גוגל ופייסבוק השתלטו על שוק הפרסום בעולם; כמה מפסידה ישראל?
השתלטות על שוק הפרסום, הימנעות מתשלום מסים מקומיים ופגיעה בתעשייה המקומית. לא מעט גורמים יחתמו בלב שלם על המשפט הפותח, בכל הנוגע לכוחם של תאגידי האינטרנט הענקיים מטא ( FACEBOOK ), אלפבית ( GOOGLE ), AMAZON ואחרים.
תאגידי המדיה הגלובליים כבשו את שוק הפרסום העולמי, וכמובן שגם את המקומי. מנתונים של חברת ייעוץ ומחקר המדיה Ebiquity הבריטית, שפורסמו באתר DIGIDAY, עולה כי 74 סנט מכל דולר שהלך לפרסום בשוק הדיגיטל בעולם, זרם ב-2021 לכיסיהם של שלושה תאגידי האינטרנט הענקיים מטא (פייסבוק), אלפבית (גוגל) ואמזון. לגבי כלל שוק הפרסום, עולה כי 47 סנט מכל דולר שהושקה בכל סוגי הפרסום בעולם, מגיע לאותם שלושה אתרים.
זינוק מרשים בהכנסות מפרסום בקורונה
שלוש הפלטפורמות רשמו גידול מרשים ביחס לשנה שלפני כן, השנה בה פרצה הקורונה לחיינו. באותה שנה, 67% מהוצאות הפרסום בדיגיטל הלכו אליהן, ו-39% מכלל הפרסום בעולם.
מנהל המוצר הראשי ב-Ebiquity, רובן שרורס, אומר כי שוק הפרסומות המקוונות צומח בכ-3% בשנה, קצב איטי יותר מקצב האינפלציה בעולם, כך שבפועל השוק עבור החברות שעוסקות בפרסום - ואינן פייסבוק, גוגל ואמזון - דווקא קטן באופן ריאלי.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות המצטברות מפרסום בעולם ברבעון הרביעי של 2021, עמדו על 75.3 מיליארד דולר, לעומת 56.9 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ואולם, נתח גדול מאותם 75.3 מיליארד, הולך למודעות חיפוש. ובמספרים: מודעות החיפוש הכניסו 43.4 מיליארד דולר בשלושת החודשים האחרונים של השנה החולפת.
גוגל למשל הכניסה ברבעון הרביעי של 2021 כ-43.3 מיליארד דולר מ"חיפוש ואחרים", זינוק של 36% ביחס לרבעון האחרון של 2020. ההכנסות של יוטיוב, חברה בת של גוגל, עמדו על 8.6 מיליארד דולר ברבעון האחרון, זינוק של 25%. כעת גם מתברר כי הכנסותיה של אמזון מפרסום עמדו בשנה החולפת על 31 מיליארד דולר. עד כה ההכנסות מפרסום הוגדרו על ידי החברה כ"אחר", ולראשונה הדבר מיוחס לתחום הפרסום.
פייסבוק מרוויחה, אבל קצת פחות (בגלל אפל)
בשל שינוי מדיניות הפרטיות של חברת אפל, פייסבוק עשויה לספוג הפסד הכנסות של כ-10 מיליארד דולר בשנה. הרשת החברתית של מארק צוקרברג עושה את רווחיה בעזרת פילוח של משתמשי הרשתות והאפליקציות שברשותה והתאמתם למפרסמים. לשם כך עליה לצבור כמה שיותר מידע שיאפשר פילוח מדויק של המשתמשים, ומכירת הידע המותאם למפרסמים. ההחלטה של אפל מונעת מפייסבוק חלק גדול מהמידע אותו הייתה רגילה לקבל, והיה אחד הגורמים לדוחות הלא טובים שפרסמה החברה. ההחלטה של אפל גם הובילה לקריסה במניות פייסבוק בשבוע שעבר ביותר מ-22%.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
ברבעון האחרון הרוויחה פייסבוק 33.7 מיליארד דולר, מעל לציפיות האנליסטים. הגידול בהכנסות מפרסומות עשוי לגדול בשיעורים דו-ספרתיים גבוהים למרות מדיניות הפרטיות של אפל. סמנכ"לית התפעול של מטא, שריל סנדברג, אמרה בשיחה עם אנליסטים כי "בטווח הקצר נשיק כלי מדידה חדשים כדי לעזור לעסקים להמשיך למדוד קמפיינים באמצעות רשת המודעות SK של אפל, API ומדידת האירועים המצטברים של מטא ומודל ההמרה... בטווח הארוך יותר, נפתח טכנולוגיה משפרת פרטיות כדי לעזור למזער את כמות המידע האישי שאנו לומדים ממנו ומשתמשים בו. המשתמש יוכל לעשות שימוש ביותר מידע ונתונים אנונימיים, ואנחנו עדיין נוכל להציג מודעות רלוונטיות".
המיליארדים שפייסבוק וגוגל מכניסות בישראל
בישראל הנתונים אינם שונים בצורה דרסטית. גורמים בשוק העריכו כי הפרסום אצל הענקיות פייסבוק וגוגל עומד על כ-80% מסך הוצאות הפרסום בדיגיטל. השאר מתחלק בין ynet, וואלה, mako ושאר האתרים והשירותים האינטרנטיים. על פי נתוני יפעת בקרת פרסום על עוגת הפרסום ב-2020 (עוגת הפרסום ל-2021 טרם פורסמה, א"כ), עולה כי חלקו של הפרסום בדיגיטל עומד על 43.5% מכלל ההוצאות לפרסום בישראל, שעמדו על כ-4.1 מיליארד שקל באותה שנה.
כך יוצא שהפרסום בדיגיטל גרף באותה שנה כמעט 1.8 מיליארד שקל, מהם 1.4 מיליארד נכנסו לכיסים העמוקים של ענקיות האינטרנט הגלובליות. ב-2019 העריכו במשרד האוצר כי מיסוי שתי החברות יכניס לקופת המדינה כמיליארד שקל בשנה, כלומר שהנתונים של יפעת בקרת פרסום אפילו נמוכים יותר, וגוגל ופייסבוק מכניסות כאן סכומים גבוהים יותר.
חברות בינלאומיות הפועלות בישראל נדרשו עד כה לשלם מס רווחי הון על פעילות הפיתוח שלהן אך לא על הרווח האמיתי המדווח בחו"ל, כלומר רק על פעילות המחקר והפיתוח המתבצעת בישראל. מאחר והמרכז הישראלי איננו מניב על פניו רווח, מייצרות החברות ורשות המסים רווח מלאכותי כאחוז מסום מתוך כלל הוצאות החברה על מרכז הפיתוח המקומי, כ-10%. מה שאומר, שהן לא משלמות לפי ההכנסות על סך 1.4 מיליארד שקל בשנה (לפייסבוק וגוגל יחדיו, א"כ), אלא כמה עשרות מיליוני שקלים בודדים.
בעוד שגורם ברשות המסים אמר ל"ביז מדיה" כי המדינה גובה מאותם תאגידים מס כנדרש, הרי שעו"ד גיא אופיר, שמנהל מלחמה מול אותן ענקיות לתשלום מס בהתאם להכנסותיהן בישראל, מגחך. "ברגע שאתה מוכוון לשוק הישראלי, ברגע שאתה סולק כרטיסי אשראי ישראלים מקומיים, מנהל מערכת PR, שיווק ופרסום, אתה בונה את כל הפאזל הזה בישראל, נמצא בישראל, לכן אתה צריך לשלם מס בישראל. כל שנה שעוברת אנחנו מאבדים שני מיליארד שקל כי רשות המסים לא יכולה לגבות מעבר לשבע שנים אחורה. כל שנה שעובדי רשות המסים מתמזמזים, אנחנו מאבדים מיליארדים".
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
