האקר פריצה אונליין סייבר האקרים פריצה מחשבים הייטק אבטחת מידע
צילום: Istock

איך האקרים משתמשים ב-AI?

גם האקרים - ׳פצחנים׳ בעברית - למדו להשתמש בכלי החדש והפופולארי, אלא שהוא הופך את הפרקטיקות שלהם למסוכנות יותר. מנגד, הוא דורש מחברות הסייבר להתאים את עצמן למציאות חדשה. אז איך האקרים ממנפים את הכח של AI?

חיים בן הקון |

אם השתמשתם בוויז לאחרונה, או שיש לכם מתתקן שגיאות כתיב אוטומטי במחשב או בסלולר, או אם יצא לכם להשתמש בצ׳אט בוט דוגמת ChatGPT או קלוד, אז השתמשתם ב-AI. הטכנולוגעה הזו נמצאת בכל מקום והיא פופולארית מתמיד. אלא שמי שלא שכחו להצטרף למסיבה בזמן הם ההאקרים, שלמדו לנצל ולמנף את הכח המחשובי החדש לצורכי פשיעה בסייבר. 

איך עובד AI, וכיצד הוא משרת האקרים? 


 מה זה AI?


AI הוא מונח רחב המתייחס למדע של הדמיית אינטליגנציה אנושית במכונות במטרה לאפשר להן לחשוב כמונו ולחקות את הפעולות שלנו. הדבר מאפשר למכונות AI לבצע משימות שבעבר רק בני אדם יכלו להתמודד. עבור מספר מסויים של  משימות, AI עשוי אפילו לעלות על בני אדם. משימות כגון מחשוב כמות אדירה של פרמטרים, הרחבת הסקייל של תקיפות סייבר הן טיפה הןרק דוגמאות לתחומים בהם AI מתעלה על בני אדם. מחשבי AI רבים מנסים לחשב את הדרך הטובה ביותר להשיג תוצאה או לפתור בעיה כלשהי. הם בדרך כלל עושים זאת על ידי ניתוח כמויות אדירות של נתוני אימון ולאחר מכן מציאת דפוסים בנתונים השאילתה שדומים לדפוסי עבר עליהם אומנו.


 כיצד AI מועיל לאבטחת סייבר בינה מלאכותית 


ה-AI מעצב מחדש כמעט כל תעשייה - ואבטחת סייבר אינה יוצאת דופן במובן הזה, שלא לומר שהיא מהתעשיות שיותר מושפעות מבינה מלאכותית. דוח מחקר של מורגן סטנלי העריך כי השוק העולמי למוצרי אבטחת סייבר מבוססי בינה מלאכותית עמד על כ-15 מיליארד דולר בשנת 2021, והוא יזנק לכ-135 מיליארד דולר עד 2030. ארגוני אבטחת סייבר מסתמכים יותר ויותר על AI בשילוב עם כלים מסורתיים יותר כמו הגנת אנטי-וירוס, מניעת אובדן נתונים, זיהוי הונאה, ניהול זהויות וגישה, זיהוי פריצות, ניהול סיכונים ותחומי אבטחה מרכזיים אחרים.


 בגלל האופי של בינה מלאכותית, שיכולה לנתח כמויות עצומות של נתונים בו זמנית ולמצוא דפוסים, בינה מלאכותית מתאימה באופן ייחודי למשימות כגון: זיהוי התקפות בפועל בצורה מדויקת יותר מבני אדם, יצירת פחות תוצאות חיוביות שגויות ותעדוף תגובות על סמך הסיכונים בעולם האמיתי שלהם; זיהוי וסימון של סוג הודעות דוא"ל והודעות חשודות המשרתות לעתים קרובות במבצעי פישינג; הדמיית התקפות ׳הנדסה חברתית׳, המסייעות לצוותי אבטחה לזהות נקודות תורפה פוטנציאליות לפני שפושעי סייבר מנצלים אותן. הנדסה חברתית היא פרקטיקה בה פושעי סייבר משתמשים כדי לשכנע את הקורבן שלהם כי התהליך כולו, שבמהלכו הם מווסרים מידע רגיש שעשוי לשמש את הפושעים - לגיטימי לחלוטין; ניתוח כמויות עצומות של נתונים הקשורים לאירועי סייבר במהירות, כך שצוותי אבטחת מידע יכולים לפעול במהירות כדי להכיל את האיום.


