מכים את השוק ערן סוקול אלי שמעוני
צילום: Bizportal

כל מה שלא בריא בהשקעה אחת

האם בעלי המניות של גלוברנדס דחפו לציבור חברה דועכת? מנכ"ל חברת הסיגריות והממתקים עונה על כל השאלות הקשות

מכים את השוק: המדור שעוסק במספרים שמאחורי החברות בבורסה של ת"א. היום: מפיצת הסיגריות והממתקים שהולכת נגד משרד הבריאות. צפו בוידאו. פרק 5. מפיצת הסיגריות והממתקים  גלוברנדס 0.02%  החלה להיסחר בחודש שעבר בבורסה בתל אביב. שווי השוק הנוכחי של החברה משקף מכפיל 9 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים, אולם על רקע הרגולציה החונקת בישראל ובעולם בכלל, לאחרונה נראה כי נבלמה התנופה בצמיחת הכנסות החברה אשר רשמו עלייה של כ-3.8% בשנת 2016, לעומת עלייה של כ-0.6% בשנת 2017 ונותרו ללא שינוי מהותי ברבעון הראשון של 2018 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בראיון ל-Bizportal מנכ"ל גלוברנדס גדי נצר, מסביר מדוע בעצם החברה עדיין אטרקטיבית להשקעה.  האם בעצם דחפתם לציבור חברה דועכת?   "בכלל לא. אני בכלל לא מקבל את התיזה של צמיחה דועכת. ככל שאתה גדול יותר, אז הצמיחה באחוזים קטנה. אנחנו מאמינים מאד בחברה, החברה גדולה ואנחנו מאמינים שהיא תמשיך לצמוח". למה בעצם הגעתם לבורסה? "כי החלטנו לבצע מכירה חלקית של המניות, וכאשר התחלנו לחפש רוכשים קיבלנו הצעות רבות ממשקיעים פרטיים, שרצו להיכנס לחברה. אבל בסופו של דבר החלטנו שאנחנו מעדיפים את הציבור, פשוט בגלל שהוא שותף נטול אינטרסים שאינם קשורים בתוצאות הכספיות וההתנהלות התקינה של החברה. בעלי השליטה ראו שהחברה צמחה ושיש הרבה מתעניינים והחליטו למכור חלק מהמניות. אגב, מכרנו רק 35% מהחברה, זה לא שברחנו מהחברה, היה משקיע שרצה לרכוש יותר, אבל לא הסכמנו, כי לא רצינו לאבד את השליטה בחברה". אז זה לא שבגלל פשיטת הרגל של פישמן נוצרה כאן הזדמנות לרכוש את החברה במכירת חיסול? "ממש לא. לפישמן היו הצרכים שלו, אבל כל בעלי המניות החליטו למכור חלק מהמניות בחברה, לטובת שימושים אחרים שיש לכל אחד, בין היתר לצורך השקעות אחרות". למה זו חברה מעניינת להשקעה? "החברה מאד יציבה, שפועלת בתעשייה מאד יציבה ובתוך זה אנחנו מחזיקים בנתח שוק שגם הוא צומח בצורה יציבה. מה שאנחנו בעצם עושים, זה לקחת מותגים מעולמות מוצרי הצריכה המהירים, הופכת אותם למכירות, לרווח ולדיבידנד. זו חברה מאד תפעולית הפועלת לפי מודל שמאפשר חלוקה של חלק גדול מאד מהרווח הנקי, ולכן לדעתי זו השקעה דומה להשקעה באג"ח. החברה מייצרת מזומנים בקצב גבוה ומחלקת אותם כדיבידנד - בשלוש השנים האחרונות חילקנו 95% מהרווח הנקי כדיבידנד והחודש אנחנו מחלקים עוד 37 מיליון שקל" (תשואת דיבידנד של כ-5.2% ע.ס). במסגרת המצגת למשקיעים של גלוברנדס, הציגה החברה נתונים אודות צמיחת שוק הטבק העולמי, אשר הצביעו על צמיחה הולכת ופוחתת לאורך השנים הבאות: שיעורי הצמיחה בשוק הטבק העולמי הולכים ופוחתים. מה הם מנועי הצמיחה שלכם? "מנועי הצמיחה שלנו נמצאים בשלושה תחומים עיקריים: בתחום מוצרי העישון שזה התחום המרכזי שלנו, אנחנו מגדילים נתח שוק בעקביות. המתחרים שלנו הם פיליפ מוריס הענקית שזה בדיוק החיסרון שלה (גדולה מדי) ודובק שנמצאת בדעיכה בעיקר בגלל שהמותגים שלה ישנים".  

לכל הפרקים הקודמים של מכים את השוק: חברת ניכיון הצ'קים מאשדוד שמחלקת דיבידנד כמו שעון שוויצרי המניה שירדה ב-42%, ועדיין לא מצאה את התחתית הקמצנות משתלמת. מה הסוד של אמנת כמה שווה טוגדר? מדור חדש שבועט בשוק

"בנוסף, בגלל שאנחנו מייצגים את הקונצרנים מספר שתיים ושלוש בעולם, יש לנו ארסנל רחב באירופה של מוצרים כגון סיגריות אלקטרוניות ומאדים (Vaporizer) במידה והשוק בישראל יתפתח לכיוון הזה".  "בתחום החטיפים, אליו נכנסנו בשנת 2015 וכבר בשנת 2017 רשמנו הכנסות של קרוב ל-60 מיליון שקל, שזה אמנם מעט יחסית להכנסות שלנו, אבל יש בתחום הרבה מאוד מוצרים וספקים נוספים שאפשר להוסיף - ואין לי ספק שזה יקרה". "מנוע הצמיחה נוסף הינו מערכת היחסים שלנו עם כ-10,000 קמעונאים, בעיקר פיצוציות מכולות ומינימרקטים שאנחנו פוגשים בתדירות גבוהה ונמצאים כעת בהליך הטמעה של מערכת CRM אשר צפויה לעזור לנו, בין היתר, לקדם השקות של מוצרים חדשים ואנחנו מתכוונים למנף את מערת היחסים הזאת כבר בשנה הבאה". אנחנו רואים שצמיחת ההכנסות דועכת בשנים האחרונות, למה? "יש מעבר של מעשנים מסיגריות לטבק לגלגול, בו נטל המס נמוך יותר אולם שולי הרווחיות גבוהים יותר. לכן, מצד אחד אנחנו רואים שצמיחת ההכנסות פוחתת, ומנגד אנחנו רואים עלייה בשולי הרווחיות הגולמית". נוכח המגמה העולמית לקראת לגליזציה של קנאביס, האם אתם מתכננים להיכנס לתחום הקנאביס? אתם רואים בזה הזדמנות או תחרות? "כרגע אנחנו עדיין לא מתכננים כניסה לתחום, אני לא רואה בקנאביס כמוצר תחליפי לטבק, כלומר לדעתי הקנאביס לא מתחרה בסיגריות או בטבק לגלגול. האם זו הזדמנות עבורנו? יש לנו הרבה מאד יתרונות שנוכל להציע בתחום הזה בעתיד, אבל זה משהו שאנחנו כרגע לא עוסקים בו". התחום המרכזי שלכם הוא טבק ומוצרי עישון, אז למה החלטתם להיכנס לתחום הממתקים? "חיפשנו מנועי צמיחה נוספים, ועל בסיס הקשר הקיים עם בסיס הלקוחות הרחב שלנו, זיהינו הזדמנות בהפצת מוצרים עבור חברות כמו יוניליבר, פררו ומארס, אשר רוצות שהמוצרים שלהן יעמדו למכירה בפיצוציות, אבל לא ערוכות לשליחת משאיות הענק שלהן ללקוחות קטנים כמו פיצוציות. כאן אנחנו נכסים לתמונה, כי זו המומחיות שלנו ואנחנו כן יודעים לשלוח את הוואנים שלנו לאותן פיצוציות, איתן אנחנו בקשר רציף וקיים".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סמואל 08/07/2018 23:50
    הגב לתגובה זו
    צמד שנון שמגיש את הבורסה לציבור המשקיעים בגובה העיניים, ממתין כבר לסרטון הבא.
  • 3.
    יואב 05/07/2018 13:02
    הגב לתגובה זו
    ההומור והדינמיקה בין סוקול לשמעוני חביבים. עם זאת, 2 הערות: 1. גם עם דני מזרחי וגם עם גדי נצר היתה תחושה שהשאלות נשאלות בזלזול. לא ראוי לטעמי. מדובר במנכ"לים של חברות ציבוריות ומתוקף כך גם שקופות. בוא נכבד אותם. 2. לדעתי, צריך להוסיף יותר עומק בניתוח החברות. לא צריך לפחד שזה יבריח צופים. משקיעים טובים מחפשים הבנה עמוקה של החברות בהן הם משקיעים על מנת להבין אם הן איכותיות ואם הן זולות
  • 2.
    מיידוף 04/07/2018 20:51
    הגב לתגובה זו
    מחכה לכתבה הבאה.
  • 1.
    היועץ 04/07/2018 17:18
    הגב לתגובה זו
    התוכן, ההגשה, הירידה לפרטים תענוג צרוף של ניתוח מקצועי שאפו
אפליקציות מסחר (גרוק)אפליקציות מסחר (גרוק)
מחקר

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם

חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות

עוזי גרסטמן |

השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים. 

המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.     

למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

המחקר המרכזי: השקעות חכמות?

המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).

המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

בנקים
צילום: אילוסטרציה
ניתוח Bizportal

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?

אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ריבית

למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים, שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.

בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.

צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים. 

בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.

אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.