עם או בלי סובסידיות; אנלייט סבורה שהצמיחה תימשך
רפורמת ה-IRA שהציעה לבטל את הטבות המס לפרויקטים שיבנו אחרי 2028 הקריסה את מניות האנרגיה המתחדשת, גם אנלייט נחתכה בכ-10% אבל עכשיו היא באה להרגיע: כ-6.5 גיגה-וואט מהפרויקטים כבר עומדים בתנאי הטבות המס, הצמיחה הרב-שנתית לא תלויה בסובסידיות ותתמך על ידי עליה במחירי החשמל בטווח הארוך
הרפורמה שהציעו הרפבוליקנים בשבוע שעבר טרפה את הקלפים לחברות האנרגיה המתחדשות. במקום תמרוץ הדרגתי שנפרס עד 2032 כפי שנקבע בתכנית המקורית של ממשל ביידן התכנית החדשה מציעה לקבוע יעד נוקשה לסיום התמיכה. לפי המתווה שמקדם ממשל טראמפ פרויקטים שיחלו בבנייה רק לאחר 60 יום ממועד אישור החוק הפדרלי לא יהיו זכאים עוד להטבות מס, ופרויקטים שייכנסו לפעולה לאחר 2028 יאבדו את הסבסוד כולו. השוק הגיב במהירות: מניות הסקטור צנחו, והמשקיעים ניסו להבין אילו חברות מחזיקות בצבר פרויקטים שיעמוד בתנאים החדשים ואילו יישארו מאחור. המניות בתחום נפלו בעקבות החדשות כשבינהן היו גם הישראליות אנלייט Enlight Renewable Energy 0.9% , אנרג'יקס אנרג'יקס -0.78% כשאת הירידות הובילה סולאראדג' SolarEdge 5.51% שלגביה השוק חשש שתספוג פגיעה בשוק הסולארי הביתי.
על רקע הזעזוע בענף והחשש מהשפעות מרחיקות הלכת של הרפורמה שמוביל ממשל טראמפ חברת אנלייט מפתיעה: היא לא רק מוכנה לכזאת רפורמה אלא היא גם משוכנעת שהצמיחה תמשיך אפילו אם יוסרו לחלוטין ההטבות הממשלתיות.
אנלייט מדווחת כי כ-6.5 גיגה-וואט מהפרויקטים שלה בארצות הברית כבר עומדים בתנאים לקבלת הטבות מס במסגרת חוק IRA שמקודם, כאשר 4.9 גיגה-וואט כבר מאושרים ו-1.1 גיגה-וואט נוספים צפויים להתווסף בקרוב. אנלייט אומרת שהיא מגיעה מוכנה לשינויים הרגולטוריים האלה. כ-0.5–2 גיגה-וואט מפרויקטיה נמצאים בשלבי הכנה מתקדמים, וצפויים לעמוד בדרישות החוק אפילו בזמן הקצר של חודשיים ימים כתכנית המתגבשת.
הפרויקטים האלה צפויים להיכנס לפעילות עד סוף 2028 מה שיבטיח לחברה זכאות מלאה לקרדיטי מס (ITC ו-PTC) כך או כך זה נותן לאנלייט שקט תפעולי ופיננסי בטווח הקרוב. על בסיס זה החברה צופה זינוק בהכנסות השנתיות מ-500 מיליון דולר כיום ל-1.9–2.2 מיליארד דולר עד סוף 2028, עם שיעור צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של 42% ורמת EBITDA של 70%–80%.
