עומרי שומר
צילום: Itai Schremer
טור

איך זוכים בקאן הבא? התשובה אולי נמצאת בכלל ברחוב

הרחוב הוא המיצג הטוב ביותר למציאות שאפשר למצוא כיום, אומר איש קריאייטיב והצלם עומרי שומר, בטור מיוחד על ניסיון הפיצוח המושלם לקריאייטיב טוב
עומרי שומר | (3)
נושאים בכתבה עומרי שומר

צילום רחוב הוא ידידו הטוב ביותר של איש הקריאייטיב. אכן משפט מוזר. לכאורה ישנו קשר קלוש בין 2 הדברים, אם בכלל. מה לאיש היושב במשרד הממוזג, ולרחוב הישראלי החם? הרי לא קורה שם כלום, האם זה לא בזבוז זמן יקר? איך בסופו של דבר הכל מתחבר לעבודת קריאייטיב מדהימה אחת?

אנא הישארו איתי, כי בדקות הבאות אני הולך להלחים כמה תחומי חיים ולדבר בעיקר על המשאב הנדיר ביותר בחיי איש הקריאייטיב, ההשראה. כדי למצוא אותה אנחנו הופכים כל אבן בניסיון להביא מציאות אחרת, אלטרנטיבית, מקבילה לזאת הקיימת. תהליך החיפוש סיזיפי, ארוך ובלתי נמנע. אנו, כאנשי קריאייטיב רגילים לומר שאין שני למסע החיפוש עבור הפיצוח המושלם, לפעמים אפילו מתרברבים בכך ליד אלו שאינם עובדים בתחום, ברגע שהצלחנו להביא פתרון ראוי לבריף כזה או אחר.

אבל זאת גם הבעיה, מכיוון שכשההשראה אוזלת בשעות הקטנות של הלילה, נדמה שאין תהליך מחשבתי מפותח ומתוחכם מספיק כמו טכניקות הקריאייטיב המוכרות, שיכול לעזור לאספקת ההשראה הזו ואז נדמה שהיקום קורס לתוך עצמו.

תנו לי לחדש לכם, אם קצת קשה צאו לרחוב וצלמו. למה? כי הרחוב הוא המיצג הטוב ביותר למציאות שאפשר למצוא כיום, פלטפורמה של כאוס וקצב מהיר שמאלצת את מי שמחפש בה משהו אחר לשמור על דינאמיות, פיזית וקוגניטיבית. רובנו מוצאים ברחוב צינור, מעבר מנקודה אחת לשנייה, מעטים רואים בו כר להזדמנויות. אימון לאונה.

מכאן לקאן, המרחק, תאמינו או לא, יכול להתקצר מעט. כל טכניקה מוכרת מצויה ברחוב, צריך רק להביט: הגזמה, החסרה, הגברה, חיבור אלמנטים זרים יחדיו, פאנץ' או טוויסט בעלילה, הומור, תחכום, פשטות ועוד. אפילו רעיונות של 'וואט דה פאק' תוכלו למצוא כאן.

אני לא אומר שכל הנקודות משיקות בין צילום רחוב לקריאייטיב. כמובן שישנם פערים, אבל זו התחלה של מסע מחשבתי לאובד העצות שמספק יסודות בריאים לקמפיין מסקרן. 2 הפריימים שלפניכם אינם קופי פייסט אלא יותר סוג של רעיון שיכול בהחלט לחמם את גלגלי השיניים לפני שנכנסים למשרד. אני לא מזלזל חס ושלום בקמפיין החכם של חברת משחת הנעליים קיווי שגרף אריה מוזהב בקאן, שוב, רק מציין שההשראה נמצאת ברחוב, מחכה שיאספו אותה.  

כמעט בכל שבוע אני מוצא את עצמי ברחוב חמוש במצלמה, הצעדה הבלתי מוסברת אחר משהו שעדיין לא ברור נגמרת לפעמים במפח נפש, הניסיון להביא שוב ושוב סיפור מנצח לא תמיד מסתיים כשידי על העליונה. הסיפור בתמונה, בדומה לקונספט של הקמפיין חייב להיות מדויק ומהודק. בצילום רחוב לפעמים הוא מגולם בתזמון נכון. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

חיבור האלמנטים שלא קשורים זה לזה מביא ליצירת סיפור חדש תוך מציאות קיימת, ללא בימוי. לא פעם עצרו אותי בהרצאה שהעברתי ושאלו אותי איך אפשר לייצר סיפור חדש כשלא משנים את הסביבה שלנו. אני עונה, "זה ממש כמו לזכות באריה מוזהב בקאן כשעל השולחן מונח בריף למודעת הארד סייל, שלנו. צריך לחפש". 

לדוגמא, סיפור האהבה החדש, שנוצר לצורך העניין מחיבור של אלמנטים ארעיים כמו רוכב אופניים ופוסטר יכול להוות הרמה להנחתה לרעיון ויזואלי. 

לסיכום, צילום הרחוב קרוב מתמיד והוא נגיש כמעט לכולם. צאו לצלם, זה יכול לקרות בהליכה עד תחנת האוטובוס בבוקר או בהמתנה לרכבת, אפילו עם הסמארטפון. אחכ חזרו למשרד ובדקו האם אתם זקוקים לזמן על מנת לחשוב על רעיונות חדשים או האם אתם כבר בתהליך חשיבתי כתוצאה מחיפוש מדוקדק ברחוב אחר פרטים שאט אט מתחברים לתמונה.  

הנאה מהתהליך היא תנאי הכרחי להצלחתו כמובן, אם הוא נטע בכם רעיונות חדשים כדאי שתתחילו לשנן, "צילום הרחוב הוא ידידו הטוב של איש הקריאייטיב". 

עומרי שומר הוא איש קריאייטיב וצלם מקצועי, זוכה פסטיבל לונדון לצילום, צלם המגזין הבינ"ל LENS MAGAZINE, מרצה בתרצה גרנות ACC בחברות וארגונים על חשיבה קריאטיבית דרך צילום רחוב. 

והנה עוד כמה תמונות לסוף השבוע

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    צלם רחוב?! אחיינית שלי מצלמת יותר טוב ממנו (ל"ת)
    שומר האמיתי 28/07/2017 23:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טור מעניין שיוצא מהקופסה (ל"ת)
    גלעד 27/07/2017 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחת שיודעת 27/07/2017 14:59
    הגב לתגובה זו
    מעורר השראה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה

טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס? 

רן קידר |

הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים. 

המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים. 

פריים טיים

גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם 6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף צופים.