לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע ירידות השערים בסוף השבוע האחרון. האנליסטים מעבירים את תשומת הלב מהפלישה הרוסית לאוקראינה, אל עבר נתוני המאקרו החזקים של השבוע האחרון. הם מדגישים, כי על אף העוצמה שהמשק האמריקאי מפגין, הסיכונים עדיין משמעותיים.
עונת הדוחות נמשכת
עונת הדוחות אמנם מתקרבת לסיומה, אך שורה של חברות טרם פרסמו את תוצאותיהן. השבוע יפרסמו:
ביום ב' - LIFEMD INC ROVER GROUP
יום ג' - BUMBLE INC FIGS 13.7% ATERIAN
יום ד' - CHILDREN'S PLACE RETAIL SPIRE INC
יום ה' - JD.COM ORACLE CORP
יום ו' - PLX PHARMA INC
בגזרת הישראליות:
ביום שני ידווחו איתוראן סול ג'ל דריו הלת' גמידה סל בריינסטורם
ביום שלישי ידווחו אנטרה ביו אינספייר
ביום רביעי ידווחו פוורפליט (US) ננו דיימנשן צים
גם אם לא תהיה מלחמה, לא צפוי "ראלי" בשוק המניות
בפתח השבוע, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מצביע על כך שהנתונים הכלכליים משתפרים, אבל במקביל גם הסיכונים גדלו. לדבריו, הנתונים הכלכליים האחרונים בארה"ב היו בסה"כ די טובים: לפי ספר הבז', הגדרת הצמיחה עלתה מ"Modest pace" בדוח שהתפרסם באמצע ינואר ל-"Modest to moderate" בדוח האחרון. כמו כן, הזמנות מוצרי בני קיימא עלו על התחזית, במיוחד ממשיכות לגדול הזמנות מוצרי השקעה ע"י המגזר העסק. לבסוף, מדד מנהל הרכש בתעשייה היה גבוה מהתחזית.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
בנוסף, גם נתוני שוק העבודה היו טובים מאוד עם קרוב ל-1.2 מיליון משרות שנוצרו מתחילת השנה, הרבה מעל התחזיות. שיעור האבטלה ירד מ-4.0% ל-3.8%. אם המצב הכלכלי לא יורע בעקבות האירועים האחרונים, שיעור האבטלה עשוי לרדת הרבה מתחת לרמות שפל שהיו בעבר). השכר הממוצע אומנם לא עלה בחודש פברואר בניגוד לציפיות, אך זאת בעיקר בגלל שמתווספות הרבה מאוד משרות ברמות שכר נמוכות יחסית. במקביל, השכר של העובדים הזוטרים יותר (Nonsupervisory) צומח בקצב גבוה משמעותית מאשר השכר הממוצע במשק בניגוד לדפוס שהיה בעבר.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
אך מנגד, למרות הנתונים הכלכליים הטובים המתפרסמים, האירועים האחרונים מעלים חשש שהתמונה עלולה להשתנות בחודשים הקרובים. הסיכונים לצמיחה התגברו. ראשית, החרפת סיכון האינפלציה והשפעתו על הצמיחה. שנית, השפעת הרעה בתנאים הפיננסיים על הפעילות הכלכלית. ולבסף, הריסון המוניטארי, והעלייה בסיכון הגיאופוליטי על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה.
דריכות לקראת -פלישה אפשרית של רוסיה לאוקראינה
על אף המערכה בין רוסיה לאורקאינה ובעלות בריתה, רונן מנחם הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מסמן את דוח התעסוקה לחודש פברואר של ארה"ב, כבעלת חשיבות ביחס להעלאת הריבית הראשונה של הפד'. הוא מפנה זרקור לשכר לשעת עבודה, שלראשונה לאחר חודשים ארוכים נותר ללא שינוי, לאחר שעלה 0.6% בחודש ינואר (הנתון עודכן כלפי מטה מ-0.7%).
לדבריו, בעוד עוצמת התעסוקה הפתיעה לטובה, סעיף השכר החשוב הפתיע דווקא כלפי מטה, תוך דריכה במקום בחודש פברואר ועדכונים כלפי מטה לנתוני החודשים ינואר ודצמבר. לפי רוב ההערכות, עלייתו המהירה של השכר היא אחת הסיבות העיקריות לעליית סביבת האינפלציה בארה"ב– האינפלציה בפועל והציפיות לה. לכן, "אם החודשים הבאים יצביעו אף הם על בלימת עליית השכר, תהיינה לכך השלכות מסיגות על ציפיות האינפלציה. הבנק הפדראלי, שבד בבד עוקב אחר השלכות ההידרדרות הצבאית על כלכלת העולם וסנטימנט המשקיעים, יתקשה להתעלם מכך".
השפעות המלחמה באוקראינה על הכלכלה המערבית - לא משמעותית
לבסוף, אי אפשר בלי המלחמה באוקראינה, אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות שההשפעות של המלחמה באוקראינה על הכלכלה המערבית היא לא משמעותית.
לפי תפיסתו, אין ספק שעליית מחירי האנרגיה והסחורות החקלאיות היא משמעותית אך ההשפעה שלה על הכלכלה המערבית ובוודאי שעל רווחיות הפירמות היא הרבה פחות. "קודם כל, עוד לפני במלחמה באוקראינה האינפלציה ברחבי העולם הרימה את ראשה כך שתוספת ממוצעת של כ-0.5% לאינפלציה (באירופה יותר, בארה"ב פחות) כתוצאה מעליות המחירים היא לא קריטית במובן של שינוי המדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזיים. נכון, כל עשירית אחוז של אינפלציה שוחקת את כוח הקנייה של הצרכנים אבל לרגע לא טענו שהמלחמה לא תגרום להאטה מסוימת אלא רק שהיא לא מצדיקה ירידות חדות ברווחיות הפירמות. עד כמה עליית מחיר הדלק תגרום לצרכן הישראלי לצמצם את רכישות הביגוד והנעלה שלו? עד כמה זה ישפיע על שוק הנדל"ן? על הבנקים? כנראה שלא יותר מדי.
בנוסף, כמו בכל אירוע, ישנם סקטורים שעשויים להרוויח ממה שקורה כמו סקטור האנרגיה, הטכנולוגיה והתקשורת ואולי אף נדל"ן למגורים (תלוי בהיקף הפליטים שהמדינה תקלוט). לכן, אנו עדיין מעריכים שללא תרחישי קיצון (תקלה בתחנת כוח גרעינית כתוצאה מלחימה סביבה זה בהחלט תרחיש קיצון) ההשפעה על הכלכלות במערב באה לידי ביטוי בעיקר דרך עליית מחירי הסחורות והשפעה זו אינה משמעותית מספיק כדי להוביל לירידה מתמשכת בשוקי המניות".
לעומת זאת, "אם נסתכל לרגע על הכלכלות שאינן מערביות הרי שפה התמונה לגמרי שונה. מדינות רבות תלויות לא רק בגז והנפט הרוסי אלא בעיקר בחיטה שמגיעה מאוקראינה ורוסיה. טורקיה, מצרים טוניסיה ומדינות אפריקאיות כמו ניגריה וקניה הן יבואניות החיטה הגדולות מאוקראינה ורוסיה והן בהחלט בבעיה. במשקים מתעוררים ההשפעה של מחירי הסחורות החקלאיות על האינפלציה הרבה יותר משמעותית מאשר במשקים מפותחים (גם משקל סעיף המזון גבוה יותר וגם החלק של הסחורות עצמן בתמחור מוצרי המזון הסופיים). לכן, העובדה שמדד מחירי המזון של האו"ם חזר לראשונה לרמה בו שהה בשלהי 2010 מעוררת דאגה ממהומות ומרי אזרחי בדומה לאלו שהיו בתקופת האביב הערבי".
- 4.סוקרטס 06/03/2022 18:01הגב לתגובה זועוד אינטרסנט שלא שווה אפילו שקל.
- 3.פראיירים לא מתים 06/03/2022 17:41הגב לתגובה זוחבורת קשקשנים שבכל ניתוח שלהם המסקנה היחידי שתיקנו מניות.
- 2.לאיתן 06/03/2022 16:33הגב לתגובה זוהעולם כמעט/או לגמרי..הרי הבורסות ה"זולות" תעלינה!! תמימות אמרנו? לא?? אז תמימות !!!!!
- 1.ציון קובסי 06/03/2022 16:21הגב לתגובה זואי אפשר לחיות בהכחשה, תגיעה סופר אינצפציה שתגרור העלת ריבית וירידות בשוק ההון
- כשיש אינפלציה הכל עולה, גם המניות!! (ל"ת)arye 07/03/2022 02:05הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
