סופרגז תפיץ בלעדית מערכות אגירה של אוגווינד למשך עד 20 שנה

החברות מדווחות על שת"פ אסטרטגי, במסגרתו סופרגז תשמש כמפיץ של מערכות האגירה מסוג AirSmart ותהיה אחראית להתקשרות עם לקוחות פוטנציאליים כספק מערכות אגירה
ערן סוקול | (5)

חברת סופרגז אנרגיה שבשליטת קבוצת אלקו -1.64%  (66.94%), והשלימה לאחרונה הנפקה ראשונית לציבור (IPO) לפי שווי של כ-900 מיליון שקל, מדווחת על חתימת הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת אוגווינד -2.93% . על פי ההסכם, תקבל סופרגז זיכיון בלעדי להפצה בישראל של מערכות אגירה המשמשות להתייעלות אנרגטית מתוצרתה של אוגווינד.

 

במסגרת ההסכם, תשמש סופרגז כמפיץ של מערכות האגירה מסוג AirSmart למשך תקופה מקסימלית של 20 שנה, ותהיה אחראית להתקשרות עם לקוחות פוטנציאליים כספק מערכות אגירה, לרבות ביצוע התקנה ותחזוקה של המערכות. אוגווינד תספק לסופרגז את המערכות ותעניק לה תמיכה ושירותים נוספים. עוד במסגרת ההסכם, התחייבה סופרגז לבצע כמות מינימלית של התקשרויות בפרויקטים להקמת מערכות אגירה מדי שנה ולהעביר לאוגוויד דמי זיכיון שנתיים.

 

להערכת סופרגז, בשלב הראשון הפעילות האמורה אינה צפויה להיות מהותית לפעילות החברה, אך מהווה צעד נוסף להרחבת מגוון פתרונות האנרגיה שהיא מספקת ללקוחותיה, תשמש לאיתור הזדמנויות עסקיות חדשות בתחומי האנרגיה, תוך שהיא משתלבת היטב באסטרטגיה העסקית של החברה. פעילות זו תהווה זרוע פעילות נוספת של סופרגז, הפועלת בתחום אספקת גז ביתי, גז טבעי לסקטור העסקי, וכן פועלת לייזום והקמה של תחנות כוח פרטיות, מבוססות קו-גנרציה, לסקטור התעשייה.

בשיחה שערכנו עם כפיר נבון, מנכ"ל סופרגז אנרגיה, ציין נבון כי למרות שכרגע לא צפויה השפעה מהותית על סופרגז, מדובר במנוע צמיחה מבחינתו, שכן להערכתו בשנים הקרובות הפעילות תהפוך למהותית בפעילות החברה. 

המודל לפיו צפויה סופרגז לעבוד, הינו פניה ללקוחות פוטנציאליים - לדברי נבון מדובר בכמה מאות לקוחות בישראל, כאשר התקנת המערכת של אוגווינד אשר בעצם מייצרת חיסכון באנרגיה למפעלים תעשייתיים, תמומן על ידי סופרגז והלקוח יידרש לשלם באופן שוטף, עבור חלק מהחיסכון. כלומר, מדובר בעסקאות ארוכות טווח עבור סופרגז, ואילו ללקוחות אין ממש סיבה שלא להסכים להתקנת המערכות.

לדברי נבון, "שיתוף הפעולה בין החברות תואם את התוכניות ארוכות הטווח של סופרגז אנרגיה, כאשר לצד המשך קידום ופיתוח פעילויות הליבה שלנו בתחום הגפ"מ, הגז הטבעי וייצור החשמל המבוזר, סופרגז תמשיך להתפתח ולצמוח לכיוונים חדשים ולמצב עצמה בשנים הקרובות כחברת אנרגיה מובילה במגוון תחומים, לרבות בתחום ההתייעלות האנרגטית והאנרגיה המתחדשת. מצאנו בחברת אוגווינד צוות מנצח עם חשיבה פורצת דרך ופיתוח טכנולוגיה מתקדמת תוצרת כחול לבן, ואנחנו שמחים על שיתוף הפעולה בין החברות שיכול להוביל בעתיד לפיתוחים נוספים במגוון תחומים".

 

עמית פרגמנט, סמנכ"ל פיתוח עסקי בסופרגז אנרגיה: "המוצרים והפיתוחים של אוגווינד דורשים פלטפורמת הפצה והכרות מעמיקה עם עולם האנרגיה בכלל ותחום התעשייה בפרט. לסופרגז מגוון רחב של לקוחות פוטנציאלים למוצרי אוגווינד, ומצאנו כי קיימת סינרגיה גבוהה בין החברות.  תחום האנרגיה הופך בעשור האחרון לעולם שמשלב בתוכו טכנולוגיות מתקדמות וסופרגז לוקחת בו חלק פעיל. בשנים האחרונות מובילה סופרגז את כל תחום הבניה והיישום של טכנולוגיה לדחיסת גז טבעי (CNG) למגוון שימושים. מערכת ה-Airsmart שפיתחה אוגווינד, המבוססת על אוויר דחוס, משתלבת בצורה טבעית בפעילות הקיימת שלנו."

קיראו עוד ב"שוק ההון"

העסקה לא תשפיע מהותית על סופרגז, אבל מהותית לאוגווינד 

חברת סופרגז סיימה את שנת 2019 עם הכנסות (פרופורמה) בסך של כ-577 מיליון שקל, עם רווח נקי בסך של כ-67 מיליון שקל ועם EBITDA בסך של כ-154 מיליון שקל. לחברה מדיניות חלוקת דיבידנד בשיעור של לפחות 40% מהרווח הנקי מדי שנה. ברבעון הראשון של שנת 2020 רשמה החברה עלייה בהכנסות לסך של כ-188 מיליון שקל, לצד רווח נקי של כ-29 מיליון שקל ו-EBITDA בסך של כ-56.8 מיליון שקל.

מנגד, אוגווינד שנמצאת בתחילת דרכה מבחינה מסחרית, דיווחה על הכנסות של כ-6.9 מיליון שקל בשנת 2019, ועל הפסד (בנטרול הוצאות חד פעמיות) של כ-2 מיליון שקל. למרות שמדובר בעסקה שעשויה להועיל מאד לחברת אוגווינד, מי שחושב לרכוש את המניה, צריך לקחת בחשבון שהחברה, שעדיין איננה רווחית כאמור, נסחרת בשווי שוק של כ-2.1 מיליארד שקל. כלומר, מדובר כרגע על השקעה ספקולטיבית, המניחה הנחות אופטימיות בנוגע לעתיד.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    2000000000 על מה 29/07/2020 12:52
    הגב לתגובה זו
    כל תחנות הדלק לא שוות כך
  • 2.
    שמוליק 29/07/2020 12:23
    הגב לתגובה זו
    אין בכלל שוק לאגירת אנרגיה בתנאי שוק של אנרגיה וגז זולים. מי צריך את זה? זה הזוי שמניות של שוק אגירת האנרגיה עולים בתנאים שמחירי האנרגיה קרסו בגלל קורונה. אין בזה שום הגיון.
  • 1.
    לחח 29/07/2020 11:46
    הגב לתגובה זו
    אין מוצר ואין שוק אבל יש כבר הסכם תיאורטי כדי לשווק חברה ב2 מיליארד שקל
  • ברור הכול קונספירציה.תעשה שורט. (ל"ת)
    יורם 29/07/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
  • יוסי 30/07/2020 18:10
    של החיים...כבר מוכן עם השאלה של 50,000... מחכה לשעת ה-ש...
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