אבישי עובדיהאבישי עובדיה
דוח רווח והסבר

קסטרו המגמגמת אמורה למחוק 100-200 מיליון שקל בדוח השנתי; האם היא תמצא מעריך שווי שיהיה מוכן לשקר בשבילה?

שווי השוק של החברה 339 מיליון שקל, נמוך מההון העצמי - 558 מיליון שקל; השוק לא מאמין להון; הסיבה: מוניטין ונכסים לא מוחשיים מנופחים בעקבות עסקת רכישת קבוצת הודיס; במצב כזה, על פי החשבונאות יש לבדוק ולמחוק; האם קסטרו תמצא מעריך שווי שיספק לה "פתק" שיצדיק את הספרים?
אבישי עובדיה | (16)

ההון העצמי של חברת קסטרו 0.98% הוא 558 מיליון שקל. הון עצמי מבטא את הנכסים במאזן בניכוי ההתחייבויות במאזן, כלומר – הנכסים של קסטרו פחות ההתחייבויות שלה מסתכמים בסכום הנכבד הזה.

הון עצמי הוא נתון חשבונאי, אין בהכרח קשר בין הון עצמי לבין שווי השוק של החברה שמבטא את הערך הכלכלי של החברה אליבא דמשקיעים. השווי של קסטרו בשוק הוא 339 מיליון שקל – נמוך מההון העצמי. על פניו זה נשמע מוזר – השווי של חברת קסטרו, אחת מהמובילות המקומיות בשוק האופנה, נמוך מההון שלה? נשמע לא סביר. אבל המספרים לא משקרים – השוק נותן לחברה הוותיקה שווי נמוך ב-219 מיליון שקל מההון שלה. השוק נותן לה מכפיל הון (שווי שוק חלקי הון עצמי) של 0.61, שזה במילים פשוטות כמעט 40% מתחת להון העצמי. כשזה קורה, המשמעות הפרקטית היא שהשוק סבור שיש נתונים במאזן של החברה שאינם נכונים, וברזולוציה עמוקה יותר – נכסים שלא שווים את מה שרשום בדוחות הכספיים.

 

זה לא עניין של מה בכך. כשזה קורה, במיוחד כשהשוק מאותת על פער משמעותי בין השווי לבין ההון כמו במקרה הזה, צריך לבדוק אם יש נכסים שלא שווים את הערך שלהם.

 

החשוד המיידי במקרה הזה הוא המוניטין (לצד נכסים לא מוחשיים). הסעיף החשבונאי הזה נוצר בעת רכישת חברות ופעילויות, במקרה של קסטרו הוא נובע בעיקר מרכישת קבוצת החברות של הודיס, טופ טן, קרולינה למקה.

קסטרו פשוט התעוררה לפני כשנתיים והבינה שהשוק ברח לה – פוקס, המתחרה הגדולה, רוכשת מותגים, יוזמת עסקאות, והופכת לגורילה, וקסטרו המשפחתית ואולי בעלת הביטחון העצמי המופרז, התבוננה מהצד ביהירות. התפיסה בחברה היתה – קסטרו זה קסטרו, זה ה-מותג. התפיסה של פוקס היתה הפוכה – הראל ויזל המנכ"ל לא התאהב במותג פוקס וידע לחבר מותגים וחנויות ולהתחזק – גם בשוק האופנה וגם מול הקניונים. חלק גדול מההוצאות של רשתות האופנה הוא על שכר הדירה, וככל שאתה גדול יותר, אתה חזק יותר ויכול לכופף את הקניון – גם במחיר וגם במיקום.

 

קסטרו כאמור התעוררה באיחור ורכשה את קבוצת החברות הודיס, טופ טן, קרולינה למקה בשתי פעימות – בפעימה הראשונה היא טעמה (החזקה משמעותית אך לא שליטה) ,ובפעימה השנייה היא כבר בלעה 100% מהחברות. בינתיים זה לא מצליח.

קסטרו מפסידה הרבה כסף על החברות הבנות. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ההכנסות בעקבות הרכישות אמנם עלו ל-1.26 מיליארד שקל לעומת 787 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2018, אבל השורה התפעולית עברה מרווח צנוע של 5 מיליון שקל להפסד של 36 מיליון שקל. בשורה התחתונה הפסידה החברה 69 מיליון שקל בתשעה חודשים, לעומת הפסד של 59 מיליון שקל בתקופה המקבילה (בגלל הפסד של 60 מיליון על ירידת ערך בחברות הנרכשות).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

גם הרבעון השלישי נראה רע – הפסד של 31 מיליון שקל על הכנסות של 433 מיליון שקל לעומת הפסד של 73 מיליון שקל בתקופה המקבילה (בגלל הפסד כאמור של 60 מיליון שקל בגלל ירידת ערך של החברות הנוספות).

 

אז קסטרו הוותיקה מגדילה מכירות בזכות הרכישה, מפסידה המון, והמשקיעים בורחים מהמניה. זה עשוי להשתנות, קסטרו משדרת לשוק שהיא תחזור לרווחיות וגם רומזת על זה בצורה חשבונאית – היא רושמת הכנסות מס מול ההפסדים (בסכום של 11 מיליון שקל) והיא רשאית חשבונאית לעשות זאת רק אם היא מצפה לרווחים בעתיד.

החשבונאות הרי מקבילה הוצאות להכנסות, וכאשר יש הכנסות ורווחים יש הוצאות מס. כאשר יש הפסדים, אין הוצאות מס כמובן. אבל אם החברה סבורה שהיא תרוויח בעתיד והרווחים האלו יתקזזו מול ההפסדים השוטפים אז כדי לערוך הקבלה טובה יותר של ההוצאות להכנסות, והיא צריכה להכיר בהכנסות מס. זה סעיף חשבונאי, לא באמת מקבלים מסים מרשות המס. אבל זה רמז מאוד עבה להערכת החברה. אלא שבינתיים השוק לא ממש מתרשם. השווי של החברה כאמור עמוק מתחת להונה העצמי, ונחזור למוניטין והנכסים הלא מוחשיים.

