נייקי הגבילה את פוט לוקר וגם ריטיילורס הולכת להפגע
ביום שישי האחרון בעוד וול סטריט סגרה בעליות חדות מניית FOOT LOCKER INC (FT) העולמית איבדה כ-30% משוויה. הסיבה: פוט לוקר היא רשת ביגוד ספורט "מולטי ברנד" – כלומר, תמצאו בה בגדים של מותגים שונים. ואולם נכון להיום – 70% מהבגדים אצלה הם של NIKE (NKE) . האחרונה אימצה אסטרטגיה שמתעדפת מכירות ישירות ממנה לצרכן, או באתר, או בחנויות שהן רק של נייקי (ערוץ ישיר). כעת, אמרה שתצמצם מכירות לפוט לוקר, וזו דיווחה שלאחר השינוי היקף הרכישות מנייקי אמור לרדת לכ-60% מכלל הרכישות. מה ימלא את החסר על המדפים, ועד כמה הדברים רלוונטיים ל ריטיילורס -2.65% מקבוצת פוקס 0.43% ? החברה הוציאה דיווח תמציתי, אך מבט על דיווחי העבר חושף בפני המשקיעים פרטים רלוונטיים נוספים.
ה"מזל" של בעלי ומנכ"ל הקבוצה הראל ויזל ושל ריטיילורס, הוא שהם משמשים גם מפיץ רשמי של נייקי בחלק מאזורי הפעילות. השאלה העיקרית היא מה זה "חלק"? אז בישראל וכן בקנדה ריטיילורס היא אכן המפיץ הרשמי, וגם בכמה ממדינות אירופה, ושוב כאן השאלה הופכת ספציפית יותר – באילו ממדינות אירופה לריטיילורס יש רק את פעילות פוט לוקר, ובאילו מהן היא מחזיקה גם בפעילות נייקי, שיכולה לקזז את הפגיעה?
מבנה הבעלות הוא כזה שפוקס מחזיקה בכ-56% מריטיילורס, ובעוד המניה של האחרונה יורדת בכ-2.8%, זו של פוקס האם עולה בכ-3.4% בשעה שבריטיילורס מוציאים דיווח למשקיעים, שחוששים מהעדכון שהגיע בשישי מפוט לוקר העולמית. הגרסה של ריטיילורס: "להערכת החברה, לאחר בחינה ראשונית של הודעת פוט לוקר, אם וככל שהערכות ותחזיות פוט לוקר כאמור בהודעתה יתממשו, הרי שעשויה להיות לכך השפעה שלילית על ההכנסות מחנויות פוט לוקר של החברה בישראל ובאירופה בדומה להערכות פוט לוקר כאמור לעיל".
"מנגד עשויה להיות השפעה חיובית על ההכנסות מחנויות נייקי שהחברה מפעילה בישראל, בקנדה ובאירופה, שנובעת מהמיקוד של נייקי בערוצי שיווק ישירים כאמור. לאור זאת, אין באפשרות החברה להעריך בשלב זה את אופן ומידת השפעות מנוגדות אלו על תוצאות פעילות החברה בכללותה".
- פוקס: צמיחה בהכנסות, יציבות ברווח הנקי
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינוי המסתמן נוגע לתחזיות הצמיחה שהציגה ריטיילורס למשקיעים הן בדוחות הקודמים והן עם הנפקתה. על פניו, אם הספק הגדול ביותר לפוט לוקר בכל העולם מצמצם מכירות, ייתכן מאד שיש פחות צורך בסניפים של פוט לוקר. גם אם אפשר למלא את החסר בבגדים של מותג אחר – ייתכן שאין להם די ביקוש, ומדובר ב"נעליים גדולות מדי" להכנס אליהן (אם כבר להשתמש בעולם המושגים של פוט לוקר).
ועדיין, לפני שהמשקיעים נבהלים, כדאי שיסתכלו על החשיפה של ריטיילורס לפוט לוקר לעומת זו של נייקי. נכון לסוף הרבעון השלישי 56% מכלל החנויות של ריטיילורס (שמונה גם את הרשתות נייקי כאמור, דרים ספורט ונציגות קונברס בישראל שתפתח גם היא סניפים) היו כאלה של פוט לוקר – 74 במספר מתוך 132. זה נכון לגבי מספר החנויות, אך בכסף במה מדובר? במונחי הכנסות המגמה מתהפכת: סך הכנסות תשעת החודשים הראשונים של 2021 היה 773 מיליון שקל, ו-50% מהן הגיעו מנייקי (מכירות רק בסניפי נייקי, ביגוד של נייקי שנמכר בפוט לוקר לא נספר).
אז התמונה לגבי העבר נראית יותר חיובית, עתה לחשיפה הגיאוגרפית: בתשעת החודשים הראשונים 74% מהכנסות ריטיילורס היו בישראל, 10% בקנדה – שוב נזכיר, בישראל ויזל "מכוסה", כי הוא גם נייקי וגם פוט לוקר, בקנדה אין סיבה לדאגה, כי שם הוא כבר משמש נציג רשמי של נייקי. באירופה הנתח מהמכירות בתקופה היה 16%.
- קמהדע מאריכה מכרז אספקה בקנדה עד 14 מיליון דולר
- תשובה: "הכלכלה היא המפתח ליציבות אזורית"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
ריטיילורס מפעילה כיום את פוט לוקר בפולין, הונגריה ורומניה וחתמה על הסכמים להפעלת המותג בהמשך גם בסלובקיה וקרואטיה. מתוך כל המדינות הללו רק ברומניה אינה פעילה עם נייקי, או שאין לה הסכמים לפעילות עתידית עמה. בסך הכל ריטיילורס מפעילה את המותג נייקי ב-16 מדינות בהן היא דווקא אמורה ליהנות מהמלך של נייקי העולמית.
אם כן המהלך הנוכחי ישפיע כמובן על תחזיות הצמיחה שבריטיילורס הציגו למשקיעים בהנפקה רק לפני פחות משנה, וכן בדוחות הרבעון השלישי לפני כשלושה חודשים. אם בסוף 2021 הצפי היה שריטיילורס תחזיק 141 חנויות של כלל המותגים שלה, אז בסוף 2022 היעד היה 188-203 חנויות. בתוך כך דובר על 32-40 חנויות של פוט לוקר באירופה, תוספת של 18-26 חנויות על 14 סניפי פוט לוקר ביעד שלה לסוף 2021.
עוד 18 חנויות כמובן אמורות להשפיע על השורה העליונה, אך שוב, ייתכן שאין צורך בכולן כעת. ואם בדוחות הוזכר יעד של 19 חנויות נייקי באירופה בסוף 2021, תוך שנה המספר אמור לגדול ל-33-38 – קרי עוד 12-19 סניפים. אולי אלה יקזזו את הפגיעה בחנויות של פוט לוקר שמפעילה ריטיילורס – ואולי לא. בדוחות לא מפורט לרמת המדינות בהן אמורים הסניפים הללו להפתח.
בראיון לפרויקט אנשי השנה של ביזפורטל ל-2021 שאלנו את ויזל האם ייתכן שהפנייה לתחום ביגוד הספורט תתגלה כאפנה חולפת וכך תמצא עצמה הקבוצה מחזיקה במיקומים ומשלמת דמי שכירות על נכסים שההכנסה מהם כבר לא תצדיק עצמה. ויזל דחה את האפשרות וציטט מחקרים לפיהם הביקושים רק יעלו עם המודעות לפעילות הגופנית. הדברים הללו עדיין נכונים, אך הסיכון עתה מגיע ממקום אחר. היה ובריטיילורס יסגרו סניף של פוט לוקר עליו הם משלמים דמי שכירות, לא בהכרח יהיה כדאי להקים באותו המקום סניף אחר של נייקי.
יש לציין כי באירופה ריטיילורס מפעילה את פוט לוקר בשותפות (Joint Venture) עם המותג העולמי כך ששניהם חולקים בסיכון. לצד שינוי אפשרי במספר הסניפים שיפתחו בעתיד, ייתכן כי הסניפים הקיימים יציגו האטה בקצב הצמיחה או אף ירידה במכירות. ואכן פוט לוקר העולמית הזכירה בדיווח ירידה של 8-10% במכירות הסניפים הזהים. המסר בין השורות: גם אם נמלא את המדפים בפומה או ריבוק (לצורך העניין) – הלקוחות לא יקנו באותה כמות, כי הם מחפשים נייקי.
יאמר כי על אף היעד לפתיחת סניפים חדשים, זהו אינו הטריק היחיד בשרוול עליו בונים בריטיילורס כדי להציג צמיחה בהכנסות. כמובן, וכך גם סיפרו לביזפורטל בזמנו גורמים המעורים בעסקי החברה, בריטיילורס בונים על כך שחנויות קיימות ממשיכות לצמוח כל העת – ולא נראה תרחישים של התנפלות בהשקה ולאחר מכן דשדוש. התיאוריה הזו תעמוד עתה למבחן.
לא ניתן להסיר מהשולחן אפשרות שגם במידת מה פוטנציאל הצמיחה של טרמינל איקס 1.35% , גם היא הפכה ציבורית בשנה החולפת, ייפגע. זאת, משום שנייקי העולמית מכוונת כאמור למכירה בערוץ הישיר גם בדיגיטל. ואם למשל בטרמינל איקס רצו להכנס לאתונה ואז למדינות נוספות, כנראה שיקבלו פחות סחורה מנייקי. אך ראוי להדגיש כי טרמינל איקס מוכרת עשרות מותגים והתלות שלה בספק אחד אינה משמעותית.
באחרונה, לטובת הצמחת פעילות ריטיילורס, דני גאוני, שעד לאחרונה שימיש כמנהל פעילות נייקי, פוט לוקר ודרים ספורט בישראל, מונה לתפקיד מנכ"ל פוט לוקר גלובל בחברה ויהיה אחראי על פעילות פוט לוקר בישראל ובאירופה. במסגרת זאת, הפך לבעל עניין בחברה כשקיבל מניות כ-25 אלף מניות חסומות (RSU) – בזמן שלא בטוח שהשורה העליונה תעלה בהתאם, כפי שאמור היה להיות בהנחות עליהן התבססו בריטיילורס בבואם לשנות את מדיניות התגמול עם שורת המינויים החדשים.
הצעד של נייקי העולמית לא אמור להפתיע יותר מדי לא את משקיעיה ולא את אלה של ריטיילורס. מוקדם יותר ב-2021 נייקי החליטה לצמצם את האספקה לחנויות מולטי ברנד, אולם לא מדובר היה בפוט לוקר החזקה אלא בחנויות עצמאיות יותר. המהלך הזה הגיע גם לישראל, ופה יצאה ממנו רייטילורס נשכרת. למשל, דגם מבוקש של נעל נייקי לא יגיע לחנות עצמאית ברחוב ראשי באחת מערי ישראל – אך כן יימכר בבלעדיות אצל נייקי ישראל. והנה עתה, זו פוט לוקר העולמית שנמצאת על הכוונת.
- 3.רמי 27/02/2022 23:01הגב לתגובה זומאחל לנייק החזיר הקפטלסיטי שיתרסק עם הסחורה זבל שלו
- 2.נייקי זה רודן בכלכה העולמית (ל"ת)שקשוקה 27/02/2022 13:58הגב לתגובה זו
- 1.ברבור שחור 27/02/2022 11:53הגב לתגובה זוזה דבר חדש... שמתרחש בכל העולם (וגם בישראל תתפלאו) כבר 3-5 שנים. תשאלו את פוקס שרכשו את המוכרים והיבואנים המקבילים(או דחקו הצידה) של נייקי כדי להיות היחידה בישראל שמוכרת ב 800 שקל נעליים לישראלים. רגע...פוקס זה לא של ויזל ??

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.
מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.
השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.
הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.
אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.
ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.
מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).
- הגשמה, סלייס, טריא ועוד: רוצים אלטרנטיבי? תבדקו טוב טוב
- איבדה את הדירה בגלל משכנתא שלא יכלה לשלם; האם היא יכולה להיות מעורבת במכירת הדירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.
