עסקת ענק באופנה: קסטרו רוכשת את יתרת ההחזקות בהודי'ס

קסטרו רוכשת את יתרת ההחזקה תמורת הקצאת 35% מהמניות בשווי 266 מיליון שקל; המספרים של הודי'ס נחשפים; אלו החברות מהקבוצה שיצטרפו לקסטרו
גיא בן סימון | (7)

קבוצת קסטרו הודיעה היום (ב') על רכישת יתרת ההחזקות בקבוצת הודי'ס תמורת הקצאה של 35% מהמניות בשווי 266 מיליון שקל. מניית קסטרו 0.69% מזנקת בעקבות הדיווח.

משפחת רוטר, תחזיק ב-45% ממניות החברה הממוזגת, 38% מהמניות יוחזקו בידי בעלי קבוצת הודיס בראשותו של יוסי גביזון, ו-17% יוחזקו על ידי הציבור. העסקה כפופה לאישור האסיפה הכללית והממונה על ההגבלים העסקיים. חברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס קבעה שווי מאוחד לקבוצה הממוזגת בטווח של 1 עד 1.3 מיליארד שקל.

נכון להיום קסטרו מחזיקה ב-26.4% מהון המניות של הודי'ס, טופ טן, קרולינה למקה ואיי.סי.סי, ב-50% מפאלו ריטייל וב-50% מטיקיטקה. לאחר השלמת העסקה, קסטרו תחזיק בנוסף בהודי'ס, קרולינה למקה, אורבניקה, טופ-טן, איב רושה ואקססורייז.

המיזוג מתבצע כשברקע ענף האופנה חווה תקופה מאתגרת. עם זאת, העסקה לא נושאת חוב לקסטרו כך שהקבוצה צפויה להתחזק. נזכיר כי באוקטובר 2016 רכשה קסטרו 26.4% מהמותגים הודיס, טופ טן, קרולינה למקה ואקססורייז תמורת כ-105 מיליון שקל, והחזיקה באופציה חד צדדית לרכישת 23.6% נוספים תמורת 100 מיליון שקל.

בדיווח של קסטרו נחשפו נתוני חברת הודי'ס לפיהם המותג רשם הכנסות של 184 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה לעומת הכנסות של 779 מיליון שקל ב-2017 כולה. עם זאת, הרווח התפעולי (לפני פחת והפחתות) הסתכם ברבעון הראשון ב-4 מיליון שקל בלבד, לעומת כ-75 מיליון שקל בשנת 2017 כולה. מחזור קבוצת קסטרו-הודיס המאוחדת עמד על  כ- 1.8 מיליארד שקל בשנת 2017.

המותגים שבפנים

הודי'ס, העוסקת בתחום מכירת מוצרי הלבשה, מחזיקה ב-77 חנויות; טופ טן, העוסקת במכירת אביזרי אופנה, מחזיקה 79 חנויות; קרולינה למקה, העוסקת בעיצוב, שיווק, הפצה ומכירת משקפיים, מחזיקה ב-84 חנויות, מתוכן 74 בישראל. בנוסף, נכון למועד זה, קיימות 3 חנויות בתאילנד ו-3 חנויות באוסטרליה המופעלות באמצעות זכיינים.

חנות נוספת מהקבוצה - פאלו ריטייל - עוסקת במכירת מוצרי טקסטיל ואביזרי אופנה בנקודות מכירה קמעונאיות במרכזי קניות הארץ תחת המותג אורבניקה. נכון להיום לפאלו ריטייל 10 חנויות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איי.סי.סי עוסקת במכירת אביזרי אופנה, בנקודות מכירה קמעונאיות במרכזי קניות שונים ברחבי הארץ, ומתמחה בעיצוב, שיווק והפצה של אביזרי אופנה תחת הסכמי זיכיון ורישיון למותג "Accessorize" מחברת Monsoon Accessorize Limited ("מונסון"). נכון למועד דוח זה, לאיי.סי.סי 17 חנויות.

טיקיטקה מתעתדת לעסוק במכירה של מותגי הקוסמטיקה (איפור וטיפוח) "Kiko Milano" לנשים ו-"Womo" לגברים, ותהיה בעלת הזכות הבלעדית להפצה בישראל, לרבות באמצעות האינטרנט, של המותגים האמורים.

גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו, אמר במסיבת העיתונאים: "החברה הממוזגת אינה ממונפת, יש עודף נכסים על ההתחייבויות. אנו נצא בדיווח תוך מספר ימים לאחר האסיפה הכללית ואישור הממונה על ההגבלים העסקיים, בשאיפה בחודש אוגוסט. סך הכל בקופה של קסטרו יש כמה מאות מיליוני שקלים, בקופה המאוחדת תהיה חברה בסך הכל איתנה. פורטפוליו הקבוצה לאחר העסקה יכלול חברות רווחיות, רובן בעלות המותגים עצמם, חברות ומותגים איכותיים, עם מנועי צמיחה עתידיים. העסקה יוצרת עבור כל הצדדים אפשרויות רבות יותר לסינרגיה והתייעלות בצדדים הלוגיסטיים, במחשוב, בתפעול ובסורסינג, כמו גם בנושא ביזור של סיכונים ואיחוד ידע ויכולות".

יוסי גביזון, העומד בראשה של קבוצת הודיס: "אנו מתרגשים מהשלמת העסקה עם שותפינו בקסטרו. המהלך מהווה עבורנו הבעת אמון של דירקטוריון והנהלת קסטרו בקבוצת הודיס והבעת אמון רב שלנו בהעמקת השותפות עם קסטרו. אנו גאים להיות חלק מהקבוצה המובילה את האופנה בישראל ומאמינים בתחום הקמעונאות ובצמיחת המשק הישראלי".

מורדי שבת, מונה למנכ"ל קרולינה למקה USA, כאשר מנכ"ל קרולינה ישראל יובל שני, ימשיך בתפקידו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלי. 25/06/2018 10:59
    הגב לתגובה זו
    לא שווה כלום \\ -- איזה עולם מטומטם \\\\
  • 5.
    בדים לא טובים (ל"ת)
    הודיס 25/06/2018 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פוקס וקסטרו שוות השקעה, עדיקה תקרוס (ל"ת)
    עמית 25/06/2018 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גם פוקס תזנק היום ב5 אחוז (ל"ת)
    עמית 25/06/2018 09:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פוקס גם תזנק היום וגולף תצלול 5 אחוז (ל"ת)
    עמית 25/06/2018 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אזרח 25/06/2018 08:54
    הגב לתגובה זו
    מוות קליני ????
  • פוקס וקסטרו וכל השאר יקרעו את עדיקה וגולף (ל"ת)
    עמית 25/06/2018 10:06
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