יצחק תשובה (שלומי יוסף)
צילום: יצחק תשובה (שלומי יוסף)

בעלי המניות אישרו: יצחק תשובה בדרך לשליטה בישראכרט

קבוצת דלק בדרך לרכישת השליטה בישראכרט תמורת 1.3 מיליארד שקל; דלק גברה על הצעת מנורה מבטחים, אך עדיין נדרש אישור בנק ישראל

אדיר בן עמי | (3)

בעלי המניות של ישראכרט הצביעו ברוב מוחץ של למעלה מ-96% בעד מכירת השליטה בחברה לקבוצת דלק בראשות יצחק תשובה. העסקה, המוערכת בכ-1.3 מיליארד שקל, תעניק לדלק 37% מהבעלות בחברת כרטיסי האשראי, לפי שווי חברה של 3.56 מיליארד שקל.


התפתחות זו מגיעה לאחר תחרות עזה מול מנורה מבטחים, שבסופו של דבר בחרה לסגת מההתמודדות. דלק, שכבר מחזיקה ב-4.9% מישראכרט, הצליחה לגבור על הצעתה המקורית של מנורה באמצעות תוספת של 200 מיליון שקל להצעה. מנורה, בניהולם של ארי קלמן וערן גריפל, החליטה שלא להיכנס למלחמת הצעות והסתפקה בפיצוי של 62 מיליון שקל על ביטול ההסכם המקורי.


למרות ההצלחה בשלב זה, הדרך להשלמת העסקה עדיין רצופה באתגרים משמעותיים. המשוכה המרכזית היא קבלת היתר שליטה מנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. למרות שדלק דיווחה על התקדמות בשיחות עם הרגולטור, העבר מלמד כי תהליך אישור כזה עשוי להיות מורכב, במיוחד לאור ההיסטוריה של תשובה בשוק ההון, הכוללת הסדרי חוב משמעותיים.


מבחינה עסקית, העסקה מציעה פוטנציאל משמעותי לקבוצת דלק. ישראכרט היא מהשחקניות המובילות בשוק כרטיסי האשראי, עם נתח שוק משמעותי בתחום העסקים הקטנים וזכויות בלעדיות על הנפקת כרטיסי אמריקן אקספרס בישראל. בנוסף, התוכניות של בנק ישראל לאפשר לחברות כרטיסי אשראי לקבל רישיון בנקאי פותחות אפשרויות צמיחה חדשות.


עם זאת, הרוכשת החדשה תצטרך להתמודד עם אתגרים משמעותיים. ביניהם, שיפור התשואה על ההון שעומדת כיום על 8%-9% בלבד, נמוך משמעותית מהמתחרים; התמודדות עם מחיקות גבוהות בתיק האשראי הצרכני; שדרוג המערכות הטכנולוגיות שנמצאות בפיגור אחרי המתחרים; וביצוע תהליכי התייעלות מול ועד עובדים חזק.


בשוק ההון מעריכים כי המחיר ששילמה דלק עבור ישראכרט גבוה יחסית, אך הפוטנציאל הטמון בחברה, במיוחד לאור האפשרות להפוך לבנק דיגיטלי בעתיד, עשוי להצדיק את ההשקעה. עם זאת, ההצלחה תלויה ביכולת של ההנהלה החדשה לבצע את השינויים הנדרשים ולהתמודד עם האתגרים הרבים העומדים בפני החברה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 20/02/2025 22:06
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה לאשר לאדם כמוהו בעלות על בנק או בדרך לבנק גוף המתעסק בכספים .את חובו באגח לא שילם או שילם במקרה הטוב כשלישבושה וחרפה אין סוף לחזירות בעולם
  • 2.
    מנהל בכיר 20/02/2025 21:36
    הגב לתגובה זו
    גנב הפנסיות קיבל תמורת שוחד את מתוה הגז שהיה צריך להיות מולאם כנגד חובו לאזרחים שאת כספם גנב.רק במדינה בה שטייניץ וביבי מקדמים התנהלות פלילית ואת השוד הגדול מאז ומעולם יתנו לחלאת האדם המתועבת הזו שליטה בגוף פיננסי.אני קורא לאזרחי המדינה לבטל כל קשר לישרכארט.
  • 1.
    יובל 20/02/2025 21:26
    הגב לתגובה זו
    שנתנו לאיש הזה שאיבד כסף של משקיעים אישור לקנות את ישראכרד.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים