עובד שפירא פיסיבי
צילום: רועי מזרחי
ראיון

מנכ"ל פיסיבי: "עדיין רואים הזדמנות בתחום הביטחוני עבורנו"

ברקע הביקושים ביטחוניים הגוברים, עובד שפירא מדבר על היתרונות של החברה, ההזדמנויות בזירה הבינלאומית, והאם בדרך רכישה נוספת

נושאים בכתבה ראיון פיסיבי

אחרי רבעון בו הצליחה פיסיבי פיסיבי טכנ -1.73%   לרשום שיאים בעיקר בשורת הרווח, תפסנו את מנכ"ל החברה, עובד שפירא, לשיחה על המומנטום שהחברה נמצאת בו, מה קורה בתחום הביטחוני, מה מקור הרווחיות ומנוע הצמיחה העיקרי, והאם תיתכן רכישה בהמשך. 

אבל מעבר למספרים המרשימים, מדובר גם על שוק שמשתנה לנגד עינינו, תחרות גלובלית, מתיחות גיאופוליטית, מכסים, ומעבר של מדינות לפיתוח וייצור עצמאי.

איך אתה רואה את הרבעון האחרון?

"הרבעון היה טוב, המשך מגמה שנמשכת כבר שנתיים. וזה מבוסס על כמה עקרונות חשובים. אנחנו עובדים על כך שהטכנולוגיה שלנו תיקח נתח שוק יותר גדול בשוק שנהנה מביקושים, אבל זה לא היה קורה בלי הטכנולוגיה. הכמויות גדלות והרווחיות משתפרת. הדבר החשוב ביותר זה תמהיל המוצרים וזה קשור לטכנולוגיה, ורואים את המגמה הזו כבר מעבר לשנתיים. זה לגבי המעגלים.


לגבי חטיבת ההרכבות נעשה מהלך דומה אבל רק באיחור קטן, גם פה אפשר לומר שרואים מגמת שיפור, וזה קשור להיקף הייצור ולתמהיל שהוא בעצם טוב יותר ממה שהחטיבה הייתה בעבר. מה שהקפיץ את הרווחיות שהגיעה ל-11%, משמעותית יותר מהרבעון המקביל. החטיבה השלישית שהיא InPack תמיד הייתה עם תמהיל טכנולוגי, ואנחנו רואים שיפור בהיקף העסקאות, זה עדיין לא בדיוק איפה שאנחנו רוצים אבל זה בדרך וזה מגיע ל-33% רווחיות גולמית".


מגזר המעגלים עדיין הרווחי ביותר?

"כן, הוא זה שמוביל את הצמיחה ברווחיות. גם חלקו היחסי בצבר גדל. הדבר החשוב הוא שכרגע גם החטיבות האחרות תורמות. יש סגמנטים שבהם הטכנולוגיה יותר עקרונית, כמו במזעור, ויש סגמנטים שבהם העניין הוא לקחת את הלקוחות הנכונים, כמו בהרכבות".


מה מנוע הצמיחה הכי משמעותי קדימה?

"המעגלים. צריך לזכור שחלק לא מבוטל מפעילות ההרכבות מבוסס על האסטרטגיה שנקראת All in One, כלומר אנחנו גם מייצרים את המעגל וגם מתקינים אצל הלקוח".


החברה מספקת את כל הצרכים של הלקוחות? אם לא, יש רכישה שתגדיל את הסינרגיה בין החטיבות?

"לא כל העסקאות הן All in One. יש לנו עדיין פעולות שהן רק מעגלים או רק הרכבות, אבל בעתיד היינו רוצים לראות את נתח ה-All in One גדל, היינו רוצים לראות יותר Build to Spec - רוב הפעילות היא עדיין Build to Print. אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לעשות יותר ויותר עבודות כדי להפוך להיות שותף עיצובי של הלקוח. אנחנו מחזיקים את כל הלקוחות בבית וככה יכולים לתת פיתרון שלם. יש היום ביקושים גדולים והשוק מחפש פתרונות כאלה. אנחנו יכולים לתת מענה טוב יותר שם בגלל היכולת שלנו לתת יכולת All in One".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


לגבי הפעילות הבינלאומית - אנחנו עדים להרבה שינויים גיאופוליטיים, אנחנו מאמינים שיש גם הזדמנויות. הצריכה בכל התחום הביטחוני תגדל ברמה העולמית, אין ספק, אירופה הולכת ומשתנה ומבינה שהיא צריכה לייצר לעצמה הגנה בלי תלות בארה"ב. האמריקאים תמיד היו שוק דומיננטי וכך גם שווקים נוספים כמו הודו. זו הזדמנות עבורנו".


