דובי שניידמן
צילום: פוקס
דוחות

ריטיילורס: צפי לעוד 40 חנויות לעומת 54 בתוכנית הקודמת

המנכ"ל שניידמן אמר שצמצום אספקה מנייקי יטיב עם חנויות המותג ויפצה על פגיעה בפוט לוקר; בעבר עם פחות חוזים סגורים סיפקה בביטחון יעד של עד 26 סניפים חדשים של פוט לוקר באירופה השנה - המספר ירד ל-9 בעוד שיעד חנויות נייקי לא הועלה; מנגד, ברבעון הקודם צמחה 76% והרווח קפץ
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה הראל ויזל

חברת האפנה ריטיילורס -2.65% מקבוצת פוקס 0.43% מדווחת כי הכנסות הרבעון הרביעי של 2021 צמחו ב-76% והסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל מול 637 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. הרווח התפעולי כמעט והוכפל ל-147.4 מיליון שקל.

שיעור הרווחיות הגולמית שופר מ-48.1% בזמנו ל-53.4% הפעם. הרווח הנקי המיצג ברבעון (בנטרול שערוך אופציה) עמד על כ-45 מיליון שקל בהשוואה לכ-10 מיליון שקל בלבד שנה קודם לכן.

בסוף השנה היו לריטיילורס 23 סניפים של נייקי בישראל, 9 בקנדה ו-19 באירופה, 68 סניפים של פוט לוקר בישראל, 14 באירופה ו-8 סניפים בארץ של רשת דרים ספורט. עוד בתקופת הדוח ריטיילורס השיקה פעילות אונליין של פוט לוקר ובכוונתה להקים אתר של פעילות דרים ספורט במחצית השנייה של השנה.

המכירות בסניפים הזהים של פוט לוקר ברבעון הרביעי היו נמוכים ב-33.7% למול התקופה המקבילה ב-2020 בנטרול סגרי הקורונה, ובנייקי ישראל הירידה הייתה בשיעור 16.7% - בחברה מסבירים זאת במכירות מוגברות בסוף 2020 כ"פיצוי" מצד הצרכנים לאחר היציאה מהסגר.

בסוף הרבעון השלישי הצפי לפתיחת חנויות פוט לוקר באירופה במהלך 2022 היה לעוד 18-26 נוספות - היעד הזה נחתך לתוספת של 7-9 בלבד שתביא את מספרן בסוף השנה ל-21-23. כמעט כל התוספת (7) מגיעה מחוזים שכבר נחתמו לפתיחת סניפים. המשמעות היא שלפחות עד סוף השנה בריטיילורס צופים שיהיו עוד 2 חוזים בלבד לפוט לוקר באירופה.

ייתכן כי ב"הצמדות" זו לחוזים החתומים בלבד ישנו גם איתות לגבי שאיפות ההתרחבות בצל המדיניות החדשה של נייקי העולמית למכור פחות סחורה לצדדי ג', כולל פוט לוקר העולמית שנחשבת לרשת מולטי ברנד, לטובת העדפת חנויות נייקי הייעודיות.

עם זאת יצוין כי כפי שסיפר דובי שניידמן, מנכ"ל ריטיילורס בראיון בלעדי לביזפורטל, על פניו הזרוע האחרת, זו של חנויות נייקי שמפעילה החברה (ואחראית למרבית ההכנסות ורוב מוחלט עוד יותר של הרווח התפעולי), אמורה להרוויח מהמהלך.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בהקשר זה דווח כי אמורים להפתח השנה 14-19 סניפים נוספים של נייקי באירופה בהפעלת ריטיילורס, וזאת בזמן שרק 9 חוזים נחתמו כבר נכון למועד פרסום הדוח - ועם זאת, היעד הזה נותר כשהיה בדוחות הרבעון השלישי (גם בישראל ללא שינוי ובקנדה ירידה של 2 סניפים בין התחזיות לתוספת של 10), כך שהמדיניות החדשה של נייקי, לפחות לעת עתה, לא התבטאה בסניפים נוספים של נייקי שתפעיל ריטיילורס באירופה. יתר על כן, 

באשר לחנויות של כלל הרשתות שמפעילה החברה, בעוד שבסוף הרבעון השלישי היו 12 חוזים חדשים חתומים והיעד היה 188-203 חנויות לסוף השנה (47-62 חנויות חדשות), בסוף הרבעון הרביעי, עם 23 חוזים חדשים חתומים, היעד היה נמוך יותר - 176-185 חנויות (תוספת של 35-44 חנויות). כלומר מצפי ממוצע לפתיחת 54 חנויות, ירד הצפי ל-40 חנויות בלבד. 

ההתייחסות של ריטיילורס בדוח לשינוי המדיניות של נייקי הייתה כדלקמן: "לריטיילורס חלק בתהליך שינוי האסטרטגיה העסקית של נייקי העולמית לשיווק מוצריה 'ישירות לצרכן' - משיווק באמצעות עשרות אלפי סיטונאים (Wholesale) אל עבר שיווק באמצעות התקשרויות עסקיות עם קמעונאים נבחרים, ביניהם החברה. כתוצאה מהשינוי המתואר נתח ההכנסות של נייקי העולמית מקמעונאים גדל בכ-10% מאז שנת 2015 וצפוי לגדול עד שנת 2023 לכ-60% מסך הכנסותיה (בחלוקת הכנסות נייקי ממכירת מוצרים באמצעות קמעונאים וסיטונאים)".

