לקראת תנודה חדה השבוע? האירוע הנדיר שלא קרה 90 שנה

עמית טל | (3)
לאחר שבועיים עמוסים באירועים, שבוע המסחר בוול סטריט שצפוי להיפתח מחר (ב') יהיה דליל יחסית באירועים. כאשר עונת הדו"חות כמעט לחלוטין מאחורינו, 2 גורמים עיקריים ימשיכו השבוע להעסיק את המשקיעים ולקבוע את הטון: הגורם הראשון הוא אי הוודאות הפוליטית בממשל בארה"ב שממשיך לספק כותרות בקצב מסחרר, הגורם השני הוא המסחר הגועש בשוקי המט"ח לאחרונה, שמשפיע בעיקר על הסנטימנט בבורסות אירופה. המדד המעניין לשבוע יהיה כנראה ה-S&P500 שבזמן האחרון מתכנס ונע בטווח צר מאוד. שימו לב לשערי הסגירה של המדד ב-13 ימי המסחר האחרונים: 2474, 2473, 2473, 2470, 2477, 2478, 2475, 2472, 2470, 2476, 2478, 2472, 2476. ב-90 שנה האחרונות לא היה רצף ארוך כל כך של דשדוש בטווח כה צר, כלומר הדשדוש הנוכחי הוא חסר תקדים. דבר זה מעלה את הסבירות לתנועה חדה מאוד בקרוב. בתוך כך, פוזיציות השורט על מדד הויקס (סימול: VIX), הידוע בכינויו 'מדד הפחד' המודד את סטיות התקן על המניות המרכיבות את המדד, נמצאות נכון לתחילת השבוע הנוכחי בשיא כל הזמנים, כך עולה מהדוח השבועי של CFTC. שילוב של נתונים אלו מעלה את הסבירות לתנועה חדה בתקופה הקרובה.  

שוק המט"ח ימשיך גם השבוע לרכז עניין רב בשווקים. התרסקות הדולר בעולם בחודשים האחרונים הפעילה לחץ רב על השווקים באירופה, שסובלים מהייסוף החד במטבע המקומי. ביום שישי האחרון, ברקע לדו"ח התעסוקה בארה"ב ולהתבטאות היועץ הכלכלי של טראמפ בנושא תוכנית המיסים, זינק הדולר ב0.8% מול סל המטבעות העולמי, דבר שהביא להקלה על שוק המניות האירופאי. נותר רק לחכות ולראות האם מדובר באפיזודה חולפת או בשינוי מגמה ארוך טווח. . בתוך כך, סוגיית תקרת החוב מתקרבת במהרה, ונראה כי לא יושג פתרון עד לתחילת חודש ספטמבר, זאת לאחר שבתי הנבחרים בארצות הברית יצאו הסופ"ש לחופשת הקיץ שלהם. התאריך האחרון של הממשל להגיע להסכמה בנושא הוא ה-29 בספטמבר, ולאחריו הממשל בארה"ב לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו. מבחינת הדואליות: אופקו(סימול:OPK), וחברת מיילן (סימול:MYL) צפויות לדווח על התוצאות לרבעון האחרון בימים שלישי ורביעי בהתאמה. זאת כאשר ברקע, התרסקות המניות בימים האחרונים אחרי הדו"ח של טבע.

אירועי המאקרו החשובים לשבוע: נתוני האינפלציה בארה"ב: ביום שישי יתפרסמו נתוני האינפלציה לחודש יולי, הערכות האנליסטים כרגע הם כי מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.2%, בעוד שאינפלציה הליבה צפויה לעלות ב0.2%. נזכיר כי, מחירי הליבה נתפסים על ידי הפד' כמדד הטוב ביותר לחיזוי של לחץ אינפלציוני לטווח ארוך, משום שהם אינם כוללים את קטגוריות המזון והאנרגיה התנודתיות. נתון החורג מהצפי יביא ככל הנראה לזעזועים בשוקי המט"ח, ולהערכה מחודשת למדיניות הפד' לחודשים הקרובים. נציגי הפד' נואמים: מספר חברי הפד' צפויים לנאום השבוע ולספק אולי רמזים חדשים על מדיניות הפד' בעתיד. ביום שני צפויים לנאום נשיא הפד' של סנט לואיס, ג'יימס בולארד, ונשיא הפד' של מיניאופליס, ניל קשקרי, ביום חמישי צפוי נשיא הפד' בניו יורק לנאום. רמזים מנאומים אלו בנוגע לתחילת צמצום המאזן של הבנק הפדרלי יכולים להוביל לתנודתיות. נתונים כלכליים מסין: הכלכלה הסינית, שלאחרונה מראה סימני התייצבות שמשפיעים לחיובי על שאר השווקים בעולם, צפויה להיות במוקד השבוע כאשר יתפרסמו מספר נתונים כלכליים מרכזיים. ביום שלישי צפויים להתפרסם נתוני היבוא והיצוא, וכן נתוני הסחר עם ארה"ב. נתוני הסחר עם ארה"ב ירכזו עניין לנוכח האיומים ההדדיים בין המדינות בשבוע החולף. דו"חות אופק לחודש יולי: ביום חמישי הקרוב צפויים להתפרסם נתוני התפוקה של הארגון, וכן נתוני המלאי. סבירות גבוהה כי נתונים אלו יובילו לתנודתיות במחיר הנפט.  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ביזפורטל, יש לכם את זה ביותר דרמטי? (ל"ת)
    הלוחש לסוסים 06/08/2017 22:37
    הגב לתגובה זו
  • נאבק בכוח על היותו הצהובון הכלכלי של המדינה (ל"ת)
    רון77 07/08/2017 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל הכבוד 06/08/2017 20:03
    הגב לתגובה זו
    יותר יפה שזה מסודר לפי כותרות של ימים כמו שהיה בשבעות האחרונים.. תמשיכו כך
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: