רועי ורמוס נוקד
צילום: אתר נוקד, יוסי דור

התשואות המאכזבות של קרנות הגידור

מהם ביצועי קרנות הגידור הגדולות ומי מובילה בשנה שעברה?

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה קרנות גידור


קרנות הגידור לא מספקות את הסחורה - קרנות גידור אמורות לספק תשואה עודפת. בבדיקה של השנה החולפת ושל השלוש שנים האחרונות מקבלים את מה שקיבלנו גם בבדיקות עבר - הקרנות האלו מאכזבות.


הן מאכזבות גם ביחס לבנצ'מרק. בזמן שהמדדים בבורסה עולים ב-29%, אפשר לצפות לתשואה הרבה יותר גבוה בקרנות גידור והן מאכזבות ביחס לקרנות נאמנות מנייתיות. 


בקרנות גידור משלמים הרבה יותר עמלות וגם המס גבוה יותר ולכן כשבוחנים את כל המכלול מבינים שחוץ מתדמית, אין שם בעצם ערך מוסף אמיתי. כמו בכל תחומי ההשקעות - תמיד יהיו כאלו שנמצאים מעל הבנצ'מרק ומספקים תשואות טובות וכך זה גם בקרנות גידור, אבל באופן כללי - קרנות הגידור הן אכזבה. הן מספקות תשואה בסה"כ בינונית בדמי ניהול ועלויות הרבה יותר גבוהות. 




ביצועי קרנות הגידור הגדולות


הנה קרנות הגידור הגדולות והמובילות ב-2024 וגם הן סובלות מתשואה אנמית בשלוש השנים האחרונות. 

  • ספרה יתר: התשואה השנתית ל-2024 עמדה על 47.4%, אך התשואה המצטברת של שלוש השנים האחרונות היא 17%.

  • אלפא ערך: סיימה את השנה עם תשואה של 38.4%, כאשר במצטבר השיגה בשלוש שנים 22%.


  • נוקד לונג: תשואה שנתית של 32.7%, ומצטברת של 22% בשלוש שנים.

  • נוקד אקוויטי: תשואה שנתית של 31.2% מצטברת של 31%.

  • חצבים לונג מניות: תשואה שנתית של 28.6% ומצטברת של 31.1%.

אלו תשואות מאכזבות בהינתן הציפיות ולעומת המדדים המרכזיים. בקרנות מנייתיות בדמי ניהול נמוכים יותר אפשר להשיג יותר. נזכיר כי לקרנות גידור יש יותר דרגות חופש - הן יכולות להשקיע בשיעורים שונים מאר בקרנות נאמנות, הן לא מפוקחות ולא חלות עליהן מגבלות השקעה בנכסים בודדים וכו', כך שעקרונית יש להן יכולת בסיסית לייצר תשואה טובה יותר. בפועל זה לא קורה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    RUBI 05/01/2025 18:29
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי שם שקל אצל רועי....והמבין יבין
  • 2.
    דניאל 05/01/2025 17:27
    הגב לתגובה זו
    השקעתי בקרן כזו לפני 5 שנים ויצאתי אכזבה קשה
  • 1.
    לרון 05/01/2025 10:55
    הגב לתגובה זו
    כמו שהיו פעם קרנות אופציות רעם90 וכדו ואינן עוד ויש לכך סיבהוכמו שאנליסט או באפט לא מתקרבים לאופציות
האחים ינאי, צילום: שמוליק ינאיהאחים ינאי, צילום: שמוליק ינאי
ראיון מיוחד

מנכ״ל בלייד ריינג׳ר: ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

שמוליק ינאי, בעל השליטה והמנכ״ל הטרי בבלייד ריינג׳ר, מדבר על העסקה הלוהטת: ״תחשוב על בלייד ריינג׳ר כמו נקסט ויז׳ן - אותו רעיון, אותה לוגיקה טכנולוגית״; על השווי שמגלם מזכר ההבנות עם VisionWave ״הם רואים את הפוטנציאל״, ומודה גם כי ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

מנדי הניג |

בלייד ריינג’ר בלייד ריינג'ר 0.68%   לוהטת היום, היא מזנקת בעשרות אחוזים, זה מגיע אחרי שדיווחה על מזכר הבנות למכירת מלוא פעילות סולאר דרון החברה הבת שלה שבאמצעותה פיתחה טכנולוגיית רחפנים לניקוי פאנלים סולאריים - לידי VisionWave האמריקאית, חברה קטנה יחסית בשווי של כ-190 מיליון דולר שמציגה עצמה כחברת AI ביטחונית. העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי של כ-23 מיליון דולר במניות VisionWave שזה סכום גבוה בהרבה משווי השוק של בלייד ריינג’ר כולה, שעמד על כ-15 מיליון שקל לפני פתיחת המסחר והזינוק היום.

יש הרבה סימני שאלה סביב העסקה הזאת. מי עשה את ה"שידוך" בין החברות? מה ראתה VisionWave - חברה ביטחונית קטנה (והפסדית) במוצר של בלייד ריינג’ר, עד כדי כך שהיא מוכנה לשלם עליו פרמיה כל כך גבוהה? וגם אם הם כל כך מאמינים במוצר אז למה זה קורה במניות ולא במזומן? האם זה באמת מהלך אסטרטגי אמיתי שמבוסס על פוטנציאל טכנולוגי, או בעסקת נייר כדי ״לנפח את החלום״? ובכלל האם מזכר ההבנות יבשיל להסכם מחייב?

וגם - לאן זה לוקח את בלייד ריינג’ר. חברה שאם מסתכלים על המחצית ששורפת כ-300-400 אלף שקל ברבעון, עם תזרים שלילי ואזהרת "עסק חי" - ומה הם יעשו עם המניות - יממשו מיד? 

אם ננסה למסגר את זה השוק מנסה להבין האם מדובר בפריצת דרך אמיתית או בתרגיל מתוחכם. אז ישבנו לשיחה עם שמוליק ינאי שהוא גם בעל השליטה וגם המנכ"ל הטרי של בלייד ריינג’ר הוא סיפר על איך נולדה העסקה, על האכזבה מהשוק הישראלי, חשף שהם בדרך לרישום כפול בנאסד״ק וגם התאפק מאוד לא לגלות שתיכף תצא הודעת יח״צ מהחברה VisionWave על התפתחות משמעותית וגם - איך השם ״עופר ינאי״  - ״פותח לי דלתות״

שמוליק, אנחנו רואים את בלייד ריינג’ר מזנקת היום בוא תעשה לנו סדר - מה בדיוק קרה וקורה ביניכם לבין VisionWave?

סקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייססקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייס

אין עשן בלי אש - תחזית מאכזבת לנייס, אבל יש נקודת אור

מניית נייס בקריסה - איבדה 35% מתחילת השנה, יותר מ-50% בארבע השנים האחרונות; מה יקרה כעת למניה? לא בטוח שמה שחשבתם

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נייס הנמכת תחזית

נייס נייס 1.36%  שהיתה עד לפני שנה וחצי החברה הגדולה בת"א,  איבדה 35% מתחילת השנה ו-50% בארבע השנים האחרונות. החברה מדווחת על תוצאות כספיות חלשות ברבעון השלישי של השנה, ועל תחזית מאכזבת לשנה כולה. הנהלת החברה מדברת על רווח של 12.25 דולר למניה (אמצע הטווח שבין 12.28 דולר למניה ל-12.42 דולר למניה) מתחת להערכות האנליסטים ל-12.43 דולר למניה. התחזית לא כוללת את הרכישה האחרונה בתחום ה-AI.

המשקיעים שואלים שתי שאלות חשובות - הראשונה, מה יקרה למניה? לרוב פספוס בדוחות ובעיקר בתחזית מתבטא בירידה במניה, אבל פה הירידה היתה עוד לפני הדוחות. אין עשן בלי אש - השוק הבין לאן זה הולך, ולכן בפועל, במניה הכל פתוח ותלוי בשאלה השנייה - מה תהיה התחזית לשנה הבאה ואיך ישפיע ה-AI על החברה?

חברת תוכנה צומחת במכפיל רווח נוכחי של 9 - אלו המספרים של נייס כשלשנה הבאה מדובר במכפיל רווח של 10. זה נמוך כמעט בכל קנה מידה וזה מבטא לכאורה מניה בתמחור אטרקטיבי במיוחד. אלא שזה ביטא את החששות הגדולים של השוק מאכזבה במספרים והשוק צדק. אגב, לרוב השוק צודק. השוק מתמחר גם ירידה ברווחים בשנה הבאה. השוק מתמחר תרחיש רע יחסית, כשהוא חושב שה-AI הוא איום ענק על החברה. 

החששות די ברורים ומוצדקים - נייס היא חברה שפועלת גם ב-CRM, וצ'אטים AI משנים לחלוטין את העסקים האלו, ועדיין לחברה יש פעילות רחבה, והיא מוטמעת עמוק במאות גופים. יהיה שינוי, מתרחשת מהפכת AI, אך קשה לדעת אם הפגיעה בנייס תהיה גדולה מהצמיחה ומיכולות ה-AI שהחברה מדברת עליהם. מעבר לכך, הסיכון אכן גדל מאוד, אבל הכל שאלה של מחיר - אז אל תהיו בטוחים שהמניה תרד. הכל פתוח כי המחיר לכאורה נמוך ומגלם תרחיש רע.    


ההנהלה של החברה והיח"צ  מספרים לנו על חצי הכוס המלאה - "אנו שמחים לדווח על רבעון שלישי חזק, הנובע מהמשך יישום האסטרטגיה שלנו, המתמקדת בבינה מלאכותית, ומהביצועים המצוינים שלנו בשוק" אמר סקוט ראסל, מנכ"ל נייס. ההכנסות הסתכמו ב-732 מיליון דולר, ברף העליון של טווח התחזית, כאשר ההכנסות מענן גדלו ב-13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-563 מיליון דולר. הצמיחה בהכנסות מענן נבעה מהמומנטום החזק של תחום חוויית הלקוח המבוססת בינה מלאכותית ותחום השירות העצמי, שהציגו גידול של 49% בהכנסות השנתיות החוזרות, וגידול של 43% בנטרול Cognigy, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. יכולות ה-AI נכללו בכל עסקת CX חדשה של מעל מיליון דולר בשנה, מה שממחיש את התרחבות אימוץ פתרונות ה-AI שלנו בקרב הארגונים הגדולים ביותר".