מכים את השוק ערן סוקול אלי שמעוני
צילום: Bizportal

כל מה שלא בריא בהשקעה אחת

האם בעלי המניות של גלוברנדס דחפו לציבור חברה דועכת? מנכ"ל חברת הסיגריות והממתקים עונה על כל השאלות הקשות

מכים את השוק: המדור שעוסק במספרים שמאחורי החברות בבורסה של ת"א. היום: מפיצת הסיגריות והממתקים שהולכת נגד משרד הבריאות. צפו בוידאו. פרק 5. מפיצת הסיגריות והממתקים  גלוברנדס -0.06%  החלה להיסחר בחודש שעבר בבורסה בתל אביב. שווי השוק הנוכחי של החברה משקף מכפיל 9 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים, אולם על רקע הרגולציה החונקת בישראל ובעולם בכלל, לאחרונה נראה כי נבלמה התנופה בצמיחת הכנסות החברה אשר רשמו עלייה של כ-3.8% בשנת 2016, לעומת עלייה של כ-0.6% בשנת 2017 ונותרו ללא שינוי מהותי ברבעון הראשון של 2018 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בראיון ל-Bizportal מנכ"ל גלוברנדס גדי נצר, מסביר מדוע בעצם החברה עדיין אטרקטיבית להשקעה.  האם בעצם דחפתם לציבור חברה דועכת?   "בכלל לא. אני בכלל לא מקבל את התיזה של צמיחה דועכת. ככל שאתה גדול יותר, אז הצמיחה באחוזים קטנה. אנחנו מאמינים מאד בחברה, החברה גדולה ואנחנו מאמינים שהיא תמשיך לצמוח". למה בעצם הגעתם לבורסה? "כי החלטנו לבצע מכירה חלקית של המניות, וכאשר התחלנו לחפש רוכשים קיבלנו הצעות רבות ממשקיעים פרטיים, שרצו להיכנס לחברה. אבל בסופו של דבר החלטנו שאנחנו מעדיפים את הציבור, פשוט בגלל שהוא שותף נטול אינטרסים שאינם קשורים בתוצאות הכספיות וההתנהלות התקינה של החברה. בעלי השליטה ראו שהחברה צמחה ושיש הרבה מתעניינים והחליטו למכור חלק מהמניות. אגב, מכרנו רק 35% מהחברה, זה לא שברחנו מהחברה, היה משקיע שרצה לרכוש יותר, אבל לא הסכמנו, כי לא רצינו לאבד את השליטה בחברה". אז זה לא שבגלל פשיטת הרגל של פישמן נוצרה כאן הזדמנות לרכוש את החברה במכירת חיסול? "ממש לא. לפישמן היו הצרכים שלו, אבל כל בעלי המניות החליטו למכור חלק מהמניות בחברה, לטובת שימושים אחרים שיש לכל אחד, בין היתר לצורך השקעות אחרות". למה זו חברה מעניינת להשקעה? "החברה מאד יציבה, שפועלת בתעשייה מאד יציבה ובתוך זה אנחנו מחזיקים בנתח שוק שגם הוא צומח בצורה יציבה. מה שאנחנו בעצם עושים, זה לקחת מותגים מעולמות מוצרי הצריכה המהירים, הופכת אותם למכירות, לרווח ולדיבידנד. זו חברה מאד תפעולית הפועלת לפי מודל שמאפשר חלוקה של חלק גדול מאד מהרווח הנקי, ולכן לדעתי זו השקעה דומה להשקעה באג"ח. החברה מייצרת מזומנים בקצב גבוה ומחלקת אותם כדיבידנד - בשלוש השנים האחרונות חילקנו 95% מהרווח הנקי כדיבידנד והחודש אנחנו מחלקים עוד 37 מיליון שקל" (תשואת דיבידנד של כ-5.2% ע.ס). במסגרת המצגת למשקיעים של גלוברנדס, הציגה החברה נתונים אודות צמיחת שוק הטבק העולמי, אשר הצביעו על צמיחה הולכת ופוחתת לאורך השנים הבאות: שיעורי הצמיחה בשוק הטבק העולמי הולכים ופוחתים. מה הם מנועי הצמיחה שלכם? "מנועי הצמיחה שלנו נמצאים בשלושה תחומים עיקריים: בתחום מוצרי העישון שזה התחום המרכזי שלנו, אנחנו מגדילים נתח שוק בעקביות. המתחרים שלנו הם פיליפ מוריס הענקית שזה בדיוק החיסרון שלה (גדולה מדי) ודובק שנמצאת בדעיכה בעיקר בגלל שהמותגים שלה ישנים".  

לכל הפרקים הקודמים של מכים את השוק: חברת ניכיון הצ'קים מאשדוד שמחלקת דיבידנד כמו שעון שוויצרי המניה שירדה ב-42%, ועדיין לא מצאה את התחתית הקמצנות משתלמת. מה הסוד של אמנת כמה שווה טוגדר? מדור חדש שבועט בשוק

"בנוסף, בגלל שאנחנו מייצגים את הקונצרנים מספר שתיים ושלוש בעולם, יש לנו ארסנל רחב באירופה של מוצרים כגון סיגריות אלקטרוניות ומאדים (Vaporizer) במידה והשוק בישראל יתפתח לכיוון הזה".  "בתחום החטיפים, אליו נכנסנו בשנת 2015 וכבר בשנת 2017 רשמנו הכנסות של קרוב ל-60 מיליון שקל, שזה אמנם מעט יחסית להכנסות שלנו, אבל יש בתחום הרבה מאוד מוצרים וספקים נוספים שאפשר להוסיף - ואין לי ספק שזה יקרה". "מנוע הצמיחה נוסף הינו מערכת היחסים שלנו עם כ-10,000 קמעונאים, בעיקר פיצוציות מכולות ומינימרקטים שאנחנו פוגשים בתדירות גבוהה ונמצאים כעת בהליך הטמעה של מערכת CRM אשר צפויה לעזור לנו, בין היתר, לקדם השקות של מוצרים חדשים ואנחנו מתכוונים למנף את מערת היחסים הזאת כבר בשנה הבאה". אנחנו רואים שצמיחת ההכנסות דועכת בשנים האחרונות, למה? "יש מעבר של מעשנים מסיגריות לטבק לגלגול, בו נטל המס נמוך יותר אולם שולי הרווחיות גבוהים יותר. לכן, מצד אחד אנחנו רואים שצמיחת ההכנסות פוחתת, ומנגד אנחנו רואים עלייה בשולי הרווחיות הגולמית". נוכח המגמה העולמית לקראת לגליזציה של קנאביס, האם אתם מתכננים להיכנס לתחום הקנאביס? אתם רואים בזה הזדמנות או תחרות? "כרגע אנחנו עדיין לא מתכננים כניסה לתחום, אני לא רואה בקנאביס כמוצר תחליפי לטבק, כלומר לדעתי הקנאביס לא מתחרה בסיגריות או בטבק לגלגול. האם זו הזדמנות עבורנו? יש לנו הרבה מאד יתרונות שנוכל להציע בתחום הזה בעתיד, אבל זה משהו שאנחנו כרגע לא עוסקים בו". התחום המרכזי שלכם הוא טבק ומוצרי עישון, אז למה החלטתם להיכנס לתחום הממתקים? "חיפשנו מנועי צמיחה נוספים, ועל בסיס הקשר הקיים עם בסיס הלקוחות הרחב שלנו, זיהינו הזדמנות בהפצת מוצרים עבור חברות כמו יוניליבר, פררו ומארס, אשר רוצות שהמוצרים שלהן יעמדו למכירה בפיצוציות, אבל לא ערוכות לשליחת משאיות הענק שלהן ללקוחות קטנים כמו פיצוציות. כאן אנחנו נכסים לתמונה, כי זו המומחיות שלנו ואנחנו כן יודעים לשלוח את הוואנים שלנו לאותן פיצוציות, איתן אנחנו בקשר רציף וקיים".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סמואל 08/07/2018 23:50
    הגב לתגובה זו
    צמד שנון שמגיש את הבורסה לציבור המשקיעים בגובה העיניים, ממתין כבר לסרטון הבא.
  • 3.
    יואב 05/07/2018 13:02
    הגב לתגובה זו
    ההומור והדינמיקה בין סוקול לשמעוני חביבים. עם זאת, 2 הערות: 1. גם עם דני מזרחי וגם עם גדי נצר היתה תחושה שהשאלות נשאלות בזלזול. לא ראוי לטעמי. מדובר במנכ"לים של חברות ציבוריות ומתוקף כך גם שקופות. בוא נכבד אותם. 2. לדעתי, צריך להוסיף יותר עומק בניתוח החברות. לא צריך לפחד שזה יבריח צופים. משקיעים טובים מחפשים הבנה עמוקה של החברות בהן הם משקיעים על מנת להבין אם הן איכותיות ואם הן זולות
  • 2.
    מיידוף 04/07/2018 20:51
    הגב לתגובה זו
    מחכה לכתבה הבאה.
  • 1.
    היועץ 04/07/2018 17:18
    הגב לתגובה זו
    התוכן, ההגשה, הירידה לפרטים תענוג צרוף של ניתוח מקצועי שאפו
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל: