ניתוח קמפיין

הילדים של קסטרו: המותג מפנה מקום לפרסומת פורצת דרך

ילדי הרוק של קסטרו כבשו את אסטרטגית המיתוג עטרה בילר. "צריך אומץ לוותר על נרטיב מתחנף שמסביר וממחיש מדוע ילדים צריכים ללבוש קסטרו"
עטרה בילר | (6)

בשורה התחתונה: מדובר ביצירה יפהפיה. השיר, האנימציה וכמובן הילדים עצמם - עם קסטרו בתפקיד משני וצנוע בלבד.

יחסית לז'אנר אליו אנחנו רגילים, יש פה שבירה חדה. פריצת דרך. אנחנו רגילים לראות פרסומות מתוסרטות עלילתיות בעלות פואנטה. מטאפורות שמסמלות את תפקידו של המותג בחיי הצרכן. אולם הפרסומת לקסטרו פשוט מביאה cover של להיט בידי חבורת ילדים מוכשרים, בלי לגעת באנרגיה הטבעית שלהם.

הפרסומות אליהן הורגלנו יציגו סרט של ילד שמדבר עם פסיכולוגית כדי לקדם מותג שניצלים, ילדים שמלמדים הורים להשתמש באינטרנט, ילדים בדראמות על גבינה צהובה, ילדים בסרטון על מזגן, ילדים עם נוזל כביסה או צבע לבית, ילדים שרים בפרסומת לבנק לעסקים. ילדים שעובדים בשביל מפרסמים על פי תסריט של מחלקה קריאטיבית.

הטיזר לילדים של קסטרו שבישר את בוא ההשקה בספירה לאחור, ושהציג את שני הרובוטים המונפשים על רקע השיר I don't care I love it של איקונה פופ, לא חשף את העובדה שלא מדובר בעוד סרטון עלילתי.

ההפתעה הגיעה בדמות קליפ מוזיקאלי שאינו קשור לקסטרו וכלל אינו סוגד למותג. לא במשל ולא בנמשל אלא רק באנרגיה. גיבור הקליפ אינם אלא הילדים המוזיקאליים של ארטיק ב-cover עירני וסוחף במיוחד של שיר הכי לא קשור אבל מאד אהוב עליהם. קסטרו לוקח צעד אחורה ומתפקד בקליפ ככינור שני, לשם שינוי.

אמנם הבגדים שהילדים לובשים הם קסטרו והאנימציה קשורה למוטיבים שעל הבגדים עצמם, אבל הפרסומת מסתפקת במינון מינימליסטי של "קסטרו", בניגוד לאישיות הדרמאטית והמאד דומיננטית של המותג אליה אנחנו רגילים. קסטרו של הדוגמנים מהשורה הראשונה, קסטרו שנוהג לקחת בעלות על חיי האורבאניות הישראלית, קסטרו שסיפח את העיר תל אביב.

במקרה של מותג הילדים - קסטרו עושה מעשה חכם בכך שהוא שם בקדמת הבמה את הכשרון והספונטאניות של הצרכן, ומניח לו לנהל את הסצנה בעצמו.

נכון שמדובר בהפקה ממומנת ומשוייפת. ונכון שישנה התערבות חזקה של בימוי ועריכה, אולם כל השאר שייך למוזיקאים הצעירים עצמם. בדומה למבנה ההיררכי שמתקיים בעידן הנוכחי בין מותגים לצרכנים - הצרכן הוא יוצר התוכן, והמותג מספק את הפלטפורמה. זה מתנהל לרוב באינטרנט, אך במקרה של קסטרו ה-engagement מתחילה כבר בפרסומת עצמה, ומסמנת בכך דף חדש בשיח עם קהל היעד.

האנימציה של הרובוטים, האפרוח שמועד ונופל מהמצילתיים, הזחלים המאוהבים, היצור שנראה כאילו הגיע ממקס וארץ יצורי הפרא, ההפיפופטאמית - רקדנית שנראית קצת כמו אוליביה החזירה - והינשוף שמתיישב על הלוגו - כולם בעלי נוכחות מאופקת ולא משתלטת, ברקע, מאחורי הילדים המאד אנרגטיים במוקד הארוע.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

צריך אומץ לוותר על נרטיב מתחנף שמסביר וממחיש מדוע ילדים צריכים ללבוש קסטרו ומדוע הורים צריכים לקנות קסטרו לילדיהם. המלים של השיר, לכל מי שלא התעמק בהן, הן מילות שמשלבות נונסנס עם בוטות.

"I crashed my car into the bridge, I watched, I let it burn" זה לא בדיוק שורה של חיים נחמן ביאליק. אין במילות הישר שום מסר סמוי בהקשר של המותג קסטרו - בניגוד לאופן בו מתפקד שיר, לרוב, בפרסומות, מלבד העובדה שמדובר בלהיט היסטרי שילדים אוהבים ושקסטרו מפרגנים להם על כך.

הפרסומת עושה לי את זה כי במקום לדבר, קסטרו עושה, ומעביר את המסר "אנחנו מקשיבים לכם ומבינים מה מדליק אתכם במוזיקה. בדיוק באותו אופן - נעצב לכם בגדים".

השאלה היחידה שנותרת מטרידה בפרסומת, נוגעת למנעד קהלי היעד. ממוצע הילדים הנתפס של להקת 'ארטיק' הוא בסביבות 9-10. ילדים בני 9 שמתנהגים כ"רוקרים" עלולים להביך ילדים שהם אפילו טיפה יותר גדולים, ואילך. ילדים אוהבים להזדהות עם דמויות מבוגרות מהם ונמנעים מדמויות צעירות מהם כאשר מדבור ב-call for action.

ילדים נמנעים מתפיסה עצמית כ"קטנים" ומפתחים דימוי מבוגר יותר שמשקף את השאיפה שלהם לצמוח. קסטרו צריכים לקחת בחשבון שהם יצרו תקרת זכוכית אשר יתכן שמשרתת את מטרותיהם מבחינת טווח הגילים, אבל יתכן שלא. עליהם לזכור שאמריקן איגל, למשל, שהפכה להיות רשת אופנה לגיטימית לילדים עד גיל 17 ואפילו יותר, משתמשים בבני 20 פלוס כאייקוני הזדהות כדי למתוח את גבול הסגמנט.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    05/09/2013 17:00
    הגב לתגובה זו
    כרגיל.....
  • 5.
    שחוק 28/08/2013 12:32
    הגב לתגובה זו
    ארטיק מפיקים להם קליפים כאלו כבר שנים לאינטרנט.. חיפוש פשוט ימצא לכם עוד מלא קליפים זהים..רק יפים יותר..
  • 4.
    יו-יו 27/08/2013 17:03
    הגב לתגובה זו
    כדאי לעשות קצת שיעורי בית: ארטיק אינו "להקה" כי אם בית ספר למוסיקה.
  • 3.
    אהרון 27/08/2013 16:55
    הגב לתגובה זו
    בחורה יפה הולכת ברחוב. לוגו. בחורה יפה יפה הולכת עם בגד ים. לוגו. בחורה יפה הולכת כמו בקליפ הזה, נו שכולם ראו. לוגו. ושוב עטרה פיספסה את הסיפור שאתה אף פעם לא צעיר מכדי שימכרו אותך לקוי כלומר ט חסר נשמה ודמיון.
  • 2.
    הכי אפקטיבים כבר אמרנו (ל"ת)
    שימי 27/08/2013 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    jo garage 27/08/2013 13:08
    הגב לתגובה זו
    כן . אני עובד שם.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.