 בנוסף, ל-AI יש פוטנציאל להיות כלי שמשבש את כללי המשחק בבדיקות חדירה. בדיקת חדירה היא בדיקה במהלכה צוותי אבטחת סייבר מנסים למצוא חולשות בתוכנה באופן שבו פושעי סייבר היו עושים זאת כדי לזהות את החולשה לפני שהיא מנוצלת. על ידי פיתוח כלי בינה מלאכותית למיקוד הטכנולוגיה שלהם, ארגונים יוכלו לזהות טוב יותר את החולשות שלהם לפני שהאקרים יוכלו לנצל אותן בזדון. קיום המודיעין הזה יספק לארגוני אבטחת סייבר יתרון משמעותי במניעת התקפות עתידיות. עצירת פשעי סייבר לפני שהם מתרחשים לא רק תעזור להגן על הנתונים של אנשים וחברות, אלא גם תפחית את עלויות ה-IT לעסקים.


 איך האקרים מנצלים לרעה AI 


למרבה הצער, פושעי סייבר הם חסרי רחמים ובעלי תושייה - ׳טרוריסטים׳ אם תרצו. בואו נסתכל על כמה דרכים שבהן הם משתמשים ב-AI לטובתם ביצוע מזימתם:


 תוכניות הנדסה חברתית: אלה הן כאמור תוכניות שמסתמכות על מניפולציה פסיכולוגית של הקורבן כדי לגרום לו לחשוף מידע רגיש או לעשות טעויות אבטחה אחרות. הם כוללים מגוון רחב של קטגוריות של פעילויות הונאה, לרבות הונאות פישינג, והונאות דוא"ל שונות. בינה מלאכותית מאפשרת לפושעי סייבר לבצע אוטומציה של רבים מהתהליכים המשמשים בהתקפות הנדסיות חברתיות, כגון ניסוח של מסרים אישיים במייל או בווצאפ, באופן מתוחכם ויעיל יותר כדי לשטות בקורבנות. המשמעות היא שפושעי סייבר יכולים לייצר נפח גדול יותר של התקפות בפחות זמן - ולחוות אחוזי הצלחה גבוהים יותר.


 פריצת סיסמאות: פושעי סייבר מנצלים AI כדי לשפר את האלגוריתמים המשמשים אותם לפענוח סיסמאות. האלגוריתמים המשופרים מספקים ניחושי סיסמה מהירים ומדויקים יותר, מה שמאפשר להאקרים להיות יעילים ומהירים יותר. זה עשוי להוביל לדגש גדול עוד יותר מצד חברות אבטחת הסייבר על פריצת סיסמאות על ידי פושעי סייבר. 

קיראו עוד ב"BizTech"


 דיפ פייק: סוג זה של הונאה ממנף את היכולת של AI לתפעל בקלות תוכן חזותי או אודיו ולגרום לו להיראות לגיטימי. זה כולל שימוש באודיו ווידאו מזויפים כדי להתחזות לאדם אחר. לאחר מכן ניתן להפיץ את התוכן המזוייף באופן נרחב באינטרנט תוך שניות - כולל בפלטפורמות מדיה חברתית משפיעות - כדי ליצור לחץ, פחד או בלבול בקרב אלו שצורכים אותו.


 הרעלת נתונים: האקרים "מרעילים" או משנים את נתוני האימון המשמשים אלגוריתם AI לשם למידה, כדי להשפיע על ההחלטות שהוא מקבל בסופו של דבר. האלגוריתם מוזן במידע מטעה, וקלט גרוע מוביל לפלט גרוע. בנוסף, הרעלת נתונים יכולה להיות קשה ולוקח זמן לזהות אותה. עד שיתגלה, הנזק עלול להיות חמור. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עובדים בהייטק ערב
צילום: דאלי

מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה

ההייטק הישראלי צומח בלי לגייס עובדים - ה-AI החליף את הג'וניורים ומה השלב הבא?, על התחומים הצומחים ועל התחומים שנמצאים בסיכון

אדיר בן עמי |

ההייטק לא קורס - הוא פשוט כבר לא צריך אתכם

בחודשים האחרונים מתרבים הדיווחים על התקררות בשוק העבודה בהייטק המקומי. מדברים על קיפאון, מדברים אפילו על ירידה בכמות העובדים. אין ירידה בכמות העובדים. התמונה אומנם מורכבת, אבל אין דרמה אמיתית. ההייטק הישראלי לא נמצא בנסיגה, אלא בעיצומו של שינוי מבני עמוק, שמתרחש במקביל בכל מוקדי הטכנולוגיה בעולם.

נכון לסוף 2025, מספר המועסקים בהייטק בישראל נע סביב 410 אלף עובדים - רמה דומה מאוד לשנה הקודמת, ואף עלייה צנועה. זו אינה ירידה, אלא האטה בקצב הצמיחה. האטה שמגיעה לאחר יותר מעשור של גידול מהיר שנתפס כמובן מאליו. במובן הזה, הנתון החריג אינו ירידה במספר העובדים, אלא העובדה שההייטק כבר לא מגדיל מצבת כוח אדם בקצב משמעותי מאוד כפי שהורגלנו בעבר.

הגורם המרכזי לשינוי אינו משבר כלכלי, אלא חדירה מואצת של כלי בינה מלאכותית לתהליכי עבודה. על פי הערכות גורמים בתעשייה, בין 7,000 ל-10,000 משרות - בעיקר משרות ג'וניור ותפקידי ביניים, הוחלפו או צומצמו באמצעות אוטומציה ו-AI. משימות שבעבר דרשו צוותים של מפתחים צעירים מבוצעות כיום באמצעות קוד גנרטיבי, מערכות אוטומטיות וכלי פיתוח חכמים.

חברות ענק כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון, סיילספורס ואחרות פיטרו עובדים לא בשל ירידה בפעילות, אלא כחלק מהתייעלות מבנית ומעבר למודלים המסתמכים על AI. גם בישראל, ההייטק לא צריך פחות עבודה - אלא פחות עובדים בתפקידים מסוימים. עם זאת, בהחלט יש "חשיבה מחדש" ושינוי מודל עסקי אמיתי בחברות תוכנה שמאוימות על ידי ה-AI. קל היום לפתח תוכנה ופתרון אפליקטיביים וזה מעמיד את החברות האלו בסיכון גדול ובאיום גדול. חברות כמו נייס, מאנדיי וויקס נפגעו בבורסה ואכזבו את המשקיעים בדוחות האחרונים, והשאלה מה יהיה קדימה. ההנהלות של החברות האלו מדברות על התעצמות והתחזקות, אבל וול סטריט סקפטית. 


ממספרים לערך

ההייטק עובר ממודל עתיר כוח אדם למודל עתיר תפוקה, שבו השאלה המרכזית אינה כמה עובדים יש לחברה, אלא כמה ערך מייצר כל עובד. מערכות אוטומציה ופלטפורמות פיתוח חכמות מאפשרים לצוותים קטנים לייצר תפוקות שבעבר דרשו מחלקות שלמות. משימות תכנות, בדיקות, תיעוד, אנליזה ואפילו ניהול תהליכים מבוצעות היום במהירות גבוהה פי כמה ובפחות ידיים. התוצאה: חברות ממשיכות לגדול בהכנסות, במוצר ובחדירה לשווקים, בלי להגדיל את מצבת כוח האדם בהתאם.

