ביטוח רכב
צילום: pexels

להיות צעיר זה לא תמיד משתלם: מדריך לביטוח רכב

מה ההבדל בין ביטוח חובה לביטוח מקיף? האם נהגים צעירים משלמים יותר עבור שניהם? למה בעצם? "ביזפורטל" מסביר את כל מה שכדאי לדעת על הדבר שבלעדיו לא כדאי לזוז בכלל עם הרכב שלכם
עוזי גרסטמן |

כל מי שמחזיק רכב בישראל צריך לרכוש ביטוח חובה, אך העלות והכיסויים של הפוליסה יכולים להשתנות משמעותית בין נהג צעיר לנהג רגיל. נהגים צעירים נחשבים, במקרים רבים, סיכון מוגבר בעיני חברות הביטוח - מה שמשפיע ישירות על המחירים והכיסויים שהם מקבלים במסגרת הביטוח. המחירים של כל ביטוחי החובה נמצאיחם במגמת עלייה בשנים האחרונות, בעיקר בעקבות ריבוי המקרים של גניבות רכב, שהתגברו בעיקר על רקע המחסור הקיים בחלפים לרכב, אך בחודשים האחרונים העליות האלה התמתנו.

ביטוח רכב חובה, כשמו כן הוא, מחויב על פי חוק על כל רכב מנועי שנוסע בכבישי ישראל. הביטוח מכסה נזקי גוף שנגרמים לנהג, לנוסעים ולהולכי רגל במקרה של תאונה. הכיסוי כולל הוצאות רפואיות, פיצויים על אובדן כושר עבודה, שיקום וגם פיצויים למשפחות במקרים של פגיעה חמורה או מוות. שוק ביטוחי הרכב הוא תחרותי מאוד, ואף הפסדי עבור חברות הביטוח עצמן - אך הלקוחות הם אלה שנהנים מכך בדרך כלל.

חברות הביטוח רואות בנהגים צעירים קבוצת סיכון צילום: pexels

החשיבות בביטוח חובה ברורה – בלעדיו, לנהג אסור לנהוג ברכב. אם הוא כן עושה זאת, הרי שמדובר בעבירה פלילית שעלולה להוביל לקנסות כבדים ואפילו לשלילת רישיון.

לפי הסטטיסטיקות, נהגים צעירים מעורבים יותר בתאונות דרכים

חברות הביטוח מתייחסות אחרת לנהג צעיר לעומת נהג רגיל. נהג צעיר מוגדר בישראל כנהג מתחת לגיל 24, כשנהג חדש מוגדר כמי שנוהג פחות משנתיים - לא משנה באיזה גיל הוא. חברות הביטוח רואות נהגים אלה כקבוצה בסיכון גבוה יותר, והסיבה לכך ברורה: הסטטיסטיקות מצביעות על כך שנהגים צעירים מעורבים יותר בתאונות דרכים לעומת נהגים ותיקים. נהג חדש עשוי לשלם מחיר גבוה אף יותר עבור ביטוח, לעומת נהג צעיר.

נהגים צעירים מעורבים יותר בתאונות דרכים צילום: shutterstock

לכן פוליסת ביטוח החובה לנהג צעיר תהיה יקרה משמעותית לעומת זו של נהג רגיל. כך לדוגמה, אם נהג רגיל בן 30, עם ותק של עשר שנים של נהיגה, ישלם כ-2,000 שקל בשנה על ביטוח חובה, נהג צעיר בן 20, עם ותק של שנה אחת בלבד של נהיגה, יכול לשלם 5,000-4,000 שקל בשנה.

קיראו עוד ב"ביטוח"

ביטוח מקיף הוא ביטוח שנועד לכסות נזקים לרכב עצמו במקרה של תאונה, גניבה, שריפה או נזקים נוספים (כמו מזג אוויר קיצוני). הוא כולל גם כיסוי לנזקים שנגרמים לצד שלישי. פוליסת הביטוח המקיף אינה חובה, אך היא מומלצת מאוד - בייחוד כשמדובר בכלי רכב  יקרים או בכאלה שנרכשו במימון או ליסינג.

