עוד בדרך? תפרון צופה שמכסי טראמפ יעניקו לה יתרון מול המתחרות

יצרנית מוצרי ההלבשה שדיווחה בעבר על הפגיעה הצפויה מהמכסים על סין, מעריכה שהיא תהנה דווקא  מיתרון תחרותי מול המתחרות הודות לעובדה שהיא מייצרת מוצרים בירדן; האם חברות ישראליות נוספות ייהנו משיפור בכושר התחרות?

איתן גרסטנפלד | (2)

יצרנית מוצרי ההלבשה תפרון תפרון -1.43%  היא החברה הישראלית הראשונה להגיב למכסים החדשים שהטילה ארצות הברית. על פי החברה, המהלך עליו הכריז אמש נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, עשוי ליצור לה יתרון תחרותי על פני מתחרותיה, בעיקר הודות לעובדה שהיא מחזיקה במפעלים בירדן ובישראל עליהן הוטל מכס של 17%-20%. 


על פי הודעת החברה, בשלב זה היא עוד לומדת את ההשפעות של המהלך אך מעריכה כי הוא יעניק לה יתרון תחרותי מול חברות אחרות שמייצרות מוצרים בטכנולוגיה של אל תפר (seamless). זאת, בעיקר הודות לעובדה שהיא מייצרת מוצרים אלו במפעל שלה בירדן, עליה הוטלו מכסים בגובה של 20%. ניתן להעריך שמתחרותיה מייצרות את מוצריהן בעיקר במדינות המזרח הרחוק עליהן הוטלו מכסים גבוהים, דוגמת לאוס (48%), וויטנאם (46%), סרי לנקה (44%) וסין (34%).


מנגד, צריך לזכור שהחברה חשופה גם למכסים על סין, שכן היא מחזיקה בפס ייצור במדינה. בעבר, דיווחה החברה כי המכס שהטליה ארצות הברית על סין, שעמד בשעתו על 20% עשוי להקטין את רווחיותה, כשהיא צופה פגיעה של 2-3 מיליון דולר ברווח הנקי. על כן, בשלב זה מוקדם להעריך האם וכיצד המכסים החדשים ישפיעו על התוצאות של תפרון, שכאמור מצד אחד עשויה להנות מיתרון תחרותי הודות לפעילות הייצור בירדן, ומצד שני היא חשופה לפגיעה בפעילות הייצור בסין.


חברות ישראליות נוספות ירוויחו מהמהלך?

על אף שתוכנית המכסים, פוגעת באופן ישיר ביצואנים הישראליים יכול להיות שדווקא העובדה שישראל נפגעה פחות ביחס למדינות רבות בעולם תשפר את כושר התחרות של החברות המקומיות. על ישראל הוטלו מכסים של 17%, בזמן שרק מדינות מעטות כמו: בריטניה, ברזיל וטורקיה יהנו מרמת מכס נמוכה יותר - כ-10%, שזאת אגב תהיה רמת המס המינימלית, כך שיכול מאוד להיות שמעז ייצא מתוק. אם כל העולם ממוסה במיסוי גבוה יותר ויצואנים ישראלים במיסוי נמוך יותר, אז יהיה לישראל יתרון תחרותי. אך זה מורכב מאוד, במיוחד לאור חוסר הוודאות בנוגע לתגובת הנגד של אירופה, שכמובן תשפיע על מערך הכוחות. כמו כן, לא ברור איך המהלך ותגובת הנגד ישפיעו על הייצור המקומי בארה"ב שכמובן זוכה ליתרון גדול מול כל מדינה אחרת.


במילים אחרות, אם יש יצואנים ישראלים שמתחרים עם מדינות אחרות, ואין תחרות בארה"ב (של יצרן אמריקאי) הם לרוב אמורים ליהנות מהמהלך. כל תעשייה ומבנה התחרות שלה, אבל אי הוודאות מאוד גדולה וכאן נמצאת הבעיה. גם אם יהיה יתרון עתידי לייצוא הישראלי, בינתיים אי הוודאות עלולה להיות משתקת ולפגוע בביצועים בטווח הקצר.