שלוש מחברות המחקר, קרדיט: ניקי וספטהל, Linus Seemann, איל רגבשלוש מחברות המחקר, קרדיט: ניקי וספטהל, Linus Seemann, איל רגב

ההייטק הישראלי גדל באירופה: מעל 30 אלף עובדים וצמיחה שנתית של 4.8%

לפי מחקר מקיף על השנים 2022–2025, חברות הייטק ישראליות רואות באירופה שוק אסטרטגי משלים לארה"ב: מחקר של EIT Hub Israel, Planven ו-KPMG מראה כי חברות טכנולוגיה ישראליות מעמיקות פעילות באיחוד האירופי, מקימות מרכזי מו"פ ושירותים, ומתבססות בעיקר בגרמניה, ספרד וצרפת, לצד התרחבות במזרח אירופה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה הייטק

חברות הטכנולוגיה הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה, ולא כפתרון משני לשוק האמריקאי אלא כיעד אסטרטגי בפני עצמו. מחקר מקיף של EIT Hub Israel, קרן ההון-סיכון Planven ופירמת הייעוץ KPMG מעלה כי בשלוש השנים האחרונות מועסקים כיום למעלה מ-30 אלף עובדים אירופים בחברות טכנולוגיה ישראליות, עם קצב צמיחה שנתי ממוצע של 4.8% במספר המועסקים.

הנתונים האלו מעניינים במיוחד אחרי המסקנות כי ההייטק הישראלי צומח אבל בלי לגייס עובדים. ה-AI החליף את הג'וניורים והחברות מתמקדות בהשבחה במקום בגיוס - מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה

לפי המחקר, מרבית החברות הישראליות בחרו למקם את פעילותן במדינות האיחוד האירופי, כאשר גרמניה, ספרד וצרפת משמשות מוקדי חדשנות מרכזיים. במקביל, נרשמת התחזקות ברורה של מרכז ומזרח אירופה, עם מדינות כמו פולין, רומניה וצ'כיה המשמשות בסיסים תפעוליים חסכוניים למרכזי הנדסה ושירותים משותפים. גם ליטא, בולגריה ורומניה מוזכרות כמדינות שבהן מוקמים מרכזי שירות גדולים המעסיקים מאות עובדים, ויוצרים ריכוזי תעסוקה משמעותיים.

כ-40% מכוח האדם מועסק במחלקות מו"פ, נתון שמדגיש את מיקוד החברות בחדשנות גם מחוץ לישראל. מחלקות המכירות ושירות הלקוחות מהוות את הרכיב השני בגודלו, ומשקפות אסטרטגיה של חדירה לשווקים גלובליים ולא רק פעילות פיתוחית.

"הנתונים מצביעים על נוכחות משמעותית של האקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי באירופה", אומרת דינה פסקא-רז, שותפה וראש מערך טכנולוגיה ב-KPMG ישראל. "אם כי אופי הפעילות וסוג החברות שונה מהתבנית המוכרת של סטרטאפ צעיר שפונה תחילה לשוק האמריקאי: רוב ברור (60%) מהחברות הישראליות הפועלות באירופה הן חברות בוגרות (בנות 8-12 שנה), עם מודלים עסקיים מוכחים ונוכחות של דמויות מפתח בכירות יחסית באירופה. על אף האתגרים הגיאופוליטיים והסנטימנט לו היינו עדים בפרט בשנתיים האחרונות, קיימת סינרגיה טבעית בין החוזקות הישראליות ב-AI, סייבר, רובוטיקה ו-Defense לבין מבנה הכלכלות האירופאיות המובילות וסדר העדיפויות האירופי החדש. יש לקוות שסיום המלחמה יפתח את הדלת להטמעה של טכנולוגיות ישראליות פורצות דרך ולשיתופי פעולה אסטרטגיים חדשים ומשמעותיים".