יצחק תשובה (שלומי יוסף)
צילום: יצחק תשובה (שלומי יוסף)

בעלי המניות אישרו: יצחק תשובה בדרך לשליטה בישראכרט

קבוצת דלק בדרך לרכישת השליטה בישראכרט תמורת 1.3 מיליארד שקל; דלק גברה על הצעת מנורה מבטחים, אך עדיין נדרש אישור בנק ישראל

אדיר בן עמי | (3)

בעלי המניות של ישראכרט הצביעו ברוב מוחץ של למעלה מ-96% בעד מכירת השליטה בחברה לקבוצת דלק בראשות יצחק תשובה. העסקה, המוערכת בכ-1.3 מיליארד שקל, תעניק לדלק 37% מהבעלות בחברת כרטיסי האשראי, לפי שווי חברה של 3.56 מיליארד שקל.


התפתחות זו מגיעה לאחר תחרות עזה מול מנורה מבטחים, שבסופו של דבר בחרה לסגת מההתמודדות. דלק, שכבר מחזיקה ב-4.9% מישראכרט, הצליחה לגבור על הצעתה המקורית של מנורה באמצעות תוספת של 200 מיליון שקל להצעה. מנורה, בניהולם של ארי קלמן וערן גריפל, החליטה שלא להיכנס למלחמת הצעות והסתפקה בפיצוי של 62 מיליון שקל על ביטול ההסכם המקורי.


למרות ההצלחה בשלב זה, הדרך להשלמת העסקה עדיין רצופה באתגרים משמעותיים. המשוכה המרכזית היא קבלת היתר שליטה מנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. למרות שדלק דיווחה על התקדמות בשיחות עם הרגולטור, העבר מלמד כי תהליך אישור כזה עשוי להיות מורכב, במיוחד לאור ההיסטוריה של תשובה בשוק ההון, הכוללת הסדרי חוב משמעותיים.


מבחינה עסקית, העסקה מציעה פוטנציאל משמעותי לקבוצת דלק. ישראכרט היא מהשחקניות המובילות בשוק כרטיסי האשראי, עם נתח שוק משמעותי בתחום העסקים הקטנים וזכויות בלעדיות על הנפקת כרטיסי אמריקן אקספרס בישראל. בנוסף, התוכניות של בנק ישראל לאפשר לחברות כרטיסי אשראי לקבל רישיון בנקאי פותחות אפשרויות צמיחה חדשות.


עם זאת, הרוכשת החדשה תצטרך להתמודד עם אתגרים משמעותיים. ביניהם, שיפור התשואה על ההון שעומדת כיום על 8%-9% בלבד, נמוך משמעותית מהמתחרים; התמודדות עם מחיקות גבוהות בתיק האשראי הצרכני; שדרוג המערכות הטכנולוגיות שנמצאות בפיגור אחרי המתחרים; וביצוע תהליכי התייעלות מול ועד עובדים חזק.


בשוק ההון מעריכים כי המחיר ששילמה דלק עבור ישראכרט גבוה יחסית, אך הפוטנציאל הטמון בחברה, במיוחד לאור האפשרות להפוך לבנק דיגיטלי בעתיד, עשוי להצדיק את ההשקעה. עם זאת, ההצלחה תלויה ביכולת של ההנהלה החדשה לבצע את השינויים הנדרשים ולהתמודד עם האתגרים הרבים העומדים בפני החברה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 20/02/2025 22:06
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה לאשר לאדם כמוהו בעלות על בנק או בדרך לבנק גוף המתעסק בכספים .את חובו באגח לא שילם או שילם במקרה הטוב כשלישבושה וחרפה אין סוף לחזירות בעולם
  • 2.
    מנהל בכיר 20/02/2025 21:36
    הגב לתגובה זו
    גנב הפנסיות קיבל תמורת שוחד את מתוה הגז שהיה צריך להיות מולאם כנגד חובו לאזרחים שאת כספם גנב.רק במדינה בה שטייניץ וביבי מקדמים התנהלות פלילית ואת השוד הגדול מאז ומעולם יתנו לחלאת האדם המתועבת הזו שליטה בגוף פיננסי.אני קורא לאזרחי המדינה לבטל כל קשר לישרכארט.
  • 1.
    יובל 20/02/2025 21:26
    הגב לתגובה זו
    שנתנו לאיש הזה שאיבד כסף של משקיעים אישור לקנות את ישראכרד.
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


בורסה עליות ירוק דגל ישראל, נוצר ע"י CHATGPTבורסה עליות ירוק דגל ישראל, נוצר ע"י CHATGPT

עברנו את הטריליון: הבנקים, הביטוח, הנדל"ן וטבע מחזיקים את ת"א 35

השווי המצטבר של מדד ת"א 35 חצה את רף הטריליון שקלים. כמעט מחצית ממנו יושב על פיננסים, כשליש על בנקים בלבד, הנדל"ן תופס כ-10%, וטבע לבדה שווה כמו סקטור שלם

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה בורסה מדד ת"א 35

השווי המצרפי של 35 החברות הגדולות בבורסה בתל אביב חצה את רף הטריליון שקלים, ועומד על כ-1.074 טריליון שקל. מדובר בסכימה פשוטה של שוויי השוק של כל החברות הכלולות במדד ת"א 35, והיא מספקת הצצה לא רק לגודל של מדד הדגל, אלא גם לאופן שבו הוא מתחלק בפועל בין סקטורים וחברות.

חשוב להדגיש כי הבדיקה מתייחסת לשווי השוק המלא של החברות, ולא לשווי הרלבנטי למדד עצמו. מדדי הבורסה מחושבים על בסיס שווי מתואם, שמושפע משיעור מניות הצפה ומוגבל ברף מקסימלי לחברה בודדת. כאן מדובר בחישוב “ברוטו”, שמטרתו להבין על מה המדד באמת יושב, ולא איך הוא משוקלל טכנית ביום מסחר נתון.

כשמסתכלים על הפילוח, התמונה ברורה למדי. חלק גדול מהשווי מרוכז במספר סקטורים ושמות כבדים, הרבה יותר מאשר בפיזור שווה בין 35 מניות.

הבנקים מחזיקים כמעט שליש מהשווי

חמשת הבנקים הגדולים הכלולים במדד – לאומי, הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט והבנק הבינלאומי – מגיעים יחד לשווי מצרפי של כ-332.5 מיליארד שקל. מדובר בכ-31% מהשווי הכולל של ת"א 35.

במונחים פשוטים, כמעט שליש מהמדד יושב על המערכת הבנקאית. המשמעות היא שכל שינוי בסביבת הריבית, רגולציה על הבנקים או שיח ציבורי על מיסוי רווחי המערכת, משפיע באופן ישיר על התנהגות המדד כולו, גם אם בשאר החברות הגדולות לא נרשמת תזוזה חריגה.