הראל ויזל מנכל פוקס
צילום: דימה טליאנסקי
ניתוח

נייקי הגבילה את פוט לוקר וגם ריטיילורס הולכת להפגע

נייקי היא הספק הגדול של פוט לוקר בעולם (70% מהסחורה) אך היא מעדיפה למכור ישירות לצרכן, אז שומרת יותר מלאי לעצמה. רק בחלק מהמדינות ריטיילורס "מכוסה" ומפעילה את שני המותגים. אמנם ההכנסות מוטות יותר לטובת נייקי, אך המהלך ישפיע על תחזית הצמיחה שהחברה התהדרה בה

ביום שישי האחרון בעוד וול סטריט סגרה בעליות חדות מניית FOOT LOCKER INC (FT) העולמית איבדה כ-30% משוויה. הסיבה: פוט לוקר היא רשת ביגוד ספורט "מולטי ברנד" – כלומר, תמצאו בה בגדים של מותגים שונים. ואולם נכון להיום – 70% מהבגדים אצלה הם של  NIKE (NKE) . האחרונה אימצה אסטרטגיה שמתעדפת מכירות ישירות ממנה לצרכן, או באתר, או בחנויות שהן רק של נייקי (ערוץ ישיר). כעת, אמרה שתצמצם מכירות לפוט לוקר, וזו דיווחה שלאחר השינוי היקף הרכישות מנייקי אמור לרדת לכ-60% מכלל הרכישות. מה ימלא את החסר על המדפים, ועד כמה הדברים רלוונטיים ל ריטיילורס 4.27% מקבוצת פוקס -2.04% ? החברה הוציאה דיווח תמציתי, אך מבט על דיווחי העבר חושף בפני המשקיעים פרטים רלוונטיים נוספים.

ה"מזל" של בעלי ומנכ"ל הקבוצה הראל ויזל ושל ריטיילורס, הוא שהם משמשים גם מפיץ רשמי של נייקי בחלק מאזורי הפעילות. השאלה העיקרית היא מה זה "חלק"? אז בישראל וכן בקנדה ריטיילורס היא אכן המפיץ הרשמי, וגם בכמה ממדינות אירופה, ושוב כאן השאלה הופכת ספציפית יותר – באילו ממדינות אירופה לריטיילורס יש רק את פעילות פוט לוקר, ובאילו מהן היא מחזיקה גם בפעילות נייקי, שיכולה לקזז את הפגיעה?

מבנה הבעלות הוא כזה שפוקס מחזיקה בכ-56% מריטיילורס, ובעוד המניה של האחרונה יורדת בכ-2.8%, זו של פוקס האם עולה בכ-3.4% בשעה שבריטיילורס מוציאים דיווח למשקיעים, שחוששים מהעדכון שהגיע בשישי מפוט לוקר העולמית. הגרסה של ריטיילורס: "להערכת החברה, לאחר בחינה ראשונית של הודעת פוט לוקר, אם וככל שהערכות ותחזיות פוט לוקר כאמור בהודעתה יתממשו, הרי שעשויה להיות לכך השפעה שלילית על ההכנסות מחנויות פוט לוקר של החברה בישראל ובאירופה בדומה להערכות פוט לוקר כאמור לעיל".

"מנגד עשויה להיות השפעה חיובית על ההכנסות מחנויות נייקי שהחברה מפעילה בישראל, בקנדה ובאירופה, שנובעת מהמיקוד של נייקי בערוצי שיווק ישירים כאמור. לאור זאת, אין באפשרות החברה להעריך בשלב זה את אופן ומידת השפעות מנוגדות אלו על תוצאות פעילות החברה בכללותה".

השינוי המסתמן נוגע לתחזיות הצמיחה שהציגה ריטיילורס למשקיעים הן בדוחות הקודמים והן עם הנפקתה. על פניו, אם הספק הגדול ביותר לפוט לוקר בכל העולם מצמצם מכירות, ייתכן מאד שיש פחות צורך בסניפים של פוט לוקר. גם אם אפשר למלא את החסר בבגדים של מותג אחר – ייתכן שאין להם די ביקוש, ומדובר ב"נעליים גדולות מדי" להכנס אליהן (אם כבר להשתמש בעולם המושגים של פוט לוקר).

