צוקרברג
צילום: טוויטר

מחר זה קורה: הרשת החדשה של אינסטגרם תצליח להתחרות בטוויטר?

מחר בערב תשיק מטא את Threads הרשת החברתית שלה שנועדה להתחרות בטוויטר אשר עוברת טלטלה בימים אלו בעקבות ההחלטה להגביל את כמות הציוצים בהם משתמשים יכולים לצפות; האם המהלך יצליח?
איתן גרסטנפלד |

מחר (יום ה') צפויה חברת מטא להשיק את הרשת החברתית החדשה שלה שנועדה להתחרות בטוויטר. ברקע, החלטת טוויטר לחסום את כמות הציוצים בהם יכולים המשתמשים לצפות, והעזיבה של מפרסמים את הפלטפורמה בשל שורה של שינויים תחת הבעלים החדש, אילון מאסק.

מחר בערב (17:00 שעון ישראל) זה יקרה: מטא, חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, את Threads הרשת החברתית החדשה שלה שנועדה להתחרות עם טוויטר. זאת על רקע החיפוש של משתמשי טוויטר אחר פלטפורמה אלטרנטיבית לאור ההגבלות שהוטלו באופן זמני על מספר הציוצים בהם יכולים לצפות המשתמשים. ברקע העובדה שהאלטרנטיבות האחרות לרשת הוותיקה, לא הצליחו למלא ביעילות את הפער בשוק. כך למשל מסטודון (Mastodon), התקשתה עד כה לשכנע משתמשים להסתגל לעיצוב השונה שלה, ואילו בלוסקיי (Blusky), של מנכ"ל טוויטר היוצא, הגבילה את כמות המשתמשים תוך שהיא מותירה מיליונים ברשימת ההמתנה שלה.

מטא לעומת זאת לא צפויה להתמודד עם האתגרים הללו, שכן לחברה שבבעלות מארק צוקרברג, רקורד מוכח של שכפול תכונות מפתח מיריבים. כך לדוגמא, השיקו באינסטגרם את פורמט הווידאו הקצר Reels, שעזר להם להפחית את האיום ממצד TikTok, שבבעלות ByteDance הסינית. כמו כן, למטא יתרון גם בכל הקשור לבסיס המשתמשים, עם יותר משני מיליארד משתמשי אינסטגרם פעילים חודשיים, בהשוואה ל-363.7 מיליון המשתמשים החודשיים של טוויטר.

תצליח להתחרות בטוויטר

כעת השאלה הגדולה היא כיצד מטא מתכננת לייצר רווחים  מהפלטפורמה. מיריבתה בטוויטר. מאז רכישת טוויטר בידי מאססק חוותה החברה ירידת ערך  על רקע האטה בשוק הפרסום, ושורה של החלטות שנויות במחלוקות שהטרידו  חלק מהלקוחות המסחריים. בשיאה רשמה טוויטר הכנסות של 5.08 מיליארד דולר במהלך שנת 2021, לפני ההשתלטות של מאסק. בשנה שעברה, אמר מאסק כי טוויטר בדרך להניב הכנסות של כ-3 מיליארד דולר בלבד בשנת 2023.

מי שתקווה לנגוס בהכנסות היא מטא שעשויה למשוך מפרסמים מאוכזבים מטוויטר ולהרוויח מהתאוששות עתידית בשוק הפרסום. על פי ההערכות, כדי ש-Threads תצליח באמת להמריא, היא תצטרך להביא את משתמשי הטוויטר ה"כבדים". מחקר שנערך בשנה שעברה בארצות הברית על ידי Pew Research מצא, ש-25% מהמשתמשים המובילים לפי נפח הציוצים הפיקו כ-97% מכלל הציוצים ברשת.

בכל אופן, למרות ואלי דווקא בגלל הצעדים האחרונים, מאסק לא מתכוון לוותר בקלות על הדומיננטיות של טוויטר בתחום. "תודה לאל שהם מנוהלים בצורה כל כך שפויה", הגיב מאסק ביום שני בתגובה לציוץ על התוכניות של מטא, כהתרסה על דברים שנאמרו עליו בעבר על ידי מנהלי מטא. הוא גם בחר לצייץ מחדש תמונות אשר מפנות את תשומת הלב לנתונים שאפליקציית Threads עשויה לאסוף על משתמשים, בהתבסס על הרישום שלה בחנות האפליקציות של אפל (Apple Store). זה אמנם מסתמן כרגע הנכון עבור מטא, להכות בטוויטר של מאסק, אבל אי אפשר לצפות שזה ילך בקלות.

