דלק יוצאת לגיוס מהיר - מנצלת את המומנטום בדלק קידוחים
ברקע לגיוס הענק של דלק קידוחים יהש, זה שאמור לסייע להציל את דלק קבוצה 0% כולה מחדלות פירעון, קבוצת דלק פרסמה את הצעת המדף לקראת הגיוס של הקבוצה. מהטיוטה מתגלה תמונה לפיה בעל השליטה בקבוצה, יצחק תשובה, אינו מתחייב להזרים כסף בהנפקה.
בהתחשב בהתחייבויות של תשובה כלפי בעלי האג"ח בהסדר שסוכם רק בחודש שעבר, מדובר בנתון מדהים, בשל ההסכם שלא להעמיד את האג"ח לפירעון מידי בתמורה להזרמה של הון מצידו להנפקה.
>> האמריקאים מזמינים אג"ח קצר של דלק קידוחים בריבית - 5.87%
יש לציין כי למרות שתשובה לא מתחייב להזרים ביקושים להנפקה הרי שהוא יכול לעשות זאת. מבלי מחויבות קשיחה הרי שמדובר בהצעה וולנטרית שלו, שיכולה גם שלא להתקיים למרות ההתחייבויות שלו למחזיקי האג"ח.
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- מנצלים את המומנטום: קבוצת דלק ו-ENI מכרו 3% ממניות איתקה תמורת כ-100 מיליון פאונד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתון נוסף שיש לשים אליו לב הוא יתרת החוב המעודכנת למערכת הבנקאית והיא מגלה תמונה מוזרה. התמורה מהמימושים הגדולים של קבוצת דלק הלכה לפירעון חלקי של החוב למערכת הבנקאית ולא לפירעון מלא שלה – להוציא בנק לאומי שעמד באופן קשיח על פירעון מלא של החוב כלפיו.
יתרת החוב הכוללת למערכת הבנקאית עומדת כיום על 392 מיליון שקל כשקבוצת דלק מגלה כי לפחות מחצית ועד 75% מתמורת ההנפקה בהיקף של 163 מיליון שקל ילכו למערכת הבנקאית, שעדיין החוב לא יפרע במלואו אלא יצומצם. ראוי לציין שבהסכם בין הקבוצה לבנקים, תשובה התחייב שכל מכירה עתידית של נכסי הקבוצה קודם כל תועבר ישירות לכיסוי חובות האשראי שניתנו מהבנקים.
נראה שתשובה מנסה ללכת על חבל דק במיוחד, לאור רשת ההתחייבויות וההסכמים שנתן בחודשיים האחרונים כדי להציל את קבוצת האנרגיה, שחלשה לא רק על מאגרי הגז הגדולים בישראל, אלא גם על פי גלילות, תחנות דלק ועוד. מעניין כמה הבנקים ובעלי האג"ח יסבלו את זה?
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
יש לציין כי יצחק תשובה אינו מפר את תנאי שטר האג"ח מאחר ומחזיקי האג"ח דחו את בקשתו לדחות את הגיוס לחודש ספטמבר. יחד עם זאת, יש לציין, חוסר המחויבות להזרים כסף בגיוס של קבוצת דלק הוא הרבה יותר מהצהרה על מחויבותו של תשובה לחברה במצב העגמומי בו היא נמצאת.
- 8.N85 02/08/2020 16:32הגב לתגובה זואפילו במקרה שהוא לא ישתתף בהנפקה כול הסוחרים היומיים אכלו לקרדה אז שיהיה לכם בתאבון
- 7.דניאל 02/08/2020 16:04הגב לתגובה זומספיק לא נמאס לכם הבן אדם משלם וישלם וגם ימצא נפט כתב חובבני ולא מבין דבר בושה וחרפה
- 6.מייקל 02/08/2020 15:23הגב לתגובה זוראשית בעל השליטה בהחלט ישתתף בגיוס זאת למרות שהוא לא התחייב והכתבה שלכם מגמתית משהו לקראת הגיוס ומעוררת לא מעט שאלות...בנוסף לכך עד לרגע זה כל ההתחייבויות של החברה מולאו ובוצעו ללא שום בעיה ודחיה כזאת או אחרת ומדובר בגיוס שכבר ממזמן היה ידוע עליו וכל זה תוסיפו את האווירה החיובית ששברון הכניסה ברכישת נובל וכמובן הידיעה המעולה של המתחרה שלכם כלכליסט שציינה שיש ביקושי שיא להנפקת אגחים של דלק קידוחים
- 5.יש רא לי 02/08/2020 13:40הגב לתגובה זואני מאמין שתשובה יקנה בהנפקה אף שאינו מחוייב כי הוא לא רוצה להיות מדולל. הכתבה לא רצינית, לא לקחה בחשבון את דלק ישראל, מכירת תחנות הכח, דיבידנד מדלק קידוחים לאחר גיוס החוב ואולי דיבידנד מאיתקה. האג"ח של דלק קבוצה עולה בטירוף וימשיך לעלות לדעתי. ג.נ. מחזיק.
- 4.בוב 02/08/2020 13:30הגב לתגובה זועוד כתבה שמטרתה הפחדה מאז שקניתי אגח ב 28 אגורות עוד ועוד כתבות מסוג זה ואני מסתכל מהצד וצוחק. תשובה עושה את כל המאמצים לשלם. במקרה הגרוע אני מניח שהוא יחזיר 90 אחוז מהחוב. בהצלחה לכולם.
- 3.dw 02/08/2020 13:27הגב לתגובה זו1. תשובה התחייב להשתתף רק בהנפקה נדחית לספטמבר. מכיוון שהנושים בחרו לא לדחות הוא לא מחוייב. לגיטימי. סביר שהוא כן ישתתף אך איננו מחוייב. 2. התמורה לבנקים היתה אמורה להגיע ממימוש דלק ישראל. לא מההנפקה. אם יגיע מההנפקה אז כאשר יממשו דלק ישראל חלק יותר גדול יגיע לאגחים.
- 2.האם ייצא תגובה רישמית מיצחק תשובה שאתה כתב שפל ואד 02/08/2020 13:16הגב לתגובה זוהאם ייצא תגובה רישמית מיצחק תשובה שאתה כתב שפל ואדם רע כבר מכריז הכרזות
- 1.בני 02/08/2020 13:08הגב לתגובה זוברכות לחברת החשמל שקנתה גז זול ואולי תוריד מחיר החשמל לצרכנים. החכמולוגים חושבים שמהיום ענף הגז יתחיל לשגשג כמו שכתבו לפני הגעת האסדה שתהיה המראה וראינו צניחה אמרו איך שיגמרו להרכיב האסדה יתלו דגל ישראל ענק והניירות ימריאו מה שקרה זה ההפך בדיוק.מוכרים לכם סיפורי פוגי ואתם כמו כבשים הולכים אחרי הפעמון.
- נא להזהיר יש אחד בשם טלטל שמגיב באופן קבוע נגד תשו 02/08/2020 14:19הגב לתגובה זונא להזהיר יש אחד בשם טלטל שמגיב באופן קבוע נגד תשובה בפורום טלנירי.
- שורטיסט בפאניקה (ל"ת)ים תטיס 02/08/2020 13:48הגב לתגובה זו
- טלטל 02/08/2020 13:40הגב לתגובה זולך תמצא לך חיים...לא מבין מה האובססיה שלך על תשובה
- dw 02/08/2020 13:25הגב לתגובה זושיעור הילודה בישראל הוא מטורף, 3.1 ילדים בממוצע, ומביא לכך שכל שנה יש פה עוד 200 אלף תושב. כל שנה עוד חיפה/ר"ג/ראשלצ. כל שנה! בגלל זה לפני כמה שבועות עלתה לאויר תחנת חדרה OPC ועוד כמה חודשים תעלה תחנת הכח באר טוביה IPM. אם אדוני רוצה לסובב ברז וגם שיצאו ממנו מים אז חייבים עוד ועוד מתקני התפלה, ואלה, מה לעשות, לא עובדים על רוח הקודש אלא על גז טבעי, 24/7. שוב. כל שנה יש פה עוד 200 אלף שתיינים. לכן סטוק עודפים רגעי של גז נוזלי הוא חסר חשיבות. הצריכה פה עולה בקצב מפחיד. הגיע הזמן להפסיק לעודד ילודה בקצב כה גבוה, כי המשמעות היא שיהיה פה עוד הרבה הרבה יותר צפוף מהיום. אתם מרגישים את זה גם בכביש, בבתי החולים, בתי הספר וגני הילדים. עמותת צפוף עוסקת בדמוגרפיה של ישראל והשלכותיה הלא פשוטות. מוזמנים לעיין. זהירות - זה מבהיל. נ.ב. גם במצרים מתרבים בקצב חסר אחריות כמונו, של 2% בשנה. זה אומר שכל שנה יש עוד 2 מיליון מצרים שרוצים חשמל ומי שתיה. בעיה.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
