גל פרידמן יור אקוואריוס
צילום: רמי זרנגר

אקוואריוס מגייסת 10 מיליון דולר; המניה מזנקת

החברה חתמה על הסכמי השקעה עם אליאל שליידר ואלכסנדר צ'רנילובסקי; יסייעו במימון התרחבות החברה וברישום המתוכנן למסחר בנאסד"ק; המניה מזנקת ב-35%

אביחי טדסה | (5)

חברת אקוואריוס מנועים אקוואריוס מנוע -0.61%   הכריזה על חתימת שני הסכמי השקעה משמעותיים עם המשקיעים אליאל שליידר ואלכסנדר צ'רנילובסקי, בסכום כולל של 10 מיליון דולר. ההשקעות כוללות הקצאת מניות רגילות וכתבי אופציה, ומותנות באישורים רגולטוריים ואסיפת בעלי מניות. 


שליידר ישקיע 8 מיליון דולר בשני שלבים: 3 מיליון דולר בשלב הראשון בתמורה ל-4.34 מיליון מניות ו-2.17 מיליון כתבי אופציה, ולאחר מכן, 5 מיליון דולר נוספים בתמורה ל-5.17 מיליון מניות נוספות ו-2.58 מיליון כתבי אופציה. מניותיו צפויות להוות כ-19.61% מהון המניות של החברה לאחר ההשקעה (22.55% בדילול מלא). 


צ'רנילובסקי, שכבר מחזיק ב-20.07% ממניות החברה, ישקיע 2 מיליון דולר נוספים בתמורה ל-2.9 מיליון מניות רגילות ו-1.44 מיליון כתבי אופציה. ההשקעה תחזק את החזקותיו לכ-20.91% מהחברה (23.62% בדילול מלא).


בדרך לנאסד"ק


החברה מתכננת לרשום את מניותיה למסחר בבורסת נאסד"ק בתוך 12 חודשים, במהלך שנועד להרחיב את חשיפתה לשווקים הגלובליים. כחלק מהתהליך, החברה התחייבה לפעול לאישור ההשקעות באסיפת בעלי מניות ולקבלת אישור הבורסה בתל אביב. בנוסף, החברה נמצאת במשאים ומתנים להשקעות נוספות שיכולות לתמוך בצמיחתה העתידית.


אף על פי שעדיין לא ברור מה יהיה השווי שבו אקוואריוס תנסה להירשם למסחר בנאסד"ק, ברור כי החברה נמצאת במצב פיננסי מאתגר ונזקקת למימון נוסף. נכון למחצית הראשונה של השנה, החברה שרפה 5.5 מיליון שקל ממזומניה, מה שמביא את קצב שריפת המזומנים השנתי ל-11 מיליון שקל, בעוד שבקופתה נותרו 10 מיליון שקל בלבד. אקוואריוס, שהוקמה ב-2014 על ידי גל פרידמן (יו"ר לשעבר), אריאל גורפונג (מנכ"ל), ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות), מפתחת מנוע קומפקטי לייצור חשמל במשקל של כ-10 קילוגרם. המנוע, שפועל על בסיס מנגנון בערה פנימית, מתאפיין בנצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטה מופחתת של מזהמים. החברה ממקדת את פעילותה בשני תחומים עיקריים: טלקום ורכבים חשמליים.


לאחרונה הודיעה החברה על מינויו של גל פרידמן למנכ"ל, מי ששימש בעבר כיו"ר החברה ועזב אותה לפני כשנה וחצי בעקבות חילוקי דעות, לאחר שלא הצליח להוביל למימוש הפוטנציאל שלה. בעקבות עזיבתו של המנכ"ל אריאל גורפונג, הוחלט להחזיר את פרידמן לתפקיד המוביל. המינוי נראה כהחלטה הגיונית בהתחשב בכך שפרידמן, אחד ממייסדי החברה, מכיר היטב את פעילותה ולא יזדקק לזמן רב להסתגלות, עם זאת, המהלך עורר סימני שאלה, שכן פרידמן, ששימש בעבר כדמות המרכזית בחברה, לא הצליח בעבר להביא לפריצת דרך כלכלית.



שווי השוק של החברה עומד על 73 מיליון שקל, מניית החברה עלתה ב-23% מתחילת השנה, ו-4% ב-12 החודשים האחרונים. ההון העצמי של החברה מסתכם ב-41 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    איהה 19/01/2025 18:25
    הגב לתגובה זו
    טויוטה הגדולה ירדה מפיתוח מנוע דומה מזמן לו היה מנוע עובד לאורך זמן כזה שעובד ברציפות מעל שעה ההיתי נוסע עם סבתא של על גלגלים שמחוברים לאקווריוס. בקיצור סתאם זיבולים
  • 3.
    קצת מידע 19/01/2025 12:15
    הגב לתגובה זו
    החברה מחזיקה בכ44 פטנטים רשומים בארצות הברית ומחוץ לה כ43 פטנטים נוספים נמצאים בהליכי רישום. מניות החברה נסחרות בבורסה בתל אביב מאז דצמבר 2020. בין בעלי המניות באקווריוס
  • חן 21/01/2025 19:28
    הגב לתגובה זו
    שכחת לציין שאין קשר בין פטנט על תפוח לפיתוח של תפוז...וכמו שכבר כתבו לפני הפראיירים רק מתחלפים אף אחד מהחוכמולגים שהשקיע לא קיבל חוות דעת ממומחה בתחום אז שיהיה להם בהצלחה היה עדיף לקנות ביטקווין.
  • 2.
    אחד שאכפת לו 19/01/2025 11:46
    הגב לתגובה זו
    אין מוצר ואין כלוםמנוע 6 צילינדרים סטנדרטי מרכיבים שאספו אותם לכדי מצגתלא דובים ולא יער
  • 1.
    הלך הכסף דוד 19/01/2025 11:35
    הגב לתגובה זו
    מנוע של אקווריוס הוא פרמיטיבי ולא מוגן בפטנט אנשים זורקים את הכסף לפח
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

אחד הנתונים הבולטים בדוח הוא ההמשך בשיפור יחסי היעילות של הבנקים. יחס ההוצאות להכנסות ירד ב-244 נקודות בסיס בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל, וב-120 נקודות בסיס לעומת הרבעון הקודם. ההוצאות התפעוליות ירדו ב-1% בממוצע לעומת אשתקד, כאשר לאומי בלט עם ירידה של 6% בהוצאות, הפועלים ודיסקונט היו שטוחים עד עלייה של 1%, ומזרחי-טפחות רשם עלייה של 2%.

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

לפי הנתונים, יחס ההוצאות להכנסות הממוצע של הבנקים הישראליים צפוי לעמוד על 35.4% ב-2025 ולרדת ל-34.7% ב-2026. מדובר ביחסים נמוכים משמעותית מהממוצע האירופי של כ-50% ומהממוצע האמריקאי של למעלה מ-58%. לאומי מוביל עם יחס של 28.5% בלבד ב-2025, הצפוי לרדת ל-27.7% ב-2026.

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.