עוד לפני וויז: זינוק של 56% בגיוסים של חברות סייבר ישראליות
למרות המלחמה הגיוסים לחברות הסייבר הישראליות נמשכו והיגעו לסכום של 3.79 מיליארד דולר; ממוצע הגיוס לעסקה בסייבר הישראלי עמד על 32.67 מיליון דולר
במהלך השנה החולפת (2024) חל זינוק של 56% בגיוסי הון של חברות סייבר ישראליות, שהגיעו ל-3.79 מיליארד דולר. הנתונים, אותם מפרסמים היום סייברטק גלובל ו-IVC, מגיעים יום אחד בלבד אחרי עסקת הענק לרכישת חברת הסייבר הישראלית וויז בידי ענקית הטכנולוגיה גוגל תמורת סכום עתק של 32 מיליארד דולר.
על פי הנתונים, המתפרסמים לקראת כנס "סייברטק גלובל תל-אביב" שיערך בשבוע הבא (24-26.3), בשנת 2024 ממוצע הגיוס לעסקה בסייבר הישראלי עמד על 32.67 מיליון דולר. כאשר בוחנים את החלוקה לפי סבבי גיוס, נראה שבסבב Seed בוצעו 58 עסקאות ב-2024 – עלייה של 9.5% לעומת השנה שקדמה לה. נתון זה מעיד על גידול בכניסת חברות חדשות לתחום. בסבב הגיוסA בוצעו 23 עסקאות, מה שמהווה ירידה של כ-21% לעומת 2023. ייתכן שזהו סימן לאתגרים או להאטה במעבר לשלב הגיוס הבא. בסבב B בוצעו 14 עסקאות בלבד המציינות ירידה משמעותית של כ-36%, ומצביעות על קושי בגיוסי ביניים. לעומת זאת, בסבב הגיוס C בוצעו 7 עסקאות, כלומר עלייה של 40% - נתון המעיד על המשך התפתחות חברות מבוססות יותר. בסבבי גיוס מתקדמים (D והלאה) בוצעו 14 עסקאות ב-2024 – גם כן עלייה של כ-40%, המעידה על בשלות חברות ותיקות אשר ממשיכות להתבסס.
סכומי האקזיטים של חברות סייבר ישראליות ב-2024 הסתכמו ב-4.39 מיליארד דולר, ירידה של כ-37% לעומת 2023, אז הסכום עמד על 7.1 מיליארד דולר. זאת למרות עלייה קלה במספר האקזיטים לעומת 2023, מ-24 ל-26 אקזיטים. רוב מוחלט של האקזיטים היה בעסקאות M&A (עלייה של 8% לעומת השנה שקדמה), ורק אקזיט אחד היה בהנפקה (IPO), עלייה קלה מהשנה שעברה בה לא היו הנפקות בכלל.\
- ה-AI והסייבר עוד רחוקים ממיצוי: על כנס NEXT 2026
- imper.ai, הנלחמת בהתחזות באמצעות AI, השלימה סבב גיוס של 28 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון להיום, ישנן 546 חברות סייבר פעילות – עלייה מ-522 חברות ב-2023. רובן בשלבי הכנסות ראשונות (300 חברות), והשאר בשלבי מחקר ופיתוח (115
חברות), חברות צמיחה (הכנסות של 10 מיליון דולר בשנה או יותר – 100 חברות), וסיד (31 חברות). רוב מוחלט של חברות הסייבר מתמקד בתחום התוכנה (94%). ריבוי חברות קטנות בתחום (28% מהחברות, עד 10 עובדים) – מעיד על אופי יזמי בולט בתחום, לצד אתגרים במעבר לשלב הגדילה.
מייסד סייברטק, עמיר רפפורט: "הסייבר ממשיך למשוך את רוב ההשקעות הזרות בישראל ולהיות הקטר האמיתי של ההייטק. זאת משום שמדובר בתחום היחיד שבו ישראל היא מעצמה עולמית אמיתית ולא "רק" שחקן חשוב. מספר חברות הסייבר בישראל שני רק לארצות-הברית. העוצמה הזאת תמשיך להצמיח כאן טכנולוגיית סייבר מובילה גם בשנים הבאות. סייברטק יצאה לדרך במקום הנכון ובזמן הנכון – בתל-אביב בשנת 2014 – ובזכות כך מהווה נקודת מפגש מרכזית לצמרת הסייבר בישראל ובעולם כולו, וכן מעניקה במה לחדשנות פורצת דרך באירוע הבין-לאומי הגדול בישראל, ומאירועי הסייבר הגדולים בעולם".

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל
בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח
האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"
מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה.
בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ
חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה.
לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”. עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.
