דגל איראן אירן
צילום: Istock

צבא איראן - מה הוא באמת שווה?

הצבא האיראני אולי משתמש בטכנולוגיה מיושנת, אך הצבא הוא לא העיקר, אלא משמרות המהפכה, שלהם יכולות אסטרטגיות בתחום הטילים והכטב"מים
דור עצמון | (19)
נושאים בכתבה איראן כלכלה

אירועי הלילה האחרון יירשמו בספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל ורבים בעולם יילמדו עליה וממנה. מנגד, באיראן יספרו לכם שגם הם ירשמו את האירועים הללו בספרי ההיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית אך בפעול הם לא יעשו כן - למה? כי התבוסה שנחלה איראן הייתה כל כך מפוארת עד כדי שאי אפשר להסתיר זאת.

הפסיכולוגיה של איראן משדרת לתושביה ולשלוחיה במזרח התיכון מסרים בדבר הצלחתם של משמרות המהפכה שלראשונה בהיסטוריה תקפו את ישראל משטחם ולא באמצעות ארגוני הפרוקסי שלה שפועלים ממדינה שלישית. אלו מהללים את המתקפה בה שוגרו לעבר ישראל למעלה מ-200 כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים כנקמה על חיסול מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה בסוריה לפני כשבועיים, חיסול עליו ישראל מעולם לא לקחה אחריות באופן רשמי. המתקפה נכשלה לאחר שמערכות היירוט של חיל האוויר בסיוע מטוסים ומערכות של מדינות שכנות כמו ירדן וגם נוכחות של מדינות הקואליציה בהן ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת סייעו ליירוט המתקפה וזכו להצלחה של 99%.

עצם כך שאיראן משתמשת בלוחמה פסיכולוגית במשך שנים רבות יכול אולי להסביר את ההכרה שלה בעובדה כי היא אינה מסוגלת להתמודד צבאית עם כוחות הקואליציה ובראשה ארה"ב אשר מעמידה נוכחות צבאית גדולה במזרח התיכון הכוללת מספר נושאות מטוסים, ספינות טילים, מערכות גילוי ובסיסים מרכזיים עם למעלה מ-30,000 חיילים באזור. מעבר לכך, איראן, שנתונה כבר מספר שנים תחת סנקציות של המערב בשל אי עמידתה בתנאי המערב לפרויקט הגרעין שהיא מקדמת, מנועה בשל כך מלהצטייד ביכולות צבאיות מתקדמות. כתוצאה מכך היא נושאת את פניה בעיקר לרוסיה על מנת לרכוש מהאחרונה מערכות יירוט, מטוסים, תחמושת ועוד.

אין להוריד מערכן של הטכנולוגיות הרוסיות ויכולות הטילים שהיא מפתחת אך יש לזכור שהן אינן מתקרבות ליכולות המערביות של ארה"ב ובמקביל שרוסיה נמצאת תחת סנקציות בעצמה לאור המלחמה שפתחה לפני כשנתיים באוקראינה.

המגבלות הקשות שמוטלות על המשטר האיראני מצד רוב מדינות העולם, ובעיקר מצד אלו המפותחות, גרמו לכך שצבא איראן מאופיין לרוב ביכולות די מיושנות ונטולות טכנולוגיות מתקדמות. גם הגודל אינו קובע - כשם שצבא רוסיה גדול מ=פי כמה וכמה מונים מצבא אוקראינה, מצליחים האוקראינים להתמודד מול הדב הרוסי שצורה מרשימה. כך גם צבא איראן שמונה על פי ההערכות כ-1.2 מיליון חיילים כולל מילואים, לא יצליח להינות מהיתרון המספרי שלו וזאת לאור העובדה כי הוא בחיסרון טכנולוגי אל מול הצבאות המודרניים של ארה"ב וישראל - ולראייה יכולות היירוט המרשימות שהוצגו בליל אמש.

תקציב הביטחון של איראן נאמד בכ-22 מיליארד דולר בשנה, זאת לעומת כמעט 800 מיליארד דולר של ארה"ב. תקציב הביטחון של ישראל הוא קצת גבוה יותר מזה של איראן ונאמד בכ-27 מיליארד דולר, אך בהתחשב כמובן הגודל הצבאות, ישראל ניצבת ביתרון משמעותי. לאיראנים יש כ-2,750 טנקים לעומת כמעט 4,000 טנקים של צה"ל מדגמי המרכבה השונים. בהקשר זה יובהר כי הטנקים של איראן הם ברובם המוחץ טנקים סובייטים מיושנים.

גם חיל האוויר של איראן סובל מהתיישנות קשה למרות גודלו המספרי על זה של חיל האוויר הישראלי. המטוס החדש ביותר שלהם כבר חצה את גיל ה-30, ובדומה לטנקים, גם רוב חיל האוויר האיראני מצויד במטוסים סובייטים מיושנים להבדיל ממטוסי ה-F-35 וה-F-16 הישראליים.

קיראו עוד ב"גלובל"

התמונה די ברורה. צבא איראן, על אף גודלו המספרי, סובל מהתיישנות חמורה וטכנולוגיות מיושנות. עם זאת, אין להקל באיראנים ראש לאור הרכישות המסיביות שהם מבצעים מרוסיה אשר מצליחה לפתח מערכות ירי ויירוט המסוגלות לאתגר את המערכות האמריקאיות המערביות. עם זאת, היתרון המערבי ברור לכולם, גם לאיראנים, והם מודעים היטב לנחיתותם.

אלא שלדברי ד"ר רז צימט, חוקר בכיר במכון למחקרי בטחון לאומי, ה-INSS, לעובדה שהצבא האיראני מיושן, נשק אמריקאי משנות ה-70, אין הרבה משמעות. "זאת מאחר שהגורם הצבאי האיכותי באיראן הוא לא הצבא הסדיר אלא משמרות המהפכה", אומר צימט, "וזרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה מתבסס על היכולות האסטרטגיות בתחום הטילים והכטב"מים, שמפצים במידה מסוימת על החולשה הקונבנציונלית בתחום המטוסים וכוחות היבשה. כך שבשורה התחתונה כשבוחנים את העוצמה הצבאית האיראנית, לא נכון להסתכל על הצבא הסדיר אלא על משמרות המהפכה ולהבין שהאיראנים מנסים, ובמידה מסוימת של הצלחה לכפות על חולשתם הקונבנציונלית באמצעות פיתוח ושדרוג מתמשכים של יכולות הטילים והכטב"מים".

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    טנקים לא רלוונטים לשני הצדדים בגלל המרחק (ל"ת)
    dudu 26/06/2024 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רמי 05/05/2024 19:43
    הגב לתגובה זו
    מתחילים את המתקפה עם טילים בליסטיים שמגיעים תוך 10 דקות ובהפתעה.
  • 12.
    טנקים? מה הקשר טנקים? מי יסע 5000 ק''מ עם טנק (ל"ת)
    חגחלס 16/04/2024 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ישראל בן יהושע 15/04/2024 21:25
    הגב לתגובה זו
    כבר מהמלחמה הארורה הזאת
  • 10.
    ************* 15/04/2024 14:03
    הגב לתגובה זו
    להשמיד אותם עד עפר מה משנה כמה צבא ?אסור לתת להם להרים ראש בכלל לא בשביל אף אחד מהמרצחים שהם מיצגים ובטח לא למרצחים ארורים כמוהם
  • 9.
    יוסי 15/04/2024 02:45
    הגב לתגובה זו
    הכל למטרת הרתעה הם עלו עלינו. ושיהיה להם רא נפץ גרעיני להם יש ביצים לנו אין מי אמר לא יזרקו כמה על הדרך.
  • 8.
    לנו יש צבא של פנסיות בלי תקציב. (ל"ת)
    שי.ע 14/04/2024 22:02
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    את האירנים צריך להשמיד. נקודה. (ל"ת)
    14/04/2024 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יעקב 14/04/2024 20:35
    הגב לתגובה זו
    כדאי שהכתב יערוך כתבות דומות לגבי צבא החמס וצבא החיזבלה אז אולי נוכל להבין מה קרה לנו ומה קורה לנו מאז השביעי באוקטובר
  • 5.
    א. 14/04/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
    לאיראן אין צורך בצבא מתקדם, והיא מצליחה לקדם יפה מאוד (מבחינתה) את המדיניות והאינטרסים שלה באמצעות שלוחיה במזה"ת, כולל גרירת ישראל למלחמת התשה מדממת, וקידום תוכנית הגרעין
  • 4.
    תמים 14/04/2024 19:26
    הגב לתגובה זו
    בפעם הבא אירן תקוף עם 3,000 טילים וכתב"מים. מה ישראל תעשה אז ???
  • ************* 15/04/2024 14:06
    הגב לתגובה זו
    ב'ה אמן
  • מסעוד 14/04/2024 23:19
    הגב לתגובה זו
    ישראל יכולה תוך שעות לחסל את תחנות הכוח את הנמלים את מערכות המים ושדות התעופה כך שאירן מכירה היטב את היכולות הללו ולכן לא תעיז.
  • ישראלי 14/04/2024 21:48
    הגב לתגובה זו
    פשוט
  • ************* 15/04/2024 14:04
    מה שייך אם אין לך משהו יותר חכם לכתוב על תכתוב בכלל
  • 3.
    ברור 14/04/2024 18:50
    הגב לתגובה זו
    אפשר לקפל פה את הבסטה
  • 2.
    כלכלנית בצהל.בת 43.מחר םורשת עם 19000 שח פנסיה מתוקה (ל"ת)
    אורית 14/04/2024 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    י 14/04/2024 18:07
    הגב לתגובה זו
    המרחק הוא גדול מדי. משווים דברים שלא רלוונטים בכלל
  • באותו היום שהכתב החליט לבטל ולזלזל באומץ האיראני (ל"ת)
    שי 14/04/2024 19:22
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.