עוד רבעון שיא לפרוטרום: הרווח עלה ב-18% ל-17 מיליון דולר

אחת מעשר החברות הגדולות בעולם בתחום הטעמים וחומרי הגלם הייחודיים דיווחה על גידול של 2.5% במכירות שהגיעו ב-Q3 לשיא של 161 מיליון דולר
יעל גרונטמן |
נושאים בכתבה פרוטרום

פרוטרום, אחת מעשר החברות הגדולות בעולם בתחום הטעמים וחומרי הגלם הייחודיים, אשר מנייתה נסחרת קרוב לרמות שיא לאחר שזינקה ב-12 החודשים האחרונים בכ-57% לשווי של כ-3.87 מיליארד שקל, דיווחה הבוקר (ד') על תוצאות שיא לרבעון השלישי של 2013 ולתשעת החודשים הראשונים של השנה בכל הפרמטרים.

החברה שמנוהלת על ידי אורי יהודאי שהשלימה השנה שלוש רכישות אסטרטגיות בדרום אפריקה, רוסיה וגואטמלה הסבירה כי תוצאות השיא לרבעון ולתשעת החודשים הראשונים של השנה הושגו הודות להרחבה משמעותית של פעילות החברה בשווקים מתפתחים עם שיעורי צמיחה גבוהים יותר ובארה"ב. שילובן המוצלח של כל שמונה הרכישות שבוצעו בשנים 2011 ו-2012 עם פעילותה הגלובאלית של פרוטרום תרם הן לגידול במכירות והן לשיפור ברווח וברווחיות, בשילוב התייצבות במחירי חומרי הגלם המשמשים את פרוטרום בייצור מוצריה ושיפור בתמהיל המוצרים, הנובע מפיתוח מוצרים חדשים ששיעור הרווחיות בהם גבוה.

החברה דיווחה בשורה העליונה על גידול של 2.5% במכירות שהגיעו ברבעון השלישי לשיא של 161 מיליון דולר. מכירות פרוטרום בתחום הטעמים, התחום הרווחי והגדול יותר מבין פעילויות החברה, גדלו ברבעון השלישי של 2013 ב % 4.6 לשיא של 119.4 מיליון דולר והיוו כ-74.2% מסך מכירות החברה.

הרווח התפעולי ברבעון השלישי של 2013 הגיע לכ-22.6 מיליון דולר, כ-14.0% מהמכירות, גידול של 15.7% בהשוואה לרווח תפעולי של כ-19.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, שהיוו כ-12.4% מסך המכירות. ה-EBITDA ברבעון השלישי של שנת 2013 הסתכם בכ-29.4 מיליון דולר, כ-18.3% מהמכירות, גידול של 12.0% בהשוואה ל-EBITDA של כ-26.3 מיליון דולר, כ-16.7% מסך המכירות, ברבעון המקביל

בשורה התחתונה הרווח הנקי עלה ב-Q3 בכ-18.3% והסתכם בכ-17 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של כ-14.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. בחינה של הרווח בטווח זמן רחב יותר מצביעה על כך שהרווח הנקי והרווח למניה הוכפלו בהשוואה לרבעון השלישי של 2011.

יישום מוצלח של אסטרטגיית הצמיחה

אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום, אמר כי "אנו מרוצים מתוצאות הרבעון השלישי ותשעת החודשים הראשונים של השנה המשקפות את היישום המוצלח של אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית שלנו".

"השיפור הניכר ברווחיות, והרווח הנקי ברבעון השלישי שהכפיל עצמו בתוך שנתיים, נובע מהשילוב המוצלח של צמיחה אורגנית רווחית עם הפעילויות שרכשנו ב- 2011 ו- 2012, תוך ניצול מרבי של הסינרגיות העסקיות והתחלת מימוש אפשרויות ה- Cross-Selling הרבות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"לשיפור ברווחיות הגולמית תורמות גם השקות מוצרים חדשניים, טבעיים, בעלי שיעורי רווח גבוהים יותר, שתורמים לשיפור בתמהיל המוצרים. הרחבת סל המוצרים הטבעיים שלנו מתבצעת תוך מיקוד מיוחד בתחום המזון הטבעי והבריאותי, במענה לדרישה העולמית הגוברת ולשיעורי הרווח הגבוהים בו".

"מבנה ההון שלנו ורמת החוב נטו, העומדת על כ-165 מיליון דולר, בתמיכת תזרים המזומנים החזק יאפשרו לנו להמשיך ולממש בהצלחה רבה את אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית שלנו".

פרוטרום היא חברה רב לאומית הפועלת בשווקי התמציות וחומרי הגלם העולמיים. לפרוטרום מרכזי ייצור ופיתוח משמעותיים בשלוש יבשות, והיא משווקת ומוכרת מעל 31,000 מוצרים בחמש יבשות למעל 15,500 לקוחות ביותר מ-140 מדינות. מוצרי פרוטרום מיועדים לתעשיות המזון והמשקאות, תמציות הטעם והריח, התרופות, צמחי המרפא (Nutraceuticals), מזון הבריאות והמזון הפונקציונלי (Functional Food), תוספי המזון, והקוסמטיקה. פרוטרום מעסיקה כ-2,600 עובדים ברחבי העולם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.