רועי ורמוס נוקד
צילום: אתר נוקד, יוסי דור

התשואות המאכזבות של קרנות הגידור

מהם ביצועי קרנות הגידור הגדולות ומי מובילה בשנה שעברה?

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה קרנות גידור


קרנות הגידור לא מספקות את הסחורה - קרנות גידור אמורות לספק תשואה עודפת. בבדיקה של השנה החולפת ושל השלוש שנים האחרונות מקבלים את מה שקיבלנו גם בבדיקות עבר - הקרנות האלו מאכזבות.


הן מאכזבות גם ביחס לבנצ'מרק. בזמן שהמדדים בבורסה עולים ב-29%, אפשר לצפות לתשואה הרבה יותר גבוה בקרנות גידור והן מאכזבות ביחס לקרנות נאמנות מנייתיות. 


בקרנות גידור משלמים הרבה יותר עמלות וגם המס גבוה יותר ולכן כשבוחנים את כל המכלול מבינים שחוץ מתדמית, אין שם בעצם ערך מוסף אמיתי. כמו בכל תחומי ההשקעות - תמיד יהיו כאלו שנמצאים מעל הבנצ'מרק ומספקים תשואות טובות וכך זה גם בקרנות גידור, אבל באופן כללי - קרנות הגידור הן אכזבה. הן מספקות תשואה בסה"כ בינונית בדמי ניהול ועלויות הרבה יותר גבוהות. 




ביצועי קרנות הגידור הגדולות


הנה קרנות הגידור הגדולות והמובילות ב-2024 וגם הן סובלות מתשואה אנמית בשלוש השנים האחרונות. 

  • ספרה יתר: התשואה השנתית ל-2024 עמדה על 47.4%, אך התשואה המצטברת של שלוש השנים האחרונות היא 17%.

  • אלפא ערך: סיימה את השנה עם תשואה של 38.4%, כאשר במצטבר השיגה בשלוש שנים 22%.


  • נוקד לונג: תשואה שנתית של 32.7%, ומצטברת של 22% בשלוש שנים.

  • נוקד אקוויטי: תשואה שנתית של 31.2% מצטברת של 31%.

  • חצבים לונג מניות: תשואה שנתית של 28.6% ומצטברת של 31.1%.

אלו תשואות מאכזבות בהינתן הציפיות ולעומת המדדים המרכזיים. בקרנות מנייתיות בדמי ניהול נמוכים יותר אפשר להשיג יותר. נזכיר כי לקרנות גידור יש יותר דרגות חופש - הן יכולות להשקיע בשיעורים שונים מאר בקרנות נאמנות, הן לא מפוקחות ולא חלות עליהן מגבלות השקעה בנכסים בודדים וכו', כך שעקרונית יש להן יכולת בסיסית לייצר תשואה טובה יותר. בפועל זה לא קורה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    RUBI 05/01/2025 18:29
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי שם שקל אצל רועי....והמבין יבין
  • 2.
    דניאל 05/01/2025 17:27
    הגב לתגובה זו
    השקעתי בקרן כזו לפני 5 שנים ויצאתי אכזבה קשה
  • 1.
    לרון 05/01/2025 10:55
    הגב לתגובה זו
    כמו שהיו פעם קרנות אופציות רעם90 וכדו ואינן עוד ויש לכך סיבהוכמו שאנליסט או באפט לא מתקרבים לאופציות
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.