בוחנים רכישות?

"לא מסתכלים על משהו ספציפי כרגע. כשנחפש אנחנו נחפש סינרגיה טכנולוגית ולא רק רכישה שתגדיל את דריסת הרגל שלנו".


מורגש צמצום כתוצאה מהמכסים?

"יש פה התמודדות אבל יש לנו יתרון כרגע. המכס על ישראל הוא כרגע 10% ואנחנו מתמודדים מול מתחרים אחרים עם מכסים גבוהים יותר. צריך לזכור שיכולת הייצור שלנו בארה"ב עדיין מוגבלת, גם בטכנולוגיה וגם בקיבולת, אבל אנחנו כרגע במצב טוב".


הפסקת האש בהודו עשויה להביא לירידה בהוצאות הביטחוניות שם, כמה מתוך הצבר מגיע מהודו?

"הודו היא חלק קטן מהפעילות. היא פוטנציאל אבל היא עדיין לא משפיעה מהותית על הצבר. באופן אישי אני תומך בשלום עולמי, אבל אנחנו כן רואים דווקא צורך מאוד גדול בהתחמשות גם באזור הזה וגם באזורים אחרים. גם מדינת ישראל למשל לא הורידה ולא מצמצמת פעילות ביטחונית".


ואם תהיה האטה בסקטור הביטחוני?

"אם תהיה האטה היא לא תהיה בטווח של השנה הקרובה להבנתי ואולי מעבר לכך. 50% מפיסיבי זה ביטחוני וכל השאר בתעשייתי ורפואי ושם אנחנו ממשיכים לצפות לצמיחה ביחס למספרים הנוכחיים".


אבל נראה שינוי בצבר וברווחיות?

"התחום האזרחי לא נופל ברווחיות מהתחום הצבאי. פיסיבי היא חברה אגנוסטית. היתרון הוא יתרון טכנולוגי והיא משרתת שלוש תעשיות ששלושתן עובדת על משימות קריטיות. זה יכול להיות צבאי וזה יכול להיות ליטוגרפיה. הדרישה היא לביצועי קצה ולאמינות קצה וזה היתרון של פיסיבי. תמיד יהיה ביקוש ליכולות שלנו, בכל אחד מהתחומים שבהם אנחנו נמצאים".


יש הבדל בין המח"מ של ההזמנות בתחומים השונים?

"ברפואי יש הזמנות בדרך כלל לטווח ארוך, הזמנות לשנה או יותר, כמו בתחום הצבאי. בתחום האזרחי המח"מ קצת יותר קצר אבל אני רוצה להזכיר שעד לפני שנתיים גם התחום הצבאי היה קצר טווח".


ברבעון אחרון ראינו ירידה בתזרים למרות הגידול ברווח וגם עלייה במלאי, מה עומד מאחורי זה?

מטבע הדברים צמיחה דורשת הון חוזר וזה בא לידי ביטוי בתזרים. כל נושא הצמיחה, בוודאי בהרכבות, דורש הצטיידות.


בשורה התחתונה, נראה שפיסיבי, המספקת פתרונות ייצור והרכבה מתקדמים לתעשיות הביטחוניות, הרפואיות והתעשייתיות, נהנית מהביקושים הגוברים למערכות קריטיות, והאסטרטגיה שהיא מובילה, של שילוב בין ייצור, הרכבה ואריזות מתקדמות תחת קורת גג אחת, נראית כמי שמתחילה לקטוף את הפירות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עמוס לוזון
צילום: קמליה
דוחות

קבוצת לוזון: הרווח התפעולי ב-79 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם בכ-72 מיליון שקל

הכנסות הקבוצה (ממכירות בנינים, קרקעות וביצוע עבודות) הסתכמו ברבעון לכ- 198 מיליון שקל, בהשוואה לכ-164 מיליון שקל ברבעון מקביל; הרווח הנקי הסתכם לכ-72 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-5 מיליון שקל בתקופה המקבילה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה לוזון

קבוצת עמוס לוזון יזמות ואנרגיה, לוזון קבוצה 1.43%   הפועלת בישראל ובפולין, עוסקת בייזום נדל"ן למגורים באמצעות לוזון רונסון, בביצוע עבודות גמר ופתרונות לחללים משותפים באמצעות רום גבס ואינווייט, בהפעלת תחנת הכוח דוראד ובפעילות תיווך ומתן אשראי באמצעות טריא ישראל, מפרסמת את תוצאות הרבעון השלישי ואת תוצאות תשעת החודשים הראשונים של השנה.

