ביטוח ישיר - האם מימון ישיר מוכנה להנפקה? וכמה היא שווה?
ביטוח ישיר דיווחה על תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי והציגה עלייה של כ-15% בהכנסות ורווח כולל של כ-50 מיליון שקל לבעלי המניות, לעומת הפסד של כ-12.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. חברות הבת, איי.די.איי, ואדגר סיכמו את הרבעון עם נתונים יפים. אבל הסיפור בדו"חות של מימון ישיר בשנה האחרונה היא האחזקה במימון ישיר.
רגע לפני שנרחיב על מימון ישיר, נדגיש כי ההכנסות של ביטוח ישיר ממגזרי פעילות גדלו ברבעון בכ-15% והסתכמו בכ-756 מיליון ש"ח לעומת כ-657 מיליון ש"ח ברבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח ממגזרי הפעילות צמח בכ-61% ברבעון והסתכם בכ-136 מיליון שקל לעומת רווח של כ-84 מיליון שקל ברבעון המקביל.
הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון בכ-39 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-1.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הכולל המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון בכ-50 מיליון שקל לעומת הפסד כולל של כ-12.5 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.
מימון ישיר - מוכנה להנפקה; כמה היא שווה?
מימון ישיר של קבוצת ביטוח ישיר (61.5%) גדלה מרבעון לרבעון, ונראה שההערכות בשוק לגבי הנפקתה בבורסה, עשויים להתממש בטווח הקצר או הבינוני. החברה, על פי הנתונים הכספיים, בהחלט מוכנה להנפקה. מימון ישיר היא שחקנית בולטת בשוק האשראי הצרכני, במיוחד בתחום האשראי לרכישת רכבים, כאשר היא מממנת את ההלוואות בין היתר מול לאומי קארד.
- אדגר: רווח נקי של 25.7 מ' שקל; FFO ירד ב-3.5% והסתכם בכ-30.3 מ' שקל
- מנכ"ל אדגר: "קיבלנו כפול מהשווי בספרים על קרקע בטורונטו - זו רק ההתחלה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרוויחה מימון ישיר 68 מיליון שקל, על הכנסות של 288 מיליון שקל. בתקופה המקבילה אשתקד הרווח הסתכם ב-63 מיליון שקל, על הכנסות של כ-210 מיליון שקל. עם זאת, ברבעון השלישי השנה חלה ירידה ברווח, כאשר במימון ישיר מסבירים שהירידה נובעת מירידה במדד המחירים לצרכן (ההלוואות הצמודות מדד – שהן רוב ההלוואות של החברה - הניבו ריבית נמוכה יותר). כמו כן, הגדילה החברה את ההפרשות בתיק האשראי שלה שמסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון השלישי.
הרווח של מימון ישיר אגב, עולה על הרווח של חברת נאווי שפועלת גם בשוק האשראי החוץ בנקאי. מימון ישיר פונה בעיקר לצרכנים הסופיים (אנשים פרטיים) ואילו נאווי פונה לעסקים. נראה שהפיזור של מימון ישיר בין הרבה לקוחות, מקטין את הסיכון בפעילותה לעומת נאווי, כך שאם נאווי שווי בבורסה כ-500 מיליון שקל, מימון ישיר, עשויה להיות משמעותית מעל שווי זה. למעשה, ברמת הרווח של הרבעונים האחרונים, זה לא יפתיע אם שווי החברה מסתכם ב-800 מיליון שקל (ואפילו יותר).
אדגר ואיי.די.איי
חברת הבת, אדגר, רשמה עלייה קלה בהכנסות מהשכרת נכסים, אשר הסתכמו ברבעון בכ-57 מיליון שקל לעומת כ-56.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ה-NOI ברבעון הסתכם בכ-52.7 מיליון שקל לעומת כ- 51 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ- 3.3%. ה-FFO ברבעון הסתכם בכ- 15.2 מיליון שקל. בחברה צופים כי ה- FFO לשנת 2017 יעמוד על 60-65 מיליון שקל, בשנת 2018 על 65-70 מיליון שקל ובשנת 2019 70-75 מיליון שקל, וזאת על בסיס שיפור בשיעורי התפוסה והתקדמות האכלוס של הפרויקטים שנמצאים בשלבי אכלוס ושערי החליפין.
- נאייקס: ההכנסות והרווח מתחת לציפיות - אבל התחזית מעודדת
- שפיר הנדסה: עלייה של 15% בהכנסות, הרווח הנקי קפץ ל-60 מיליון שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
חברת הבת, איי.די.איי ביטוח, רשמה צמיחה של כ-18% במספר הפרמיות ברוטו, שהסתכמו בכ-625 מיליון שקל לעומת סך של כ-530 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המיוחס לבעלי המניות יותר מהוכפל ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכם בכ-28.7 מיליון שקל לעומת כ- 12.5 מיליון שקל. הרווח הכולל המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון בכ-47.6 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-6.1 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מיטב סוגרת עשור של תביעות - ומציגה רבעון שיא
הסדר הפשרה הוסיף 375 מיליון שקל לרבעון, הרווח הנקי זינק ב־57% והנכסים המנוהלים מתקרבים ל־400 מיליארד שקל - לצד שינוי בצמרת הדירקטוריון
מיטב מיטב השקעות 1.88% הציגה רבעון חזק. אחרי שנים ארוכות שבהן נגררה בתביעות הייצוגיות בבתי המשפט, ההסדר שאושר סופית תרם לרבעון הנוכחי הכנסה חד-פעמית של 375 מיליון שקל וסיים פרק משפטי שארך יותר מעשור. עם הסרת הערפל הזה, התוצאות הכספיות של מיטב מציגות צמיחה מהירה, יציבה ורחבה. במצטבר לתשעת החודשים הראשונים של השנה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות זינק ב-57% בנטרול השפעות משפטיות, וה-EBITDA המנוטרלת עלתה ב-47%. בקצב שנתי, מיטב מתקרבת ל-EBITDA של כ-876 מיליון שקל והכנסות של יותר מ-2 מיליארד שקל. בתוך זה החברה ממשיכה במדיניות חלוקת הדיבידנדים וצפויה לחלק 79 מיליון שקל נוספים לבעלי המניות.
הצמיחה הזו ניכרת גם בנכסים המנוהלים. נכון לנובמבר, מיטב מתקרבת לרף של 400 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים אחרי גיוסים מתמשכים בכל מוצרי החיסכון. במבט מגזרי, שלוש הפעילויות המרכזיות של מיטב רשמו רבעון שיא. מגזר החיסכון לטווח ארוך קפץ ב-55% ברווחיות, חבר הבורסה עלה ב-24%, ומגזר האשראי החוץ בנקאי המשיך להתרחב ורשם עלייה של 33% ברווח המגזרי. תיק האשראי של החברות בקבוצה הגיע ל-3.6 מיליארד שקל.
ברמת המאקרו, מיטב מציגה שיפור רוחבי בהכנסות בכל המגזרים. חיסכון ארוך טווח עלה ל-206 מיליון שקל ברבעון לעומת 161 מיליון שקל אשתקד, בזכות גידול בנכסים ודמי ניהול גבוהים יותר. החיסכון השוטף צמח ל-122 מיליון שקל לעומת 107 מיליון שקל, חבר הבורסה עבר את רף 112 אלף לקוחות והגדיל הכנסות ל-57 מיליון שקל, ואילו מגזר האשראי החוץ בנקאי עלה ל-99 מיליון שקל הודות לתיקי אשראי מתרחבים.
לצד התוצאות, בעלי השליטה הודיעו על רוטציה בהנהלת הדירקטוריון. אבנר סטפק ימונה ליו״ר הדירקטוריון במקום אלי ברקת שיישאר דירקטור פעיל. המהלך מגיע בתקופה שבה החברה נמצאת בעמדת כוח, אחרי הרחבת פעילות, רצף גיוסים ושיפור ניכר ברווחיות.
- "המניות בתל אביב לא זולות, אבל זו לא בועה; השוק נתמך באופטימיות גבוהה"
- החברה שזינקה פי 9 ורוצה עכשיו להיות בנק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אילן רביב, מנכ"ל מיטב בית השקעות: "מיטב עומדת באופן עקבי ביעדי הצמיחה השאפתניים שהצבנו לעצמנו. אנחנו ממשיכים להתרחב בכל אחד מתחומי הפעילות שלנו, מנצלים את יתרון הגודל ועל ידי כך משפרים בצורה משמעותית ומתמשכת את התוצאות הכספיות שלנו. אישור הסדר הפשרה בתובענות הייצוגיות על ידי בית המשפט העליון ויישומו על ידי החברה, מסיים הליך משפטי ארוך של למעלה מעשור ומאפשר לראות היטב את התוצאות הכספיות ללא הפרשות והחזרי הפרשות בגין תביעות אלו."

היצירתיות של אלקטריאון: רוכשת חברה עם מוצר כמעט זהה כדי לגייס הון
תרכוש את InductEV האמריקאית, ותקצה לבעלי מניותיה 4.1% ממניות אלקטריאון, בתמורה ל-6 מיליון דולר בלבד כלומר המוכרים מקבלים דיסקאונט של 50% על אלקטיראון; השאלות כאן רבות: האם טכנולוגיית הטעינה כבר קיימת אצל אלקטריאון? האם כל זה הוא תירוץ לגייס עוד 60 מיליון
שקל ולדלל? והאם כל זה ביחד הוא בכלל "רמז עבה" לתוצאות חלשות לרבעון השלישי?
אלקטריאון אלקטריאון 2.34% הודיעה על חתימת מזכר הבנות לרכישת InductEV, חברה אמריקאית פרטית שפיתחה טכנולוגיית טעינה אלחוטית סטטית לרכב חשמלי. העסקה, לפי ההודעה לבורסה, צפויה לחזק את היצע המוצרים ולהרחיב את הנוכחות בצפון
אמריקה. בפועל, זה מהלך שמעורר הרבה סימני שאלה, הן בנוגע להיגיון האסטרטגי שלו והן מבחינת ההשפעה שלו על בעלי המניות שראו את השווי של המניות שלהן נחתך בכמעט 70% מתחילת השנה.
העסקה תעבוד ככה: אלקטריאון תיצור חברה ייעודית חדשה שתקבל לידיה 100% מהנכסים של InductEV וזאת לאחר שזו תעבור הליך ABC (מעין פירוק מסודר תחת פיקוח משפטי). בתמורה, תקצה אלקטריאון למוכרים מניות בשיעור של כ-4.1% מההון שלה, כשהם מצידם יזרימו 6 מיליון דולר לאלקטריאון שיוחזקו בנאמנות עד להשלמת ההליך. במקביל, אלקטריאון הודיעה כי תקדם הקצאת הון פרטית בהיקף של עד 60 מיליון שקל.
ננסה לפשט מה קורה בעסקה הסיבובית הזאת. כבר בהתחלה אנחנו יכולים ללמוד לא מעט על מצבה של החברה הנרכשת, עוד לפני שנכנסים לעומק הטכנולוגיה שלה (ועל כך בהמשך). אלקטריאון "משלמת" למוכרים כ-4.8 מיליון דולר תמורת מלוא הבעלות בחברה, וזאת דרך הקצאת 4.1% מההון שאם נחשב לפי שווי שוק של כ-850 מיליון שקל, זה הקצאה של כ-10.8 מיליון דולר. שזה אומר שהמוכרים מקבלים את המניות בדיסקאונט של יותר מ-50% מהשווי הנוכחי, בתקופה שבה מניית אלקטריאון ממילא איבדה מעל 60% מערכה.
מי שמסכים להפוך לבעל מניות בתנאים כאלו ועוד עם תקופת נעילה של כ-120 יום שחושפת אותו לירידת ערך נוספת) זה מסמן גם על המצב העסקי של InductEV, הם לא היו אמורים להתלהב להיפטר מהקניינים הרוחניים והפעילות העסקית אם זו הייתה אכן "פורחת". מה גם שהעסקה הזאת נחתמת בלי שום פירוט כספי על תוצאות החברה הנרכשת, כמקובל ברכישות בהן ההנהלה מעדכנת על הפרמטרים של הישות הנרכשת. ההנהלה של אלקטריאון, שהובילה בשנה האחרונה להתרסקות הערך של החברה ולשורת גיוסים שכבר דיללו אותכם מבקשת שתאמינו לשיקול דעתה גם במקרה הזה.
- מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״
- אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שכפול או סינרגיה?
אבל בואו נדבר גם על המוצר של החברה הנרכשת כי גם פה יש סימני שאלה. InductEV מתוארת בהודעה כחברה שפיתחה פתרון לטעינה אלחוטית סטטית מהירה לציי רכב, והדגש הוא על "אולטרה-מהירה", כאילו מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך. אלא שלפי הדיווחים של אלקטריאון עצמה לרבות בתיאור עסקי התאגיד כבר קיימת לה טכנולוגיית טעינה סטטית, לצד טעינה דינמית וסמי-דינמית. כלומר, לא מדובר בהשלמה טכנולוגית למה שאין לחברה, אלא לכל היותר בשכפול של פתרון שאמור כבר להתקיים בפיתוח הפנימי. אם זה באמת המצב, השאלה המתבקשת היא מדוע נדרש לרכוש טכנולוגיה מקבילה במקום להאיץ את המסחור של מה שכבר קיים. זה נכון גם עסקית וגם תקציבית, במיוחד עבור חברה שצמצמה פעילות והצהירה לאחרונה על מיקוד במשאבים קיימים.
