מדובר עבור הוועדה בעוד סיבה שלא לנקוט בהליך משפטי.

בתגובה לטיוטת הדוח של ברקת נכתב כי "הטענה בדבר 'הונאת מנהלים' לכאורה בדרך של יצירת מנגנון חוזי בהסכם עם ספק השרידים לשינוי מעמד רכבים מאובדן גמור (רכב שניתן להשיבו לכביש - א.פ) לאובדן גמור להלכה ("טוטאל לוס" - א.פ) אינה מבוססת דיה. לעמדת הוועדה הסעיף שאומץ לתוך ההסכם עם ספק השרידים ושנועד לתמרץ את ספק השרידים לפעול לשיקום רכבים חלף פירוקם אינו פסול מיסודו ואף אם שיקול הדעת שהקנה הסעיף לשמאי הראשי נוצל לרעה, אין בכך כדי להעיד על הונאת מנהלים מכוונת מראש".

"בהתאם לכך", נכתב, "ובהיעדר ראיות אחרות שתומכות בקיומה של הונאה שכזו או בקיומה של רשלנות מצד מי ממנהלי איילון ביטוח בעצם אימוץ הסעיף האמור, מצאה הוועדה שלא הוכח כי מי מנושאי המשרה או בעלי התפקיד הפר חובה כלשהי כלפי איילון ביטוח בהקשר זה". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עוד סבורה הוועדה ש"סיכויה של תביעה שתוגש על-ידי איילון ביטוח כנגד ספק השרידים לשעבר בעילה של שידול השמאי הראשי להפרת חובת אמון אינם גבוהים במיוחד, שכן טענה מעין זו טומנת בחובה הטלת דופי מוסרי וחשד למעשים פליליים לכאורה - אולם לא הובאו בפני הוועדה ראיות פוזיטיביות חד-משמעיות לקיומו של קשר פסול בין השמאי הראשי לבין ספק השרידים".

כל הגורמים המעורבים כבר אינם חלק מהחברה, שהנהלתה הוחלפה כמעט כולה, ומול מנהלי מגרשי הגרוטאות ההם כבר חדלה לעבוד, מה שהיווה סיבה נוספת למסקנות הוועדה, לצד עמדה לפיה החשדות לא יעמדו ברף הראייתי הדרוש.

למרות החשיפה לתביעות כלפי איילון, שיכולה לפגוע בבעלי המניות שלה, נכתב כי העלויות הכרוכות בניהול ההליך הן דווקא אלה שיפגעו באיילון - ודווקא בירור הדברים עד תום במערכת המשפט "יפגע ביכולת של איילון לגייס כח אדם מקצועי איכותי". המסקנה העגומה מנימוק זה היא שהיכן שהפיקוח רפה שווה יותר לעבוד - ולא בחברה שמקפידה על מנהל תקין.

ביחס ליו"ר דירקטוריון איילון ביטוח לשעבר וביחס למנכ"ל איילון ביטוח לשעבר, למשנה למנכ"ל ומנהל הכספים הראשי (המכהן כיום כמנכ"ל) ולמבקר הפנים, מצאה הוועדה כי "אלה פעלו לבירור החשדות ולתיקון הליקויים וכי לא הפרו חובות כלפי איילון ביטוח". עוד הוועדה מצאה כי חברי הדירקטוריון של איילון ביטוח "פעלו באופן ראוי בשתי התקופות שבהן נחשפו לעניין (התקופה הראשונה - החל מאפריל 2014; והתקופה השנייה - החל מאוגוסט 2018 ) וכי לא הפרו את חובותיהם כלפי איילון ביטוח".

השופט לשעבר דנציגר הוא שעמד גם בראשה של ועדה מקבילה בבנק פועלים 0.8% לבדיקת מעורבותו בפרשות העלמת המס של לקוחותיו בארצות הברית, וכן פרשת פיפ"א - שתי אלה עלו לפועלים בקנס של 900 מיליון דולר. דנציגר מצא שהעובדים לשעבר הפרו את חובת הזהירות, אך היות ולא הכירו אותה מספיק יעץ שלא לתבוע אותם, ואף לא להשיב מהם החזר תגמולים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פסקי הדין ההזויים של בתי המשפט גורמים למחירים בשמי 22/03/2022 10:15
    הגב לתגובה זו
    פסקי הדין ההזויים של בתי המשפט גורמים למחירים בשמיים ההפרש בהערכת נזק בין שמאי והפיח הם בגבולות100-200 אחוזים
  • 6.
    מקסים 22/03/2022 08:32
    הגב לתגובה זו
    לדעתי זה אירני שהסתנן למדינת ישראל והוא אחראי לכל אף אחד לא אשם זה מישהו חיצוני , הלקוחות עבדו על עצמם בזאת אני פסק שהלקוחות יפצו את עצמם ! מהמם בדיקה מעולה ,
  • 5.
    מני 1 21/03/2022 21:37
    הגב לתגובה זו
    על הפיקוח על הביטוח לפסול את המסקנות וההמלצות
  • 4.
    אני 21/03/2022 18:19
    הגב לתגובה זו
    מכינים קרקעה לפרישה
  • 3.
    שייקה 21/03/2022 18:09
    הגב לתגובה זו
    גם אם המכונית לא הייתה מבוטחת באיילון ולא הייתה מעורבת בתאונה, מדנציגר לא הייתי קונה אותה.
  • 2.
    אוהב ישראל 21/03/2022 17:34
    הגב לתגובה זו
    נכון שהיה שופט עליון. אבל עם קופת שרצים על מה שדווח בתוכנית עליו. משהוא שאל למה דנציגר התפטר מבית משפט העליון? האם יש לזה קשר לסיפור של רונאל פישר ? אולי. מה שבטוח עם העבר שיש לדנצינגר לא מתאים לתת לו לגשר התיקים של מליונים רבים . בעלי ההון יצאו נקיים וזכים בלי קנסות. התמונה ברורה? למבינים ולמכרים העסק ברור יותר. המבין יבין.
  • 1.
    בקיצור 21/03/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
    כל חברת ביטוח הבינה היטב שמותר עכשיו לעבור על החוק ולא יקרה כלום למנהליה, יופי דנציגר, אתה אחלה שופט, ממש צויין, כל הכבוד, כמה שילמו לך לחשבונות בנק עלומים בחו"ל ?
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ירידות חדות במניות הנדל"ן; ת"א 90 איבד 1.25%

ג'י. סיטי איבדה 7%, אקרו כ-4%

מערכת ביזפורטל |

הירידות בסיום התחזקו - מדד ת"א 125 בלט בירידה של 1.25%. מניות הגז ירדו משמעותית, והירידות הבולטות ביותר היו בנדל"ן - וול סטריט שפתחה בירוק התחלפה לאדום, ובהתאמה הכבודה על המדדים בת"א.  (לסקירת וול סטריט


   


התנועות במדדים:מדד ת"א 35 -0.51%     מדד ת"א 90 -1.25%   מדד ת"א 125 -0.69%   

מדדים ענפיים:  מדד ת"א בנקים -0.41%   מדד ת"א-ביטוח -0.32%  , מדד ת"א נדל"ן -1.92%    מדד ת"א נפט וגז -2.48%   מדד ת"א בטחוניות -0.31%