ביטוח מקיף לוקח בחשבון כל מיני גורמים כמו גיל הנהג, היסטוריית תאונות, סוג הרכב ושוויו. נהג צעיר, כמו בביטוח החובה, ייאלץ לשלם בפרמיות גבוהות משמעותית בביטוח המקיף, מכיוון שהוא נחשב נהג בעל סיכון גבוה יותר לגרום נזק לרכב או להיות מעורב בתאונות.

ההבדלים במחירים בין ביטוח מקיף לנהג צעיר לנהג רגיל עשויים להיות דרמטיים. כך לדוגמה, נהג רגיל עם ותק של עשר שנים וללא עבר שכולל תאונות יוכל לשלם כ-3,000 שקל בשנה עבור ביטוח מקיף, ואילו נהג צעיר בן 19, עם ותק של שנה אחת בלבד של נהיגה, יידרש לשלם בין 6,000 ל-8,000 שקל בשנה עבור אותה פוליסה.

הסיבות להבדלים בתעריפים בין נהגים חדשים לרגילים

חוסר ניסיון: נהג צעיר, עם ותק נהיגה קטן, חסר את הניסיון הדרוש להתמודדות עם מצבים מורכבים בכביש. לכן הסיכוי למעורבות שלו בתאונה גבוה יותר.

תעוזה ונטייה ללקיחת סיכונים: נהגים צעירים, בייחוד גברים, נוטים לקחת יותר סיכונים בנהיגה – בין אם זה במהירות מופרזת, חוסר שמירה על מרחק מתאים או ביצוע עבירות תנועה אחרות.

סטטיסטיקות: הנתונים מראים באופן חד משמעי שנהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים יותר מאשר נהגים ותיקים. חברות הביטוח מתמחרות את הסיכון בהתאם - מה שמוביל להעלאת הפרמיה עבור הקבוצה הזו.

סוג הרכב משפיע בצורה ישירה על עלות הביטוח - הן החובה והן המקיף. כלי רכב יקרים יותר או כלי רכב ספורטיביים בעלי מנוע חזק יהיו כרוכים בפרמיות גבוהות יותר. נהג צעיר שנוהג ברכב יוקרתי עשוי לשלם סכום גבוה אף יותר.

כך לדוגמה, נהג צעיר עם רכב יוקרתי (ב.מ.וו) עשוי לשלם 10,000 שקל ויותר עבור ביטוח מקיף לשנה, בזמן שנהג רגיל עם אותו רכב ישלם כ-6,000 שקל לשנה. לעומת זאת, כלי רכב פשוטים וזולים יותר, כמו רכבי משפחה בסיסיים, יהיו זולים יותר לביטוח, אך עדיין יישארו יקרים יותר לנהגים צעירים.

הוותק מעיד על ניסיון ועל הסבירות למעורבות בתאונות

ותק הנהיגה של הנהג הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר בקביעת הפרמיה. נהג חדש (עם פחות משנתיים על הכביש) ישלם יותר מאשר נהג ותיק יותר, גם אם הוא לא צעיר. כך לדוגמה, נהג צעיר עם ותק של שנה ישלם יותר מנהג בן 24 עם ותק של ארבע שנים, אף שהם שייכים לאותה קבוצת גיל. הוותק מעיד על ניסיון הנהיגה ועל הסבירות למעורבות בתאונות, ולכן ככל שהנהג ותיק יותר - הפרמיה שהוא נדרש לשלם תרד.

ביטוח רכב לנהג צעיר יקר באופן משמעותי מזה של נהג רגיל - הן בביטוח החובה והן בביטוח המקיף. הנהגים הצעירים, שנחשבים קבוצת סיכון גבוהה, נדרשים לשלם פרמיות גבוהות בשל הסיכוי הגדול יותר למעורבות בתאונות דרכים. עם זאת, התמחור מתחשב גם בגורמים נוספים כמו סוג הרכב, ותק הנהיגה והיסטוריית התאונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic
ראיון

הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״

מומחי ביטוח מגלים מדוע ישראל הפכה ליעד השקעה חם לענקיות הביטוח הבינלאומיות, איך הצבא יוצר את דור היזמים הטכנולוגיים, ומדוע בלי תעשיית הביטוח – כל החדשנות הטכנולוגית שאנחנו מכירים פשוט לא הייתה קיימת