 

החשוד המיידי – מוניטין

השוק כאמור סבור שיש נכסים מנופחים במאזן. נכסים שהם פיננסיים – מזומנים וכו', בהגדרה לא יכולים להיות מנופחים. גם נכסים שהם רכוש קבוע לרוב לא מנופחים בחברה תפעולית. הניפוח נמצא בסעיפים ש"אי אפשר לגעת בהם". לקסטרו יש מוניטין בסכום של 80 מיליון שקל ונכסים לא מוחשיים בסכום של 105 מיליון שקל. רוב הסכום קשור לעסקת הרכישה של קבוצת הודיס, טופ טן, קרולינה למקה, והנה הסבר קצר – כשרוכשים חברה יש להקצות את סכום הרכישה לנכסים שנרכשו. אם הסכום גבוה יותר - וזה מה שלרוב קורה, באים ואומרים – "יש לחברה הנרכשת נכסים לא מוחשיים" ואז מתחילים לייחס את הסכום לנכסים לא מוחשיים, כמו רשימת לקוחות, הסכמי ייצור, מותג ועוד. אם גם לאחר ההקצאה הזו נותר סכום לא משויך, מגדירים אותו כמוניטין.

הנכסים הלא מוחשיים מופחתים (בדומה לטכניקה של הפחתת רכוש קבוע) והמוניטין לא מופחת, אבל אם יש אינדיקציות לירידת ערך, חייבים לבדוק את המוניטין ואת הנכסים הלא מוחשיים, ובמידת הצורך עושים התאמה. שווי שוק נמוך מאוד ביחס להון העצמי הוא אינדיקציה חזקה. הפסדים בחברה הם אינדיקציה חזקה.

 

לכן, קסטרו צריכה למחוק סכום משמעותי בדוחות הכספיים השנתיים. בפועל זה אמור להיות בין 100 מיליון ל-200 מיליון שקל. זה מתבקש, אבל אולי זה לא יקרה. בימים אלו מתנהל, ככל הנראה, דיון בין החברה, רואי החשבון שלה וכנראה גם מעריך שווי שהחברה שכרה או תשכור. מעריך השווי יודע שהחברה מצפה ממנו להעריך את הנכסים גבוה (כמה שפחות מחיקות), אם כי מצד שני הוא אמור להיות בעל עמוד שדרה. לצערנו מעריכי השווי לרוב מתיישרים עם החברה – ככה זה כשהם מוגנים מבחינת אחריות ומבחינת שיפוי במקרה של תביעה. ככה זה כשהם רוצים לקבל עבודה בהמשך, ככה זה כשהם רוצים לרצות את כל הסביבה. אז כשתראו את הדוחות השנתיים של קסטרו, תדפדפו ותחפשו את הערכת השווי. בפועל חייבת להיות מחיקה, במציאות הבעייתית של הערכות השווי – יכול להיות שלא תהיה.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    לא קשור 26/01/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    להערכתי קסטרו מנוהלת ביושר!סתם עפ"י קריאה אודותיה במדיה!
  • 12.
    אחד שמכיר 26/01/2020 14:06
    הגב לתגובה זו
    תנו לו עוד קצת זמן ויסדר את העיניינים
  • 11.
    אלון 26/01/2020 14:04
    הגב לתגובה זו
    והודיס מחוץ לפשיטת הרגל
  • 10.
    מי שיקנה את קסטרו היום ירוויח בעתיד הרבה כסף. (ל"ת)
    אלין 26/01/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
  • דוד 26/01/2020 22:05
    הגב לתגובה זו
    קסטרו חברה שאינה מענינת את דור הz כבר שנים.במצבה ספק אם תתאושש בעתיד.
  • אתה צודק, אבל מחיקה חייבת להיות (ל"ת)
    מיקי 26/01/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בועז 26/01/2020 10:15
    הגב לתגובה זו
    יכול לעזור לקסטרו לעשות הערכת שווי
  • 8.
    תודה על כתבה נהדרת (ל"ת)
    מיקי 26/01/2020 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מקווה מאוד (ל"ת)
    אנונימי 26/01/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לקוחה לשעבר 26/01/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
    הסחורה שם נהייתה תת רמה. מסודר יפה אבל לא איכותי. צריך להוריד את השווי של קסטרו בוודאות וזה בלי קשר להון המכפיל.
  • 5.
    קצת מציאות 26/01/2020 09:18
    הגב לתגובה זו
    ומענין יהיה מאמר המשך אחרי הערכת השווי
  • המגיב 28/01/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
    היחיד שהוא משמיט סידרתי של המילה "את",אהבתי הניתוח,כן כן!!!
  • 4.
    עובד נמל לשעבר 26/01/2020 09:13
    הגב לתגובה זו
    אנשים שנלחמים על פת הלחם שלהם תמורה שכר מינימום. עושים עבודת קודש כדי להעריך את הדברים המורכבים ביותר - חברה גלובאלית כמו קאסטרו! מה כבר דרשנו? קצת כבוד.
  • 3.
    יופי של הסבר (ל"ת)
    שי 26/01/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קסטרו כרגע קניה לטווח ארוך. (ל"ת)
    אלין 26/01/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה רחבה ומעניינת אך איפה הנתונים על נכסי הנדל"ן שלהם. (ל"ת)
    קש 26/01/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.