התחברות דרך האינסטגרם 

בינתיים בחנות האפליקציות של אפל הופיע התיאור קצרצר הבא: "שרשורים הם המקום שבו קהילות מתכנסות כדי לדון על כל דבר הנושאים הבוערים כיום, ומה שיהיה מחר. לא משנה במה אתה מתעניין, תוכל לעקוב ולהתחבר ישירות ליוצרים האהובים עליך, שאוהבים את אותם הדברים. או לחלופין לבנות קהל עוקבים נאמן משלך כדי לחלוק את הרעיונות, הדעות והיצירתיות שלך עם העולם".

קיראו עוד ב"BizTech"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".

אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייבאלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייב

רשות החדשנות משיקה שלוש תכניות דגל בהיקף של 180 מיליון שקל

שלושת המאגדים החדשים בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, מציבים את ישראל בלב זירת המחקר והפיתוח העולמית בתחומי איכות הסביבה, טכנולוגיות חישה וחומרה מתקדמת. מדובר ביוזמות רחבות-היקף שיחברו בין תעשייה, ממשלה ואקדמיה - ובהן חברות ענק כמו אנבידיה, רפאל, אלביט והתעשייה האווירית, לצד מכון ויצמן, מכון וולקני והאוניברסיטה העברית

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רשות החדשנות

רשות החדשנות הודיעה על השקת שלוש תכניות דגל בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, במסגרת מאגדי מחקר יישומי שנועדו להעניק לתעשייה הישראלית יתרון תחרותי וליצור אימפקט כלכלי וסביבתי משמעותי. שלושת המאגדים - Green Soil, DiamondSEMI IL ו-NDT - ממוקדים בליבת החדשנות הישראלית: טכנולוגיות סביבתיות, רכיבי חומרה מתקדמים ומדע החומרים.

ד"ר אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, מסביר כי "שלושת מאגדי הדגל החדשים שאישרנו הם ביטוי עוצמתי ליכולת של ישראל לקחת את המדע והידע המצטבר באקדמיה ולהפוך אותו למנועי צמיחה כלכליים ותעשייתיים אמיתיים. הם מדגימים את העומק והבשלות של החדשנות הישראלית: מההתמודדות עם אתגרי הסביבה והאקלים דרך פיתוח רכיבים מבוססי יהלום שיכולים לשנות את תעשיית המוליכים למחצה ועד טכנולוגיות חישה ובדיקה מתקדמות שמציבות את ישראל בלב המהפכה התעשייתית הבאה".

"המאגדים האלה מראים איך השקעה ממשלתית חכמה, ממוקדת וארוכת טווח יכולה להצמיח ידע חדש, ליצור יתרון טכנולוגי ולבנות תשתיות של מצוינות שישרתו את הכלכלה הישראלית לשנים רבות קדימה. זהו בדיוק השילוב הייחודי של מדע, תעשייה וחזון שמבדיל את ישראל משאר העולם ומאפשר לה להיות לא רק מעצמת סטארט-אפים, אלא מעצמת עומק טכנולוגי גלובלית".

"האתגר האמיתי שלנו כיום הוא להמשיך לייצר חדשנות שמבוססת על ערך אמיתי - על מדע, על תעשייה ועל יכולת יישומית. זהו השלב בהתפתחות של ההייטק הישראלי - המעבר מהמהירות אל העומק, מהמוצר הבודד אל תשתיות שמעצבות את העתיד".

שלושת מאגדי הדגל: טיהור קרקעות, רכיבי מוליכים למחצה מבוססי יהלומים וטכנולוגיות בדיקה

Green Soil היא תכנית לפיתוח טכנולוגיות ביולוגיות לטיהור קרקעות ומי תהום מזיהומים קשים, בהם PFAS (תרכובות כימיות עמידות), חומרי נפץ ודלקים. הפיתוח מבוסס על שימוש בחיידקים ובמרכיבים ביולוגיים מותאמים לפירוק מזהמים בשטח עצמו ובעומק הקרקע, תוך שילוב שיטות החדרה וניטור מתקדמות. התכנית מאגדת 10 חברות ו-16 קבוצות מחקר ובהן אלביט, נטפים, בז"ן, נצר השרון ומכון וולקני, וצפויה לפתוח לשוק הישראלי והעולמי הזדמנויות בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים.