מכים את השוק ערן סוקול אלי שמעוני
צילום: Bizportal

כל מה שלא בריא בהשקעה אחת

האם בעלי המניות של גלוברנדס דחפו לציבור חברה דועכת? מנכ"ל חברת הסיגריות והממתקים עונה על כל השאלות הקשות

מכים את השוק: המדור שעוסק במספרים שמאחורי החברות בבורסה של ת"א. היום: מפיצת הסיגריות והממתקים שהולכת נגד משרד הבריאות. צפו בוידאו. פרק 5. מפיצת הסיגריות והממתקים  גלוברנדס -0.08%  החלה להיסחר בחודש שעבר בבורסה בתל אביב. שווי השוק הנוכחי של החברה משקף מכפיל 9 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים, אולם על רקע הרגולציה החונקת בישראל ובעולם בכלל, לאחרונה נראה כי נבלמה התנופה בצמיחת הכנסות החברה אשר רשמו עלייה של כ-3.8% בשנת 2016, לעומת עלייה של כ-0.6% בשנת 2017 ונותרו ללא שינוי מהותי ברבעון הראשון של 2018 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בראיון ל-Bizportal מנכ"ל גלוברנדס גדי נצר, מסביר מדוע בעצם החברה עדיין אטרקטיבית להשקעה.  האם בעצם דחפתם לציבור חברה דועכת?   "בכלל לא. אני בכלל לא מקבל את התיזה של צמיחה דועכת. ככל שאתה גדול יותר, אז הצמיחה באחוזים קטנה. אנחנו מאמינים מאד בחברה, החברה גדולה ואנחנו מאמינים שהיא תמשיך לצמוח". למה בעצם הגעתם לבורסה? "כי החלטנו לבצע מכירה חלקית של המניות, וכאשר התחלנו לחפש רוכשים קיבלנו הצעות רבות ממשקיעים פרטיים, שרצו להיכנס לחברה. אבל בסופו של דבר החלטנו שאנחנו מעדיפים את הציבור, פשוט בגלל שהוא שותף נטול אינטרסים שאינם קשורים בתוצאות הכספיות וההתנהלות התקינה של החברה. בעלי השליטה ראו שהחברה צמחה ושיש הרבה מתעניינים והחליטו למכור חלק מהמניות. אגב, מכרנו רק 35% מהחברה, זה לא שברחנו מהחברה, היה משקיע שרצה לרכוש יותר, אבל לא הסכמנו, כי לא רצינו לאבד את השליטה בחברה". אז זה לא שבגלל פשיטת הרגל של פישמן נוצרה כאן הזדמנות לרכוש את החברה במכירת חיסול? "ממש לא. לפישמן היו הצרכים שלו, אבל כל בעלי המניות החליטו למכור חלק מהמניות בחברה, לטובת שימושים אחרים שיש לכל אחד, בין היתר לצורך השקעות אחרות". למה זו חברה מעניינת להשקעה? "החברה מאד יציבה, שפועלת בתעשייה מאד יציבה ובתוך זה אנחנו מחזיקים בנתח שוק שגם הוא צומח בצורה יציבה. מה שאנחנו בעצם עושים, זה לקחת מותגים מעולמות מוצרי הצריכה המהירים, הופכת אותם למכירות, לרווח ולדיבידנד. זו חברה מאד תפעולית הפועלת לפי מודל שמאפשר חלוקה של חלק גדול מאד מהרווח הנקי, ולכן לדעתי זו השקעה דומה להשקעה באג"ח. החברה מייצרת מזומנים בקצב גבוה ומחלקת אותם כדיבידנד - בשלוש השנים האחרונות חילקנו 95% מהרווח הנקי כדיבידנד והחודש אנחנו מחלקים עוד 37 מיליון שקל" (תשואת דיבידנד של כ-5.2% ע.ס). במסגרת המצגת למשקיעים של גלוברנדס, הציגה החברה נתונים אודות צמיחת שוק הטבק העולמי, אשר הצביעו על צמיחה הולכת ופוחתת לאורך השנים הבאות: שיעורי הצמיחה בשוק הטבק העולמי הולכים ופוחתים. מה הם מנועי הצמיחה שלכם? "מנועי הצמיחה שלנו נמצאים בשלושה תחומים עיקריים: בתחום מוצרי העישון שזה התחום המרכזי שלנו, אנחנו מגדילים נתח שוק בעקביות. המתחרים שלנו הם פיליפ מוריס הענקית שזה בדיוק החיסרון שלה (גדולה מדי) ודובק שנמצאת בדעיכה בעיקר בגלל שהמותגים שלה ישנים".  