הכנסות הקבוצה ברבעון גדלו בכ-20% והסתכמו בכ-198 מיליון שקל, לעומת 164 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2024. הרווח הגולמי הגיע ל-33 מיליון שקל, לעומת 20 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח התפעולי ברבעון זינק כמעט פי 7 לכ-79 מיליון שקל, לעומת 10 מיליון שקל אשתקד, בין היתר בעקבות רווח של כ-56 מיליון שקל שנבע מעלייה באחזקות החברה בדוראד. הרווח הנקי לרבעון הסתכם ב-72 מיליון שקל, לעומת הפסד של 5 מיליון שקל אשתקד. הרווח הכולל לרבעון עמד על 59 מיליון שקל, בהשוואה ל-15 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הכנסות הקבוצה בתשעת החודשים הסתכמו בכ-671 מיליון שקל, לעומת 601 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2024. הרווח הגולמי לתקופה עלה ל־137 מיליון שקל, לעומת 124 מיליון שקל אשתקד. הרווח התפעולי הגיע ל־137 מיליון שקל, לעומת 57 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווח הנקי עמד על 108 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווח הכולל בתקופה עלה ל־118 מיליון שקל, לעומת 14 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2024.

מהלכים עסקיים בתקופה האחרונה

בפברואר השלימה הקבוצה את רכישת 90% מפרויקט פינוי-בינוי בבת ים. בחודשים פברואר ומרץ זכתה לוזון רונסון יחד עם שותפותיה בשני מכרזים לרכישת מקרקעין במתחם שדה דב בתל אביב. במחצית הראשונה של השנה החל שיווק יחידות הדיור בפרויקטים נחלת יהודה בראשון לציון ונווה סביון באור יהודה. ביולי 2025 קיבלה הקבוצה היתר בנייה מלא לשלב הראשון בפרויקט נווה סביון וכן חתמה על הסכם ליווי פיננסי עם תאגיד חוץ־בנקאי וחברת ביטוח למימון הקמת השלב הראשון.

במקביל, השלימה שותפות אלומיי-לוזון אנרגיה ביולי את רכישת 15% נוספים ממניות דוראד תמורת כ־418 מיליון שקל, מתוכם 209 מיליון שקל חלקה של הקבוצה. בעקבות המהלך מחזיקה השותפות ב-33.75% ממניות דוראד.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מגוריט זינקה 8.5%, שופרסל הוסיפה 2.4%; ת"א 35 עלה בסגירה

הבנקים עלו, מניות הביטוח ירדו - כלל ביטוח בלטה בירידות

מערכת ביזפורטל |

הראיון עם יו"ר מגוריט על הקרן והחלוקות דיבידנד השוטפות תרמו למניה - היא זינקה ב-8.5% - יו"ר מגוריט: "הגענו לרגע שבו אפשר להתחיל לשתף את הציבור בתזרים באופן חודשי"  


הביטקוין צונח, האם זה יימשך? הביטקוין באדום: אחרי חודש קשה, מה הכיוון לדצמבר?


רמי לוי או שופרסל? הצגנו את הפוטנציאל ברמי לוי - רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?  הצגנו לאחרונה את השינוי הגדול ברבעון האחרון - לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח, והמניה אומנם זינקה. באי.בי.אי סבורים שמחיר היעד הראוי הוא 403 שקלים - פרמיה של 13%.

מנגד, שופרסל ירדה למחיר של 37.83 שקלים ובאי.בי.אי נותנים לה מחיר יעד של 47.7 שקל - כלומר, פרמיה של 29%! כן, למרות השינויים בשטח, הרי שבגלל השינויים במחירי המניות, שופרסל לטענתם אטרקטיבית יותר.

שופרסל עברה מירידה בעת הפרסום לעלייה של 2.4%

הנה השורה התחתונה של האנליסטים: "למרות התוצאות החלשות לרבעון, אנו סבורים כי שופרסל טרם מיצתה את צעדי ההתייעלות ומציגה עדיין מנועי צמיחה משמעותיים אשר צפויים להמשיך ולתמוך בשיפור ברווחיות, לצד פעולות אקטיביות לצמצום הנטישה של לקוחות. החברה ממשיכה ליישם את האסטרטגיה שלה בהסבת סניפים הפסדיים לפורמט "יוניברס" (22 סניפים הוסבו עד כה וכ-30 צפויים עד סוף השנה), בהשקת פורמטים חדשים כדוגמת תכנית הטבות (מועדון לקוחות) SBOX אשר נראה את עיקר ההשפעה שלו בשנת 2026, השקעה ממוקדת במותג הפרטי ובשיפור חוויית הלקוח באונליין באמצעות השקת משלוח "מהיום להיום".