פייק ניוז
צילום: Gerd Altmann from Pixabay

פייק ניוז במקום העבודה: מה לעשות כשקולגה מלכלך?

"פגיעה במותג האישי רלוונטית לא רק לכוכבים וידוענים, אלא גם למנהלים, בעלי עסקים ויזמים". ד"ר טלי תאני-הררי מבית הספר האקדמי פרס, על מוניטין בעידן הפוסט-אמת
אייס |

באחרונה עלה לכותרות הקומיקאי שלום אסייג בשל חשדות נגדו למעורבות בפרשת שחיתות ברשות מקומית בצפון. במהדורות החדשות דיווחו על החשדות ועל החקירה, ובמקביל הרשתות החברתיות התמלאו בשיח על המקרה. 

בדומה ולהבדיל, לפני כשבועיים התבטא יו"ר חברת אסם, דן פרופר, נגד ה"התקפה על מוסדות החוק והסדר", בהקשר למאבק שמנהלים פוליטיקאים במוסדות שלטון החוק. בהתייחסו למצבו המשפטי של ראש הממשלה אמר פרופר כי "אם נגד מנהל בחברה שלי היה מוגש כתב אישום - הוא היה עף במהירות האור". בתגובה הכריזו פעילי רשת על חרם צרכני נגד החברה, תוך שהם תוקפים את פרופר באופן אישי.

כותרות שליליות לגופם של אנשים הופכות שכיחות יותר ויותר בשנים האחרונות, כשהן נהנות מאפשרויות תפוצה שלא נראו קודם לכן בזכות הרשתות החברתיות. לרוב פונים הנפגעים לעזרה משפטית על מנת לסיים את הפרשה באמצעות איום בנקיטה בהליכים משפטיים. אולם לא תמיד זה מספיק, ומרגע שמבול הכותרות יצא מהתחנה, קשה לאמוד את עומק ההשלכות. 

ד"ר טלי תאני-הררי, ראש החוג לתואר שני בבית הספר למינהל עסקים בבית הספר האקדמי פרס, אומרת כי לצורך התמודדות עם הסכנה האורבת לפרטים ברשת המקוונת, יש להבין לעומקו את המושג "מותג אישי": "פגיעה במותג האישי רלוונטית מאוד לא רק לכוכבים וידוענים מתחומי הבידור והספורט, אלא גם למנהלים, בעלי עסקים, יזמים ומשקיעים. כך למשל, איש עסקים המחליט לנקוט עמדה פוליטית ערב הבחירות ו'זוכה' לביקורת שלילית התופסת תאוצה ברשתות החברתיות, אשר אינה מרפה גם לאחר הבחירות; או מנהלת בכירה הכותבת פוסט על הקידום שקיבלה, ומקבלת בעקבותיו תגובות שליליות רבות מאלה שהביסה".

לדברי תאני-הררי, מותג אישי חזק הוא "שם המשחק" בעולם העבודה והעסקים כיום. "כדי להבין איך מתמודדים עם פגיעה במותג האישי חייבים להבין את הפעילות הנדרשת לבנייתו של המותג האישי המצליח. זהו תהליך שלוקח זמן ממושך, מחייב תחזוקה ומשיכת תשומת לב, במיוחד בסביבה שיווקית עמוסה ומלאת 'רעשים'".

איך בונים את המותג האישי ברמה הפרקטית?

"נדרשת פעילות שיווקית-תקשורתית אינטנסיבית שתייצר בולטות וחיבור משמעותי עם קהל היעד כמו גם אסוציאציות חיוביות רבות. לשם כך נדרשים תכנים בעלי ערך מיוחד לקהל היעד, תכנים ייחודיים העוסקים בתחום הפעילות או המומחיות הרלוונטיים, וכן בדעות ובתחביבים משותפים. כך יכול המותג האישי להמשיך ולייצר עניין בקרב קהל היעד שלו, ולהמשיך להיתפס כרלוונטי ועדכני, ולא פחות חשוב – גם כאותנטי ואמין. כל אלה שומרים על כוחו של המותג האישי לאורך זמן".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מה צריך לעשות מי שלא בנה את המותג האישי "בזמן" וכבר נפגע?

"מסרים שליליים על המותג עלולים לפגוע באופן משמעותי בעמדות כלפי אותו אדם  ובאמון כלפיו. לכן, ההמלצה במקרה כזה היא לפעול באופן אקטיבי ומיידי ולבנות 'חומת הגנה' לשיקומו של המותג האישי.

 

"חומת המגן צריכה להתייחס לשלושה רבדים מרכזיים: הרובד הראשון הינו פעילות יזומה לקידום האסוציאציות החיוביות על המותג האישי – האצת הפעילות התומכת במיצובו של המותג האישי, תוך הדגשת ההיבטים החיוביים שלו. בהחלטות אלה יש לקחת בחשבון את הנושא סביבו עלו הביקורת והמסרים השליליים, ולפעול באינטנסיביות על מנת לתת להם את המענה הראוי; הרובד השני הינו פעילות פרו-אקטיבית לצמצום הפגיעה של התכנים השליליים במותג האישי, לרבות איתור התכנים השליליים והמקור לתכנים אלה, תוך טיפול מהיר ויעיל בצמצום החשיפה לתכנים אלו;

"הרובד השלישי הינו הגנה משפטית הנוגעת לשמירה על המותג האישי, שכן הפגיעה  צריכה להיבחן גם בפרספקטיבה זו. לפגיעה כזו עלולה להיות השפעה שלילית על הרווחיות של המותג האישי באופן דרמטי ולאורך זמן רב. זאת, לאור ההשקעה הנדרשת לשיקומו של המותג האישי והפגיעה הנאמדת בהפסד ההכנסות ובמוניטין".

האם הכלי המשפטי מנוצל כיום מספיק על ידי אינדיבידואלים?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.