עוד הוסיפה החברה כי להערכתה "לאחר בחינה ראשונית של הודעת פוט לוקר, אם וככל שהערכות ותחזיות פוט לוקר כאמור בהודעתה יתממשו, הרי שעשויה להיות לכך השפעה שלילית על ההכנסות מחנויות פוט לוקר של החברה בישראל ובאירופה בדומה להערכות פוט לוקר כאמור לעיל. מנגד עשויה להיות השפעה חיובית על ההכנסות מחנויות נייקי שהחברה מפעילה בישראל, בקנדה ובאירופה, שנובעת מהמיקוד של נייקי בערוצי שיווק ישירים כאמור. לאור זאת, אין באפשרות החברה להעריך בשלב זה את אופן ומידת השפעות מנוגדות אלו על תוצאות פעילות החברה בכללותה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מרום 22/03/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    המנייה תתרסק לאחר שהלקוחות יבינו את זה
  • 1.
    נראה שהם בלחץ לאחרונה . כל יומיים כתבה עם בכיר (ל"ת)
    בני 21/03/2022 16:07
    הגב לתגובה זו
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

ישראל רייף יו"ר אפקון
צילום: עזרא לוי

60 מיליון שקל: מור נכנסת לאפקון עם השקעה בהקצאה פרטית

סך הגיוס מגיע לכ-74 מיליון שקל, יחד עם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב שהעמיקו השקעה

ליאור דנקנר |

קבוצת אפקון אפקון החזקות 4.34%  , שפועלת בתחומי ההנדסה, האנרגיה, התעשייה והתשתיות בישראל ובשווקים בינלאומיים, מדווחים על מהלך שמכניס לחברה משקיע מוסדי חדש. מור בית השקעות מור השקעות 0.11%   משקיעה כ-60 מיליון שקל באפקון החזקות במסגרת הקצאה פרטית של מניות, ובכך נכנסת לראשונה להשקעה בקבוצה. מבחינת השוק זה עוד סימן לכך שהחברה מצליחה למשוך גופים גדולים לעסקאות ממוקדות, בלי רעש מסביב. ההשקעה מביאה את מור להחזקה של כ-3.8% מהונה של אפקון, ובמקביל היא מקבלת גם אופציות שעשויות להגדיל את האחזקה בהמשך. במילים פשוטות, זה מהלך שמתחיל בנתח קטן יחסית, אבל משאיר למור דלת פתוחה להגדיל נוכחות אם התנאים יתאימו.

במקביל למניות, יוקצו למור אופציות לפי שווי חברה של כ-2.120 מיליארד שקל. אופציות הן זכות לרכוש מניות בעתיד במחיר שנקבע מראש, ואם ימומשו מור צפויה להפוך לבעלת עניין באפקון. בעל עניין זה גוף שמחזיק נתח מהותי מהחברה ומגיע איתו גם סט חובות דיווח רחב יותר, ככה שהכניסה כבר הופכת ליותר מסתם השקעה נקודתית. להקצאה הפרטית הצטרפו גופים מוסדיים נוספים ובהם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב בית השקעות, כך שסך המזומן שייכנס לאפקון במסגרת המהלך יעמוד על כ-74 מיליון שקל. בשורה התחתונה, אפקון מקבלת הזרמת הון לא קטנה, וגם מחזקת את השורה של השמות שמופיעים לצידה.


מפת בעלי העניין והשליטה בקבוצה ומי ילווה את העסקה

עם מימוש האופציות, מור צפויה להצטרף כבעלת עניין נוספת בקבוצת אפקון, לצד הפניקס שמחזיקה בכ-7% מהחברה, מגדל עם כ-6% ומנורה עם כ-6%. מעל כולם נמצאת משפחת שמלצר, בעלת השליטה בקבוצה, עם כ-63% מההון. בפועל, מדובר בהרחבה של מעגל הגופים המוסדיים סביב החברה, תוך שמירה על שליטה ברורה אצל בעלת השליטה. זה מהלך שמוסיף עוד שכבת תמיכה פיננסית, אבל לא מזיז את מרכז הכובד של השליטה. בגלל זה ההקצאה נתפסת כמהלך ממוקד שמחזק את החברה בלי להפוך את המבנה שלה על הראש.

החתמים שליוו את העסקה הם רוסאריו קפיטל ומנורה מבטחים חיתום. מבחינת החברה, זה עוד מהלך שמסדר לה אוויר קדימה ומחזק את החיבור עם המוסדיים שמלווים אותה גם בסבבים כאלה.

באפקון מציגים את המהלך כחלק מהכיוון הכולל של הקבוצה, ומדווחים שההשקעה משקפת הבעת אמון בפעילותה של אפקון, באסטרטגיית הצמיחה שלה ובפוטנציאל ארוך הטווח של הקבוצה. בחברה מדגישים בעיקר את הפן של שותפות והמשך צמיחה, ולא רק את המספרים היבשים.