עוד רבעון שיא לפרוטרום: הרווח עלה ב-18% ל-17 מיליון דולר

אחת מעשר החברות הגדולות בעולם בתחום הטעמים וחומרי הגלם הייחודיים דיווחה על גידול של 2.5% במכירות שהגיעו ב-Q3 לשיא של 161 מיליון דולר
יעל גרונטמן |
נושאים בכתבה פרוטרום

פרוטרום, אחת מעשר החברות הגדולות בעולם בתחום הטעמים וחומרי הגלם הייחודיים, אשר מנייתה נסחרת קרוב לרמות שיא לאחר שזינקה ב-12 החודשים האחרונים בכ-57% לשווי של כ-3.87 מיליארד שקל, דיווחה הבוקר (ד') על תוצאות שיא לרבעון השלישי של 2013 ולתשעת החודשים הראשונים של השנה בכל הפרמטרים.

החברה שמנוהלת על ידי אורי יהודאי שהשלימה השנה שלוש רכישות אסטרטגיות בדרום אפריקה, רוסיה וגואטמלה הסבירה כי תוצאות השיא לרבעון ולתשעת החודשים הראשונים של השנה הושגו הודות להרחבה משמעותית של פעילות החברה בשווקים מתפתחים עם שיעורי צמיחה גבוהים יותר ובארה"ב. שילובן המוצלח של כל שמונה הרכישות שבוצעו בשנים 2011 ו-2012 עם פעילותה הגלובאלית של פרוטרום תרם הן לגידול במכירות והן לשיפור ברווח וברווחיות, בשילוב התייצבות במחירי חומרי הגלם המשמשים את פרוטרום בייצור מוצריה ושיפור בתמהיל המוצרים, הנובע מפיתוח מוצרים חדשים ששיעור הרווחיות בהם גבוה.

החברה דיווחה בשורה העליונה על גידול של 2.5% במכירות שהגיעו ברבעון השלישי לשיא של 161 מיליון דולר. מכירות פרוטרום בתחום הטעמים, התחום הרווחי והגדול יותר מבין פעילויות החברה, גדלו ברבעון השלישי של 2013 ב % 4.6 לשיא של 119.4 מיליון דולר והיוו כ-74.2% מסך מכירות החברה.

הרווח התפעולי ברבעון השלישי של 2013 הגיע לכ-22.6 מיליון דולר, כ-14.0% מהמכירות, גידול של 15.7% בהשוואה לרווח תפעולי של כ-19.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, שהיוו כ-12.4% מסך המכירות. ה-EBITDA ברבעון השלישי של שנת 2013 הסתכם בכ-29.4 מיליון דולר, כ-18.3% מהמכירות, גידול של 12.0% בהשוואה ל-EBITDA של כ-26.3 מיליון דולר, כ-16.7% מסך המכירות, ברבעון המקביל

בשורה התחתונה הרווח הנקי עלה ב-Q3 בכ-18.3% והסתכם בכ-17 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של כ-14.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. בחינה של הרווח בטווח זמן רחב יותר מצביעה על כך שהרווח הנקי והרווח למניה הוכפלו בהשוואה לרבעון השלישי של 2011.

יישום מוצלח של אסטרטגיית הצמיחה

אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום, אמר כי "אנו מרוצים מתוצאות הרבעון השלישי ותשעת החודשים הראשונים של השנה המשקפות את היישום המוצלח של אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית שלנו".

"השיפור הניכר ברווחיות, והרווח הנקי ברבעון השלישי שהכפיל עצמו בתוך שנתיים, נובע מהשילוב המוצלח של צמיחה אורגנית רווחית עם הפעילויות שרכשנו ב- 2011 ו- 2012, תוך ניצול מרבי של הסינרגיות העסקיות והתחלת מימוש אפשרויות ה- Cross-Selling הרבות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"לשיפור ברווחיות הגולמית תורמות גם השקות מוצרים חדשניים, טבעיים, בעלי שיעורי רווח גבוהים יותר, שתורמים לשיפור בתמהיל המוצרים. הרחבת סל המוצרים הטבעיים שלנו מתבצעת תוך מיקוד מיוחד בתחום המזון הטבעי והבריאותי, במענה לדרישה העולמית הגוברת ולשיעורי הרווח הגבוהים בו".

"מבנה ההון שלנו ורמת החוב נטו, העומדת על כ-165 מיליון דולר, בתמיכת תזרים המזומנים החזק יאפשרו לנו להמשיך ולממש בהצלחה רבה את אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית שלנו".

פרוטרום היא חברה רב לאומית הפועלת בשווקי התמציות וחומרי הגלם העולמיים. לפרוטרום מרכזי ייצור ופיתוח משמעותיים בשלוש יבשות, והיא משווקת ומוכרת מעל 31,000 מוצרים בחמש יבשות למעל 15,500 לקוחות ביותר מ-140 מדינות. מוצרי פרוטרום מיועדים לתעשיות המזון והמשקאות, תמציות הטעם והריח, התרופות, צמחי המרפא (Nutraceuticals), מזון הבריאות והמזון הפונקציונלי (Functional Food), תוספי המזון, והקוסמטיקה. פרוטרום מעסיקה כ-2,600 עובדים ברחבי העולם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חי גאליס, מנכ"ל ביגחי גאליס, מנכ"ל ביג
ראיון

מנכ״ל ביג: "הפדיונות בגלילות חזקים בכל ימות השבוע - לא רק בסופי שבוע"

"ביג גלילות הוא הנכס הגדול והמשמעותי ביותר מבין הנכסים החדשים, ולכן התרומה שלו משמעותית", אומר מנכ"ל ביג חי גאליס. "בישראל אנחנו צומחים מעל 20% ובאירופה מעל 50%" ומציין: "זהו רבעון שיא, אבל עוד שיאים לפנינו" - על התוצאות הרבעוניות של ביג והמיקוד להמשך
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג חי גאליס

ביג ביג -1.9%   עדכנה על תוצאות הרבעון השלישי ובהם עליה בכל המדדים. ההכנסות מהשכרה ודמי ניהול הגיעו ברבעון ל-704 מיליון שקל, קפיצה של 17% לעומת הרבעון המקביל, והרווח הגולמי טיפס גם הוא בכ-17% והסתכם ב-527 מיליון שקל לעומת 450 מיליון שקל אשתקד. תרומה גדולה לצמיחה מגיעה מפתיחה של פרויקטים חדשים והרחבות בישראל, ובהם בניין A בלנדמרק תל אביב, ביג פאשן גלילות, אור עקיבא, גדרה וכרמי גת, לצד תרומה של נכסים שנרכשו בפולין ובסרביה.

המניה של ביג עלתה מתחילת השנה ב-34% וב-12 חודשים קפצה כ-63%,והיא נסחרת בשווי שוק של כ-18.1 מיליארד שקל נושקת לשווי של מליסרון שנע על 19.4 מיליארד שקל. לפי ה-FFO הרבעוני היא במכפיל FFO של 18 - גבוה יחסית לענף, במליסרון שדיווחה במקביל לביג ה-FFO ברבעון עלה בכ-5% לכ-311 מיליון שקל מה שנותן לה מכפיל FFO של 16.

בנתונים המאוחדים ביג הציגה עליה גם בהיקף הפעילות הכוללת. ההכנסות ברבעון עלו לכ-695 מיליון שקל, ה-NOI עומד על 510.8 מיליון שקל וה-FFO על 254 מיליון שקל. שיעורי התפוסה נותרים גבוהים, כמעט מלאים בישראל וכ-99% באירופה, והפדיונות ממשיכים להתרחב הן במרכזים בישראל והן באירופה וברומניה.

כדי להבין את התמונה הרחבה יותר ובעיקר את הביצועים של הנכסים החדשים כמו ביג פאשן גלילות ואת הצמיחה בפעילות בארץ ובאירופה שוחחנו עם מנכ״ל החברה, חי גאליס. הוא מפרט כיצד הפרויקטים שנפתחו בשנה האחרונה משתלבים בתוצאות, מה צפוי להיכנס לפעילות במהלך השנה הקרובה ומה המיקוד קדימה.

תוצאות מצוינות עם עליה בכל המדדים לצד שיעורי תפוסה שקרובים למאה אחוז בישראל ובאירופה - איך אתה מסכם את התקופה?

נייקי
צילום: טוויטר

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי

האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך


רונן קרסו |

לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE  באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.

רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.

הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.

לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS  , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשוויתבתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.

השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.