ועדיין, לפני שהמשקיעים נבהלים, כדאי שיסתכלו על החשיפה של ריטיילורס לפוט לוקר לעומת זו של נייקי. נכון לסוף הרבעון השלישי 56% מכלל החנויות של ריטיילורס (שמונה גם את הרשתות נייקי כאמור, דרים ספורט ונציגות קונברס בישראל שתפתח גם היא סניפים) היו כאלה של פוט לוקר – 74 במספר מתוך 132. זה נכון לגבי מספר החנויות, אך בכסף במה מדובר? במונחי הכנסות המגמה מתהפכת: סך הכנסות תשעת החודשים הראשונים של 2021 היה 773 מיליון שקל, ו-50% מהן הגיעו מנייקי (מכירות רק בסניפי נייקי, ביגוד של נייקי שנמכר בפוט לוקר לא נספר).

אז התמונה לגבי העבר נראית יותר חיובית, עתה לחשיפה הגיאוגרפית: בתשעת החודשים הראשונים 74% מהכנסות ריטיילורס היו בישראל, 10% בקנדה – שוב נזכיר, בישראל ויזל "מכוסה", כי הוא גם נייקי וגם פוט לוקר, בקנדה אין סיבה לדאגה, כי שם הוא כבר משמש נציג רשמי של נייקי. באירופה הנתח מהמכירות בתקופה היה 16%.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ריטיילורס מפעילה כיום את פוט לוקר בפולין, הונגריה ורומניה וחתמה על הסכמים להפעלת המותג בהמשך גם בסלובקיה וקרואטיה. מתוך כל המדינות הללו רק ברומניה אינה פעילה עם נייקי, או שאין לה הסכמים לפעילות עתידית עמה. בסך הכל ריטיילורס מפעילה את המותג נייקי ב-16 מדינות בהן היא דווקא אמורה ליהנות מהמלך של נייקי העולמית.

אם כן המהלך הנוכחי ישפיע כמובן על תחזיות הצמיחה שבריטיילורס הציגו למשקיעים בהנפקה רק לפני פחות משנה, וכן בדוחות הרבעון השלישי לפני כשלושה חודשים. אם בסוף 2021 הצפי היה שריטיילורס תחזיק 141 חנויות של כלל המותגים שלה, אז בסוף 2022 היעד היה 188-203 חנויות. בתוך כך דובר על 32-40 חנויות של פוט לוקר באירופה, תוספת של 18-26 חנויות על 14 סניפי פוט לוקר ביעד שלה לסוף 2021.

עוד 18 חנויות כמובן אמורות להשפיע על השורה העליונה, אך שוב, ייתכן שאין צורך בכולן כעת. ואם בדוחות הוזכר יעד של 19 חנויות נייקי באירופה בסוף 2021, תוך שנה המספר אמור לגדול ל-33-38 – קרי עוד 12-19 סניפים. אולי אלה יקזזו את הפגיעה בחנויות של פוט לוקר שמפעילה ריטיילורס – ואולי לא. בדוחות לא מפורט לרמת המדינות בהן אמורים הסניפים הללו להפתח.

בראיון לפרויקט אנשי השנה של ביזפורטל ל-2021 שאלנו את ויזל האם ייתכן שהפנייה לתחום ביגוד הספורט תתגלה כאפנה חולפת וכך תמצא עצמה הקבוצה מחזיקה במיקומים ומשלמת דמי שכירות על נכסים שההכנסה מהם כבר לא תצדיק עצמה. ויזל דחה את האפשרות וציטט מחקרים לפיהם הביקושים רק יעלו עם המודעות לפעילות הגופנית. הדברים הללו עדיין נכונים, אך הסיכון עתה מגיע ממקום אחר. היה ובריטיילורס יסגרו סניף של פוט לוקר עליו הם משלמים דמי שכירות, לא בהכרח יהיה כדאי להקים באותו המקום סניף אחר של נייקי.

יש לציין כי באירופה ריטיילורס מפעילה את פוט לוקר בשותפות (Joint Venture) עם המותג העולמי כך ששניהם חולקים בסיכון. לצד שינוי אפשרי במספר הסניפים שיפתחו בעתיד, ייתכן כי הסניפים הקיימים יציגו האטה בקצב הצמיחה או אף ירידה במכירות. ואכן פוט לוקר העולמית הזכירה בדיווח ירידה של 8-10% במכירות הסניפים הזהים. המסר בין השורות: גם אם נמלא את המדפים בפומה או ריבוק (לצורך העניין) – הלקוחות לא יקנו באותה כמות, כי הם מחפשים נייקי.

יאמר כי על אף היעד לפתיחת סניפים חדשים, זהו אינו הטריק היחיד בשרוול עליו בונים בריטיילורס כדי להציג צמיחה בהכנסות. כמובן, וכך גם סיפרו לביזפורטל בזמנו גורמים המעורים בעסקי החברה, בריטיילורס בונים על כך שחנויות קיימות ממשיכות לצמוח כל העת – ולא נראה תרחישים של התנפלות בהשקה ולאחר מכן דשדוש. התיאוריה הזו תעמוד עתה למבחן.

לא ניתן להסיר מהשולחן אפשרות שגם במידת מה פוטנציאל הצמיחה של טרמינל איקס 0% , גם היא הפכה ציבורית בשנה החולפת, ייפגע. זאת, משום שנייקי העולמית מכוונת כאמור למכירה בערוץ הישיר גם בדיגיטל. ואם למשל בטרמינל איקס רצו להכנס לאתונה ואז למדינות נוספות, כנראה שיקבלו פחות סחורה מנייקי. אך ראוי להדגיש כי טרמינל איקס מוכרת עשרות מותגים והתלות שלה בספק אחד אינה משמעותית.

באחרונה, לטובת הצמחת פעילות ריטיילורס, דני גאוני, שעד לאחרונה שימיש כמנהל פעילות נייקי, פוט לוקר ודרים ספורט בישראל, מונה לתפקיד מנכ"ל פוט לוקר גלובל בחברה ויהיה אחראי על פעילות פוט לוקר בישראל ובאירופה. במסגרת זאת, הפך לבעל עניין בחברה כשקיבל מניות כ-25 אלף מניות חסומות (RSU) – בזמן שלא בטוח שהשורה העליונה תעלה בהתאם, כפי שאמור היה להיות בהנחות עליהן התבססו בריטיילורס בבואם לשנות את מדיניות התגמול עם שורת המינויים החדשים.

הצעד של נייקי העולמית לא אמור להפתיע יותר מדי לא את משקיעיה ולא את אלה של ריטיילורס. מוקדם יותר ב-2021 נייקי החליטה לצמצם את האספקה לחנויות מולטי ברנד, אולם לא מדובר היה בפוט לוקר החזקה אלא בחנויות עצמאיות יותר. המהלך הזה הגיע גם לישראל, ופה יצאה ממנו רייטילורס נשכרת. למשל, דגם מבוקש של נעל נייקי לא יגיע לחנות עצמאית ברחוב ראשי באחת מערי ישראל – אך כן יימכר בבלעדיות אצל נייקי ישראל. והנה עתה, זו פוט לוקר העולמית שנמצאת על הכוונת.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רמי 27/02/2022 23:01
    הגב לתגובה זו
    מאחל לנייק החזיר הקפטלסיטי שיתרסק עם הסחורה זבל שלו
  • 2.
    נייקי זה רודן בכלכה העולמית (ל"ת)
    שקשוקה 27/02/2022 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברבור שחור 27/02/2022 11:53
    הגב לתגובה זו
    זה דבר חדש... שמתרחש בכל העולם (וגם בישראל תתפלאו) כבר 3-5 שנים. תשאלו את פוקס שרכשו את המוכרים והיבואנים המקבילים(או דחקו הצידה) של נייקי כדי להיות היחידה בישראל שמוכרת ב 800 שקל נעליים לישראלים. רגע...פוקס זה לא של ויזל ??
תותח ה"רועם", צילום מתוך את"צתותח ה"רועם", צילום מתוך את"צ
בלעדי

