האחים נפתלי לא הצליחו למחוק את מי עדן - 0.5% מהמניות הכריעו את הכף

מי עדן היא שלד בורסאי עתיר קופת מזומנים לאחר שהפעילות מכרה אשתקד; "טופ אלפא" התנגדה למחיקת המניות
אבי שאולי | (3)

האחים רוני, יהודה וגיורא נפתלי נכשלו שוב בנסיון למחוק את מי עדן מהבורסה. ההצעה נכשלה בגלל התנגדות מזערית - 0.5% מבעלי המניות. החברה כבר מכרה את כל עסקיה בייצור ושיווק מים מינרליים והיום מדובר בשלד בורסאי עתיר קופת מזומנים.

כמות המניות שבגינן ניתנו הודעות קיבול, בצירוף המניות המוחזקות על ידי המציעה ועל ידי רוני נפתלי מהוות כ-94.54% מהון המניות המונפק והנפרע של החברה. הכמות הנדרשת בכדי לבצע רכישה כפויה - לפחות 95%.

החברה הודיעה כי "לאור אי קבלת הצעת הרכש המלאה - לא תבוצע הצעת הרכש הרגילה והמציעה לא תרכוש מהניצעים כתבי אופציה כלשהם בהתאם לתנאי הצעת הרכש הרגילה". האחים נפתלי הציעו לרכוש 58.12% מהמניות, אך רק 52.66% הסכימו.

את ההתנגדות הובילה "טופ אלפא" שמנוהלת על ידי רואי החשבון דני מגן ובועז צליח. רואי החשבון טענו שיש במי עדן נכס מס - הפסד לצורך מס בגובה של 6 מיליון אירו שיתכן שאפשר יהיה לנצל. מי עדן הבהירה שמדובר בנכס בשווי הרבה יותר נמוך.

אשתקד מכרה מי עדן את פעילות המים שלה בישראל ובאירופה לקרן הפרייבט אקוויטי Rhône Capital לפי שווי חברה של כ-1.2 מיליארד שקל. לאחר מכן נותרה החברה כשלד בורסאי עם קופת מזומנים של למעלה מ-100 מיליון שקל.

לאחר מכן החליטו האחים נפתלי למחוק את המניה מהמסחר בבורסה ובחודש דצמבר 2013 הוגשה הצעת רכש במחיר של 540 אג' למניות הציבור (58%) ולאחר מכן במחיר של 610 אג' למניה. רכישת המניות בתמורה כוללת של 65.2 מיליון שקל.

המועד האחרון למסירת הודעות קיבול להצעת הרכש הוא ה-17 במארס (יום שני הקרוב). בדרך גם נרשם שיפור קל בתנאי רכישת האופציות של החברה.

תוקפה של הצעת הרכש היה אתמול. התחייבות המציעה לרכישת מניות הניצעים הותנתה בהשגת שיעור ההיענות הדרוש לקיבול הצעת רכש מלאה. בעלי השליטה בחברה צריכים היו להגיע ליותר מ-95% מהמניות בכדי לכפות על יתרת בעלי המניות מכירה של המניות שבידיהם.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    המשלים עם המציאות 22/03/2014 01:09
    הגב לתגובה זו
    בגלל זה הוא רגולטור. מעודף רגולציה הבורסה שלנו בהידרדרות מתמדת. טוב שיש את רו"ח צליח
  • 2.
    כל הכבוד לבועז צליח שנלחם בעבור המשקיעים, איפה הרגולטור (ל"ת)
    אנונימי 18/03/2014 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ציון 18/03/2014 13:15
    הגב לתגובה זו
    במניות איפה הנהלת הבורסה ואיפה הרגולטורים זו מכת בורסה ואו מכת מדינה שכל הזמן מנצלים את המשקיע הקטן הכל כשר אבל מסריח ומישהוא צריך לידאוג שהמחיקות יעשו צדק עים המשקיע הקטן
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.