עוד רבעון שיא לפרוטרום: הרווח עלה ב-18% ל-17 מיליון דולר

אחת מעשר החברות הגדולות בעולם בתחום הטעמים וחומרי הגלם הייחודיים דיווחה על גידול של 2.5% במכירות שהגיעו ב-Q3 לשיא של 161 מיליון דולר
יעל גרונטמן |
נושאים בכתבה פרוטרום

פרוטרום, אחת מעשר החברות הגדולות בעולם בתחום הטעמים וחומרי הגלם הייחודיים, אשר מנייתה נסחרת קרוב לרמות שיא לאחר שזינקה ב-12 החודשים האחרונים בכ-57% לשווי של כ-3.87 מיליארד שקל, דיווחה הבוקר (ד') על תוצאות שיא לרבעון השלישי של 2013 ולתשעת החודשים הראשונים של השנה בכל הפרמטרים.

החברה שמנוהלת על ידי אורי יהודאי שהשלימה השנה שלוש רכישות אסטרטגיות בדרום אפריקה, רוסיה וגואטמלה הסבירה כי תוצאות השיא לרבעון ולתשעת החודשים הראשונים של השנה הושגו הודות להרחבה משמעותית של פעילות החברה בשווקים מתפתחים עם שיעורי צמיחה גבוהים יותר ובארה"ב. שילובן המוצלח של כל שמונה הרכישות שבוצעו בשנים 2011 ו-2012 עם פעילותה הגלובאלית של פרוטרום תרם הן לגידול במכירות והן לשיפור ברווח וברווחיות, בשילוב התייצבות במחירי חומרי הגלם המשמשים את פרוטרום בייצור מוצריה ושיפור בתמהיל המוצרים, הנובע מפיתוח מוצרים חדשים ששיעור הרווחיות בהם גבוה.

החברה דיווחה בשורה העליונה על גידול של 2.5% במכירות שהגיעו ברבעון השלישי לשיא של 161 מיליון דולר. מכירות פרוטרום בתחום הטעמים, התחום הרווחי והגדול יותר מבין פעילויות החברה, גדלו ברבעון השלישי של 2013 ב % 4.6 לשיא של 119.4 מיליון דולר והיוו כ-74.2% מסך מכירות החברה.

הרווח התפעולי ברבעון השלישי של 2013 הגיע לכ-22.6 מיליון דולר, כ-14.0% מהמכירות, גידול של 15.7% בהשוואה לרווח תפעולי של כ-19.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, שהיוו כ-12.4% מסך המכירות. ה-EBITDA ברבעון השלישי של שנת 2013 הסתכם בכ-29.4 מיליון דולר, כ-18.3% מהמכירות, גידול של 12.0% בהשוואה ל-EBITDA של כ-26.3 מיליון דולר, כ-16.7% מסך המכירות, ברבעון המקביל

בשורה התחתונה הרווח הנקי עלה ב-Q3 בכ-18.3% והסתכם בכ-17 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של כ-14.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. בחינה של הרווח בטווח זמן רחב יותר מצביעה על כך שהרווח הנקי והרווח למניה הוכפלו בהשוואה לרבעון השלישי של 2011.

יישום מוצלח של אסטרטגיית הצמיחה

אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום, אמר כי "אנו מרוצים מתוצאות הרבעון השלישי ותשעת החודשים הראשונים של השנה המשקפות את היישום המוצלח של אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית שלנו".

"השיפור הניכר ברווחיות, והרווח הנקי ברבעון השלישי שהכפיל עצמו בתוך שנתיים, נובע מהשילוב המוצלח של צמיחה אורגנית רווחית עם הפעילויות שרכשנו ב- 2011 ו- 2012, תוך ניצול מרבי של הסינרגיות העסקיות והתחלת מימוש אפשרויות ה- Cross-Selling הרבות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"לשיפור ברווחיות הגולמית תורמות גם השקות מוצרים חדשניים, טבעיים, בעלי שיעורי רווח גבוהים יותר, שתורמים לשיפור בתמהיל המוצרים. הרחבת סל המוצרים הטבעיים שלנו מתבצעת תוך מיקוד מיוחד בתחום המזון הטבעי והבריאותי, במענה לדרישה העולמית הגוברת ולשיעורי הרווח הגבוהים בו".

"מבנה ההון שלנו ורמת החוב נטו, העומדת על כ-165 מיליון דולר, בתמיכת תזרים המזומנים החזק יאפשרו לנו להמשיך ולממש בהצלחה רבה את אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית שלנו".

פרוטרום היא חברה רב לאומית הפועלת בשווקי התמציות וחומרי הגלם העולמיים. לפרוטרום מרכזי ייצור ופיתוח משמעותיים בשלוש יבשות, והיא משווקת ומוכרת מעל 31,000 מוצרים בחמש יבשות למעל 15,500 לקוחות ביותר מ-140 מדינות. מוצרי פרוטרום מיועדים לתעשיות המזון והמשקאות, תמציות הטעם והריח, התרופות, צמחי המרפא (Nutraceuticals), מזון הבריאות והמזון הפונקציונלי (Functional Food), תוספי המזון, והקוסמטיקה. פרוטרום מעסיקה כ-2,600 עובדים ברחבי העולם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

אלפרד אקירוב
צילום: תמר מצפי
ראיון

אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה, אני לא עובד בטוריה"

אקירב על ההשקעה בכלל, על עסקת מקס - "עסקת מקס היא עסקה מצוינת. בזמנו חשבתי אחרת", על אלרוב נדל"ן, על מלונאות ועל היתר השליטה בכלל - "מי שבעסקים לא מוותר"

הדס מגן |
נושאים בכתבה אלפרד אקירוב כלל

שנתיים אחרי שהתנגד נמרצות לרכישת מקס על ידי כלל ביטוח, אלפרד אקירוב, המחזיק ב-14.34% ממניות כלל באמצעות חברת אלרוב נדל"ן שבשליטתו, מודה שזו הייתה עסקה מצוינת לכלל. זאת למרות שבזמנו יצא נגדה בכל הכוח וניהל מאבק מול המנכ"ל שהוביל את העסקה, יורם נווה. אקירוב אף איים לתבוע את הדירקטורים של כלל שתמכו בעסקה.

דוחות אלרוב נדל"ן שפורסמו השבוע הראו כי האחזקות בכלל וכן האחזקות בבנק לאומי (4.7%) הניבו לאלרוב רווח של 1.05 מיליארד שקל בתיק ניירות הערך שלה. החברה סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2025 ברווח נקי של 925 מיליון שקל, פי 30.8 בהשוואה לרווח נקי של 30 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2024.

אפשר לומר שאתה מצטער שהתנגדת בזמנו לעסקת מקס?

"אין לי מה להצטער. נכון להיום, זו עסקה מצוינת. כל דבר בעיתו. אז חשבתי אחרת, היום אני חושב אחרת."

התייחסת לכך שכלל היא חברת הביטוח היחידה שיש לה חברת אשראי, מה שמעניק לה יתרון על פני האחרות.

"אלא אם גם הן יקנו, אבל אין מה לקנות יותר כי הכול מכור. אני חושב שזו עסקה מצוינת ולכלל יש יתרון שיש לה חברת כרטיסי אשראי."