ביטקוין מטבע דיגיטלי
צילום: Istock

אפשר גם אחרת: אלטרנטיבות השקעה בביטקוין

תודה למנכ״ל טסלה, המטבע הדיגיטלי שובר את שיא כל הזמנים, חברות הביטקוין מזנקות בעשרות אחוזים: ללא ארנק דיגיטלי, סיסמאות ואובדן מיליוני דולרים, החברות שבאמצעותן ניתן להיחשף לביטקוין מבלי להחזיק את המטבע
אור צרפתי | (3)

ענקית הרכב החשמלי טסלה (סימול:TSLA) של האיש העשיר בעולם אילון מאסק, דיווחה כי רכשה ביטקוין בלא פחות מ-1.5 מיליארד דולר, אך הבשורה האמיתית היא שהחברה תאפשר ללקוחות לרכוש את מכוניותיה באמצעות מטבע הבלוקצ'יין, (לכתבה המלאה). המהלך הוא WIN-WIN עבור טסלה ומאסק, הבשורה בלבד החזירה חיים למטבע והקפיצה את הביטקוין אל שיא כל הזמנים, הערב החברה הרוויחה מעל 200 מיליון דולר. מלבד ההשקעה הספקולטיבית, המהלך פותח אפשרות נוספות לאנשים המעוניינים להשקיע בביטקוין- בעלות על מניות טסלה, ובכך מחזיר חיים גם אל המניה. 

 

עם פתיחת השנה, קבע הביטקוין את שיאו האחרון, אז עמד על כ-42 אלף דולר והספיק לצנוח אל רמה של כ-30 אלף דולר. מאז הביטקוין מדשדש, יתכן בגלל שהדולר מראה מגמה דומה- האמונה במטבע או הבריחה מהדולר? מה מניע את הביטקוין. עוד יתכן שסיפורי ה-״כמעט מיליונרים״, אותם אנשים שהפסידו מיליוני דולרים בגלל איבוד סיסמה או דיסק און קי, חשפו עוד צד בטכנולוגיה שנמצאת בתחילת דרכה.  אולי זאת מערכת חכמה, בעלת ערך ופורצת דרך אך נמצאת בחיתוליה ובשלב של עקומת למידה. 

 

תהליך רכישת המטבע הדיגיטלי הוא פשוט, עם זאת דורש רכישת ״ארנק דיגיטלי״ ופתיחת חשבון אצל חברות חלפנות למטבעות דיגיטליים, ולא פחות חשוב אחריות אישית. אך יש גם דרכים נוספות להשקעה בביטקוין (לא זירות מסחר), GBTC למשל, תעודת הסל העוקבת אחר מחיר הביטקוין ובעלת הקורלציה הגבוהה ביותר עם המטבע הדיגיטלי. ניתן להשקיע גם בחברות כמו טסלה , אשר חשופות לביטקוין, כלומר בעלות מתאם חיובי עם המטבע. החברות הללו לרוב ביצעו השקעה מאסיבית במטבע או בעלות פעילות קשורה כמו כרייה, סחר ועוד. 

 

Silvergate Capital (סימול:SI)

בנק המתמקד בתעשיית המטבעות הדיגטליים. נכון לרבעון הרביעי לשנת 2020, החברה הודיעה כי היא מחזיקה בפיקדונות מטבעות דיגיטליים  בשווי כ-5 מיליארד דולר- בעיקר ביטקוין. יחד עם זאת, המניה הספיקה לזנק כ-110% מתחילת 2021, וסה״כ כ-800% מתחילת שנת 2022. 

 

Microstrategy (סימול:MSTR)

מיקרו מספקת שירותי ענן, תוכנות סלולריות ובעיקר בינה עסקית. החברה הייתה מבין הראשונות שהצהירו על רכישת ביטקוין בהיקף משמעותי ככלי לגידור הדולר, ולכן מזוהה עם המטבע, אך לחברה ששווה כ-9 מיליארד דולר פעילות עסקית משמעותית מלבד ההשקעה בביטקוין. באוגוסט רכשה החברה ביטקוין בהיקף של כ-250 מיליון דולר, ומאז המשיכה לרכוש וכעת מחזיקה 71,079 מטבעות. נכון למחיר כיום, מדובר בביטקוין בשווי של כמעט 3.1 מיליארד דולר, מעל ל-33% משווי החברה. 

 

Paypal (סימול:PYPL)

ענקית הפינטק היא דוגמא לכך שניתן להרוויח מן המטבע מבלי להחזיק בו. החברה לא הודיעה על רכישה של ביטקוין למאזן, אך חתמה על הסכם שיתוף פעולה אל מול חברת המטבעות הקריפטוגרפים Paxos, לצורך השקת שירות חדש. עם פתיחת שנת 2021, מאפשרת למשתמשים בארה״ב להשתמש במטבעות דיגיטליים ככסף ״מזומן״ לכל דבר. בנוסף, באמצעות חשבון הפייפאל יוכלו המשתמשים לקנות ולמכור מטבעות דיגיטליים. זוהי פריצת דרך, שכן פייפאל הופכת את המטבעות הדיגיטליים לזמינים, מבלי להמירם בבורסה.