התותחים החדשים של צה"ל והאם ארית תספק את המרעומים

עם כניסת תותח ה"רועם" לשירות בצה"ל, נודע לביזפורטל ממקורבים לחברה כי ארית צפויה ליהנות מביקושים חדשים לאחר שרשף כבר קיבלה הזמנות למרעומים עבור התותח החדש ב-2022 וגם במהלך השנה האחרונה והיא תהיה ספק בלעדי של מרעומי הארטילריה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

צה"ל נמצא בעיצומו של מעבר לדור חדש של תותחים, ובמקביל לכך מתגבשת גם שרשרת האספקה שתלווה את המערכת החדשה לשנים ארוכות. על פי מידע שהגיע לידנו ממקורבים לחברה, ארית תעשיות ארית תעשיות 3.2%   , באמצעות חברת הבת רשף טכנולוגיות, כבר קיבלה הזמנות ראשוניות למרעומים עבור התותח החדש, וצפויה להיות ספקית בלעדית של מרעומי הארטילריה למערכת.

רשף קיבלה הזמנה ראשונה כבר בשנת 2022, עם תחילת שלבי ההצטיידות והבחינה של המערכת, והזמנה נוספת נחתמה במהלך 2025, לקראת כניסת התותח לשירות מבצעי. מדובר במוצר חדש עבור רשף, שמרחיב את פעילותה מעבר לליבת הפעילות ההיסטורית שלה בצה"ל, שהתמקדה בעיקר במרעומי מרגמות, עם נגיעה מצומצמת יחסית לעולם הארטילריה. כעת, החברה צפויה לספק מרעומי תותחים בהיקפים גדולים.

ה"רועם" - מערכת טעינה וירי ממוחשבת

התותח החדש, שמוכר בצה"ל בשם "רועם", כבר הגיע לידי חיל התותחנים ונמצא בימים אלה בשלב ההטמעה המבצעית. מדובר בתותח הוביצר 155 מ"מ מתקדם שאלביט מערכות אלביט מערכות 0.84%   גם שותפה מרכזית בייצורו. התותח המבוסס על פלטפורמה גלגלית עם מערכת טעינה וירי אוטומטית, שנועד לשמש את החיל בעשורים הקרובים. הכלי פותח במשך כשש שנים באלביט מערכות, מאפס, תוך התאמה ייעודית לצורכי צה"ל, והוא כולל מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, קצב אש של עד שמונה פגזים בדקה, טווחי ירי של עשרות קילומטרים ויכולת ירי מתוזמן לעבר כמה מטרות במקביל.

בשבוע האחרון נמסר התותח הראשון לצה"ל בטקס סמלי במפעל אלביט ביקנעם, ומשם הועבר לבסיס צאלים לצורך קליטה, אימונים ובדיקות. בימים הקרובים צפוי להתבצע ירי צה"לי ראשון מתוך תהליך ההטמעה, ובצה"ל מעריכים כי ירי מבצעי ראשון עשוי להתבצע כבר בשבועות הקרובים, בהתאם לצרכים המבצעיים. במקביל, ייצור הכלים הבאים נמשך, והמסירות לצה"ל צפויות להתבצע בהדרגה החל מהקיץ.

ה"רועם" מופעל על ידי צוות מצומצם של שלושה לוחמים בלבד - מפקד משימה, תותחן ונהג - בין היתר בזכות המעבר לטעינה אוטומטית מלאה. הכלי נושא על גביו עשרות פגזים, והמערכת מאפשרת קצב אש גבוה ודיוק משופר, לצד ניידות גבוהה על גלגלים ויכולת מעבר מהירה בין אזורי ירי. בחיל התותחנים רואים בתותח החדש פלטפורמה שתמשיך להתפתח ולהשתפר לאורך השנים, עם שדרוגים עתידיים בקצב האש, בדיוק ובמערכות התפעול.

אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: