פרוקוגניה מתחדשת: תרכוש 49% מפרויקט טורבינות רוח בסירין ובגלבוע

פרוקוגניה טוענת שהפרויקט ירכש לפי שיעור תשואה פנימי של 11.5% צמוד למדד. היקף העסקה 10-20 מיליון שקל
אבי שאולי | (1)

חברת פרוקוגניה חתמה על מזכר הבנות לרכישת 49% ממניות חברת אפקון א.ב. אנרגית רוח מידי חברת א.א. בן-דב אנרגיית רוח (של ד"ר אלי בן-דב), המחזיקה במלוא הזכויות בפרויקטים להקמת טורבינות רוח בסירין ובגלבוע לייצור אנרגיה בהיקף כולל של כ-21.25 מגה וואט.

פרוקוגניה תשלם מקדמה של 5 מיליון שקל במועד חתימת ההסכם המפורט. לאחר מכן, תשלם 2.5 מיליון שקל נוספים בתום שישה חודשי תשלום בפועל מחברת החשמל בגין הפרויקט שיחובר אחרון לרשת החשמל ותשלום אחרון יהיה בסכום שינוע בין 2.5 מיליון שקל ל-12.5 מיליון שקל ויקבע על פי נוסחאות שיסוכמו, שיבטיחו לחברה שיעור תשואה פנימי ריאלי על ההון בגובה של 11.5%.

העסקה תושלם לאחר בדיקת נאותות בת תשעים יום ולאחר חתימה על הסכם מפורט. התנאים המתלים להשלמת העסקה הינם: קבלת אישור שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים והרשות לשירותים ציבוריים - חשמל והסכמת הבנק המממן. לחברת אפקון החזקות, המחזיקה ב-51% ממניות חברת האחזקות ושותפתה של המוכרת, זכות סירוב ראשון וזכות הצטרפות למכירה. בשלב זה אין ודאות אם העסקה תצא לפועל.

פרוקוגניה צפויה לרכוש את כל מניותיה של חברת סאן טים גרופ, כך שלאחר השלמת הרכישה תעסוק פרוקוגניה בפיתוח, מימון, ניהול והפעלה של פרוייקטים בתחום האנרגיה המתחדשת. לפני כשלושה שבועות גייסה החברה כ-32 מיליון שקל באמצעות הנפקת אגרות חוב להמרה (סדרה א'). ככל שיתקיימו כל התנאים לעסקת המיזוג עם סאן טים, פרוקוגניה תורה על המרת מלוא אגרות החוב שבמחזור למניות החברה.

ניר פלג, יו"ר פרוקוגניה: "הכניסה לתחום הרוח בישראל הינה חלק מהאסטרטגיה שגובשה בפרוקוגניה ואנו גאים להצטרף כשותפים לפרוייקט הראשון שיקום בתחום הרוח בישראל. הפרוייקט מביא לידי ביטוי את יכולותיה של החברה באיתור ומימון נכסים איכותיים. אנו נמשיך לאתר הזדמנויות לרכישת נכסים בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל".

פרוקוגניה, בעבר חברת ביוטכנולוגיה שקרסה. החברה מכרה את פעילות הביוטכנולוגיה הכושלת שלה והיא צפויה לרכוש את כל מניותיה של סאן טים גרופ. לאחר השלמת הרכישה תעסוק החברה בפיתוח, מימון, ניהול, הקמה והפעלה של פרוייקטים בתחום האנרגיה המתחדשת בעיקר בישראל.

התמורה בעבור רכישת המניות הינה בין 10 מיליון שקל ל-20 מיליון שקל. הקמת הפרויקטים של האנרגיה המתחדשת, שכבר קבלו אישור על סגירה פיננסית, ממומנת על ידי בנק ישראלי במתכונת של Non-Recourse.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סביבון סוב סוב סוב צחי סולטן הוא כלי...תנו לו את כספכם! (ל"ת)
    אבי ר. 14/09/2014 10:16
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