לאור התחרות: סטייפלס הסכימה לרכוש את אופיס דיפו ב-6.3 מיליארד דולר

אופיס דיפו הציגה הפסדים חדים בשנה האחרונה. היום החברה הודיעה על מיזוג עם החברה הגדולה בתחום
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אופיס דיפו

20 יום לפני פרסום הדוח הפיננסי האחרון לשנת 2014 ולאחר שהפסידה מעל ל-390 מיליון דולרים בארבעת הרבעונים האחרונים, הודיעה היום אופיס דיפו כי היא תימכר לחברת סטייפלס. סטייפלס (סימול: SPLS ) תשלם תמורת הרכישה 6.3 מיליארד דולרים ותהפוך כמעט למונופול בתחום מכירת הציוד המשרדי בארה"ב. סטייפלס היא כבר היום החברה הגדולה ביותר בארה"ב למכירת ציוד משרדי.

בעסקה, מחזיקי מניות אופיס דיפו (סימול: ODP ) יקבלו תמורת כל מניה 7.25 דולרים במזומן ו-0.218 ממניית סטייפלס. המשקיעים מצידם, לא מצאו את הידיעה משמחת מדי ושלחו את מניית החברה לירידה של מעל ל-8%. בתוך כך, מניית אופיס דיפו עולה 1.8%. המכירה שמסתמכת על מחירי הסגירה של מניות שתי החברות מלפני יומיים, מציגה אפסייד משמעותי למחזיקי מניית אופיס דיפו של 44%.

בצוותא שתי החברות יחזיקו כ-4 אלף חנויות ומכירות שנתיות של יותר מ-35 מיליארד דולרים. לטענת האנליסטים, מיזוג שתי החברות ודאי יעורר הגבלות מצד הרשות להגבלים עסקיים בארה"ב לנוכח החשש ממונופל בתחום. בשנת 1997, הרשות כבר מנעה מיזוג דומה, אך המצב השתנה מאז כאשר לשוק הצטרפו מתחרים חדשים מתחום האינטרנט והקמעונאות. המתחרים העיקריים היום הם אמזון ווול מארט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.