איך זוכים בקאן הבא? התשובה אולי נמצאת בכלל ברחוב
צילום רחוב הוא ידידו הטוב ביותר של איש הקריאייטיב. אכן משפט מוזר. לכאורה ישנו קשר קלוש בין 2 הדברים, אם בכלל. מה לאיש היושב במשרד הממוזג, ולרחוב הישראלי החם? הרי לא קורה שם כלום, האם זה לא בזבוז זמן יקר? איך בסופו של דבר הכל מתחבר לעבודת קריאייטיב מדהימה אחת?
אנא הישארו איתי, כי בדקות הבאות אני הולך להלחים כמה תחומי חיים ולדבר בעיקר על המשאב הנדיר ביותר בחיי איש הקריאייטיב, ההשראה. כדי למצוא אותה אנחנו הופכים כל אבן בניסיון להביא מציאות אחרת, אלטרנטיבית, מקבילה לזאת הקיימת. תהליך החיפוש סיזיפי, ארוך ובלתי נמנע. אנו, כאנשי קריאייטיב רגילים לומר שאין שני למסע החיפוש עבור הפיצוח המושלם, לפעמים אפילו מתרברבים בכך ליד אלו שאינם עובדים בתחום, ברגע שהצלחנו להביא פתרון ראוי לבריף כזה או אחר.
אבל זאת גם הבעיה, מכיוון שכשההשראה אוזלת בשעות הקטנות של הלילה, נדמה שאין תהליך מחשבתי מפותח ומתוחכם מספיק כמו טכניקות הקריאייטיב המוכרות, שיכול לעזור לאספקת ההשראה הזו ואז נדמה שהיקום קורס לתוך עצמו.
תנו לי לחדש לכם, אם קצת קשה צאו לרחוב וצלמו. למה? כי הרחוב הוא המיצג הטוב ביותר למציאות שאפשר למצוא כיום, פלטפורמה של כאוס וקצב מהיר שמאלצת את מי שמחפש בה משהו אחר לשמור על דינאמיות, פיזית וקוגניטיבית. רובנו מוצאים ברחוב צינור, מעבר מנקודה אחת לשנייה, מעטים רואים בו כר להזדמנויות. אימון לאונה.
מכאן לקאן, המרחק, תאמינו או לא, יכול להתקצר מעט. כל טכניקה מוכרת מצויה ברחוב, צריך רק להביט: הגזמה, החסרה, הגברה, חיבור אלמנטים זרים יחדיו, פאנץ' או טוויסט בעלילה, הומור, תחכום, פשטות ועוד. אפילו רעיונות של 'וואט דה פאק' תוכלו למצוא כאן.
אני לא אומר שכל הנקודות משיקות בין צילום רחוב לקריאייטיב. כמובן שישנם פערים, אבל זו התחלה של מסע מחשבתי לאובד העצות שמספק יסודות בריאים לקמפיין מסקרן. 2 הפריימים שלפניכם אינם קופי פייסט אלא יותר סוג של רעיון שיכול בהחלט לחמם את גלגלי השיניים לפני שנכנסים למשרד. אני לא מזלזל חס ושלום בקמפיין החכם של חברת משחת הנעליים קיווי שגרף אריה מוזהב בקאן, שוב, רק מציין שההשראה נמצאת ברחוב, מחכה שיאספו אותה.
כמעט בכל שבוע אני מוצא את עצמי ברחוב חמוש במצלמה, הצעדה הבלתי מוסברת אחר משהו שעדיין לא ברור נגמרת לפעמים במפח נפש, הניסיון להביא שוב ושוב סיפור מנצח לא תמיד מסתיים כשידי על העליונה. הסיפור בתמונה, בדומה לקונספט של הקמפיין חייב להיות מדויק ומהודק. בצילום רחוב לפעמים הוא מגולם בתזמון נכון.
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
- Daily Mail רוכשת את הטלגרף ב-655 מיליון דולר ומשנה את מפת הכוחות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
חיבור האלמנטים שלא קשורים זה לזה מביא ליצירת סיפור חדש תוך מציאות קיימת, ללא בימוי. לא פעם עצרו אותי בהרצאה שהעברתי ושאלו אותי איך אפשר לייצר סיפור חדש כשלא משנים את הסביבה שלנו. אני עונה, "זה ממש כמו לזכות באריה מוזהב בקאן כשעל השולחן מונח בריף למודעת הארד סייל, שלנו. צריך לחפש".
לדוגמא, סיפור האהבה החדש, שנוצר לצורך העניין מחיבור של אלמנטים ארעיים כמו רוכב אופניים ופוסטר יכול להוות הרמה להנחתה לרעיון ויזואלי.
לסיכום, צילום הרחוב קרוב מתמיד והוא נגיש כמעט לכולם. צאו לצלם, זה יכול לקרות בהליכה עד תחנת האוטובוס בבוקר או בהמתנה לרכבת, אפילו עם הסמארטפון. אחכ חזרו למשרד ובדקו האם אתם זקוקים לזמן על מנת לחשוב על רעיונות חדשים או האם אתם כבר בתהליך חשיבתי כתוצאה מחיפוש מדוקדק ברחוב אחר פרטים שאט אט מתחברים לתמונה.
הנאה מהתהליך היא תנאי הכרחי להצלחתו כמובן, אם הוא נטע בכם רעיונות חדשים כדאי שתתחילו לשנן, "צילום הרחוב הוא ידידו הטוב של איש הקריאייטיב".
עומרי שומר הוא איש קריאייטיב וצלם מקצועי, זוכה פסטיבל לונדון לצילום, צלם המגזין הבינ"ל LENS MAGAZINE, מרצה בתרצה גרנות ACC בחברות וארגונים על חשיבה קריאטיבית דרך צילום רחוב.
והנה עוד כמה תמונות לסוף השבוע
- 3.צלם רחוב?! אחיינית שלי מצלמת יותר טוב ממנו (ל"ת)שומר האמיתי 28/07/2017 23:14הגב לתגובה זו
- 2.טור מעניין שיוצא מהקופסה (ל"ת)גלעד 27/07/2017 17:34הגב לתגובה זו
- 1.אחת שיודעת 27/07/2017 14:59הגב לתגובה זומעורר השראה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
