
דלק ברווח של 400 מיליון שקל על ישראכרט; מדרוג מעלה את הדירוג לקבוצה
שילמה 1.35 מיליארד כשההחזקה שרכשה שווה כ-1.75 מיליארד; ישראכרט זינקה (מתממשת ביומיים האחרונים) ודלק צועדת באופן רשמי לתחום הפיננסים; על ההשבחה הצפויה והשינויים בדרג הניהולי
אחרי חודשים שישראכרט הייתה "על המדף", היום הושלמה רשמית הרכישה כאשר קבוצת דלק סוגרת את המעגל: החברה שבשליטת יצחק תשובה הפכה רשמית לבעלת השליטה החברה, עם החזקה כוללת של כ-37%. דלק רכשה את גרעין השליטה במחיר של 1.35 מיליארד שקל לפי שווי חברה של 3.56 מיליארד שקל, לאחר שקיבלה את כל האישורים הרגולטוריים: מבנק ישראל, רשות התחרות, והאסיפה הכללית של בעלי המניות.
רכישת ישראכרט מסמלת את חזרתה של קבוצת דלק, ושל יצחק תשובה, להשקעות מגוונות, בדומה לעידן שלפני חוק הריכוזיות ומשבר הקורונה, אז החזיקה בשליטה בהפניקס.
לאחר שנים של מימושים והפחתת חוב, דלק חוזרת לעמדת רוכש, וכעת היא מחזיקה גם במהדרין וכמובן בזרוע פיננסית מרכזית דרך ישראכרט. ההנפקה של ישראכרט ב-2019 בוצעה לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל לאחר שנפרדה מבנק הפועלים ומאז פועלת ללא גרעין שליטה.
השלמת העסקה כללה גם חלוקת דיבידנד מוגדל לבעלי המניות, בהיקף של 1.246 מיליארד שקל. בסוף התהליך דלק בעצם רוכשת מניות לפי מחיר אפקטיבי של כ-11.3 שקל למניה, כשכעת המחיר הוא 14.8 שקל (המניה התממשה בימים האחרונים בכ-8%), אחרי עלייה של מעל 25%.
בתוך כך, נראה שכבר מכוונים להכניס דם חדש למערכת הניהולית בישראכרט, כאשר מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס, שחתום על המהלך, ימונה בקרוב לדירקטור בישראכרט. מה שתומך בהנחה הזו היא מימוש של חלק מבעלי המשרה בחברה, שמכרו מניות לאחרונה לאחר הדיווח על קבלת האישור הרגולטורי.
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- מנצלים את המומנטום: קבוצת דלק ו-ENI מכרו 3% ממניות איתקה תמורת כ-100 מיליון פאונד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם דלק מקבלת שדרוג
בהמשך לרכישת השליטה בישראכרט, קבוצת דלק קיבלה גם שדרוג בדירוג שלה. חברת מידרוג הודיעה על העלאת דירוג האשראי של הקבוצה ל-A2.il (המקביל לדירוג A של מעלות), לראשונה מאז 2016, עם אופק דירוג יציב. הסיבות המרכזיות לשדרוג כוללות הפחתת מינוף
עקבית בשנים האחרונות, הארכת מח"מ החוב, גידול בשווי החברות המוחזקות ושחרור נכסים משעבוד, כך שכיום כ-66% מהתיק, בהיקף של כ-10.9 מיליארד שקל, אינו משועבד. רכישת ישראכרט תורמת, לדברי מידרוג, לגיוון מבני בתיק ההחזקות של הקבוצה, מעבר לתחום האנרגיה המרכזי שלה, וצפויה
לייצר תזרים דיבידנדים משמעותי בהמשך. כל אלה תומכים, לפי הערכת האנליסטים, ביציבות פיננסית וביחסי כיסוי חזקים, התואמים את רמת הדירוג החדשה.
הדרך לשליטה בישראכרט הייתה ארוכה
לפני שדלק הפכה לבעלת השליטה בישראכרט, קדמו שורת
מהלכים שלא צלחו, בעיקר על ידי הרגולטורים.
הניסיון המשמעותי ביותר היה של הראל ביטוח, שבפברואר 2024 חתמה על הסכם לרכישת השליטה בישראכרט, אך רשות התחרות פסלה את העסקה. הסיבה המרכזית לדחייה הייתה חשש מריכוזיות יתר בשוק המידע הפיננסי ובשל החשש לפגיעה
בתחרות בין מוצרי ביטוח לבין שירותים פיננסיים שניתנים באמצעות כרטיסי אשראי. הדחייה הזו העלתה שאלות בשוק, במיוחד לאחר שאותה רשות אישרה קודם לכן את רכישת מקס בידי כלל ביטוח, עסקה שהשלמתה הניבה רווחים של מאות מיליונים כלל ביטוח ותשואה של עשרות אחוזים למשקיעים.
לאחר מכן, מנורה מבטחים ניסתה אף היא לרכוש את השליטה בישראכרט, ואף הייתה קרובה להשלים את העסקה, עד שקבוצת דלק הגישה הצעה מתחרה שלושה ימים בלבד לפני האסיפה הכללית, הצליחה לדחות את ההצבעה, ולזכות לבסוף באמון בעלי המניות, ברוב של כ-97%.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- איי.סי.אל מזנקת - יצואנית האשלג העיקרית של קנדה סגרה את המכסה השנתית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית...
לקראת השבחה בישראכרט?
עם השלמת העסקה והפיכתה לבעלת השליטה, קבוצת דלק צפויה לנסות להוביל מהלך השבחה מהותי שימצב אותה כחברה מובילה לא רק בגודל, אלא גם ברווחיות, חדשנות ותחומי פעילות.
כיום ישראכרט מציגה תשואת הון של כ-8% בלבד, נמוכה משמעותית ביחס
למתחרות, וזאת למרות שהיא מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר בענף, עם כ-4 מיליון לקוחות. דלק מזהה בכך פער לא מנוצל, ומאמינה שניתן לסגור אותו באמצעות הרחבת הפעילות לתחומים חדשים, שיפור מערכות, וניהול אסטרטגי ממוקד.
עוד לפני האישור, ישראכרט כבר החלה במהלך אקטיבי לתחום החשבונות החוץ בנקאיים לעסקים קטנים, שירות שכבר הושק בימים האחרונים. הפלטפורמה מאפשרת ניהול תזרים, סליקה, אשראי והפקת חשבוניות, ומכוונת להוות חלופה של ממש למערכת הבנקאית, במיוחד לעסקים שמתקשים לקבל שירות מותאם בבנקים. בנוסף בוחנת החברה כניסה עמוקה יותר לתחום האשראי הצרכני והעסקי, עם יעד להגדלת תיק האשראי לכ-15 מיליארד שקל בתוך שלוש שנים. עוד דווח על פיתוח יכולות מימון לדיור ונדל"ן, כולל אשראי ישיר ליזמים ורוכשים, תחום שהבנקים שולטים בו כיום.
בכלל, הרגולציה הנוכחית תומכת בתחרות מול הבנקים, ועשויה לאפשר בעתיד לחברות כרטיסי האשראי לקבל רישיון בנקאי מצומצם (מיני-בנק), שיאפשר גיוס פיקדונות ומתן אשראי על בסיסם. אם בנק ישראל יאפשר זאת, דלק עשויה לנסות להוביל מהלך אסטרטגי שבו ישראכרט תהפוך לשחקן מרכזי בתחום הבנקאות תוך מינוף הדאטה העשיר שברשותה.
- 1.ארנון 24/07/2025 13:37הגב לתגובה זוחומר למחשבה
- תסביר (ל"ת)אנונימי 24/07/2025 14:31הגב לתגובה זו

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35
במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.
חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35
במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.
חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.