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מהפכת ה-AI

בעולם שבו חדשנות טכנולוגית נעה בקצב מהיר מאי-פעם, יש תעשייה אחת שנמצאת כמעט תמיד מאחורי הקלעים, אבל בלעדיה רוב הפיתוחים הגדולים פשוט לא היו יוצאים לפועל. "בעולמות הביטוח של היום חדשנות היא המפתח", מסביר עו"ד פרד קרלינסקי שותף ויו״ר הקבוצה הגלובלית של רגולציית ביטוח ועסקאות ביטוח של גרינברג טראוריג.: "אנחנו רואים המון תנועה, במיוחד ב-AI. גם הרגולטורים וגם חברות הביטוח מנסים להבין איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך את הביטוח ליעיל יותר - הן מנקודת המבט של הלקוח והן בחקירות הונאה. העתיד בתחום הזה מצוין״.

הקשר בין ביטוח לבין טכנולוגיה אינו אינטואיטיבי כמו באזורים כמו סטארט אפ או בינה מלאכותית, אבל מתברר שהוא עמוק מאוד. קרלינסקי מחדד: "אם חושבים על זה באמת - שום דבר לא קורה בעולם הזה בלי ביטוח. רכב, בריאות, כל דבר שזז. הביטוח הוא זה שמאפשר לדברים לקרות״. לדבריו, החדשנות שמגיעה כיום מתוך התעשייה הזו ״מדהימה״, ומאפשרת לשחקנים חדשים להיווצר: ״בלי ביטוח ייעודי, Airbnb לא הייתה קיימת. גם Uber לא הייתה יכולה לפעול. אלה רק דוגמאות, אבל הן מבהירות איך החדשנות בביטוח הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר". 


עו״ד פרד קרלינסקי. קרדיט: גרינברג טראוריג

אחת הזירות המרכזיות שמניעות את השינוי היא בינה מלאכותית. לטענת קרלינסקי, הביטוח נמצא בעיצומה של מהפכה: ״יש הרבה תנועה והרבה התרגשות בתחום. AI יהפוך את הביטוח לנגיש יותר לאנשים ולחברות, וכל הצד של הסייבר - ישראל כבר מובילה עולמית שם״. תחום הסייבר, לדוגמה, הפך לאחד ממנועי החדשנות החשובים בענף. הגידול באיומי סייבר גלובליים, יחד עם ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות AI, מייצר דרישה לפתרונות ביטוח מורכבים - וישראל ניצבת במרכז. ההסבר נמצא במפגש בין כוח אדם טכנולוגי איכותי לבין צורך ביטוחי גובר. הוא מוסיף כי חברות זרות ״מגיעות לישראל כי הן מחפשות הזדמנויות. הן רוצות לשתף פעולה עם חברות ישראליות שיכולות לתת להן יתרון טכנולוגי. כאן אתה מקבל את הערך של חדשנות״.

החדשנות לא מתרחשת רק ברמת הטכנולוגיה: עו"ד ג'ואי שבות, שותף מנהל של המשרד בתל אביב בפירמת גרינברג טראוריג (GT), רואה אותה דווקא בפתרון בעיות עסקיות: ״יש גם סוג אחר של חדשנות, איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לפתור בעיות שלא מקבלות מענה בדרך כלל. לדוגמה, חברות החלו להשתמש ב-AI לתהליכי מיזוגים ורכישות״. אך לא מדובר רק בתהליכים פיננסיים. אחד השינויים המעניינים שג'ואי מצביע עליו נמצא דווקא במבנה המוצרים הביטוחיים: ״אנחנו רואים מוצרים חדשים בתחום הקצאת סיכונים. חברות הביטוח יוצאות לשוק עם מוצרים שמאפשרים לנהל סיכון טוב יותר. וגם בתחום הנדל״ן - נכסים יכולים להיות מבוטחים לפי ערכם. זה מעניק למשקיעים ביטחון: גם אם הפסידו כסף, הם יודעים שלא יפסידו מעבר לסכום מסוים״. נראה כי מדובר על פתרונות שמאפשרים לעולם ההשקעות להתנהל בצורה יציבה יותר. נדל"ן, שנחשב לתחום עם לא מעט סיכונים - מקבל כיום מעטפת ביטוחית שמגינה על משקיעים ופותחת את השוק לשחקנים רחבים יותר.