יתרון נוסף של ישראל הוא שאם באירופה כפי שאומרים יעלו את המכסים על סחורה אמריקאית, אז ישראל הופכת להיות אטרקטיבית יותר לאירופאים - הסחורה הישראלית תתחרה בקלות יותר בשווקי אירופה. כך שאיך שלא מסתכלים על זה - ההשפעות כמובן עלולות להיות קשות למגזרים וחברות מסוימות, אבל כמכלול לא בטוח שהמכסים האלו יפגעו ביצואנים הישראלים.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    צולןי 04/04/2025 05:19
    הגב לתגובה זו
    המחירים יקפצו והצרכן האמריקאי יאלץ לצמצם קניות. הפיטורים בממשל ביחד עם כוח קניה יורד יובילו למיתון
  • 1.
    dw 03/04/2025 13:04
    הגב לתגובה זו
    מיטרוניקס הישראלית חווה תחרות בארהב מול סחורה סינית זולה לכן יכול להיות שהם יהנו ממיסי טראמפ.יכול להיות מעניין לנסות לברר איתם את הנקודה הזו אם כי סביר שאפילו המנכל לא ידע בנקודת זמן זו.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב

אלקטריאון נבחרה לפרויקט טעינה במישיגן, ארה"ב בהיקף של כ-21.8 מיליון שקל, לצד הגשת הצעה לפרויקט טעינה דו-כיווני בשטוקהולם ובמילאנו

רן קידר |
נושאים בכתבה אלקטריאון

אלקטריאון אלקטריאון -2.97%  מדווחת על זכייה בפרויקט הובלה בתחום תשתיות טעינה חכמות במישיגן. מדובר בפרויקט עירוני בהובלת משרד התחבורה של מישיגן בשווי של כ-21.8 מיליון שקל, שבמסגרתו ייפרסו מערכות טעינה דינמית, סמי-דינמית וסטטית ל-16 כלי רכב משישה ציים שונים, ביניהם ובהם רכבי הפצה של UPS ורכבי שאטל, חלוקה והפצות של חברות נוספות. 

הפרויקט כולל השקת מודל Charging-as-a-Service) CaaS) בארה"ב, שבמסגרתו אלקטריאון מספקת את תשתית הטעינה ומקבלת תשלום חודשי עבור כל רכב בתמורה לשירות. הפרויקט צפוי לשמש כבסיס להתקשרות נוספת ולהעלות לכביש רכבים נוספים (נמצאים בשימוש של חברת מוניות מהגדולות בעולם) עם מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון.

בפרויקט תחבור אלקטריאון לשותפים אסטרטגיים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם יצרנית הרכב Xos Xos 0.31%   עמה מקיימת החברה פרויקט נוסף, יצרניות חלקי הרכב Roush ו-UES וחברת DENSO, עמה מקיימת החברה פעולה מעמיק ורחב, לפיתוח מערכות טעינה אלחוטיות עבור רכבי נוסעים. כמו כן, הפרויקט יבוצע בליווי הנדסי של חברת ההנדסה המובילה Jacobs Engineering ובשיתוף עם חברת החשמל DTE energ. בנוסף הפרויקט ילווה מחקרית על ידי אוניברסיטת מישיגן ומכון המחקר Aspire. 

הפרויקט מהווה שלב שלישי ומשמעותי בפעילותה של החברה בדטרויט, וזאת לאחר פרויקט משותף עם חברת MDOT ב-2023 שעסק בהקמת הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, ופרויקט משותף עם חברת עם Xos בדטרויט, הכולל בתוכו, בין היתר, אינטגרציה של מערכות הטעינה האלחוטיות של החברה לרכבי טעינה דינמית שלהם על הכביש החשמלי שהקימה החברה בדיטרויט, וטעינה סטטית במסוף UPS. 

כיצד בנוי מודל ה-CaaS

שאלנו את החברה מספר שאלות לגבי מודל התפעול של הפרויקט במישיגן:

מהם מנגנוני התשלום הצפויים, מהן ההערכות לגבי החזר ההשקעה (IRR), ומתי החברה צופה להתחיל לייצר הכנסות מהותיות?