גיל אגמון דלק רכב
צילום: תמר מצפי

המענקים בוטלו: ורידיס נדרשת להשיב עשרות מיליוני שקלים למדינה; המניה יורדת

ועדת התמיכות של המשרד להגנת הסביבה שללה את התמיכות לשנים 2022-2023 בעקבות חקירה פלילית; ורידיס תבצע הפרשה של כ-60 מיליון שקל ותשיב כספים שנרשמו כהכנסה תפעולית בדוחותיה
אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה ורידיס גיל אגמון

ורידיס, העוסקת בתחומי איכות הסביבה, תשתיות ואנרגיה, עדכנה כי משרד להגנת הסביבה הודיע לחברות הבת שלה על ביטול התמיכות שהוענקו להן לשנים 2022-2023, במסגרת תוכנית ממשלתית לעידוד הפעלת מתקני מיון פסולת עירונית. בעקבות ההחלטה, החברה צפויה להשיב מענקים בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים, ולבצע הפרשה כספית בדוחות הקרובים. כתוצאה מכך מניית החברה יורדת בכ-2% במסחר.


ב-20 באפריל קיבלו שתי חברות הבת של ורידיס - ורידיס איכות הסביבה, ואמניר תעשיות, את הודעת ועדת התמיכות של הקרן לשמירת הניקיון, שלפיה תישלל זכאותן למענקים לשנים 2022-2023. ההחלטה התקבלה בעקבות חקירה פלילית שנפתחה נגד החברות בחשד לשימוש לא תקין בכספי התמיכה ובשל אי עמידה בתנאי הקול הקורא, לרבות אי עמידה ביעדי הסף של מתקני הטיפול. כספי התמיכה לשנת 2022, שנתפסו בידי המשטרה, יועברו לקרן דרך יחידת החילוט. המענקים לשנת 2023, שהתקבלו בפועל, יושבו על ידי החברות, וככל שלא יוחזרו עד 21 באפריל, הערבויות הבנקאיות שהופקדו יחולטו.


ורידיס קיבלה אישור עקרוני לדחיית מועד ההחזר ב-21 ימים, עד ל-8 במאי, בכפוף להארכת הערבויות הבנקאיות ולעמידה בתנאים הקבועים במסמך ההבנות שנחתם מול המשרד. כמו כן, המשרד הודיע על ביטול התחייבויות נוספות שטרם שולמו במסגרת קול קורא מס' 9384.


בהתאם לדיווח של דלק רכב, בעלת השליטה בוורידיס, החברה צפויה לבצע הפרשה בהיקף של כ-60 מיליון שקל בגין מענקי 2023, לפני השפעת מס. חלקה של דלק רכב בהפרשה נאמד בכ-30 מיליון שקל. בגין מענקי 2022 נרשמה בעבר הפרשה של כ-23 מיליון שקל. בשל מענקים שלא התקבלו במלואם, ההשפעה התזרימית של ההחלטה על ורידיס מוערכת בכ-47 מיליון שקל. ורידיס ציינה כי לשיטתה פעלה על פי דין, וכי יש ברשותה טענות ואסמכתאות משפטיות נגד שלילת המענקים. החברה בוחנת את צעדיה להמשך ההתנהלות מול המשרד להגנת הסביבה.


ורידיס פועלת מאז 1993 בתחומי הסביבה, האנרגיה, התפלת מים, נייר וקרטון. בעבר הייתה חלק מקבוצת ואוליה הבינלאומית, וב-2018 נרכשה על ידי דלק רכב. מניות החברה נסחרות בבורסה בתל אביב מאז 2021. בין עסקאותיה האחרונות: השקעה באו.פי.סי ישראל ורכישת השליטה בחברת אינפיניה. החברה פועלת תחת רגולציה ממשלתית בתחומים רגישים לתקצוב וסובסידיות ציבוריות. החברה סיימה את 2024 עם הכנסות של כ-2.73 מיליארד שקל, לעומת 2.53 מיליארד שקל בשנת 2023, הרווח הגולמי התסכם בכ-337 מיליון שקל לעומת 260.5 מיליון שקל אשתקד, הרווח התפעולי של החברה עמד על 161 מיליון שקל לעומת כ-63.5 מיליון שקל ב-2023, בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד של כ-18.5 מיליון שקל ב-2024 לעומת הפסד של כ-97 מיליון שקל ב-2023.


שווי השוק של ורידיס מסתכם בכ-3.4 מיליארד שקל, מניית החברה ירדה בכ-1% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה בכ-42%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    השטן 22/04/2025 09:31
    הגב לתגובה זו
    ככה הם יורידו מחירים כי הם חייבים
וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות

החוזים העתידיים מהססים מול נתוני מאקרו, בזמן שהמסחר הקמעונאי תופס נתח גדל והולך ומחדד תנודתיות סביב טכנולוגיה ותעודות סל


ליאור דנקנר |

וול סטריט מגיעה לעוד יום מסחר במצב רוח זהיר. החוזים העתידיים נעים קלות סביב האפס, כשהשוק מעכל את נתוני המאקרו שמחדדים מחדש את התמחור סביב הריבית בחודשים הקרובים. במרכז עומד נתון התמ״ג לרבעון השלישי שמראה קצב צמיחה שנתי של 4.3%, לצד פרסום מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר.


תמ״ג חזק לא בהכרח מרגיע, ושאלת הריבית רק מתחדדת

התמ״ג הוא המדד הרחב ביותר לפעילות הכלכלית בארה״ב. הוא סופר את הערך הכולל של סחורות ושירותים שנוצרו במשק, ולכן הוא נותן לשוק תמונה אם הכלכלה באמת מתרחבת או פשוט מחזיקה מעמד. כשהמספר יוצא גבוה מהצפוי, זה לא תמיד חדשות מרגיעות לשוק המניות, כי זה מחזק את השאלה כמה מהר הפד׳ יכול להרשות לעצמו להוריד ריבית בלי להצית מחדש לחץ אינפלציוני.

הנתון של 4.3% מגיע מעל ציפיות שהיו סביב 3.3%, והוא גם מאיץ מול קצב של 3.8% ברבעון השני. מאחורי המספר עומדת צריכה פרטית שנשארת יציבה והוצאות עסקיות שמחזיקות קצב, שילוב שמאותת שהמנועים המרכזיים של הכלכלה עדיין עובדים גם כשהריבית גבוהה.

בתוך הפירוט של הרבעון בולטת קפיצה בצריכה הפרטית בקצב שנתי של 3.5% אחרי 2.5% ברבעון השני. חלק משמעותי מהעלייה מגיע מרכישות מוקדמות של רכבים חשמליים לפני תום הטבות מס בסוף ספטמבר, מה שמסביר גם למה נתוני מכירות הרכב באוקטובר ונובמבר נחלשים, בזמן שהצריכה בתחומים אחרים מציגה תמונה מעורבת.

ברקע מתחדדת התמונה של כלכלת קיי. משקי בית עם הכנסה גבוהה ממשיכים להחזיק קצב, בעוד המעמד הבינוני והנמוך מרגיש לחץ ביומיום, כמו שסיקרנו בביזפורטל - כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים. הפער הזה מתרגם לשוק הון שנראה חזק במדדים, אבל נשען יותר ויותר על קבוצת מניות מצומצמת ועל ציפיות לריבית נוחה יותר בהמשך.


השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.