- אנלייט סוגרת מימון של 340 מיליון דולר לפרויקט Roadrunner באריזונה
- אנלייט קיבלה 403 מיליון דולר למימון פרויקטים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתווה אפילו יועיל לאנלייט - מתוך המצגת
אנלייט אומרת בעצם - הטבות זה נחמד אבל אנחנו לא חייבים את התמיכה הממשלתית כדי לצמוח בטווח הארוך. החל מ-2029 כשההטבות יסתיימו אנלייט מתכננת להרחיב את תיק הפרויקטים שלה ב-15 גיגה-וואט נוספים ולשמור על תשואות גבוהות. אנלייט מתכנתת לרכב על שלוש מגמות שוק מרכזיות: המחירים של הציוד הסולארי ושל מתקני האגירה בירידה עקבית, מחירי החשמל בעליה, ויש ביקוש הולך וגובר לאנרגיה זולה מצד תעשיית הדאטה סנטרים מה שמהווה מנוע צמיחה משמעותי לחברה.
הנתונים מראים כי עלות הפקת חשמל סולארי עם אגירה הגיעה לרמה הנמוכה ביותר בארה"ב מזה תקופה ועמודים על כ-45 דולר לקוט"ש בדרום-מערב המדינה, לעומת 159–188 דולר להפקת חשמל ממקורות מזהמים כמו גז או פחם. מאז 2021 יש זינוק של 84% במחירים של חוזי רכישת חשמל (PPA) מה שמשקף לטענת החברה את הביקוש הגובר גם מצד לקוחות פרטיים שמחליפים בהדרגה את מקורות צריכת האנרגיה שלהם.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- איי.סי.אל מזנקת - יצואנית האשלג העיקרית של קנדה סגרה את המכסה השנתית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית...
התקשורת עם המשקיעים והמצגות המפורטות מראות שאנלייט לוקחת את השוק ברצינות. היא הקדישה מצגת שלמה לנושא המכסים וסקרה את כל תרחישי המכסים והראתה מוכנות. גם כעת היא מפרסמת מצגת שמטרתה להרגיע את המשקיעים. עם זאת, לצד האסטרטגיה הברורה והקולות הבטוחים שאנחנו שומעים מצד החברה והענף כולו, נראה שהערכת הסיכונים משתנית וקיבלנו שבוע שעבר תזכורת לרמת אי הודאות שקיימת בשוק. לפעמים בשוק ההון, בוודאי בתקופות של עליות וסנטימנט חיובי, קל לשכוח שהתרחיש הפסימי, זה שנראה רחוק מהמציאות, הוא בדיוק התרחיש שיכול להתממש זה היה השיעור שלמדנו בשבוע שעבר: הלקח של השבוע – לא להמעיט בחשיבות הסיכון.
חשוב גם לזכור שהצעת החוק טרם אושרה במלואה והלוחות זמנים הקצרים שהיא מתכננת לקבוע יוצרים אתגר תפעולי לא מבוטל אפילו אם טוענים שנעשתה היערכות מוקדמת. עדיין פרויקטים של אנרגיה מתחדשת הם לא פרויקטים פשוטים לביצוע. יש עיכובים, יש קשיים רגולטוריים וכל תיקון או שינויי בנוסח של איזה חוק כלשהו בארצות הברית או במדינה אחרת עשוי להשפיע על כל הצבר. בל נשכח גם את התלות בשרשראות אספקה רגישות בסביבה של מלחמת סחר שעוד לא נרגעה שזהו מרכיב משמעותי בסיכון. אף על פי כן, אנלייט מנסה להרגיע ולעדכן שהיא נערכה מראש. היא מדווחת על כך שהיא עם יד על הדופק וכל העת מזהה מגמות בשוק אלו נקודות זכות שיכולים לתת לאנלייט יתרון תחרותי משמעותי בהמשך הדרך.
- 1.אלון 27/05/2025 15:04הגב לתגובה זואיזו בדיחה דאטה סנטר נעצור אותו כשאין רוחנגיד ללקוחות שאין להם אימייל או מסמכים או שהאתר שלהם לא יעבוד עד ששוב תהיה רוח פחחחחח
- אנונימי 27/05/2025 16:45הגב לתגובה זוא הם עושים אנרגיית שמשב אין לך מושג בתחום

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35
במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.
חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה?
מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.
כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.
מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של 2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.
ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.