 

SoFi (סימול:IPOE)

סופי עדיין לא הונפקה, אך צפויה להתמזג אל תוך הספאק של משקיע ההון סיכון Chamath Palihapitiya. החברה הוקמה בשנת 2011 תוך מתן דגש על מימון מחדש של הלוואות סטודנטים לדור הצעיר וכעת מציעה מסחר במניות ובמטבעות קריפטוגרפים, הלוואות אישיות ומשכנתאות, ומערך של ניהול הון. החברה מיוצבת במרכז המהפכה הדיגיטלית של שירותים פיננסים, וצפויה ליהנות מהמשך צמיחה בזכות עליית הביקוש למטבע, עם כי נמצאת בחשיפה נמוכה משאר החברות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

Square (סימול:SQ)

מייסד ומנכ״ל סקוור, ג׳ק דורסי, הוא חובב ביטקוין ידוע שהיה בין הראשונים לאפשר סחר באמצעות מטבעות דיגיטליים.  בניגוד ליתר חברות הפינטק, לסקוור יש אחזקה משמעותי של ביטקוין, 4,709 מטבעות שנרכשו תמורת כ-50 מיליון דולר ושווים היום מעל 200 מיליון דולר. בדוחות הרבעון השלישי הודיעה החברה כי לקוחותיה רכשו ביטקוין בהיקף של כ-1.6 מיליארד דולר, החברה הרוויחה כ-32 מיליון דולר מפעילות זו.  

 

הביטקוין הוא הכוכב אבל הטכנולוגיה היא הסיפור

הביטקוין הכניס אל חיינו את טכנולוגיית הבלוקצ׳יין, כאשר בפעם הראשונה נעשה שימוש באותם ״בלוקים״ מוצפנים. הרעיון המרכזי, ביצוע עסקאות מאובטחות ואימות טרנזקציות בין משתמשים ללא צורך בישות שמנהלת את התהליך, אומץ במהרה ע״י מספר מגזרים, והביקוש לבלוקצ׳יין נמצא בשיאו. הטכנולוגיה מאפשרת ביצוע עסקאות באופן מהיר, הצורך בעיבוד ואימות מתבטל כאשר הוא פרוס על פני רשת מבוזרת.

 

Riot Blockchain  (סימול: RIOT)

מניית בלוקצ׳יין טהורה, ויש מעט מאד כאלה בסביבה. החברה עוסקת בבנייה ותחזוקה של המערכת של ביטקוין באמצעות פעולת הכרייה ״הוכחת העבודה״. החברה פועלת לקידום פעילות כריית הביטקוין שלה. לאחרונה רכשה 15,000 מחשבים לכריית ביטקוין מבית Bitmain שמיצרים על ידי ענקית השבבים AMD. החברה הצהירה כי הרכישות האחרונות צפויות לעלות ב-65% את יכולת הכרייה שלה. Riot נחשבת לאחת המניות המזוהות עם המטבע בזכות הקורולציה הגבוהה ביניהם.

 

IBM (סימול:IBM)

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גילי taxi 09/02/2021 13:51
    הגב לתגובה זו
    ה ביטקוין הולך לקבל פצצה שלילית!!! כל המדינות והכלכלות בעולם לא יאפשרו לסחור בו ויקימו קרטל עולמי נגד ה ביטקוין!!! כי המטבע הזה לא משלם מ"ס הכנסה והון שחור אירגוני טרור עברינים מכל הסוגים יפרצו כל דרך להפיל כלכלות בעולם!!!! לכן החיים של ה ביטקוין קצרים! מי שיש לו שכל שיפדה את ה ביטקוין לכסף מזומן !!!
  • 2.
    יוחאי 09/02/2021 09:27
    הגב לתגובה זו
    כולם מדברים על ביטקויין. מי שלא השקיע בשלב מוקדם כבר פיספס את הרכבת אבל הדבר הבא כבר הולך ונבנה ומי שיכנס בשלב מוקדם יכול להרוויח הרבה כסף בעתיד. הרשת החברתית pai network מאפשרת כרייה של מטבע קריפטוגרפי חדש שנקרא pai. החידוש ברשת הוא העובדה שכל אחד מאיתנו יכול לכרות את המטבע מהטלפון הנייד. מה צריך לעשות? להוריד את האפליקציה ולהפעיל אותה פעם ב 24 שעות. פשוט מאד – לא צריך להשקיע כסף, לא צריך לבזבז זמן, האפליקציה לא זוללת בטריה או זמן גלישה. לוחצים פעם ביום והמטבעות זורמים לתוך הארנק הדיגיטאלי. קצב הצבירה מתחיל במספר מטבעות בודדים ליום, ככל שמזמינים יותר חברים להשתמש באפילקציה כך עולה קצב הצבירה. בהתקנת האפליקציה יש להכניס קוד הרשמה: sherfadi כמה המטבע הזה שווה? כרגע לא הרבה... המסחר במטבע יתחיל בעוד כשנה ואז נראה לאן יובילו הדברים (אותה אי בהירות הייתה גם בשנת 2008 כשהביטקויין יצא והיום השווי שלו הוא דימיוני). נכון לתחילת שנת 2021 הפרויקט נמצא בשלב השני שלו כשקרוב ל 10 מיליון משתמשים ברחבי העולם כבר כורים את המטבע. ככל שהרשת גדלה כך המטבע מתחזק והשווי הפוטנציאלי שלו בהשקה עולה. שיטת הכר
  • 1.
    חארטה בלטה 08/02/2021 23:25
    הגב לתגובה זו
    בעוד שאם קנית ביטקוין דרך חברת אינטרנט לא המארץ אתה פטור או שקנו לך במזומן
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.