הרצת מניות בחסות החוק - הפד' רוכש אפל שרוכשת אפל
ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) לא מראה סימני עצירה: לאחר חולשה מסויימת מוקדם יותר השבוע, מניית החברה מטפסת כעת ב-1.5% וקובעת שיא כל הזמנים חדש. החברה נמצאת כעת המרחק נגיעה מהיסטוריה - החברה האמריקנית הראשונה עם שווי שוק של יותר מ-2 טריליון דולר.
אפל הצליחה בסוף החודש שעבר להפתיע את השווקים עם דוחות טובים: החברה דיווחה על הכנסות של 59.7 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי של 11.25 מיליארד דולר או 2.58 דולר למניה, לעומת רווח של 10.04 מיליארד דולר או 2.2 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד (לכתבה המלאה).
אך עם כל הכבוד לנתונים הכספיים, אחד הגורמים העיקריים לזינוק במחיר המניה הוא הרכישות החוזרות שמבצעת החברה בשנים האחרונות. כפי שכבר דיווחנו ב-2019 (לכתבה המלאה), אפל נחשבת כ"מלכת הרכישות החוזרות בשוק". ב-9 החודשים האחרונים ביצעה החברה רכישות חוזרות בהיקף עצום של 55.1 מיליארד דולר, לעומת נתון של 49.4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עם כוח קניה שכזה? מישהו מופתע מהעליות החדות?
היום (ה') מודיעה על רצון להנפיק עוד 4 סדרות אג"ח לתקופה של 40-5 שנים. מדובר בתשקיף ראשוני כאשר הסכומים עדיין לא פורטו. יש לצפות כי חלק ניכר מהסכומים שייגויסו ילכו שוב לביצוע של רכישות חוזרות. חשוב להדגיש כי גם אם ביצוע רכישות חוזרות הוא לגיטימי ביסטואציה רגילה, אבל מה קורה במקרה שהפד' מממן את אותן רכישות?
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחת התוכנית שהפד' השיק בחודשים האחרונים היא תוכנית להתערבות בשוק האג"ח הקונצרני (The Secondary Market Corporate Credit Facility). בתוכנית זו, הפד' קונה באמצעות גוף מיוחד שנוצר לצורך המטרה (SPV) אגרות חוב קונצרניות בשוק המשני. בתחילה רכש הפד' בעיקר תעודות סל העוקבות אחר שוק האג"ח, אך בחודשיים האחרונים הבנק רוכש גם אג"חים של חברות בודדות.
מבט על דו"ח הרכישות של הפד' מצביע כי הבנק רכש בחודשים האחרונים אגרות חוב של אפל בהיקף של 56 מיליון דולר. ניתן לטעון כמובן שמדובר בסכומים זניחים, אך חשוב לזכור כי ל-SPV המיועד לשוק זה יש כוח קניה של לא פחות מ-750 מיליארד דולר. בנוסף, מדובר בגורם פסיכולוגי, ברגע שהפד' מאותת כי הוא רוכש אפל, שחקנים נוספים קונים אפל. אפל יכולה לקחת כמה חוב שהיא רוצה במטרה לבצע רכישות חוזרות, שכן אם התשואה תתחיל לעלות - הפד' יקנה את האג"ח של החברה.
חשוב להדגיש כי אותה תופעה מתרחשת בכל מניות הטכנולוגיה הגדולות: אמזון, פייסבוק, אלפבית, מייקרוסופט. 5 חברות הטכנולוגיה אלו מהוות היום קרוב ל-40%! ממדד הנאסד"ק 100. המשמעות היא שמספיקה תנודה של 5 החברות אלו בשביל להשפיע על כל המדד (והשוק).
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 16.בנצי 14/08/2020 23:33הגב לתגובה זוציטוט "ש לצפות כי חלק ניכר מהסכומים שייגויסו ילכו שוב לביצוע של רכישות חוזרות." כלומר לכתב אין באמת מושג למה ישמש הסכום שיגוייס באג"ח... הוא מניח שישמש לרכישת מניות. היכן האקדח המעשן להרצת מניות?
- 15.קש 14/08/2020 03:52הגב לתגובה זוהרצה נטו ללא שום סיבה המניות שיחטפו הכי הרבה הם :טסלה אפל אמזון ....
- 14.דירה=קורת גג 14/08/2020 03:09הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- יפה 14/08/2020 15:07הגב לתגובה זוחזרת!!??
- 13.ישראל 14/08/2020 00:40הגב לתגובה זומסכנים פשוט שורפים את הכסף בניסיון לחפש מפולות כולל הכתב החובבן הזה עמית שעד היום לא מבין איך השוק שרף לו ולעוקבים אחריו כספים יום אחר יום.
- 12.סודות המסחר בבורסה 13/08/2020 21:43הגב לתגובה זוהפד קונה מה שהוא מחליט.
- 11.בבילון הבבלי 13/08/2020 20:23הגב לתגובה זוהסינים מחכים בשקט בפינה הם יכו בחוב האמריקאי בטאקט ובעוצמה.הירידות יהיו בדציבלים מפחידים
- לרון 14/08/2020 15:09הגב לתגובה זו"יכו" בעזרת האג"ח האמריקאי שברשותם,אזי יכרתו הענף עליו הם יושבים
- 10.שטויות 13/08/2020 20:04הגב לתגובה זוהחברה שווה 2 טרליון, 50 מליון שהפד רכש זה זניח בריבוע
- 9.בלון 13/08/2020 19:08הגב לתגובה זוכל עליות הבורסה בארה"ב בחודשים האחרונים בגלל הזרמות הפד. זה כמו הנשמה מלאכותית כי מצב הכלכלה האמריקאית גרוע מאוד. זו הרצת מני6ת מטורפת ע"י הפד וברגע אחד תסגור את השיבר והבורסה תצנח
- 8.לא ברור 13/08/2020 19:03הגב לתגובה זוזו חברה מצליחה גם כך..למה הפד רוכש אג"חים שלה כלומר את החוב שלה ומריץ את המניה ?
- 7.מגדל בבל מכירים.....מסופר בתנך (ל"ת)חנני 13/08/2020 18:52הגב לתגובה זו
- 6.זו הכלכלה החדשה (ל"ת)דנידין 13/08/2020 18:46הגב לתגובה זו
- 5.למה שוק בשיא של כל הזמנים צריך נזילות? (ל"ת)א 13/08/2020 18:36הגב לתגובה זו
- 4.פשע פשע פשע 13/08/2020 18:18הגב לתגובה זואין שוק חופשי. הכל מהונדס. ניתן לגזור מזה שעושים קומבינות בהכל. מי פשיטת רגל מי יצליח בעזרת פרוטקציה. מי שמבין הכל ירד לטימיון האמון נשבר הצונמי בדרך....
- 3.שחצנים 13/08/2020 18:16הגב לתגובה זופעם הנגידים התריעו מבועה והיום מנפחים ומנפחים כדי להעשיר את העשירים
- לרון 14/08/2020 15:11הגב לתגובה זואך העולם השתנה!!
- 2.כותבי תרחישים 13/08/2020 18:06הגב לתגובה זוב2008 חוב ארהב היה 6.3 טרליון $=והשוק צנח-החוב עלה ל 18 טרליון, בהווה עקב ההדפסה/הזרמה-החוב מעל 23 טרליון -מעל 23 השאלה- מתי השוק יהיה בבעיה אינהארטית- האם מ מספטמב/ אוקטוב?
- 1.בחירות זה הכול 13/08/2020 17:58הגב לתגובה זומה המשותף לשני הדברים? שליטים המוכנים לשפוך סכומים בלתי נתפסים על מנת להמשיך לשלוט. השיקול היחידי של הממשל בארה"ב ועושי דברו בפד הוא הבחירות
- תום 13/08/2020 21:45הגב לתגובה זואובססיה במיטבה
- לרון 14/08/2020 15:12"אובססיה" זו המצאה של בן גוריון,והפרצה קוראת לגנב
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
