גל פרידמן יור אקוואריוס
צילום: רמי זרנגר

אקוואריוס מגייסת 10 מיליון דולר; המניה מזנקת

החברה חתמה על הסכמי השקעה עם אליאל שליידר ואלכסנדר צ'רנילובסקי; יסייעו במימון התרחבות החברה וברישום המתוכנן למסחר בנאסד"ק; המניה מזנקת ב-35%

אביחי טדסה | (5)

חברת אקוואריוס מנועים אקוואריוס מנוע -3.82%   הכריזה על חתימת שני הסכמי השקעה משמעותיים עם המשקיעים אליאל שליידר ואלכסנדר צ'רנילובסקי, בסכום כולל של 10 מיליון דולר. ההשקעות כוללות הקצאת מניות רגילות וכתבי אופציה, ומותנות באישורים רגולטוריים ואסיפת בעלי מניות. 


שליידר ישקיע 8 מיליון דולר בשני שלבים: 3 מיליון דולר בשלב הראשון בתמורה ל-4.34 מיליון מניות ו-2.17 מיליון כתבי אופציה, ולאחר מכן, 5 מיליון דולר נוספים בתמורה ל-5.17 מיליון מניות נוספות ו-2.58 מיליון כתבי אופציה. מניותיו צפויות להוות כ-19.61% מהון המניות של החברה לאחר ההשקעה (22.55% בדילול מלא). 


צ'רנילובסקי, שכבר מחזיק ב-20.07% ממניות החברה, ישקיע 2 מיליון דולר נוספים בתמורה ל-2.9 מיליון מניות רגילות ו-1.44 מיליון כתבי אופציה. ההשקעה תחזק את החזקותיו לכ-20.91% מהחברה (23.62% בדילול מלא).


בדרך לנאסד"ק


החברה מתכננת לרשום את מניותיה למסחר בבורסת נאסד"ק בתוך 12 חודשים, במהלך שנועד להרחיב את חשיפתה לשווקים הגלובליים. כחלק מהתהליך, החברה התחייבה לפעול לאישור ההשקעות באסיפת בעלי מניות ולקבלת אישור הבורסה בתל אביב. בנוסף, החברה נמצאת במשאים ומתנים להשקעות נוספות שיכולות לתמוך בצמיחתה העתידית.


אף על פי שעדיין לא ברור מה יהיה השווי שבו אקוואריוס תנסה להירשם למסחר בנאסד"ק, ברור כי החברה נמצאת במצב פיננסי מאתגר ונזקקת למימון נוסף. נכון למחצית הראשונה של השנה, החברה שרפה 5.5 מיליון שקל ממזומניה, מה שמביא את קצב שריפת המזומנים השנתי ל-11 מיליון שקל, בעוד שבקופתה נותרו 10 מיליון שקל בלבד. אקוואריוס, שהוקמה ב-2014 על ידי גל פרידמן (יו"ר לשעבר), אריאל גורפונג (מנכ"ל), ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות), מפתחת מנוע קומפקטי לייצור חשמל במשקל של כ-10 קילוגרם. המנוע, שפועל על בסיס מנגנון בערה פנימית, מתאפיין בנצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטה מופחתת של מזהמים. החברה ממקדת את פעילותה בשני תחומים עיקריים: טלקום ורכבים חשמליים.


לאחרונה הודיעה החברה על מינויו של גל פרידמן למנכ"ל, מי ששימש בעבר כיו"ר החברה ועזב אותה לפני כשנה וחצי בעקבות חילוקי דעות, לאחר שלא הצליח להוביל למימוש הפוטנציאל שלה. בעקבות עזיבתו של המנכ"ל אריאל גורפונג, הוחלט להחזיר את פרידמן לתפקיד המוביל. המינוי נראה כהחלטה הגיונית בהתחשב בכך שפרידמן, אחד ממייסדי החברה, מכיר היטב את פעילותה ולא יזדקק לזמן רב להסתגלות, עם זאת, המהלך עורר סימני שאלה, שכן פרידמן, ששימש בעבר כדמות המרכזית בחברה, לא הצליח בעבר להביא לפריצת דרך כלכלית.



שווי השוק של החברה עומד על 73 מיליון שקל, מניית החברה עלתה ב-23% מתחילת השנה, ו-4% ב-12 החודשים האחרונים. ההון העצמי של החברה מסתכם ב-41 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    איהה 19/01/2025 18:25
    הגב לתגובה זו
    טויוטה הגדולה ירדה מפיתוח מנוע דומה מזמן לו היה מנוע עובד לאורך זמן כזה שעובד ברציפות מעל שעה ההיתי נוסע עם סבתא של על גלגלים שמחוברים לאקווריוס. בקיצור סתאם זיבולים
  • 3.
    קצת מידע 19/01/2025 12:15
    הגב לתגובה זו
    החברה מחזיקה בכ44 פטנטים רשומים בארצות הברית ומחוץ לה כ43 פטנטים נוספים נמצאים בהליכי רישום. מניות החברה נסחרות בבורסה בתל אביב מאז דצמבר 2020. בין בעלי המניות באקווריוס
  • חן 21/01/2025 19:28
    הגב לתגובה זו
    שכחת לציין שאין קשר בין פטנט על תפוח לפיתוח של תפוז...וכמו שכבר כתבו לפני הפראיירים רק מתחלפים אף אחד מהחוכמולגים שהשקיע לא קיבל חוות דעת ממומחה בתחום אז שיהיה להם בהצלחה היה עדיף לקנות ביטקווין.
  • 2.
    אחד שאכפת לו 19/01/2025 11:46
    הגב לתגובה זו
    אין מוצר ואין כלוםמנוע 6 צילינדרים סטנדרטי מרכיבים שאספו אותם לכדי מצגתלא דובים ולא יער
  • 1.
    הלך הכסף דוד 19/01/2025 11:35
    הגב לתגובה זו
    מנוע של אקווריוס הוא פרמיטיבי ולא מוגן בפטנט אנשים זורקים את הכסף לפח
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.