לכל הפרקים הקודמים של מכים את השוק: חברת ניכיון הצ'קים מאשדוד שמחלקת דיבידנד כמו שעון שוויצרי המניה שירדה ב-42%, ועדיין לא מצאה את התחתית הקמצנות משתלמת. מה הסוד של אמנת כמה שווה טוגדר? מדור חדש שבועט בשוק

"בנוסף, בגלל שאנחנו מייצגים את הקונצרנים מספר שתיים ושלוש בעולם, יש לנו ארסנל רחב באירופה של מוצרים כגון סיגריות אלקטרוניות ומאדים (Vaporizer) במידה והשוק בישראל יתפתח לכיוון הזה".  "בתחום החטיפים, אליו נכנסנו בשנת 2015 וכבר בשנת 2017 רשמנו הכנסות של קרוב ל-60 מיליון שקל, שזה אמנם מעט יחסית להכנסות שלנו, אבל יש בתחום הרבה מאוד מוצרים וספקים נוספים שאפשר להוסיף - ואין לי ספק שזה יקרה". "מנוע הצמיחה נוסף הינו מערכת היחסים שלנו עם כ-10,000 קמעונאים, בעיקר פיצוציות מכולות ומינימרקטים שאנחנו פוגשים בתדירות גבוהה ונמצאים כעת בהליך הטמעה של מערכת CRM אשר צפויה לעזור לנו, בין היתר, לקדם השקות של מוצרים חדשים ואנחנו מתכוונים למנף את מערת היחסים הזאת כבר בשנה הבאה". אנחנו רואים שצמיחת ההכנסות דועכת בשנים האחרונות, למה? "יש מעבר של מעשנים מסיגריות לטבק לגלגול, בו נטל המס נמוך יותר אולם שולי הרווחיות גבוהים יותר. לכן, מצד אחד אנחנו רואים שצמיחת ההכנסות פוחתת, ומנגד אנחנו רואים עלייה בשולי הרווחיות הגולמית". נוכח המגמה העולמית לקראת לגליזציה של קנאביס, האם אתם מתכננים להיכנס לתחום הקנאביס? אתם רואים בזה הזדמנות או תחרות? "כרגע אנחנו עדיין לא מתכננים כניסה לתחום, אני לא רואה בקנאביס כמוצר תחליפי לטבק, כלומר לדעתי הקנאביס לא מתחרה בסיגריות או בטבק לגלגול. האם זו הזדמנות עבורנו? יש לנו הרבה מאד יתרונות שנוכל להציע בתחום הזה בעתיד, אבל זה משהו שאנחנו כרגע לא עוסקים בו". התחום המרכזי שלכם הוא טבק ומוצרי עישון, אז למה החלטתם להיכנס לתחום הממתקים? "חיפשנו מנועי צמיחה נוספים, ועל בסיס הקשר הקיים עם בסיס הלקוחות הרחב שלנו, זיהינו הזדמנות בהפצת מוצרים עבור חברות כמו יוניליבר, פררו ומארס, אשר רוצות שהמוצרים שלהן יעמדו למכירה בפיצוציות, אבל לא ערוכות לשליחת משאיות הענק שלהן ללקוחות קטנים כמו פיצוציות. כאן אנחנו נכסים לתמונה, כי זו המומחיות שלנו ואנחנו כן יודעים לשלוח את הוואנים שלנו לאותן פיצוציות, איתן אנחנו בקשר רציף וקיים".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סמואל 08/07/2018 23:50
    הגב לתגובה זו
    צמד שנון שמגיש את הבורסה לציבור המשקיעים בגובה העיניים, ממתין כבר לסרטון הבא.
  • 3.
    יואב 05/07/2018 13:02
    הגב לתגובה זו
    ההומור והדינמיקה בין סוקול לשמעוני חביבים. עם זאת, 2 הערות: 1. גם עם דני מזרחי וגם עם גדי נצר היתה תחושה שהשאלות נשאלות בזלזול. לא ראוי לטעמי. מדובר במנכ"לים של חברות ציבוריות ומתוקף כך גם שקופות. בוא נכבד אותם. 2. לדעתי, צריך להוסיף יותר עומק בניתוח החברות. לא צריך לפחד שזה יבריח צופים. משקיעים טובים מחפשים הבנה עמוקה של החברות בהן הם משקיעים על מנת להבין אם הן איכותיות ואם הן זולות
  • 2.
    מיידוף 04/07/2018 20:51
    הגב לתגובה זו
    מחכה לכתבה הבאה.
  • 1.
    היועץ 04/07/2018 17:18
    הגב לתגובה זו
    התוכן, ההגשה, הירידה לפרטים תענוג צרוף של ניתוח מקצועי שאפו
ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.

גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: